Švešinieku mierinājums, trimdas mājvieta Ieva Astahovska 13. Tallinas grafikas triennāle Rotermana sāls noliktavu mākslas centrā no 10. septembra līdz 31. oktobrim |
|
Agnese Deičmane. XXX
Solveiga Vasiļjeva. NO CIKLA "MĒLES SAJŪTA"
Krišs Salmanis. UN REIZI NĀKS TAS BRĪDIS
|
| Igauņi mēdz jokot, ka viss pie viņiem ir labāks nekā pie latviešiem,
tikai kaimiņi latviešiem esot labāki. Lai nu kā ar kaimiņu būšanu,
vismaz par divām lietām latvieši igauņus var draudzīgi apskaust – par
kultūrsemiotiķu (Tartu–Maskavas) skolu un grafikas triennālēm.
Tallinas grafikas triennāles notiek jau kopš 1968. gada, kad izstādes
galvenie dalībnieki bija Baltijas valstu mākslinieki, un tās tika
organizētas kā pretsvars Maskavas diktētajai izstāžu politikai,
Tallinai kļūstot par laikmetīgāku, brīvāku un arī nozīmīgāku grafikas
centru nekā Maskava. Sākotnēji gūstot ievērību vietējās pasaules telpā
– PSRS, vēlāk triennāles iemantoja stabilu reputāciju daudz plašāk.
Šīgada – 13. Tallinas grafikas triennālē izstādīti 44 autoru darbi no
20 valstīm, par tās kodolu joprojām saglabājot Baltijas valstu
mākslinieku ekspozīciju. Latviju tajā pārstāv Ilmārs Blumbergs,
Leonards Laganovskis (Igaunijas Bankas balva), Ojārs Pētersons,
Solveiga Vasiļjeva un visjaunākā grafiķu paaudze – Liena Bondare,
Agnese Deičmane, Mētra Drulle, Lita Liepa, Paulis Liepa un Krišs
Salmanis (viena no trim galvenajām triennāles balvām).
13. Tallinas grafikas triennāles motīvs un nosaukums ir angliskais in
Exile, kas latviskajā “Trimdā” jeb “Izsūtījumā” nes līdzi vēsturiskām
konotācijām fatālāku un dramatiskāku nozīmju atšķirīgas nianses.
Triennāles tēmas konteksts uztverams kā šodienas “jaunās pasaules” un
mākslas stāvoklis – ne tikai kā nepieciešamības spiesta izceļošana, bet
arī labprātīga dzīvesvietas pamešana vai svešinieka dzīvošanas
stāvoklis. “Ikviens ir kaut kur svešinieks,” triennāles kataloga ievadā
raksta tās žūrijas pārstāve vācu mākslas zinātniece Urzula Cellere.
Triennāles simbols ir igauņu pagājušās Venēcijas biennāles fiktīvā
varoņa Džona Smita (Marko Maetamma un Kaido Oles) darbs – 100 betona
ceļotāja koferi visdažādākajās pilsētas vietās ar lakoniskām zīmītēm,
no kurienes to īpašnieks ir izceļojis (tās vēsta: “Belgrada”,
“Ņujorka”, “Hirosima”, “Baku” utt.). Šīs ceļasomas kļuvušas ne tikai
par 13. Tallinas grafikas triennāles logo, bet arī skandālu,
pārbiedējot Tallinas pilsoņus, kas tās noturēja par īstām un teroristu
atstātām, traģikomiskā kārtā glābšanas dienestiem liekot evakuēt
cilvēkus tieši no ostas termināla.
Lai arī bez dramatisma, triennāles tēma, šķiet, visai precīzi
aktualizējusi šodienas laikmeta izjūtu par mūsdienu pasauli kā globālu
geto vai iestrēgšanu – tādu kā stand-by režīmu, stāvokli, kurā robeža
ir šķērsota, bet galamērķis tā arī netiek sasniegts. Kā piemēru var
minēt britu mākslinieka Endrū Atkinsona darbu “Polārie izrakumi” –
arktiskos sasaluma plašumos “izejas” bultas, saslēgtas aplī, mānīgi
norāda tālāk cita uz citu: izejas nav. Pasaule kā cietums un mēs itin
visi kā cietumnieki, paši savus cietumus veidojot, kā savā jaunākajā
projektā “Talsa Lupera ceļasomas” manifestēja kino robežu pārkāpējs
Pīters Grīnevejs, kura komentārs, darbojoties citās koordinātu asīs,
attiecināms arī uz triennāles tematisko uzstādījumu.
