Tobiasa Rēbergera darbi pēdējos desmit gados bieži sastopami Eiropas un
Amerikas galerijās un izstāžu zālēs un nu jau atrodami arī daudzu
muzeju kolekcijās. Tomēr Lielbritānijā viņa veidotās vēsās plastiskās
formas skatītāji var redzēt pirmo reizi. Viņa darbi bieži saistīti ar
konkrētas izstādes norises vietas vai vides kontekstu vai ar kādu
specifisku uzdevuma māksliniecisko risinājumu. Formāli tos papildina
dažādi dizaina elementi un arhitektoniskas iezīmes, un bieži tie tiek
raksturoti kā sociālas skulptūras. Tomēr, kā izsakās pats mākslinieks,
dizains viņu īpaši neinteresē, arī kādas sabiedrības grupas vai
iespējamā skatītāja formālā līdzdarbībā viņš nav tik daudz
ieinteresēts. Viņu interesējot formulēt tos destruktīvos un
nekontrolējamos aspektus, kuri visbiežāk sastopami sabiedriskās
līdzdarbošanās situācijās. “Tās dažādās perspektīvas, ko piedzīvojam un
ko piedāvā sadarbība ar citiem.”
Izstādē galerijā Portik Frankfurtē pie Mainas pēc tuvākas iepazīšanās
ar skatītāju ieteikumiem par to, kā varētu uzlabot galerijas telpas un
vidi, Rēbergers it kā uzņēmās šo sociālo problēmu risinātāja lomu un
nolēma īstenot dažas no šīm idejām – galvenokārt gan tās, kas mazāk
saistītas ar estētiskām vēlmēm, bet ietver sevī arī funkcionalitāti.
Viens no ieteikumiem bijis ielikt zālē koka grīdu esošā linoleja vietā
(linolejs it kā apslāpē trokšņus, un tādējādi tiek demonstrēta pārlieku
liela cieņa pret mākslas darbu), lai varētu dzirdēt apmeklētāju soļus.
Rēbergers ielicis koka grīdu, tomēr nokrāsojis to koši zaļā krāsā, līdz
ar to padarot telpu gandrīz neizmantojamu turpmākā galerijas darbībā.
Parīzes Palais de Tokyo Rēbergers gribējis veidot gaismas instalāciju,
tomēr izrādījies, ka telpas ierasto apgaismojumu – dabīgo gaismu, kas
plūst caur griestiem, – nav iespējams iznīdēt. Tika nolemts izstādi
atvērt vienīgi vēlās vakara stundās, lai tumsā izgaismotos krāsainās
organiskā stikla formas, kas pastarpināti atveidoja dažādus pilsētvides
arhitektoniskos fragmentus. Šeit parādās vēl kāda Rēbergeram raksturīga
iezīme – esošo lietu un parādību pārveidošana un uzlabošana.
Arī izstādē Vaitčepelas mākslas galerijā redzami apjomīgi krāsu laukumi
un organiskā stikla konstrukcijas. Šoreiz Rēbergers nolēmis runāt par
privāto jeb personīgo – kā vēsta daudznozīmīgais nosaukums Private
Matters, tās ir “privātās lietas”, “privātā nozīmīgums”.
Varbūt tālab, ka šī ir personālizstāde, daudzie ekspozīcijas elementi
cieši saistīti ar mākslinieku pašu. Nenoliedzams ir fakts, ka Rēbergers
pieder pie māksliniekiem, kuriem savos darbos patīk atsvaidzināt
skatītāju atmiņā mākslas vēsturi. Rēbergers aktīvi piedalās mākslas
diskursā, kas nepārtraukti griežas ap autora kā radītāja subjektīvo un
objektīvo pozīciju, demonstrējot viņa izpratni konkrētajā jautājumā.
Jau galerijas priekštelpā mākslinieks piesaka šo vēlmi atklāties visā
pilnībā – viņš izlīmē sienas ar intīmām, krāsainām, optisku rakstu
klātām tapetēm, kurās iedziļinoties varam saskatīt ķermeņa daļu
palielinājumus: ādas un locītavu tuvplānus.
Atkailināto “es” atklāj arī izstādes centrālais objekts – milzīgs, no
zemes mazliet piepacelts dzeltens klucis, kas teju, teju aizņem visu
galerijas telpu. Pēc tuvākas apskates pamanāmas arī mazas kāpnītes, kas
ved kluča iekšpusē. Skatītāji gandrīz četrrāpus aicināti doties
monolītajā minimālistiskajā formā, kuras iekšiene izkrāsota melna.
Tālākais nu ir laimes spēle – izdosies kaut ko saskatīt vai ne. Lielajā
melnajā telpā ir viena gaismas spuldzīte, kas apgaismo dinamisku, tomēr
visai banālu organiskā stikla formu, kura piekārta pie griestiem.
