“Studija” intervē Kārli Leiškalnu 2004. gada 24. septembrī Materiālu sagatavoja Laima Slava Ilgāka laika vērojumos kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas un tai sekojošiem privātā kapitāla attīstības un uzkrājuma līkločiem Kārlis Leiškalns ārpus viņa vairāk vai mazāk veiksmīgajām politiskajām aktivitātēm ir sācis asociēties ar tādu kā seno grieķu dievu sūtni Hermeju. Mākslas – galvenokārt glezniecības – izstāžu atklāšanās, ceļā uz tāda vai cita mākslinieka darbnīcu vai galeriju viņš ierodas kā zinošs pavadonis kādai citai, bieži vien klusējošai, personai, un rezultātā iegūst gan šī persona, gan mākslinieks: mākslas darbs nonāk apritē. Nonāk dažādu cilvēku privātajās dzīvēs. |
| |
| Studija: Sarunai gatavojoties, prātā nāca Hermejs...
Kārlis Leiškalns: Nu jā, tirgotāju dievs, zagļu dievs...
Studija: Nē, viņš bija arī vēstnesis, saveda kopā dievus ar cilvēkiem
vai nodeva Zeva rīkojumus citiem dieviem. Ir patīkami vērot šo jūsu tik
azartiski un ar neslēptu prieku veikto lomu – starpnieks starp
mākslinieku un turīgu pircēju, bez kura nav iedomājama mākslinieka
izdzīvošana. Ne tikai šodien – jebkurā laikā.
K.L.: Nē, nu nevienā šajā gadījumā es nemēģinu pretendēt uz kādu
procentu! Tā ir manas tieksmes pirkt un nespējas pirkt materializācija!
Man ārkārtīgi patīk aiziet apskatīties, patīk reizēm pat kaulēties –
galerijās (ar māksliniekiem retāk, jo liela daļa ir mani draugi), iznāk
aizstāvēt arī draugu intereses. Es jau nepārstāvu daudz. Es zinu, es
varu būt blakus Aināram Gulbim, kurš bez manas palīdzības novērtē un
novērtē labāk nekā es, savam draugam Gerkenam, kurš ļoti precīzi
izvēlas. Viņš paņēma Daces Lielās tumši pelēko jūru – kolekcijas darbu!
– tā vietā, lai paņemtu daudz sirsnīgāku pludmales skatu, ko būtu
izvēlējies es. Vai Līgas Purmales “Magones”, kuras viņš nekļūdīgi
izvēlējās, kas arī, manuprāt, bija labākā bilde izstādē. Ar tādiem
cilvēkiem patīkami ir aiziet un kaut ko nopirkt. Un ir arī tādi,
kuriem, viņu apartamentus zinot un ieraugot atnestās, piedāvātās
gleznas, esmu spiests teikt: nu nevari tu tādus sūdus tādā dzīvoklī pie
sienas likt! Tad es aizvedu pie saviem draugiem (man nav draugu, kas
vienkārši mālē!) un parādu, kas ir labs. Es izstaigāju visus Rīgas
antikvariātus un galerijas, es zinu, kas katrā ir, un esmu ar mieru
kādam pateikt priekšā: vecīt, tev jāpaņem šitā bilde, tev to vajag.
Studija: Kā veidojušās jūsu attiecības ar māksliniekiem?
K.L.: Es vairs neatceros, tas bija tik sen... Attiecības varbūt
veidojas gadījuma pēc, bet attiecības netiek uzturētas gadījuma pēc. Es
nezinu, ko mākslinieki par mani domā, par to es daudz neprātoju, bet ja
mēs varam kopā ēst pusdienas, braukt sēņot, spēlēt kārtis un runāt par
lietām... Vismazāk tā ir māksla, jo sarunās ar māksliniekiem es esmu
klausītājs. Sevišķi ar Miervaldi Poli. Viņš ir ne tikai izcils
mākslinieks, bet arī izcila personība. Attiecības, kas neveidojas, ir
tāpat kā bildes, kas neuzrunā. Tās tiek nokrautas kaut kur.
