Mākslas bestiārijs – dēmoni un to pavēlnieces Alise Tīfentāle Tā pati dienasgrāmata, ko labi audzinātas jaunkundzes raksta astotajā klasē, iegūst pavisam citu nozīmi, ja pieredzējis un izglītots profesionālis to izstāda kā mākslu. Skolā mums visiem mācīja lasīt, rakstīt un rēķināt, arī organisko ķīmiju un ko tikai vēl ne. Bet laimīgiem būt – to ne. Individuālistu kultūrā personīgās laimes un labsajūtas meklējumi ir kļuvuši par universālu dzīves jēgu. Turklāt reizēm šķiet, ka intīmajā dialogā ar sevi tā arī esam palikuši astotās klases dienasgrāmatas līmenī, kaut gan daudzās citās dzīves jomās esam labi izglītoti un profesionāli. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka arī māksla meklē atbildes uz tiem pašiem jautājumiem kā tās autori dzīvē. |
|
Nena Goldina. KIM IN RHINESTONES. 1991
Marlēne Dītriha
Princese Diāna un princis Čārlzs ar dēliem
Merilina Monro
Nena Goldina. KENIJS SAVĀ ISTABĀ. 1979
Nena Goldina. NENA MĒNESI PĒC PIEKAUŠANAS.1984
|
| Vardarbības un seksa realitātes šovs
Globāls atzīšanās, vainas apziņas, vistrakākās ekshibicionēšanas un
vienlaicīgas sevis žēlošanas kults dīvainā veidā kļuva par 90. gadu
plašsaziņas līdzekļu un izklaides kultūras atradumu. Arī pirms 90.
gadiem netrūka publiski risinātu un izmeklētu daļēji privātu skandālu,
ieskaitot Merilinas Monro privāto dzīvi, Kenedija nāvi un tamlīdzīgi.
Toties tieši 90. gados dzima visaptverošas, nekautrīgas un reizēm
pārprastas “atklātības” kults – līdz tam daži privātās dzīves nostūri
tomēr palika vispārējas apspriešanas aizkulisēs, ja nu vien kāds pats
neuzrakstīja īpaši neķītrus memuārus, piemēram. Intīmas un pat klaji
pornogrāfiskas detaļas kļuva par normālu publiskās diskusijas tēmu –
sākot ar princeses Diānas publisko atzīšanos bulīmijā un suicidālās
tendencēs un beidzot ar absolūti atklātajām detaļām skandālā, kas
saistījās ar Klintona un Levinskas sakaru. Tieši šajā desmitgadē
pirmoreiz TV realitātes šovi sāka pievērst uzmanību un kameru arī
dalībnieku pavisam privātajām darbībām virtuvē, vannasistabā un
guļamistabā. Masu auditorijas apetīte pēc arvien jaunām, “īstām” ziņām
– galvenokārt jau par seksu un vardarbību – nebija apmierināma, kā
deserts noderēja arī informācija par slavenību ālēšanos dzērumā un
kosmētiskajām operācijām.
Ir tikai likumsakarīgi, ka šajā mākslas dēmonu bestiārijā ir iekļuvušas
parādības, kas saistās tieši ar varas un seksualitātes dažādām
izpausmēm. Vardarbība un love-story pavisam loģiski ir galvenais, kas
interesējis cilvēku gan izklaidē, gan mākslā droši vien jau kopš pašiem
pirmajiem stāstiem ugunskura gaismā un alu zīmējumiem, nemaz nerunājot
par laicīgās literatūras tradīciju (pat visi seno civilizāciju mīti un
leģendas lielā mērā centrēti ap šo asi vairāk vai mazāk perversā
izpildījumā atkarībā no civilizācijas deģenerācijas un izvirtības
pakāpes). Vardarbība vēl jo vairāk ir vispār universāls vadmotīvs
jebkurā eksistences līmenī, ieskaitot pavisam sadzīvisko cīņu par
labklājību un varu, lielāku algu un mazākiem kredīta procentiem, tā ir
valstu un reliģiju cīņā par ietekmi, teroristu cīņā par patiesības
uzvaru un tā tālāk. Katru dienu mēs ejam ārā no mājām kā uz karu. Cīņa
par laimi attaisno jebkurus līdzekļus. Šādā sabiedrībā arī radusies
māksla, kas balstās privātās un pat intīmās dzīves faktu publiskošanā.