Triennāles darbos, jo īpaši kopējā ekspozīcijā, tematiskais ietvars
daudzkārt atklājas burtiski un ilustratīvi, grafikā akcentēto
intelektuālo izteiksmi piepildot ar emocionalitāti: bēgšana draudu,
terorisma, katastrofu, politisko konfliktu dēļ. Pamestas mājas, raudoši
bērni, piemiņas lietas. Atmiņa ir vienīgā, kas bēgot nav jāiespiež
ceļasomā, un tas ir veids, kā saglabāt zaudētās vietas tēlu, kuras
grafisko veidolu daudzos darbos atklāj kartes. Mūsdienu un vēsturiskas,
īstas un iedomu, caurspīdīgas un miglainas kartes, kas aizdūmotiem
plankumiem pārklāj kādas mūžvecas kartes smalki gravēto topogrāfiju
(Pāvela Makova “Utopijas lielā karte”), un īsta, gandrīz simt gadus
veca neatkarīgās Maķedonijas pirmā karte (Jovana Balova Demos).
Bieži triennāles darbos atklājas trimda, tverta izjūtu līmenī, apjukumā
par jukušo pasauli. Sakrītot ar grafikas atturīgo un klasiski melnbalto
vizualitāti, tā svārstās no kliedzošas anonimitātes līdz tikpat galējai
subjektivitātei. Bezpersoniski britu valdības sagatavoti instrukciju
zīmējumi, kā rīkoties kodolsprādziena gadījumā (Lūsijas Harisones
“Aizsargāt un izdzīvot”), un traumatiska sapņa atstāstījums, kur
apokaliptisku šausmu vīzijas savijušās ar subjektīvu baiļu šoku (Pīta
Nevina “Es brokastoju ļaunā stundā”). Subjektivitātes un anonimitātes
atsitieni reljefi atklājas cilvēku portretos. Milzīgi, tumši un
neskaidri garāmslīdoši portreti un raudošu zīdaiņu trauslas, gandrīz
neredzamas sejas. Milzu palielinātas kara laika fotogrāfijas – sejas,
kas ar atturīgiem skatieniem stāsta emocionālus vēstures stāstus. Uz
bieza stikla pārkopētas vēsturiskas fotogrāfijas no ģimenes albumiem,
kuru varoņi sen jau miruši.
Tomēr “neviens nedzīvo trimdā, bet mājās”, katalogā rakstījusi Sirje
Helma, triennāles satelītizstādes “Citi kaimiņi” kuratore. Kaut kas
vienmēr mainās, kamēr atmiņa paliek ornamentāla. Izsūtījuma tēma
triennālē skar ne tikai sociālpolitiskos kontekstos, bet vēl zīmīgāk
attiecas uz izceļošanu pašā grafikā – tās pārmaiņām lielajā mākslas
brīvības laikmetā, kad pārveidošanās un dzimtās vietas pamešana tiek
aktualizēta visās mākslas jomās un robežas tiek šķērsotas ne tikai
starp mākslas, kultūras, politikas, mediju un ikdienas lietu
diskursiem. Robežu izzušana, neskaidrība vai pārkāpšana ļauj uztvert
grafiku nevis kā noteiktu mākslas disciplīnu, bet tās izpausmes
saskatīt un atrast itin visur. Ne tikai klasiskās tehnikās, kas nebūt
nebija aizmirstas, bet arī grafikā daudzkārt tēlu aizstājušajā tekstā,
kas nevis skopi informē, bet paver iztēles apvāršņus, aiz rakstīto
zīmju grafiskuma ļaujot katram pašam aprakstīto apaudzēt ar savu
uztveri vai fantāziju, padarot to redzamu, uztveramu un sajūtamu.
Teksts – dokumentāls, fiktīvs, apokaliptiski fatāls, ironisks
stāstījums. Grāmatas, vēstules, pastkartes. Vārdi no Svētajiem
rakstiem. Brīvdienu brošūras tūristiem – patriotiem, kristiešiem,
īstiem vīriešiem, nelabojamiem kriminālistiem un kapitālistiem.
