Andris Grīnbergs bioloģiskā ikona “Ag” un tās salīdzinājums ar tāda paša nosaukuma ķīmisko elementu Ieva Kalniņa Uz mana rakstāmgalda stāv neliela ikona kaltā sudraba rāmējumā; kad mēģinu iedziļināties savās visnotaļ personiskajās attiecībās ar Andri Grīnbergu, uztveru dzīves piespēlēto asociāciju. Palūk, Andrim raksturīga tā pati iniciāļu abreviatūra, kas sudrabam – periodiskās sistēmas I grupas ķīmiskajam elementam. Turklāt abi tēli – sudraba ietvertā ikona un bioloģiskais “Ag” – ir mans īpašums. Tie ir nopirkti un pieder man tieši tik, cik dzīve savā trauslumā vispār ļauj mums ko iegūt. Tā nu sanāk, ka bioloģiskais “Ag” savā ziņā ir brālis 16. gadsimta spāņu meistara Luisa de Moralesa, saukta par “Dievišķīgo”, gleznotās Ecce Homo kopijai kaltā, ne visai veiklā sudraba rāmī. |
|
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
ANDRIS NAV MĀJĀS
|
| Zināms, ka ķīmiskais elements “Ag” dabā sastopams kā tīrradņa, tā
savienojumu veidā. Skaidrs – šo varētu attiecināt ne tikai uz
bioloģisko “Ag”, bet gandrīz vai uz ikkatru indivīdu, kura uztveres un
izpratnes intensitātes koeficients nosakāms kā personiskās, tā sociālās
komunikācijas ievirzē. Tomēr – kāda tad ir bioloģiskā tīrradņa “Ag”
izcelsme? Vispirms jau jāsāk ar atziņu, ka bioloģiskais “Ag” ir
patriarhs. Un tas ir svarīgi, jo, neraugoties uz mums pieejamo papildu
informāciju par “Ag” sadzīvē realizētajiem brīvajiem uzskatiem, viņš ir
piederīgs patriarhālajai tradīcijai. Un nav labāka epiteta šai ģints
galvas kvalitātei kā “mūžīgais iekarotājs”. Un iekarot var visu – arī
pavasari, vasaru, rudeni un ziemu. Iestādot saulespuķes sēklu, var
iekarot un iegūt saulespuķi, iestādot ķirbja sēklu – ķirbi. Iekarošana
ir patriarhālās tradīcijas pamatu pamats. Un šeit katra diena ir
atšķirīgas iekāres iezīmēta. Visbeidzot – patriarhālā vilšanās zīme,
kur ikviens var tapt arī par tavu iekarotāju, iezīmējot mūsu bezizeju.
Tomēr pāri paliek nepastāvīgā mīlestība. Vēl viena patriarhāla
teritorija, kurā katrs iemītnieks top par naivu uz gaismu skrienošu
naktstauriņu vai nodevēju. Kas šajā shēmā ir “Ag”, jāmin mums, jo
atbildes nebūs – arī atbilstoši patriarhālajai tradīcijai!
Tomēr atgriezīsimies pie faktiem. Zināms, ka “Ag” mamma ir bijusi
mājsaimniece, bet tēvs – naudas pelnītājs. Arī šo līniju bioloģiskais
“Ag” pārliecinoši turpina savā ģimenes modelī. Viņš ir galvenais
apgādnieks. Un reizi pa reizei viņš ir nemierā ar tam iedalīto lomu.
Tomēr, kā jau katrā kārtīgā latviešu ģimenē, “Ag” gadījums pieļauj
interpretācijas amplitūdu no mātes buržuāziskās izcelmes līdz tēva
izteikti sarkanajai pārliecībai. Un, kā jau latviešiem ierasts, arī
“Ag” gadījumā ir kāds būtiski izceļams slavens radinieks. Šoreiz tas ir
latviešu romantisma mākslas klasiķis gleznotājs Rūdolfs Pērle, kurš
atrodams “Ag” mātes radurakstos.
Viss iepriekš teiktais pierāda vēl vienu ķīmiskā un bioloģiskā “Ag”
līdzību. Proti, ķīmiskā “Ag” izteikto īpašību labāk par citiem metāliem
vadīt elektrību un siltumu un augsto atstarotspēju ironiskā kārtā varam
pielīdzināt un ar to skaidrot bioloģiskā “Ag” izdzīvošanas spēju. Tās
pierādījumi vēl arī turpmāk.
