Fiziognomikas kārdinājumi
Kad mācījos skolā, PSRS vēstures mācību grāmatā bija ievietots kāda
krievu aristokrāta portrets, un komentārs skanēja apmēram tā: lai kā
arī šis muižnieks mēģinātu izlikties un izrādīties, māksliniekam
izdevies parādīt viņa īsto seju, sak, paskatieties uz šiem vaibstiem –
nežēlība un mantrausība tajos ir skaidri nolasāma. Diemžēl šīs grāmatas
man vairs nav, tāpēc droši nevaru pateikt, par kuru gleznu bija runa,
visticamāk tas bija 18. gadsimta krievu mākslinieka Dmitrija Ļevicka
gleznotais Prokofija Demidova portrets. Pazīstama glezna no Tretjakova
galerijas. Bet patiesībā konkrētais darbs nav būtisks, jo padomju
laikos mākslas vēsturnieki daudziem “progresīviem” māksliniekiem
piedēvēja spēju atmaskot aristokrātu un bagātnieku īsto dabu. Turklāt
parasti runa bija par parādes portretiem, ko elites pārstāvji pasūtīja
sabiedrisko attiecību veidošanas vajadzībām, tādā kārtā māksliniekā
atklājās kaut kas no viltīga pagrīdnieka, kurš atmasko šķiras
ienaidniekus viņu pašu deguna galā. “Visas cinisma, svētulības un
varaskāres nokrāsas sakoncentrētas šās galmadāmas viegli uztūkušajā
sejā, kas pirmajā mirklī šķiet mazliet miegaina,” teikts par tā paša
mākslinieka gleznoto Katrīnas II favorītes Protasovas portretu.1
“Kultūras darbinieku un vienkāršās tautas pārstāvju portretos
mākslinieks parādījis šo cilvēku garīgo bagātību un skaistumu. (..)
Toties galma pārstāvju un augstmaņu portretos arvien skaidrāk bija
jūtama kritiska attieksme. Goija atklāja šo titulēto personu garīgo
tukšumu, sevišķi spilgti tas redzams grupu portretā “Kārļa IV ģimene”.”2
Mācību grāmatā redzētais portrets palicis prātā tāpēc, ka es ilgi
pētīju uzgleznoto seju un galu galā nebiju pārliecināts, vai spēju
saskatīt to, par ko tik pārliecinoši stāstīja grāmatas autors. Tas
nenozīmē, ka es apšaubīju viņa spriedumu, drīzāk izjutu savu
nepilnvērtību, jo (un tā notiek vēl šobaltdien) nespēju mākslas darbā
ieraudzīt ekspertiem acīmredzamo. Nebija arī tā, ka gleznā attēlotais
cilvēks man šķistu labdabības iemiesojums, vienkārši viņa vaibsti likās
ambivalenti, daudznozīmīgi, nebija skaidrs, kur tieši mākslinieks
atklājis viņa izkurtējušo dabu.
Doma, ka galvas forma, pieres augstums, vaibsti ir zīmes, kas atspoguļo
cilvēka gara spējas un apziņas dzīvi, ir tik sena, ka nav iespējams
aprakstīt tās ģenēzi. Rietumu pasaulē par senāko šai tēmai veltīto
tekstu tiek uzskatīta “Fiziognomika”, ko tradīcija piedēvē
Aristotelim.3 Tās autors apgalvoja, ka pastāv līdzība starp cilvēku un
dažādu dzīvnieku izskatu un arī atbilstošas analoģijas starp viņu
psihiskajām īpašībām. Īpašu uzplaukumu fiziognomika piedzīvoja 19.