Atdāvinātas, pārdotas vai aizmirstas. Kamēr tās tiek uzturētas, kamēr
attīstās – tās ir attiecības. Tās ir savstarpēji izdevīgas. Es šeit
nedomāju to, ka es atvedīšu pie Daces pircēju un tas būs izdevīgi. Tā
Daces bilde tāpat nokļūs pie patērētāja. Galu galā māksla ir ne tikai
sarunu partneris, bet arī prece. Atšķirībā no cilvēkiem, kas, kļūstot
par preci, prostituējas, māksla, kļūstot par preci, nekad
neprostituējas, tai ir vajadzīga šī nonākšana apritē.
Studija: Kura ir pirmā paša nopirktā glezna?
K.L.: Tā gan vairs nekarājas pie sienas – tas ir Uldis Zemzaris. Jūras
skatiņš. Neliels, ļoti tīrs, caurspīdīgs. Un Voldemāra Irbes darbi.
Studija: Ko māksla jums nozīmē? Kolekciju jūsu mājās Jūrmalā aplūkojot,
ir skaidrs, ka izvēle nav nejauša, turklāt esat pircis jau pirms gadiem
divdesmit, kad vēl nebija tik skaidrs, ka māksla ir labs veids, kā
ieguldīt naudu.
K.L.: Par naudas ieguldīšanu te nav runas, un pircis esmu jau 70.
gados. Kāpēc – es īstenībā nemaz nezinu. Ļoti grūti ir konstatēt, kad
tu esi sācis pievērst uzmanību tam, ko sauc par glezniecību, grafiku,
ko sauc par mākslu vispār. No agras bērnības apkārt ir literatūra,
mūzika. Man ļoti patīk Plūdoņa dzeja. Un mežs. Sniegs. Tāpēc pie sienas
man ir Jāņa Mitrēvica meža ainava. Viena no vismīļākajām gleznām ir
agrīns 50. gadu Pauļuka darbs – Bastejkalna skats ar bērniem un
ragaviņām... Interesi par glezniecību kā produktu, nevis procesu varbūt
pamudināja 60. gadu beigās kinoteātrī “Banga” pagarinātajā seansā
redzētā ārkārtīgi jaukā dokumentālā filma par impresionistiem. Tas bija
jau Hruščova “pēcatkušņa” laiks. Krievijas muzejos, kā Maskavā, tā
Pēterburgā, ir diezgan labi impresionistu krājumi. Līdz Hruščova
“atkusnim” šī māksla stāvēja krātuvēs un nebija publikai pieejama. Tas
nenozīmē, ka tūlīt sāku skriet pirkt gleznas. Bet – bija Voldemāra
Irbes gleznu izstāde muzejā, kas ļoti ieinteresēja tādu 16 gadus jaunu
puisi. Voldemārs Irbe ir fenomenāls ar to, ka viņa darbos ir daudz
emociju un ļoti daudz vielas iztēlei. Tur pietiek ar mājiņu, kur logā
deg uguns, lai turpinātu domāt par daudzām lietām.
70. gadu sākumā bija mana attāla radinieka Aleksandra Drēviņa izstāde,
uz kuru aiziet mani pamudināja mamma, jo tas bija viņas vecātēva
brālēns, otrās pakāpes onkulis. Tu pēkšņi sāc skatīties, iedziļināties,
domāt, pārdzīvot. Drīzāk pārdzīvot. Un, ja kādu mirkli spēj uztvert, ko
mākslinieks ir jutis, domājis (protams, tu interpretē to pēc savas
uztveres), tas tad motivē interesēties vēl, skatīties. Tad – Miervaldis
Polis un Līga Purmale, viņu kopējās izstādes. Gan lauku rajonos, gan
Rīgā. Miervalža panna ar olām, kas bija publicēta uz “Zvaigznes” vāka,
– tas viss atkal aicināja iet un skatīties, iedziļināties vai ļaut, lai
māksla iedziļina tevi sevī. Ļoti daudzus cilvēkus, kas nekādi nav
saistīti ar mākslu, ieinteresēja Maijas Tabakas izstāde, kurā bija
glezna “Notikums”. Diezgan pasmaga izstāde. Domāju, ka neviens cits nav
tik daudz darījis, lai par mākslu ieinteresētu plašu cilvēku loku, kā
Maija Tabaka.