Tikpat zināms, ka bioloģiskais “Ag” nāk no Rīgas Miera ielas rajona, un
arī tas ir svarīgi, jo tas ir ceļš uz Mežaparku. Turklāt 50. gados vēl
ar atvērtās aizmugures platformas tramvaju. Tie ir arī kapi, kur 1969.
gadā tiek sarīkots pirmais “Ag” hepenings “Romeo un Džuljeta” (kopā ar
māsu Aiju Grīnbergu, Ivaru Priedi un Alfredu Stinkuru). Šis ir labs
sākuma punkts interpretācijai, kas ļauj visu “Ag” daiļradi interpretēt
kā kontrkultūras parādību vai apzinātu nonkonformismu. Tieši šādā
rakursā aplūkojams arī Brāļu kapos notikušais hepenings. Tā norises
vieta padomju apstākļos nebija interpretējama citādi kā vien
nepakļaušanās ideoloģiskajai sistēmai. Tomēr pasākuma dziļākie motīvi
bija vērsti uz dziļi cilvēcisku problēmu interpretāciju. Par šī
hepeninga motīviem “Ag” izvirzīja “mīlestības spēka utopiju, kas spētu
samierināt dažādas ideoloģijas un tautības; vīrišķības un sievišķības
kvalitāti, kas nav raksturojama ar matu garumu, biseksualitāti”1.
Tomēr interesanti, ka procesuālās mākslas aktivitātes bioloģiskā “Ag”
dzīvē aizsākušās vēl agrāk, kad bērnībā ar pašdarinātām lellēm “Ag”
mājās iestudē Andreja Upīša “Sūnu ciema zēnus”. Citādi bioloģiskā “Ag”
mākslinieciskās bērnības atmiņas vairāk saistās tieši ar slaveno mātes
radinieku, kas ir viens no faktoriem, kā vārdā “Ag” bērnībā lielākoties
vien izkrāso mātes sagatavotos zīmējumus un, nedarot kaunu Pērles
kungam, saņem zīmēšanā “teicami”. Tomēr arī zīmēšanas skolotājs ir
svarīgs, jo bijis “riktīgs” vīrietis – “riktīgā” skrodera šūdinātā
uzvalkā un “riktīgs” smēķētājs.
Zinot faktu, ka ķīmiskais elements “Ag” ir lielisks katalizators, ko
plaši izmanto organiskajā sintēzē, foto un kino rūpniecībā, elektronikā
un elektrotehnikā, vietā atcerēties bioloģiskā “Ag” 1995. gada 5.
septembra uzstāšanos Latvijas televīzijas raidījumā “Šoka šovs”, kura
laikā skatītāji izprovocēja galvenos varoņus un vienlaicīgi paši tapa
šokēti ne tikai caur “Ag” un viņa dzīvesbiedres Intas skaudro atklāsmi
par viņu kopdzīves laikā paralēli realizētajiem vairāk nekā trīs simti
seksuāliem kontaktiem, bet arī caur publisku izģērbšanos. Tas ir tikai
viens piemērs bioloģiskā “Ag” nesamierināmībai un mūžīgajai
aktivitātei, viņa katalizatora spējai.
Tikai “Ag” izpratnē nesamierināties nozīmē būt tam, ko jūs vēlaties
redzēt, kalpot jūsu izpratnes ilustrācijai, nenododot savu pozīciju:
klusi un nesamierināmi karot par savu “Ag” – absolūti godīgā –
kvalitāti. Rīkot performances un hepeningus, mainīt paštēlu2, lai
paustu savu mūžīgi aktīvo nostāju. Bioloģiskais “Ag” nekad nav bijis
vērotājs vai aprakstītājs. Vienīgi dalībnieks. Viņa izteiktā
pozicionēšanās caur apģērbu un frizūru nekad nav bijusi slēpšanās, jo
atrasties jaunā tēlā ir sarežģīti. Tas vispirms ir sevis izaicinājums
pieņemt un iedzīvināt tēlu, kam likumsakarīgi seko pastiprināta
sabiedrības reakcija. Tā ir gan apsēstība, gan savveida misionāra
sūtība, kad tu ej ar savu pārliecību un tad kā nu gadās – vai tevi
iznīcina vai ne! Un, kad jūti, ka esi noguris, tad atkal maini sevi,
atkal meklē kaut ko citu! Un ne tāpēc, ka būtu kļuvis neuzticīgs tam,
kas tev jau ir bijis, bet tu vienkārši domā, ka tas vēl nav viss!