gadsimtā, bet 20. gadsimtā attieksme pret to – vismaz zinātnieku vidū –
radikāli mainījās. Pirmkārt, tāpēc, ka fiziognomikas iespējas prognozēt
cilvēku uzvedību izrādījās visai ierobežotas, piemēram, tā arī
neizdevās vienoties par “krimināla prāta” ķermeniskajām izpausmēm,
otrkārt, fiziognomika izsenis bija saistīta ar mēģinājumiem sakārtot
cilvēkus hierarhiskā kārtībā, ko daudzi 20. gadsimta cilvēki atzina par
rasistisku vai aizspriedumainu. Modernā rasisma pamatlicējs Žozefs
Arturs Gobino “Esejā par cilvēku rasu nevienlīdzību”, piemēram,
aprakstīja melnās, dzeltenās un baltās rases cilvēku anatomiskās un
psiholoģiskās atšķirības, bet ārsts Džons Lengdons Dauns, raksturojot
visiem zināmo sindromu, saskatīja slimniekos līdzību ar austrumniekiem,
tāpēc vēl visai nesen Dauna sindroms tika dēvēts arī par mongolismu,
kas, protams, nebija kompliments mongoļiem.4
Mākslinieki nereti vēlas vizuāli attēlot raksturus un garīgus
pārdzīvojumus. Un bieži vien izmanto tos pašus paņēmienus, ko mēs visi
ikdienā, kad cenšamies nojaust otra cilvēka apziņas stāvokļus, proti –
identificē tos pēc anatomiskajām īpašībām, vaibstiem, uzvedības.
Visuzskatāmāk tas redzams karikatūru gadījumā.5 Lai raksturotu
situāciju, karikatūrists izmanto ķermeņa izskatu un vaibstus kā zīmi ar
noteiktu nozīmi, ko mēs varam saprast, ja zinām mākslinieka izmantoto
kodu. Tomēr ir liela atšķirība starp zīmes un nozīmes saistību un
cēlonisku saistību starp apziņas stāvokļiem un ķermeni. Tā, piemēram,
mēs reti kļūdāmies pirmajā gadījumā, bet bieži – otrajā. Mūs visai
viegli var apmānīt pat cilvēks, kas nav mācījies aktiermākslas kursos,
mēs projicējam savus aizspriedumus uz citu ādas vai miesas, mēs
nepazīstam laikabiedros ģēnijus, draugus, sērijveida slepkavas (“Viņš
bija tik kluss un pieklājīgs cilvēks”). Klasisks piemērs tam, kā var
sajaukt cēlonību ar nozīmi, ir šimpanzes Hema fotoattēls, kas parādījās
dažādos preses izdevumos pēc viņa lidojuma kosmosā 1961. gadā. Hema
seju rotāja cilvēcisks, plats smaids, un tā tas tika arī interpretēts,
vienīgi dzīvnieku uzvedības pētnieki iebilda un aizrādīja, ka šāda
sejas izteiksme šimpanzēm parasti norāda uz bailēm.6
Skaidrs, ka mēģinājumi saprast cilvēku, novērojot viņa fizisko veidolu,
nav absurdi, bet tikpat skaidrs, ka tie var būt kļūdaini. Fiziognomikas
trūkumi nav specifiski mākslai, sejas izteiksmes tulkojums var
izrādīties kļūdains jebkurā situācijā. Psihologi, piemēram, ir
pārliecinājušies, ka mūsu priekšzināšanas nosaka to, ko mēs saskatām
otra cilvēka vaibstos. Mani reiz izbrīnīja paraksts zem attēla kādā
citā vēstures grāmatā – tas skanēja: “Ivans Bargais. Šī senā gravīra ir
liecība tam, ka valdnieka iesauka bija labi izvēlēta.”7 Pirmām kārtām
nekas īpaši bargs attēlā nebija redzams – bārdains vīrs, tomēr smalkā
nianse ir tāda, ka gravīrā bija attēlots vai vismaz tajā attēlotais
valdnieks parasti tiek identificēts kā Ivans III, kurš nebūt nav Ivans
IV Bargais.8 Diezgan droši var teikt, ka autora kļūda ietekmēja viņa
piedāvāto attēla interpretāciju.