Šeit nerunājam par mākslas, fantāzijas un realitātes sajaukšanos – tā
ir, manuprāt, pavisam cita tēma. Piemēram, Jukio Mišimas dzīve un darbs
simbolizē absolūtu privātās dzīves un mākslas saplūšanu. Rituāla
pašnāvība, protams, ir augstākais, ko var pieprasīt no šī “žanra”
pārstāvjiem. Šeit arī nerunājam par ķermeņa ziedošanu mākslai – tas ir
stāsts par fiziskās realitātes izaicināšanu, par tādiem kā Stelarks,
kurš sev aiz ādas aizdur lopkautuves āķus un karājas virs lielpilsētu
jumtiem, un pārējiem “ķermeņa mākslas” meistariem. Šeit mēs pameklēsim
vienu citu sižeta līniju – par to, kā reālas, īstas privātās dzīves
notikumi kļūst arī par mākslas notikumiem bez jebkādām metaforām,
metamorfozēm vai sublimēšanas.
Jaukās raganas parāda puišiem velnu
Es nezinu iemeslu, kādēļ tieši sievietes nesenajā laikmetīgās mākslas
vēsturē ir visspilgtāk iezīmējušas intimitātes publiskošanas līniju. Ne
velti jau kopš viduslaikiem tieši sievietes uzskatīja par raganām,
ļaunuma nesējām kristīgajā pasaulē, par tumšās burvību un nakts
pasaules valdniecēm un sliktas pašsajūtas pavēlniecēm. Ja nopietni, tad
varētu piedāvāt versiju – saistīt mākslas attīstību ar sievietes tēla
pārmaiņām 90. gadu populārajā kultūrā. Tā, piemēram, 1990. gadā
meitenes un zēni skatījās filmu “Jaukā sieviete”, kurā Ričarda Gīra
varonis bija ietekmīgs, nopietns un turīgs, bet Džūlijas Robertsas
varone – jauka, ne pārāk gudra un pērkama. Viņas “laime” bija satikt
Gīru. Bet tajā pašā laikā sākās arī popkultūras kustība girl power ar
aktīvajām meiteņu popgrupām un kategoriski pieprasītām tiesībām būt
“kaut kam īpašam”. It kā jau tas pats vecais labais feminisms, bet
šoreiz padarīts pievilcīgāks, daudzsološāks un – zīmīgi – agresīvāks
pret vīriešiem. Lai cik dīvaini būtu, 90. gadu “meiteņu spēka” kultūra
nāca klajā ar gluži personīgiem apvainojumiem, kas adresēti vīriešiem,
un karojošā sievišķība postulēja savus principus – izmanto seksu un ‘
prātu, un visu pārējo, lai tikai tiktu pie varas. Esi pati labākā.
Parādi puišiem velnu! Kinofilmās un populāros seriālos attēlotie
ietekmīgo sieviešu personāži kļuva patīkami un apskaužami – tieši
tāpat, kā iepriekšējās paaudzes mazās meitenes apbrīnoja Džūlijas
Robertsas varones apšaubāmo veiksmi, 90. gados arvien biežāk cilvēcīgi
patīkamas un jaukas kļuva tādas varones, kuras agrāk sauktu par maitām.