Laimes spēle tādēļ, ka var gadīties, ka spuldzīte ir ieslēgta, un var
gadīties arī, ka ne. Tas atkarīgs no paša Rēbergera atrastā vārdabrāļa,
kas kaut kur citur pasaulē, pārnākot mājās no darba vai ieejot savā
virtuvē, iededz gaismu vai to izdzēš. Darba nosaukums – Me shell. As
pumpkin version – rosina domāt, ka stāsts ir par mākslinieka personīgo
čaulu un tumšo būtību un ka organiskā stikla smalkumi ir pati trauslā
dvēselīte. Tomēr fakts, ka gaismu šai “dvēseles tumsā” iededz kāds
pavisam cits “ķirbis”, kam tikai nejaušības dēļ ir tāds pats vārds kā
darba autoram, nojauc šo vienkāršo pieņēmumu. Skatītājs, kas
pārliecināts, ka ir atklājis mākslinieka dvēseles dziļumus, patiesībā
ir slēptas manipulācijas piemuļķots.
Blakus zālē redzamas vēl vairākas organiskā stikla formas, kuras
pieskrūvētas pie sienas un kuru tehniskie parametri pieļauj tās izlocīt
pa visu telpu. Laikam gan baidoties no apmeklētāju neuzmanības, tās
lielākoties “sēž” salocītas pie sienām. Šis esot mākslinieka studijas
konstruktīvs atveids – divas durvis, seši logi, balkons... Vienlaikus,
kā skaidro pats autors, šeit “nolasoties” vēlme radīt perspektīvu –
līdzīgi kā 17. gs. holandiešu gleznās, kur fonā redzamais atvērtais
logs uz pasauli nodrošināja darba perspektīvu. Arī šeit logi kalpojot
perspektīvas vajadzībām – šinī gadījumā mākslinieka portretam, kas
atrodas izstādes centrā. Strīdīgs gan ir jautājums par to, vai koncepts
sniedz dziļāku perspektīvu.
Uz grīdas stūrī it kā nevīžīgi nomestas roku un kāju protēzes. Tās esot
veidotas pēc Rēbergera izmēriem (ja nu kādreiz nāktos zaudēt kāju vai
roku, tieši šādas protēzes viņam šķistu nepieciešamas). Tās gan nav
klasiskās formas, kas tieši atveido cilvēka ķermeņa daļas. Vārdu sakot,
Rēbergers “uzlabojis” to nākotnes potenciālu – delnā, piemēram, ir
caurums, kas esot ideāli piemērots glāzes turēšanai. Mākslinieks
komentē civilizācijas mūžīgo vēlmi kopēt, atdarināt dabu, radīt sev
līdzīgo, viņš jautā: kāpēc? Kāpēc ne citādāk un vēl labāk? Tomēr
kvalitāte ir intepretācijas jautājums. Vairākumam no mums varbūt tieši
Rēbergera piedāvājums izraisīs sašutumu: tā nu gan ne!
Rēbergers ir izaicinātājs. Viņš piedāvā skatījumu, kas daudziem liksies
pilnīgi šokējošs un nepieņemams. Pagājušajā Venēcijas biennālē viņš
daudzus pārsteidza ar it kā cinisko plakātu Don’t work too much. Send
money to: VR-BankEllwangen Germany BLZ 614 910 10 Account no: 6040 70
18 (“Nestrādā par daudz un nosūti naudu uz VR banku Vācijā BLZ 614 910
10, konta nr. 6040 70 18”). Šoreiz kā Londonas izstādes sastāvdaļu
varam vērot ielās izlīmētos plakātus, kas nosauc mākslinieka it kā
iecienītākos brendus – I like Coca-Cola vai I like Birkenstock. Laikā,
kad globālās subversijas valoda nevienam vairs nav sveša un globālā
kapitālisma pretkustība jau nostiprinājusi savu estētisko un morālo
nostāju plašās tautas masās, Rēbergers uzstāj, ka atklātība un
naivitāte ir ironiska un arī pozitīvisms var būt kritisks.
Tomēr vienkāršās, košās, dizianiskās formas, materiālu dažādība šajā un
citās izstādēs vienkāršam skatītājam var palikt arī nesaprasta, ja vien
viņš nav sekojis mākslinieka darbībai. Pats Rēbergers gan saka, ka
viņam ignorance ir vienaldzīga un, ja nesaprot, tad tā nav viņa
problēma. Lai labāk izprastu šādu nostāju (laikā, kad mākslinieka
morālā atbildība ir pakļauta nepārtrauktai pārvērtēšanai), jānorāda, ka
Rēbergers ir vācu mākslas skolas un paša Martīna Kipenberga skolnieks.
Viss, ko darīja Kipenbergs, tika uzskatīts par mākslu. Atšķirībā no
Jozefa Boisa, kas indivīdu redzēja kā sabiedriskā organisma sastāvdaļu,
Kipenberga uztverē indivīds bija kā brīvs aģents konkrētā un šķietami
bezjēdzīgā pasaules apritē.