Lai gan ar vizuālās mākslas līdzekļiem var attēlot cietsirdību, maigumu
vai, teiksim, dusmas, māksla kā psiholoģija ir bezcerīga, vismaz ja uz
to skatās kā fiziognomikas paveidu. Jautājums ir, vai mākslas darba
interpretētājs paliek zīmes un koda līmenī vai arī mēģina darbu
interpretēt kā liecību par cēlonisku saistību. Pirmajā gadījumā
interpretācija visticamāk nozīmētu arī jautājumu par mākslinieka
intenci, proti – vai mākslinieks ir apzināti izmantojis fiziognomisku
kodu, piemēram, šauras acis kā aizdomīguma vai viltības zīmi un zemu
pieri kā muļķības zīmi. Jo reālistiskāks, fotogrāfiskāks ir portrets,
jo nedrošāki šķiet interpretētāju apgalvojumi par tajā samanāmo
viltību, augstprātību, labestību. Gan tāpēc, ka zīmju klātbūtne nav
uzskatāma, gan arī tāpēc, ka reālistiskums liek (bieži vien gluži
nevilšus) pārslēgties uz cēloniskās saistības interpretāciju un vēlmi
gleznā vai skulptūrā saskatīt attēloto cilvēku. Mēģinājumi imperatoru,
biznesmeņu vai rakstnieku portretos saskatīt viņu garu sastopami visai
bieži, un varbūt ir jēga meklēt dvēseli tās greizajos spoguļos – acīs,
sejā, lūpās, tomēr, manuprāt, līdzko mākslas darbu interpretējam kā
liecību par cēlonisku saistību starp apziņas dzīvi un ķermeni, varam
nonākt tikai pie viena secinājuma: otrs cilvēks mums vienmēr ir
noslēpums.
Privātā apziņa
Noslēpumainības cēlonis ir tas, ka apziņas dzīve no malas nav pieejama,
tāpēc filosofi mēdz teikt, ka apziņa ir privāta. Tas savukārt rada
bezgala daudz fundamentālu problēmu gan psiholoģijai, gan psihes
filosofijai (the philosophy of mind). Mēs varam vērot cilvēku un redzēt
viņa galvaskausa formu, sejas izteiksmi, žestus, bet pašas jūtas vai
domas, šķiet, nav novērojamas, mēs varam klausīties viņa vārdos, bet
to, vai šie vārdi pareizi apraksta viņa apziņas stāvokļus, mēs
pārbaudīt nespējam. Ja apziņas dzīve pieejama tikai vienam cilvēkam un
novērojama tikai introspekcijā, kā ir iespējamas drošas zināšanas par
to?
Problēmu savdabīgu padara tas, ka, par spīti apziņas privātumam,
cilvēki, liekas, spēj saprast cits citu, lasīt domas, tā sacīt. Kā tad
viņi to dara? Viens no tradicionālajiem saprašanas spējas skaidrojumiem
ir apgalvojums, ka cilvēki izdara slēdzienu pēc analoģijas: man ir
skumji, manu lūpu kaktiņi nolaižas uz leju, otrs cilvēks muti ir
sašķobījis tieši tāpat kā es, kad skumstu, tātad viņš skumst. Vai arī:
kā es rīkotos, ja būtu noziedznieks, – kuram mantiniekam uzbruktu
nākamajam? Līdzīgi spriež arī fiziognomikas aizstāvji – Pjēram ir zema
piere, un viņš ir nežēlīgs, arī Mišelam ir zema piere, tātad viņš ir
nežēlīgs. Tie, kas netic, ka mēs izdarām šādus slēdzienus ikreiz, kad
domājam par cita cilvēka jūtām vai noskaņojumu, atsaucas vairāk uz
empātiju un intuitīvām otra cilvēka saprašanas spējām, kas varbūt
varētu būt arī iedzimtas. Diemžēl neviena no pieejām mums nedod drošību
par mūsu uzskatu patiesumu. Empātija un intuīcija ir noderīgi līdzekļi,
lai orientētos ikdienas dzīvē, tomēr pārprašanas un kļūdīšanās gadījumi
ir pietiekami bieži, lai šīm spējām nevarētu uzticēties pilnībā.