Ķīmiskā “Ag” nozīme foto un kino ir vēl viena sasauce ar bioloģisko
“Ag”. Visi viņa dzīves mākslas uzstādījumi nenoliedzami ir
kinematogrāfiski. Performances, hepeningi, kolāžas vai inscenētās
fotogrāfijas – visas ir tādas ‘ mazas filmiņas. Jo tieši
kinematogrāfiskais ļauj fiksēt pāreju no viena stāvokļa uz citu. Tas
izskaidro arī faktu, kāpēc 70. gadu pirmajā pusē no hepeningiem
organiski attīstījās “Ag” inscenēto fotoseansu rīkošana dažādās Rīgas
vietās. Šie inscenētie fotoattēli, kas tapuši fotoakciju ietvaros, rāda
bioloģiskā “Ag” līdzdalību un/vai nozīmi Anitas Kreituses, Laimas
Eglītes, Līgas Purmales, Miervalža Poļa, Leonarda Laganovska u.c.
radošo personību attīstībā. Visu šo “Ag” hepeningu un fotoakciju
galvenās tēmas ir “cilvēks kā objekts, cilvēks savā vidē, cilvēks
kustībā, cilvēks un viņa tērps, cilvēka iekšējā atklāsme”3.
Trīs gadus pēc pirmā “Ag” hepeninga, brīdī, kad 1972. gadā
Kaseles documenta V tika interpretēta tēma “Pētījums
realitātē: šodienas tēli”, Carnikavā notika ievērojamākais no Andra
Grīnberga hepeningiem – “Jēzus Kristus kāzas”. Tā nozīme slēpās
idejiskajā un mākslinieciskajā vērienīgumā. Hepeningu dokumentēja
fotogrāfi Māra Brašmane un Atis Ieviņš.4 Arī šis, līdzīgi kā citi “Ag”
iniciētie hepeningi, jāraksturo ar salīdzinoši lielu romantisma
īpatsvaru.
Hepeninga “Jēzus Kristus kāzas” realizācija izjauc to mākslas
zinātnieku konstruētās struktūras, kas, analizējot mākslas dzīves
notikumus Latvijā padomju varas periodā, balstījušies uz priekšstatu
par sociālisma un kapitālisma zonu izolāciju. No 1971. gada 12.
oktobra, kad Marka Helingera teātrī Ņujorkā notika Endrū Loida Vēbera
rokoperas “Jēzus Kristus Superzvaigzne” pirmizrāde, līdz 1972. gada
24.–25. augusta versijai Latvijā nav ilgs laika periods.5
Taču “Ag” iniciētā versija ietvēra arī reāli funkcionālu pielietojumu.
Proti, notikušais hepenings bija “Ag” un Intas Jaunzemes kāzu rituāls6,
ko vadīja viens no ekumēnisma kustības aizsācējiem Latvijā, vēlāk
apcietinātais un Krievijas psihiatrisko slimnīcu terapiju
pieredzējušais Sandris Rīga7. Vedēju lomā bija Mudīte Gaiševska un
Eižens Valpēters.
Kopumā šajā hepeningā piedalījās ap 20 cilvēku, to vidū Ingvars Leitis,
Ināra Podkalne, Ivars Skanstiņš, Ināra Eglīte, Atis Ieviņš, Māra
Brašmane un Ninuce Leimane, kuri darbojās kā personāži bībelisko ainu
inscenējumos.
Mākslu sintēzes ideja, tāpat kā kristīgā ikonogrāfija, atklājās arī
nākamajos “Ag” hepeningos (piemēram, hepeningā “Eņģeļi” 1974. gadā).
Dažādu mākslas veidu sintēze jo īpaši palīdz gadījumā, ja daba nav
apveltījusi ar iztēli.8 Tas gan nav nekas aizvainojošs. Paskatieties
paši – bioloģiskais “Ag” taču visā dzīves garumā izmanto tikai reālus
faktus, tos transformējot un izraujot no ikdienišķā konteksta.
Piemēram, viņa apspēlētie paša biogrāfiskie fakti – kāzas, Lieldienas
draugu lokā, grūtnieces Intas vēders. Visi tie, tikai izrauti no
ikdienišķā konteksta, top īpaši. Galarezultātā jāsaprot, ka reālajiem
cilvēkiem visā šajā spēlē ir pakārtota nozīme, un viegli varam
iztēloties jebkuru citu cilvēku konkrētajā lomā! Viss ir dzīves
teātris, dzīves fakts. Tā ir īpaša racionāla iztēle, kura piemīt
bioloģiskajam “Ag” un lietotu drēbju kaudzē viņam ļauj ieraudzīt to,
kas kalpos par atslēgu uz noteiktu situācijas izjūtu.