Negatīvie tēli no amerikāņu TV seriāla “Dinastija” 80. gadu sērijām –
kariķēti, monstrozi attēlotas spēcīgas, varaskāras sievietes – 90.
gados kļuva par pilnībā pozitīvu un atdarināšanas vērtu uzvedības
modeli. Populārā masu kultūra ziņoja, ka sieviete var būt spēcīga,
neatkarīga un rīkoties tieši tāpat, kā parasti rīkojas vīrieši (daudz
ko attaisno 1998. gadā aizsāktais TV seriāls “Sekss un lielpilsēta” un
tamlīdzīgi fenomeni), turklāt sievietes laimes meklējumu rezultāts nav
laimīga laulība un piepildīta ģimenes dzīve, bet gan iekarojumi,
uzvaras un pārdzīvojumi visās dzīves jomās. Arī sieviete – māksliniece
ir šīs populārās kultūras ietekmes zonā, un varbūt arī tāpēc šī
sakritība: 90. gados daļa laikmetīgās mākslas organiski iekļāvās
popkultūras fonā, jo tās tēma bija aktuāla un to bija radījušas
sievietes.
Instruments – fotogrāfija
Fotogrāfijas primārais mērķis kopš lēto kompakto fotokameru ražošanas
sākuma asociējās ar visai intīmu un privātu sfēru – mājas viesību,
kāzu, bēru, izlaidumu un pārējo ģimenes notikumu fiksēšanu, lai pēc tam
var skatīties, atcerēties un rādīt draugiem, par tūrisma ceļojumiem
nemaz nerunājot. Fotografēt sevi un savus draugus – jebkuram pieejama,
vienkārša un patīkama izklaide. Amerikāņu māksliniece Nena Goldina
tieši ar to arī sāka – 70. gados viņa labprāt fotografēja savus draugus
un paziņas un pēc tam ballītēs rādīja viņiem fotogrāfijas (bet plašu
popularitāti un atzīšanu Goldina guva tieši 90. gados – pēc
retrospekcijas Vitnija Amerikāņu mākslas muzejā). Goldinas draugi un
paziņas bija īstenas amerikāņu subkultūras pārstāvji, kuru vidū netrūka
no konservatīvās sabiedrības dažādu iemeslu dēļ izstumto –
transvestītu, geju, narkomānu. Subkultūru ir fotografējuši un filmējuši
daudzi, bet Goldina bija viena no pirmajām un ietekmīgākajām
māksliniecēm, kas tik veikli saplūdināja mākslas un sadzīves robežas,
ka reizēm ļāva skatītājam pat ienākt savā guļamistabā. Viņas
fotogrāfijas lielākoties nav nekāda fotomāksla. Tās izskatās kā
momentuzņēmumi, kuros redzam visu, kā ir, – kompozīcija, apgaismojums
un rakurss ir vai nu nejaušs, impulsīvs, vai arī izvēlēts tā, lai
maksimāli precīzi vēstītu par notiekošo, lai ievestu skatītāju intīmā
situācijā, nevis radītu “smuku bildi”. Tas, ka šīm fotogrāfijām piemīt
tik maģisks spēks, ir nevis mākslas, bet dzīves nopelns – īstā dzīve
var būt skaista un skaudra, un tad jau tā acīmredzot kļūst par mākslu.
Goldinas ievērojamākā fotosērija “Balāde par seksuālu atkarību”
oriģinālā ir skatāma kā diapozitīvu projekcija ar mūziku fonā, un
sākotnēji autore šo sēriju tieši tā arī rādīja klubos tiem draugiem un
paziņām, kurus bija fotografējusi. Gadu gaitā caur Goldinas
fotogrāfijām skatītāji ir iepazinuši pašu autori un viņas dzīvi, viņa
ir iepazīstinājusi ar saviem mīļākajiem un draugiem, esam redzējuši
Goldinu piekautu vai arī klīnikā, cīnoties ar alkoholismu un
narkomāniju. Šajā gadījumā fotogrāfija kalpo savam primārajam mērķim –
iemūžināt. Faktors, kas padara šo vētrainās dzīves arhīvu par mākslu,
varbūt ir tas, ka autore tomēr fotografējusi intimitāti, attiecības,
jūtas, pārdzīvojumus, nevis tikai fizisko veidolu. Varbūt viņas
popularitātē liela loma ir sabiedrības slimīgajai ziņkārei par to, kas
tad īsti notiek, kad kaimiņš izslēdz guļamistabā gaismu.