Slēdziens pēc analoģijas nav deduktīvs slēdziens, tas negarantē
secinājuma patiesumu. Kad es esmu sliktā noskaņojumā, es klausos
gabertehno, šie cilvēki klausās gabertehno, tātad viņi ir sliktā
noskaņojumā – manuprāt, šis piemērs parāda analoģijas slēdziena
problēmu. Var jau būt, ka konkrētie cilvēki visi ir depresīvi, bet
garantijas nav.
Iespējams, prasība pēc drošības un atteikšanās izmantot tautas
psiholoģijas principus var apgrūtināt komunikāciju (“Viņš smaida, bet
vai tas patiešām nozīmē, ka viņš priecājas, varbūt viņš ir vienkārši
izbijies”), tomēr šāda pieeja atbrīvo no naivuma un ļauj pamanīt
nestabilitātes, nedrošības un noslēpumainības aspektu, kas pastāv
ikvienā saskarsmē ar Citu, kurš galu galā vienmēr var izrādīties
Svešais.
Atsevišķos gadījumos šī nošķirtība no citas apziņas ir īpaši skaidri
priekšstatāma. Psihes filosofijā tādu piemēru ir devis Tomass Neigels
(Nagel) rakstā “Kā tas ir – būt sikspārnim?”: “Mēs nevaram saprast un
pat iedomāties sikspārņa apziņas stāvokļus. Nelīdzēs, ja mēģināsim
iztēloties kādu, kuram pie rokām piestiprināta lidplēve, kas ļauj
lidināties mijkrēslī un rītausmā un ar muti ķert kukaiņus; kādu, kurš
redz ļoti vāji un apkārtējo pasauli uztver caur atstarotu
augstfrekvences skaņu signālu sistēmu; kādu, kurš dienu pavada, kaut
kur bēniņos karādamies augšpēdus. Ciktāl to spēju iztēloties (un necik
daudz tas nav), es gūstu nojausmu tikai par to, kā būtu, ja izturētos
tā, kā izturas sikspārnis. Bet jautājums ir pavisam cits. Es gribu
zināt, kā tas ir pašam sikspārnim – būt sikspārnim. Tomēr, kolīdz
mēģinu to iztēloties, esmu spiests aprobežoties tikai ar savas psihes
resursiem, un šie resursi nav atbilstoši tādam uzdevumam.”9
Raksta beigās Neigels nonāk pie secinājuma, ka mūsdienu zinātne nespēj
aprakstīt subjektīvos apziņas stāvokļus tā, lai tie būtu universāli
saprotami, un pietuvoties, piemēram, sikspārņa apziņas dzīvei. Viņš
aicina meklēt šādus ceļus, bet nepasaka, kā to varētu izdarīt. Katrā
ziņā ir skaidrs, ka pietuvošanās citai apziņai, tās privātumam prasa
jauna veida domāšanu, jaunus izteiksmes līdzekļus, kas atšķirtos no
mūsdienu dabaszinātņu paradigmatiskās izpratnes par leģitīmām pieredzes
aprakstīšanas formām. Filosofi ir mēģinājuši gan reducēt apziņu uz
ķermeniskiem stāvokļiem vai uzvedību, gan apstrīdēt apziņas stāvokļu
privātumu un pašas apziņas esamību, tomēr šobrīd daudz kas liecina, ka
iespējas ir tikai divas – vai nu jāsamierinās ar cita cilvēka apziņu kā
noslēpumu un galu galā arī ar apziņu vispār kā noslēpumu, vai arī
jāmeklē jauni veidi, kā domāt par apziņu.
Attēlot neattēlojamo
Vismaz kopš modernisma laikiem mākslas pasaule tiek uzskatīta par vienu
no tām sabiedrības sfērām, kur pirmām kārtām notiek jaunu domāšanas
veidu meklējumi. Lai gan man dažbrīd ir aizdomas, ka māksla šajā ziņā
varētu būt arī pārvērtēta, tomēr tā nepārprotami varētu būt alternatīva
tam, kā dabaszinātnes vai filosofija runā par apziņu. Kā domāt citādi?
Kā domāt citādāk par citu apziņu, privāto apziņas dzīvi? Vismaz man
personīgi vairāki mākslas darbi ir šķituši rosinoši, lai gan tie vairāk
uzrāda tādus kā spriedzes punktus mūsu izpratnē par apziņu, nevis
alternatīvas.