Atceroties 70. gadus, bioloģiskais “Ag” jau iepriekš atzinis īpašo
mūzikas lomu: “Mūzika bija ļoti nozīmīga. Viena daļa – tāda
agresivitātes mūzika, kas uzturēja pretošanos ikdienai: Džimijs
Hendrikss, Dženisa Džoplina, Doors, Led Zeppelin. Otra – dvēseliskais
Dilans, Saimons un Garfunkels...”9 Tomēr bez mūzikas bija arī
filozofija.
Intervijai ar Čehoslovākijas Sociālistiskās Republikas kultūras
ministru Miloslavu Bružeku, kas 1973. gada sākumā “Literatūrā un
Mākslā” tika pārpublicēta no laikraksta Pravda, bija vairākas
funkcijas. Galvenā, protams, bija pārliecināt, ka 1968. gada Padomju
savienības invāzija Čehoslovākijā bijusi likumsakarīga un objektīvi
pamatota. Cita – brīdināt par nevēlamu filozofisku strāvojumu
adaptācijas iespējām un briesmām. Šeit fiksētas bailes par
eksistenciālisma filozofijas kā marksisma “mūsdienu traktējuma”10
draudiem.
Taču eksistenciālisms nebija vienīgais filozofiskais strāvojums, kas
70. gadu sākumā kļuva aktuāls Latvijā. Īpaša nozīme bija
strukturālismam un jo sevišķi semiotikai. Tās popularitāti nodrošināja
arī brīvā iespēja apmeklēt Jurija Lotmana lekcijas Tartu universitātē,
ko izmantoja daudzi topošie mākslinieki.
Strukturālisma ideāli prasīja atteikšanos no pusintuitīviem,
pusracionāliem argumentiem humanitārajā sfērā. Klasiskais
strukturālisms bija nesaraujami saistīts ar subjektīvo ilūziju kritiku.
Akadēmiskajai estētikai strukturālisti pārmeta vēlēšanos iefiltrēties
pašā mākslā. Rolāns Barts atzina pastāvošo pretrunu, no vienas puses,
paredzot mākslas nepakļaušanos varas institūciju spēlītēm, bet, no
otras, – atzīstot savu nespēju pretoties kopīgās valodas varai.11
Bioloģiskā “Ag” 1972. gadā radītā autorfilma, kas, pateicoties latviešu
izcelsmes amerikāņu mākslas zinātniekam Markam Allenam Švēdem, 1995.
gadā restaurēta Jona Meka vadītajā Ņujorkas Anthology Film Archives un
iekļauta arhīvā citu eksperimentālo kino klāstā, ir viens no šādiem
ļoti konkrētiem un personiskiem apliecinājumiem ar realitāti
nesaistītu, paralēlu pasaules modeļu eksistencei Padomju savienībā. Tā
uzrāda savdabīgu eksistenciālisma un strukturālisma strāvojumu
simbiozi, kā arī īpašo semiotikas popularitāti 70. gadu sākuma radošās
jaunatnes kontekstā. Te jāpaskaidro, ka šī “Ag” pirmā filma tapusi
saistībā ar studiju “Birojs”12, kas sākotnēji veidojās kā
eksperimentāla teātra grupa, kuras pamatā bija Rīgas
Kinoaktieru studijas pirmās absolventu grupas (1971) aktīvisti Ivars
Skanstiņš, Juris Civjans, Gita Skanstiņa, Ruta Broka un citi. Viņu
pirmsākuma iniciatīva saistījās ar vēlmi attīstīt 70. gadu sākumā
populāro Ježija Grotovska “tīrā teātra” (Pure Theatre) ideju. Tad arī
grupas eksperimentu rezultātā radās ideja veidot grupas “Pašportretu”,
kas paredzēja katra dalībnieka individuāli uzņemtu kino versiju savai
tā brīža pasaules izjūtai. No šīs grupas filmām, kas interpretējamas
gan kā kino eksperimenti, gan kā hepeningu dokumentācija, saglabājušās
vien divas – uz 16 mm filmas filmētās bioloģiskā “Ag” un Ivara
Skanstiņa filmas. Tomēr tās ir aisberga redzamā daļa. Par zudušām
“Biroja” ietvaros radītām filmām uzskatāmas uz 8 mm filmas
filmētās Mudītes Gaiševskas, Jura Civjana un Eižena Valpētera
portretfilmas.