Rēbergers līdzīgi kā viņa skolotājs mēģina provocēt, kur vien
iespējams. Tomēr atšķirībā no Kipenberga, kuru mazāk interesēja forma
un kuram darba centrā allaž bija idejiskais smagums, Rēbergers
nepārprotami pieturas pie materiāla viengabalainības, tādējādi ciklisko
plūšanu no viena stāvokļa citā padarot daudz nemanāmāku un
neizprotamāku. Arī viņš pastāv uz to, ka individuālās robežas ir
neizsmeļamas, tomēr, ja atgriežamies pie jautājuma par privātām lietām,
jāatzīst, ka izstādes darbi neko daudz neatklāj.
Minimālās krāsainās formas tomēr simbolizē tukšu pārliecību, kur
vienīgais respektējamais ir personīgais viedoklis. Par mākslinieka
personīgo “es” mēģina stāstīt viņa “privātās lietiņas” (protēzes,
dzīvoklis, ķermenis) – privātīpašums, kas izprotams
patērētājsabiedrības kontekstā: nomainīt personību ir kā nopirkt jaunu
kurpju pāri. Emocionālais līmenis te netiek aizskarts. Var jau būt, ka
tieši tāds ir Rēbergera personīgais viedoklis – privātais ir lietas,
kas mums apkārt. Un šķiet, tieši to viņš vēlas – katram ir tiesības uz
viedokli. Pat tad, ja tas ir krasi atšķirīgs.
Pola Nobla zīmējumi ir kā atsvars tam lielajam nekam, ko piedzīvojam,
ienākot galerijā. Līdz pedantismam izsmalcināti lielformāta zīmējumi no
1998. gadā aizsāktās sērijas Nobson Newtown attēlo kādas utopiskas
pilsētas drupas. Daži aizņem visu galerijas sienu, un, pētot šeit
attēloto detalizēto stāstījumu, mani nepamet doma par absurdu, līdz
kādam mūs var novest pedantisms. Nepārprotami šeit nolasāmas pilsētas
formas, lai gan vairums no tām patiesībā ir pilsētu drupas. Vienā darbā
tās ir dažādu neķītrību apdzīvotas, citā – tukšas un pamestas.
Nobla vārds britu skatītājiem vairāk saistās ar 90. gados sevi
pieteikušo mākslinieku grupu City Rasing, kas sanāca kopā, lai ieņemtu
kādu pamestu spēļu zāli pilsētas nomalē. Pārveidojot to par galeriju,
mākslinieki šeit izstādīja savus darbus, ko var dēvēt arī par
lielpilsētas un vietējās mākslas dzīves sociālu komentāru. Tomēr
pēdējos divos gados Nobla detalizētā māksla ir iekarojusi pati savu
vietu, kas lielā mērā saistās ar mākslas tirgus pieprasījumu un faktu,
ka pie viena šāda lielformāta zīmējuma mākslinieks strādā gandrīz
veselu gadu.
Pirmajā izstāžu telpā ir izstādīta ola cilvēka augumā. Telpa izkrāsota
balta, un, tajā ieejot, skatītājiem jānovelk kurpes. Sajūta gandrīz kā
slimnīcā, stāvot pie inkubatora. Ola ir ar zīmulīti sīki apzīmēta. Te
arī redzam daudzstāvu mājas modeli, kur katrā stāvā, katrā dzīvoklī
notiek kaut kas prātam neaptverams un savstarpēji nesaistīts. Te var
pavadīt stundas kā pīpšovā, tomēr pašas olas augša nevienam nav
saskatāma – ja nu vienīgi jūsu garums pārsniedz divus metrus.
Nobls šo utopiski fantastisko pilsētu dēvē par pašportretu, kas
izstrādāts, izmantojot pilsētvides un arhitektūras tēlus. Te varam
sazīmēt daudzu utopisko pilsētu plānojuma projektus. Tomēr Nobla
pilsēta nav futūristiska, tā vairāk ir gotiska un skaudra, kā jau
minēju, drupās celta. Nobls aizņemas idejas no viduslaiku zīmējumiem un
ķīniešu tīstokļiem, lai attēlotu dažādas dzīves situācijas. No pilsētas
centrālās slimnīcas līdz kapiem.
Izstādes beigu daļā redzama arī videoinstalācija “Ligzda” – maģiski
izgaismotā projekcija portretē... neko vairāk kā mākslinieka
dibencaurumu. Saproti, kā gribi – vai tas ir tas, no kurienas ola
izdēta? Vai tas ir melnais caurums, caur kuru skatoties varbūt izdosies
ieraudzīt autora mākslas “saēstās iekšas”?
Nobla darbi ir personīgi un klusi, lai arī – nenoliedzami – reizumis
šokējoši. Pedantisma apsēsti, tie atklāj ko dziļāku par cilvēka dabu un
mākslinieka personību. |