Viens ir Bila Violas video, kura nosaukumu grūti pārtulkot latviešu
valodā. I do not know what it is I am like ir rinda no Rigvēdas un
būtībā nozīmē “Es nezinu, kāds es esmu”, bet var arī saprast kā “Es
nezinu, kas ir tas, kuram esmu līdzīgs”. Lai gan atsauce ir uz Rigvēdu,
man, gluži kā Ivana Bargā ekspertam, rodas vēlme atpazīt Neigela raksta
nosaukumu What is it Like to Be a Bat?. Violas video negribas saukt par
filmu, jo par sižetu te runāt var tikai nosacīti, kaut gan šis darbs
nebūt nav improvizācija. Tam ir piecas daļas, kas nav viendabīgas –
gari, teju vai meditatīvi fragmenti mijas ar it kā nejaušiem kadriem.
Visticamāk darba nosaukums diezgan precīzi pasaka, kas te notiek, –
būtībā tā ir vizuāla pašrefleksija, kuru var reducēt uz banālajiem
jautājumiem: kas es esmu, kas ir dzīve, kas ir nāve utt. Interesants
man darbs šķita tāpēc, ka Viola lielu tā daļu ir veltījis dzīvniekiem,
tā ka asociācijas ar Neigelu nav gluži tikai kaprīze. Video otrajā
nodaļā (chapter) “Putnu valoda” redzami dažādu dzīvnieku acu tuvplāni,
kuros laiku pa laikam atspoguļojas pats mākslinieks. Tomēr, lai kā
Viola projicētu burtiskā un pārnestā nozīmē sevi uz putniem un zivīm,
man šie kadri likās tikai apliecinājums iespaidīgajai robežai, kas šķir
cilvēku no dzīvnieka privātās dzīves. Dzīvnieku gadījumā šis iespaids
ir īpaši spilgts tāpēc, ka ne putnu, ne zvēru valodas nav. Dzīvnieka
apziņas noslēpums ir radikāls tieši tāpēc, ka dzīvnieki klusē, un, lai
cik inteliģents viņu skatiens šķistu, tas vienmēr paliek noslēpums.
Vienalga, vai aiz tā slēpjas vai neslēpjas apziņa, reakcija ir tāda
pati kā gadījumā, kad mūs mēmi uzlūko cilvēks, – šādās situācijās mēs
īpaši skaidri apzināmies nespēju nokļūt citu privātajā pasaulē un lasīt
domas.
Tāpēc man interesantāka šķita Violas darba pirmā nodaļa Il Corpo Scuro
(“Tumšais ķermenis”), kurā bija fragmenti no tā, ko viņš bija
uzfilmējis divās nedēļās, klaiņojot līdzi bizonu baram Dienviddakotā.
Nekas “īpašs” šeit nebija redzams, lielākais notikums bija kādu
pusminūti ilgs skats, kā viens no bizoniem urinē, fonā neskanēja nekāda
mūzika, dzīvnieki nerunāja, nedejoja, nebēga no lauvām, nedzemdēja,
vienkārši ganījās, ilgi ganījās. Lai gan dzīvnieki mūsdienu mākslā
parādās visai bieži,10 viņu apziņai mākslinieki pievēršas ļoti reti.
Patiesībā man nav izdevies atrast arī nevienu literāru darbu, kas
nopietni mēģinātu pietuvoties tam, kā tas ir – būt dzīvniekam, vairāk
ir runājošo un dejojošo zvēru. Bet Violas filma arī uzkrītoši atšķīrās
no tā sauktajām dabas filmām, kuras ir pakārtotas mūsdienu televīzijas
skatītāja uztveres īpatnībām un kuru galvenā pazīme ir bavardage jeb
nepārtraukta tarkšķēšana, kas mijas ar simfoniskā orķestra numuriem.