Triennāles mākslinieki grafiskumu saskatījuši visur, kur sirds vēlas –
betona ceļasomās, mājās darinātā vīnā, faktūras meklējumos pamestu māju
nobirušās sienās, pastkartēs no Belgradas, darbos, kas darināti
automašīnu numuru “tehnikā”, un ārsta “piezīmēs” – struktūrās, kas
parāda izmaiņas ar autismu un Alcheimera slimību sirgstošo smadzenēs.
Triennāles centrālā daļa – Baltijas valstu ekspozīcija, kurā grafika
atklājas stājmākslas vērienā, turklāt daudz nepakļāvīgāk un tāpēc
interesantāk iekļaujas tematiskajā uzstādījumā, izvairoties no drāmas
un izsūtījuma tēmu atainojot plašākā vispārinājumā.
Visrobežpārkāpjošākie – paši igauņu mākslinieki, kuri, atsaucoties uz
pozīciju “kā mūžīgais cits”, grafikā iecentrē marginālās un
alternatīvās zonas. Mazāk pievēršoties estētiskā pusei, viņu mākslas
darbi ir kā pētījumi, kuros atspoguļojas dokumentācija, fikcija un
novirzes, spriedze starp humoru un absurdu. Strindberdzisks konflikts
ar dzīvi kā trimdu vai ļaušanās tai kā šizofrēniskam sapnim. Tieši
tādas, piemēram, ir grupas Anonymus Boh fotogrāfijas ar performancēm,
kuru darbība veidota ārpus ikdienas disciplinārās sabiedrības
standartiem, skandālistu eksperimentos mēģinot reflektēt pasauli. Viņu
kontā ir arī kā dzejā sapresēti intelektuāli, absurdi, ikdienišķi,
anonīmi vārdi un jēdzieni no viduslaikiem, mūsdienām, filozofijas,
reliģijas, reklāmām, politiskiem saukļiem (morāle, skaistums, izziņa,
ubagu karalis, lieta par sevi, smarža, gaume, humānā palīdzība,
tualetes papīrs, Babilonas ielasmeita utt.). Cits darbs – Mēlanda Sēpa
grafiskā instalācija “Dāņu karalis nomira saunā” – ir hamletiska
versija eksistenciālai traģēdijai, kriminālo notikumu komentējot ar
birokrātiskiem Kopenhāgenas policijas dokumentiem un lietiskiem
pierādījumiem – nažiem un ievainotā ķermeņa zīmējumiem. Līdzīgi
grafiski “nospiedumi” – tikpat birokrātiski dievišķā kārtībā nomērītas
un iegrāmatotas neskaitāmas vistu kājas (Tansela Sāra Gott und Huhn).
Nedaudz dzīvespriecīgākas ir Eves Kīleres fotogrāfijas no akcijas
“Fantastiskais reālisms”, kurā māksla “izsūtīta” no izstāžu zāles, kas
pārvērsta par futbola laukumu, veidotu pēc alus reklāmu paraugiem – ar
trakiem un skaļiem sporta faniem un īstu action. Akcija gan neglaimo
secinājumiem par mākslas vietu mūsdienu sabiedrībā – spēlē ar reklāmu
vai sportu tā neapšaubāmi zaudē, taču novērtējumu (arī triennāles
diplomu) guvusi ar spēju uz to ironiski un paškritiski palūkoties un
tikpat ironiski pajautāt: vai šāds “fantastiskais reālisms” būtu
potenciāls mākslas orientācijas lauks? Kā replika tam – igauņu grafikas
meistara Leonharda Lapina darbs “100 tējas tases” – nospiedumi no tējas
tasēm, kas baudīta, lasot budisma tekstus, ejot pretim vientulībai un
tukšumam sevī, netiecoties pēc mūžīgās patiesības.
Latvijas ekspozīcija (jaunākās grafiķu paaudzes un mākslinieku –
ne-tikai-grafiķu darbi) pārstāv atšķirīgus ceļus: laikmetīgu akadēmisko
grafiku un mākslu, kuras piederību grafikas laukam noteikusi
funkcionāla definīcija. Pirmajā būtiska ir tradīciju pārmantošana,
daudz atturīgāk ļaujoties grafikas transformācijām, īpaši nepārkāpjot
akadēmisko tehniku robežas un to ietvaros radot laikmetīgus un
interesantus darbus, kuros vizualitātei daudz svarīgāka loma par
vēstījumu. Smalkākais – Agneses Deičmanes darbs: gandrīz nemanāmi
atšķirīgu attēlu (tukšas sienas ar šauru radiatoru līniju)
atkārtošanās, kur aiz minimālistiskās izteiksmes atklājas gan grafisko
īpašību jūtīgums un atturīgā estētika, gan stindzinoša vientulības
poētika.