Viktimoloģija
Amerikāņu māksliniece Sjū Viljamsa 90. gadu sākumā guva ievērību ar
skicei – komiksa uzmetumam līdzīgiem zīmējumiem, kuri attēloja
galvenokārt vīrieša vardarbību pret sievieti. Pāris gadu laikā savu
“upura” lomu viņa izdzīvoja, kā nākas, intervijās žurnālistiem labprāt
stāstot par to, kā viņas vīrieši viņu situši, šāvuši un grūduši ārā pa
logu. No šī perioda agresīvajiem darbiem vienlaikus staroja dusmas,
aizrautība un bauda, kas pirmajā mirklī pat pārsteidz – nu, vai tad tā
jādzīvo, kur paliek pašcieņa. Pēc visai skandalozas dalības Vitnija
biennālē 1993. gadā (ar milzīgu plastmasas vēmekļu peļķi) Viljamsa
savos darbos sāka izkopt lineāru abstrakciju, acīmredzami sublimējusi
līdzšinējos pārdzīvojumus un reakciju uz vardarbību citādā veidā. Bet
šāds sadomazohistisku emociju sajaukums ir simptomātisks arī citām šeit
minētajām māksliniecēm. Iespējams, te izpaužas psiholoģisks apburtais
loks – meklēt patvērumu no vardarbības vardarbībā. Mazohistiskas
personības pašapliecināšanās, kura neapzināti apgalvo: “Ja man dara
pāri, tad es esmu vajadzīga, svarīga, un tādas ciešanas ir manas dzīves
piepildījums.” Par nejaušas vardarbības mērķi var kļūt jebkurš, bet
visbiežāk par sērijveida upuri kļūst tas, kurš uzvedas kā (potenciāls)
upuris. Kriminālistikas nozare viktimoloģija pēta arī to, kā “upurim
būt” var kļūt par pastāvīgu un apmierinošu dvēseles stāvokli, kurā
“upuris” nemeklē izeju no vardarbības un neapzināti pat to izaicina.
Tādi “upuri”, kuriem iepaticies pārtikt no apkārtējo līdzjūtības, ļoti
labprāt dara zināmas savas ciešanas pēc iespējas plašākai publikai, un
mazohistiskas personības lielākais gandarījums ir nevainīgiem
klausītājiem likt justies vainīgiem. Vai vismaz just līdzi. Šajā
gadījumā – skatītājs var vienīgi just līdzi personīgai traģēdijai,
nevis izjust mākslas pārdzīvojumu.
Naida un baudas sajaukuma spilgts piemērs ir arī Marlēnes Dītrihas
meitas Marijas Rivas indes un atriebības pilnā grāmata – stāsts par
māti, kurā nav izlaists ne mazākais sīkums, kas spētu izraisīt lasītājā
riebumu. Bet memuāru literatūras specifika jau ir pavisam cits stāsts.