Vismaz sākumā Violas videodarbu skatīties bija grūti tieši tāpēc, ka
tur “nekas nenotiek”, tomēr, ja izturi, tas kaut ko tavā uztverē
salauž. Nav jau tā, ka izdodas “tapt par dzīvnieku”, bet uztverei
atklājas tāds ilgstamības veids, kas ir tikai pārdzīvojams. To nav
radījusi iztēle, pret kuru visai skeptiski izturējās Neigels, drīzāk tā
ir mana un dzīvnieku laika sinhronizācija un tādā ziņā arī pietuvošanās
tam, kā tas ir – būt dzīvniekam. Šāda pieredze droši vien būtu
iespējama arī bez video starpniecības, tomēr, manuprāt, visai dabiskā
asociācija ar (un atšķirība no) dabas filmām veicina šo uztveres
“nobrukumu” vai “lūzumu”, jo nav tās piedzīvojuma izjūtas, kas būtu,
sastopoties ar bizoniem dabā vai zooloģiskajā dārzā. Distancēšanās no
ikdienišķajiem modeļiem, kā cilvēki uzlūko dzīvnieku, vismaz kaut kādā
mērā tuvina mākslas darba uztvērēju dzīvnieka apziņas pasaulei.
Otrs darbs, ko vēlējos minēt, ir Sofijas Kalas (Calle) instalāciju vai
fotogrāfiju sērija “Aklie”. “Es satiku no dzimšanas aklus cilvēkus. Kas
nekad nebija redzējuši. Es viņiem jautāju, ko viņi iztēlojas kā
skaistu.” Šie ir Kalas ievadvārdi darbam, kurā redzami aklo cilvēku
melnbalti portreti, kam līdzās novietoti rāmīši ar viņu atbildēm. Katra
atbilde attēlota divās versijās – kā teksts un kā nosauktās lietas
krāsaina fotogrāfija. Piemēram, bērna portretam līdzās atrodas teksts:
“Zaļš ir skaists. Jo ikreiz, kad man kaut kas patīk, pārējie man saka,
ka tas ir zaļš. Zāle ir zaļa, koki, lapas, arī daba... Man patīk nēsāt
zaļas drēbes.”11 Turpat blakus – fotoattēls ar zaļu zāli.
Protams, šie attēli nevar neizraisīt emocionālu reakciju, līdzjūtību.
Mēs skatāmies uz aklā bērna seju un spilgti zaļo zāli, kas viņam tik
ļoti patīk un ko viņš nekad nav redzējis. Viņš nav redzējis neko
krāsainu, vismaz ne tā, kā mēs varam skatīties uz krāsaino fotoattēlu.
Darbs ir arī sentimentāls – jautājums, ko Kala no dzimšanas aklajiem
uzdod, ir sentimentāls. Kā jūs iztēlojaties skaistumu? Un mums, vizuālo
mākslu patērētājiem, acīs sariešas asaras. “Viņi nav redzējuši
skaistumu!” Vai var būt kas traģiskāks kā neredzēt skaistumu? Darbā ir
arī kaut kas optimistisks un dzīvi apliecinošs – visi, izņemot vienu,
zina, kas viņiem šķiet skaists, viņiem ir savas baudas, no kurām viņi
nevairās.
Bet vai mēs zinām, kā tas ir – būt aklam. Minētais skaistuma apraksts
liek domāt, ka varētu iztēloties. Aizveram acis un iedomājamies, kāda
pasaule varētu mums šķist, ja mēs neredzētu. Tomēr mēs varam iztēloties
tikai to, kā tas ir – mums neredzēt. Vai mēs varam iztēloties, kā ir no
dzimšanas neredzēt? Turklāt vairākas no atbildēm uz Kalas jautājumu
neiederas vienkāršotajā priekšstatā par to, kā aklie cilvēki varētu
uztvert pasauli. “Skaistākais, ko jebkad esmu redzējis, ir jūra – jūra,
kas plešas tik tālu, ka pazūd skatienam.”12 Vai šis cilvēks tiešām
neredz? “Mani fascinē zivis. Nezinu, kāpēc. Tās nerada nekādu troksni,
tās nav nekas, patiesībā man viņas neko daudz nerūp. Mani aizrauj doma
par viņu attīstību ūdenī, ideja par to, ka tās nav nekam pievienotas.