Otrs latviešu pārstāvētās grafikas ceļš – grafikas valodas apmešanās
visplašākajā telpā. Pārliecinoši grafikas durvis uz mediju mākslu jaunā
“tehniskās reproducēšanas laikmetā” ver Kriša Salmaņa darbs “Un reizi
nāks tas brīdis” – zemei dunot Jāņa Mediņa operas “Uguns un nakts”
motīva ritmā, garām ņirbot Lāčplēša ielas fragmentiem, kareivīgi soļo
Lāčplēsis – mūsdienu komiksu varonim vai, izrādās, latviešu hokejistam
līdzīgs grafisks siluets, pagātnes mītiskais varonis šodienas vizuālās
komunikācijas cilpā.
Citāds grafisks robežpārkāpums jeb ceļojums iztēles atmodināšanai ir
Ilmāra Blumberga fotogrāfijas un audio ieraksti (rādīti izstādē
“Zīmējumi ir kastītē”) no šamaniskas performances, kur radošā enerģija
pārvēršas citā stāvoklī, skaņas zīmējumiem – šņākšanai un kā absurda
dzejā izrunātiem atsevišķiem vārdiem un frāzēm – piepildot telpu. Ar
Blumberga darbu ķermenisko pieredzi savdabīgā dialogā, gluži vai
dialektiskā strīdā par pasauli kā garu vai pasauli kā matēriju
iesaistās Solveigas Vasiļjevas darbi no “Mēles sajūtas” sērijas.
Izgaismotās digitālās fotogrāfijas ar mākslinieces kailo ķermeni un
mēli, kas pieskaras ledus gabalam un nodīrātai miesai, ieslēdz ne tikai
sapratnes, bet arī jutekliskās uztveres sensorus, vienlaikus
grafiskajam attēlam mēģinot ievest skatītāju “patiesības mirdzošajā
laukā”.
Vēl citādāki ir Leonarda Laganovska konceptuālie darbi, kur grafisko
līniju estētika aizstāta ar domas trajektorijas baudījumu:
digitāldrukas “Berlīnes Filharmonija” un “Berlīnes Kamermūzikas zāle” –
klasiskās mūzikas koncertu afiša un vienlaikus sēdvietu plāns kā
parfīmu karte, ko aizpilda nosaukumi Lancome, Calvin Klein, Armani,
Nina Ricci un simtiem citu. Nevis mūzikas varenība (programmā – Lielā
Ludviga 9. simfonija, Brāmsa opusi), bet elitārās pasaules
reprezentācija, neredzamas, bet jutekliskos smaržu mākoņos izkliedētas
varas attiecības, ko Laganovskis scenogrāfista trāpīgumā ironiski un
paradoksāli atsedz.
Atšķirībā no igauņu un latviešu kolēģiem lietuviešu mākslinieki
pievērsušies grafikas citādās valodas meklējumiem ciešā saiknē ar tās
tradīcijām – tradicionālo tehniku, izteiksmes līdzekļu un estētisko
vērtību problematizējumam, kas digitālo tehnoloģiju laikmetā neglābjami
kļuvis vecmodīgs. Viņu atbilde – Grand Prix ieguvējas Egles Kuckaites
darbs, kurā savienojas alternatīvie paņēmieni un tradicionālās
iespējas: nospieduma un atkārtojuma process, tieši uz izstāžu zāles
sienas ar zīmodziņiem veidojot romantisku pastkaršu motīvu – stirniņas.
Paplašinātajā grafikas valodā smalks grafiskums atklājas kādā citā
lietuviešu mākslinieku darbā – Lauras Garbštienes un Artura Bumšteina
videoinstalācijā “Horizonts” – uz baltas sienas redzama slīdoša ainavas
līnija, kam līdzās horizontāle un vertikāle fiksē ainavas ritmu starp
debesīm un zemi. Tā veidojās gluži kā kardiogramma, ko pavada skaņas
frekvences – skaņas augstums mainās līdz ar ainavas horizonta izmaiņām.
Un vienlaikus šis “Horizonts” šķiet kā metafora par pašu grafikas
triennāli kā kardiogrammu, kas fiksē grafikas ainavas ritmu un tās
grafiskos sirdspukstus. |
| Atgriezties | |
|