Studija: Bet ko tas dod dzīvošanai – ja cilvēks pats ar mākslu nodarboties, veltīt sevi mākslai netaisās?
K.L.: Mākslai sevi velta varbūt vienīgi mākslinieki un arī tad ne visi
– van Gogs varbūt, Roberts Stārosts, Jānis Osis kaut kādā nozīmē, jā,
un Līga Purmale sevi velta tikai un vienīgi mākslai. Un vēl daži.
Daudzi mākslinieki nodarbojas ar mākslu. Viņiem tas labi padodas, labi
iznāk. Tādi patērētāji kā es jau nedzīvo mākslas dēļ. Es dzīvoju
paralēli mākslai, es labprāt par to interesējos, skatos, par to
priecājos, gūstu no tās emocijas. Tāpat kā no kafijas, alus, šņabja,
sievietēm un visa pārējā.
Studija: Vai ir kāda atšķirība, kas mākslu atšķir no citām dzīves baudām?
K.L.: Tā ir mazāk pieejama nekā mūzika, bet tā ir bauda. Atšķirīga bauda. Es tā neanalizēju. Es nemaz negribu analizēt.
Studija: Varbūt viena no jēgām šai baudai ir tās ilglaicībā?
K.L.: Latviešu valodā mākslas apzīmējums radies no vārda “mācēt”.
Māksla ir liela mācēšana plus lielas emocijas klāt. Tad mēs dabonam to,
ko sauc par mākslu, nevis par dekorāciju interjeram. Man ir bijušas
diezgan daudzas bildes, kas ir īslaicīgi baudāms priekšmets. Paiet
laiks, un tu to esi “izēdis” tukšu, tas ir bezjēdzīgs priekšmets pie
tavas sienas. Krūzīte nekad nebūs bezjēdzīgs priekšmets, jo no tās var
padzert kafiju, atskaņotājs arī ne, jo tajā var ielikt disku un
klausīties mūziku, mēbele tāpat. Bet māksla – ja tai nav šī emocionālā
seguma, tā vispār nav nekas. Tad ir jāņem nost, jāpārdod vai – vislabāk
– jāuzdāvina. Un bieži šim māksliniekam B vai C ir laba slava un viņa
darbu uzdāvināt skaitās prestiži. Un arī maksājis tas kādreiz ir
“prestiži”.
Studija: Varbūt te ir runa vienkārši par emociju nesakritību?
K.L.: Nē, nē, emociju nesakritība ir pavisam cita lieta. Tad tu sāc
dialogu, disputu. Nav jau tā, ka es apsēžos pie Baklāna vai Maldupes
gleznas un sāku runāties. Bet – tu uzsāc diskusiju. Un, ja tā patiesi
ir māksla, ja tajā darbā ir skola, varēšana un emocijas, agri vai vēlu
mēs par kaut ko vienojamies. Un tas ir pat interesantāk. Jo ir virkne
sākumā nepieņemamu, sarežģītu lietu, kas nogurdina, bet tad tu nemitīgi
pie tā atgriezies un domā: ko viņš man saka? Tie vienkārši ir dažādi
lielumi. Un ir tādi, kas tavu dvēseli mielo, kam tu esi gatavs katru
dienu piekrist – tāpat kā sievai. Tu atrodi tai bildē arvien jaunas
nianses, attiecības starp krāsām... Tagad es mēģinu analizēt, ko es
domāju skatoties, bet patiesībā es nekad tā nedaru: nedomāju par
tonalitāti, par kompozīciju, par perspektīvu utt., – bet es uz to bildi
varu skatīties stundu no stundas, dienu no dienas, gadu no gada. Un, jo
vairāk skatos, jo vairāk es kaut ko tur atklāju un kaut ko aizmirstu no
sākotnējām emocijām, ko tā bilde man izraisīja. Arī tas, kas ir
pretrunā ar tevi, liek domāt. Bildei ir jāliek domāt. Jāliek pārdzīvot.