Amatierisks = autentisks
Dzīves pieredzes autentiskuma uzsvēršanai tiek izmantots amatierisks
šarms mākslas darba radīšanas tehnikā, lai skatītāju kaut cik
pietuvinātu “īstās dzīves” raupjumam, brutalitātei un paviršībai. Šo
paņēmienu īpaši veiksmīgi izmantojusi “Jaunās britu mākslas”
superzvaigzne Treisija Emina, autobiogrāfiskajos mākslas darbos
atstāstot traģiskākās epizodes no savas dzīves. Šādai nodarbei piemīt
arī pašterapeitiska funkcija – publikas apbrīnotā tēlā ietērptās sāpes
nav vairs tikai tavas vien, tās izšķīst, kļūst par stāstu. Viņas
savulaik skandalozo, tagad jau klasisko darbu “Mana gulta” un “Visi, ar
ko jelkad esmu gulējusi. 1963–1995” sižetu veido tādi mākslinieces
privātās dzīves fakti kā izvarošana 13 gadu vecumā, aborts, pašnāvības
mēģinājums, seksuālās dzīves pārpratumi un alkoholisms. Tomēr ir
skaidrs, ka “Visi, ar ko jelkad esmu gulējusi” nav uzskatāms par
nimfomānes piezīmju blociņu, kas nejauši nonācis mākslas izstādē, –
kaut arī personīgās pieredzes īstums ir dominējošs, telts ar izšūtajiem
vārdiem tomēr ir profesionāls mākslas darbs. Apzināti amatieriskie un
neveiklie uzraksti ir tīši pašdarbnieciski, to naivums un kļūdas ir
autores izvēlēts paņēmiens tāpat kā skatītāja uzrunāšana tiešā,
fizioloģiskā līmenī – piemēram, savā pirmajā personālizstādē “Mana
lielā retrospekcija” galerijā White Cube Londonā Emina bija izstādījusi
arī abortā nogalinātā embrija audus. “Mana gulta”, neraugoties uz darba
reālismu un brutalitāti, liecina arī par paštīksmināšanos, kas var būt
pārsteidzoša, bet uz jautājumu “kāds tad te sakars ar mākslu” neatbild
tieši. Tomēr distanci saglabāt ļauj apziņa, ka Emina ir profesionāla
māksliniece un viņas mākslas darbs ir arī viņas pašas superzvaigznes
publiskais tēls – Emina bijusi gan džina Bombay Sapphire reklāmas seja,
gan dziedājusi duetā ar Boju Džordžu, gan bijusi modele Vivienas
Vestvudas modes skatē.
Ekshibicionisms
Franču māksliniece Sofija Kala darbam “Ēna” lūdza mātei nolīgt
privātdetektīvu, kas viņu izsekotu un dokumentētu viņas ikdienas
gaitas. Tajā pašā laikā arī Sofija pati pierakstos un fotogrāfijās
dokumentēja notikumus savā dzīvē. Rezultātā radies mākslas darbs, kurā
satiekas abi atšķirīgie stāsti par vienu personu vienā laikposmā –
vērotāja no malas liecība par sievietes, vārdā Sofija, eksistenci un
mākslinieces pašas liecība par savām darbībām. Publisku atkailināšanos
var tulkot gan kā rituālu sevis pazemošanu, atņemot sev un savai dzīvei
dabisko aizsegu, gan arī kā izrādīšanos ar mērķi izraisīt apbrīnu (ar
to nodarbojas, piemēram, dzīvesstila žurnālu interviju varoņi).
Līdzjūtību var izraisīt Eminas izdzertais šņabis un netīrā gultasveļa
vai arī Goldinas seja pēc tam, kad mīļākais ir viņu piekāvis, vai
Ričarda Bilingema publiskotā nožēlojamā ģimenes sadzīve. Šādas mākslas
vērtēšana vai analīze nereti tiek paralizēta autobiogrāfisko faktu
klātbūtnes dēļ – fakti var būt šokējoši, biedējoši, aizkustinoši vai
citādi emocionāli iedarbīgi, bet tos vērtēt nevienam cilvēkam nav
lemts. Tāpēc ir tikai likumsakarīgi, ka šāda māksla guvusi samērā plašu
popularitāti un laiku pa laikam pievērš sev tādas auditorijas uzmanību,
kas parasti interesējas vien par televīzijas šoviem un slavenību
privātās dzīves atspoguļojumu smalko aprindu hronikās. Mākslinieki
labprāt izspēlē emocionālās šantāžas sižetu ar skatītājiem un
kritiķiem, piedāvājot paši sevi kā sava darba materiālu. Pret īstumu
mēs visi vēl joprojām esam jūtīgi. Federiko Fellīni esot teicis:
“Jebkura māksla ir autobiogrāfiska; pērle ir austeres autobiogrāfija.”
Vai nav skaisti? Turklāt vienmēr paliek atkāpšanās ceļš – ja pērle tā
arī neizaug, par mākslu kļūst pati austere. |
| Atgriezties | |
|