Uzlūkojot kinematogrāfisko izteiksmes līdzekļu izmantojuma amplitūdu
“Ag” daiļradē, jāatzīst, ka tā maģija meklējama iespējā fiksēt trauslo
robežu starp “inscenēto” un “dokumentālo”. Tomēr, skatot bioloģiskā
“Ag” darbus, nemeklējiet skaidru atbildi, kas ir inscenēts, kas –
dokumentāls. Vienīgā pieņemamā atbilde ir nosacītība. Apgalvot, ka
bioloģiskā “Ag” radošās izpausmes ir inscenētas, nozīmētu apgalvot, ka
tāda ir visa viņa dzīve. Tāpēc “Ag” radošo aktivitāšu fiksācijām labāk
izvēlēties citu apzīmējumu. Nu kaut vai dēvējot tās par “dzīves
dokumentiem”. Turklāt tas brīnišķīgi izskaidro arī faktu, kāpēc “Ag”
dzīves dokumentētāji nemitīgi mainījušies.
Fakts, ka sudraba priekšmeti gaisā nomelnē, jo uz to virsmas veidojas
melns sudraba sulfīds, vedina uz pārdomām par ideālo bioloģiskā “Ag”
vidi un viņa attiecībām ar dabu. Iespējams, ka bioloģiskais “Ag” par
primāro arī uzskata dabu, tomēr realitātē to apliecina tikai divas
nepabeigtas fotogrāfiju sērijas, kurās redzams tiltiņš Mazirbē un ezers
Rīgas nomalē. Nepārprotiet, šī maniakālā, šķietami nenozīmīgā divu
dabas objektu izsekošana cauri gadiem un gadalaikiem pabeigta būs tikai
tad, kad bioloģiskais “Ag” būs pārtapis maģiskā mākslas vēstures faktā,
bet līdz tam – bezgalīga. Tomēr, iedziļinoties “Ag” pilsētas burzmā
tapušajos bezskaitlīgajos foto inscenējumos, saprotam, ka arī cilvēks,
izrauts no sev ierastā konteksta, top par dabas sastāvdaļu. Tā,
izjaucot indivīda iekšējo līdzsvaru, arī pilsētas strukturētajos
apstākļos var nokļūt pie dabas.
Ķīmiskais elements “Ag” izsenis kalpojis kā mantas iegūšanas
ekvivalents. Kas ir tā manta, kuru bioloģiskais “Ag” savā dzīvē ir
ieguvis vai vēlējies iegūt? Jautāts par augstāko dzīves vērtību, viņš
atbild: “Cilvēki, tikai cilvēki, brīnišķīgie cilvēki! Es visu laiku
nožēloju, ka viņus par maz esmu kampis un gāzies viņiem virsū. Māksla
dabūt – tā ir mana māksla! Dabūt, nevis paturēt! Dzīvi paturēt nevar –
pat viskaifīgākais fiziskais pārdzīvojums pēc dienas vai divām atmiņā
izplēn, tas ir prom un vairs nav ar tevi.” Tas arī izskaidro faktu, ka
bioloģiskā “Ag” māksla ir komunikācija. Bet šeit man godīgi jāatzīst,
ka praksē tā pierāda arī “Ag” ideālismu, kas ir līdzvērtīgs “Ag”
absolūtajam godīgumam. Tas nozīmē atstāt durvis neaizslēgtas, tomēr
nevēlēties runāt, kad tieši tāds ir noskaņojums. Tas nozīmē nenocelt
telefona klausuli, kad ideālistiskā sajūta saka, ka neko labu nevari
nevienam teikt. Tas nozīmē pārliecību, ka ķermeniskais kailums ir tikai
faktūra, kam bez dvēseles pieskāriena nav citas kā vien konkrētas
gleznieciskas izteiksmes – formas un krāsas – jēga.
Visbeidzot, iepriekš aprakstītā ķīmiskā elementa “Ag” īpašību sasauce
ar bioloģisko “Ag” sublimējama vien trešajā – skumji eksaltēta tēla
apgarotībā pārņemtajā Ecce Homo nospiedumā. To sapratu skaudri, kad
vienu dienu runājot ar “Ag” par pili, ko katrs no mums mēģina atrast
cerībā uz labāku dzīvi, atbildē dzirdēju skaidrojumu par katras pils
pakājē esošo grāvi, kur arī bioloģiskais “Ag” jūtas pavadījis lielāko
daļu savas dzīves. Nu ko – dzīve nav perfekta! |
| Atgriezties | |
|