Ja tā nav – tā nekam nav vajadzīga. Es nezinu pat ar ko salīdzināt – ar
Holivudas skaistuli? Atceros, 80. gadu vidū Džemma Skulme par vienu
mākslinieku teica: artificial art – mākslīgā māksla.
Studija: Vai varat nosaukt kādu darbu, kas ir mājās un ko var tā gadiem vērot?
K.L.: Man ir daudz darbu mājās, kas stāv sakrauti kaudzē, ir darbi, kas
pārdoti, jo pārtraukuši uzrunāt, bet pie sienām ir tie, kas uzrunā. Šim
brīdim tieši – Bruno Vasiļevskis, neapšaubāmi. Pirms 10–15 gadiem viņš
mani nebūtu uzrunājis. Man tā liktos vienkārša, priekšmetiska
glezniecība. No Vasiļevska atvasinātā Purmale. Mazs, mazs Filka, kas ir
pilnīgi citādāks nekā Filka vispār. Divi mazi Pūpoli, no kuriem viens
ir manas uzmanības centrā – kā es viņu pamanu, es pie viņa pakavējos.
Ar acīm varbūt minūtes trīs, bet zemapziņā vismaz stundu man ir Pūpols,
Purvīša skolnieks, viens no tiem, kas tā arī nomira, Purvīša lielās
saules aizēnots. Boriss Bērziņš. Neapšaubāmi. Gan šī madonna, gan
Venera. Tad mani ļoti saista darbs, kura autorību ir grūti noteikt –
vai nu Kazaks, vai Ubāns. Pludmales bilde. Beigu galā man nav svarīgi –
viens vai otrs.
Tad ļoti smalka maza bildīte, kurā ir jūtama krievu avangarda ietekme
un stila maiņa Art Deco virzienā. Pie tam tur iekšā ir kaut kas tāds
kupečeskijs, pārticīgs, nepa laika tirgoņu, bagātas dzīves sajūta, un
tā ir tonāli smalka bilde. Man vispār nav bildes mājās, kas neuzrunātu.
Un vēl, būdams egoists kā lielākā daļa vīriešu, es esmu konstatējis, ka
pa īstam man patīk tās bildes, kas pieder man.
Studija: Un kā ar muzeju vērtībām?
K.L.: Es dievinu muzeju lietas – esmu pavadījis Ermitāžā simtiem
stundu, Puškina muzejā simtiem stundu! Vienkārši laiks man bija tāds –
es jaunībā strādāju vilcienu restorāna vagonā par oficiantu, un,
iebraucot Maskavā vai Pēterburgā, man bija 10 brīvas stundas. Un man
nebija nekā cita, kas tur patiešām interesētu, vienīgi Ermitāža. Es
gribētu, lai tas laiks man ir šodien – biju daudz dumjāks un nevarēju
tās lietas tā vērtēt, kā vērtēju šodien. Bet varbūt tas nogulsnējās un
tas, ko es tagad varu vērtēt, balstās uz tiem stundu simtiem, kuras es
tur esmu pavadījis.
Esmu izskrējis puspasaules muzejus, pavadījis tajos daudz laika, tieši
šogad Venēcijā es sev atklāju Bellīni – izcilu mākslinieku, par kuru
tajā mākslinieku burzmā nekā daudz nebiju dzirdējis. Es, kas esmu tāds
avangarda un revolūcijas piekritējs mākslā, kam tiešām patīk šie 20.
gadi, 19. gs. beigas, kad māksla lūst, kad rodas daudzi milzīgi lieli
vārdi, es ieraugu Bellīni un pēc viņa vairs nezinu neko labāku. Nu
nevajadzēja iet vispirms uz Akadēmijas muzeju un pēc tam uz Pegijas
Gugenheimas galeriju! Un vispār nedrīkst viņus pakļaut salīdzinājumam,
tie ir pilnīgi dažādi lielumi – klasiskā māksla un tas, kas sākās 19.
gs. beigās. 60. gados es esmu staigājis kopā ar gidiem pa Ermitāžu – kā
jau padomju izglītības sistēmā, viņi mēģināja mākslu izskaidrot.