Dažreiz es nostāvu akvārija priekšā vairākas minūtes. Kā tāds idiots.
Jo tas ir skaisti, un viss.”13 Vai vārdi, ko viņi izsaka, viņiem nozīmē
to pašu, ko mums? Ja jā, tad kā aklam cilvēkam ir iespējams iztēloties
trīsdimensionālu telpu, kurā kustas zivis? Ko vispār aklam cilvēkam
nozīmē iztēloties un ko nozīmē tēls, image of beauty?
Sofijas Kalas darbs atbildes nedod. Un ne jau tāpēc, ka viņa nav to
pārvērtusi par psiholoģijas pētījumu un turpinājusi uzdot jautājums.
Arī viņas darbs uzrāda apziņas privātuma robežu. Pašas par sevi trīs
norādes – portrets, teksts, attēls – nekur neved, mēs varam aplūkot
neredzīga cilvēka seju, bet neredzam, kā tas ir – būt aklam, mēs
dzirdam viņa vārdus, bet to nozīme vai nu aizved mūs pie mūsu
priekšstatiem, vai noved strupceļā, attēlā redzamā zāle, jūra vai zivis
liecina tikai par mūsu spēju redzēt, nevis par viņa aklumu. Vienlaicīgi
ir sajūta, ka šīm norādēm ir nozīme, tās definē negatīvi – iezīmē
robežu tam, ko mēs nevaram iztēloties un nespējam saprast. Kā zināms,
ir lietas, ko mēs definējam negatīvi (“Dievs nav tas, nav tas, nav
tas”) un tomēr spējam ierādīt tām pietiekami skaidru un stabilu vietu
mūsu dzīvē. Tāpat arī zinātne visticamāk iemācīsies vairāk vai mazāk
kontrolēt apziņu, pat neuzzinot tās noslēpumu (“Jūs tāds skumīgs,
paņemiet tabletīti, kļūsiet priecīgāks”). Tomēr atziņa, ka pastāv citi,
mums šobrīd nepieejami apziņas stāvokļi, ir vienlaicīgi romantiska un
optimistiska. Tā liecina par iespēju domāt citādi un vilina meklēt to,
kas nav saskatāms nevienā no minētajām norādēm. Izpētīt citu apziņu nav
iespējams, bet varbūt to var uzzīmēt, atcerēties vai nosapņot. “Es
sapnī redzēju savu dēlu. Viņš bija desmit gadus vecs. Viņš bija ģērbies
pidžamā. Viņš paskatījās uz mani un uzsmaidīja.”14
1 Dolgopolovs I. Stāsti par māksliniekiem. – Rīga, 1984. – 136. lpp.
2 Cittautu mākslas vēsture / Red. V. Razdoļska. – Rīga, 1974. – 3. sēj. – 118. lpp.
3 Physiognomy // Encyclopaedia Britannica CD 98.
4 Gould S. J. The Panda’s Thumb. – New York, 1992. – P. 161.
5 Sīkāk par fiziognomikas un mākslas saistību sk.: Gombrich E. Meditations on a Hobby Horse. – London, 1963.
6 Sk., piem.: Fudge E. Animal. – London, 2002. – Pp. 25 –27.
7 Dunn R. S. The Age of Religious Wars: 1559–1715. – New York, 1979. – P. 77.
8 Šo pašu attēlu sk. arī: Latvijas padomju enciklopēdija. – Rīga, 1983. – 4. sēj. – 371. lpp.
9 Neigels T. Kā tas ir – būt sikspārnim? I. Kolmanes tulk.,
manuskripts. Oriģinālā: Nagel T. What is it Like to Be a Bat? // The
Nature of Mind / Ed. D. M. Rosenthal. – Oxford, 1991. – P. 423.
10 Sk.: Baker S. The Postmodern Animal. – London, 2000.
11 Sophie Calle. – Hannover, 2002. – S. 49.
12 Turpat. – 43. lpp.
13 Turpat. – 53. lpp.
14 Turpat. – 81. lpp.
|