Protams, klasiskā māksla mūs arī uzrunā gan priekšmetiski, gan
simboliski – tur viss ir uzrakstīts priekšā kā grāmatā, emociju ir
mazāk, viss ir jānolasa un jāsaprot, kas tur ir attēlots un kas ko
nozīmē: mūžība, taisnība, dievišķība un tamlīdzīgi. Bet es nedomāju,
kas tas par laiku, es neesmu mākslas zinātnieks, lai tādā veidā gleznas
baudītu. Es redzu bildi. Viena cilvēka vai – pat vairāk – cilvēces
varēšanas pilnību vienā jomā. Un tā ir baigā lieta. Tas ir skaisti. Tu,
protams, ej pa Dodžu pili, redzi tos milzu gleznojumus un domā – kā
viņi var tik daudz un tik skaisti!? Un tad ieraugi to mazo bildīti un
domā – kā to vispār var! Tagad, manā vecumā, tu redzi to, kas ir
neiespējamais. Tu redzi, ka ir tie, kas taisa iespējamo, un tie, kas
taisa neiespējamo. Vermērs (viņu es speciāli esmu braucis uz Amsterdamu
skatīties), Bellīni – tie ir tie veči, kas taisa neiespējamo. Un es
pieņemu, ka arī Roberts Stārosts nav gribējis pelnīt – viņš ir gribējis
taisīt neiespējamo. Es nesaku, ka viņam tas ir izdevies, bet viņš
noteikti ir ceļā uz to. Un mēs zinām, ko viņš par to ir maksājis.
Mākslas uzdevums tomēr ir uzrunāt iespējami daudzus cilvēkus, māksla
nedrīkst palikt vienīgi estētu šmaukstināšanai. Starp tiem
šmaukstinātājiem es esmu sastapis tik daudz cilvēkus, kas no mākslas
nekā nesaprot... Un tajā pašā laikā starp vienkāršiem – daudzus, kurus
māksla uzrunā, kurus māksla, ja vēlaties, dara labākus. Mēs dzīvojām –
paldies Dievam, tas nu ir pagājis – laikā, kad individualitāti nīdēja,
tāpēc mākslinieki bija interesanti vispirms jau kā neordināras
personības, kas nepakļāvās oficiālajam diktātam. Jebkura neordināra
valoda, lai no kurienes arī tā nāktu – vai tā būtu Kalniņa Ceturtā
simfonija vai Ziedoņa dzeja, Tabakas, Poļa un Purmales glezniecība –,
mūs uzrunāja, jo tā atšķīrās no oficiālā viedokļa. Un tad jau, kad
parādījās vide, kurā bija jauno talantu grupa “Maigās svārstības”, kad
Pēterbaznīcā Mākslas dienās notika “Daba. Vide. Cilvēks”, kad Mākslas
dienās Jāņasētā pie sienas karājās Daces Lielās “Flautiste” (kas tagad,
paldies Dievam, pieder manam draugam – grūti nācās dabūt to bildi!), –
tad, kad tas jau bija, bija skaidrs, ka revolūcija vairs nav tālu, ka
viss mainīsies. Tā māksla mēģina dzīvi vērtēt un ļauj mums sarunāties
savā starpā. Mākslā nekad nedrīkst teikt: “Mēs jau esam gudrāki par
tiem lajiem!” Tad tai bildei agri vai vēlu nekādas vērtības nebūs.
Māksla nedrīkst piederēt tikai estētiem, kaut tā ir estētisma
iemiesojums.
|
| Atgriezties | |
|