Maija Tabaka latviešu mākslas scēnas paradīzes putns Inese Riņķe Maijas Tabakas neordinārā personība un
spilgtais talants joprojām, arī pēc 35 latviešu glezniecības aktīvas līdzveidošanas gadiem, raisa tikpat spraigas diskusijas, kā tas bija viņas radošā ceļa sākumā. Izaicinoši sveša latviešu glezniecības 20. gs. 70. gadu mainstream, viņas māksla saglabā savrupas parādības oreolu arī šodien. |
|
PAŠPORTRETS. 1981
SIEVIETES. 1974
REGĪNAS RAZUMAS PORTRETS. 1980
PILSĒTAS MADONNA. 1996
|
| Patiesībā Maijas Tabakas dzīves un mākslas ceļa aprakstā netrūkst
obligātu ģēnija likteņa elementu. Inteliģenta meitene no mākslai tālu
stāvošas ģimenes ar zīmēšanu sāk nodarboties, tēva ierosināta, apmeklē
Ausekļa Baušķenieka studiju Pionieru pilī, iestājas Mākslas akadēmijā
grafiķos, pēc gada pāriet gleznotājos. Tomēr no akadēmijas tiek
izslēgta par nepakļāvību. Par to nav jābrīnās – ne katrs students 60.
gadu beigās aizdomājās līdz sižetam “Ananasu ēdēji” valstī, kur ananasu
redzējis retais, – turklāt tā noteikti bija parafrāze par ideoloģijas
atbalstītiem van Goga “Kartupeļu ēdējiem”. Seko aiziešana no mājām,
satuvināšanās ar līdzīgu neatkarīgu brīvdomātāju kompāniju, aizceļošana
uz Maskavu, kur notiek iepazīšanās ar leģendārās Aleksandras Kolontajas
privātsekretāri Emmiju Lorensenu, Rietumeiropas vecmeistaru
glezniecības studēšana Puškina Tēlotājas mākslas muzejā, iemīļoto
autoru darbu kopēšana, Sezana “izmēģināšana un atmešana” un,
visbeidzot, atgriešanās Alma mater.
Panākumi sasniedz M.T. negaidīti ātri, un vispārliecinošākie tie ir
starptautiskā kontekstā. Šeit ierindojama viņas dalība 40. Venēcijas
biennālē, uzvara DAAD stipendiātu konkursā (1977), ko vērtēja Kaseles
documenta žūrija, arī draudzība un ilgstoša sarakstīšanās ar Fluxus
mākslinieku Volfu Fostelu un kustības aktīvistu un nozīmīgu figūru
Rietumberlīnes mākslas aprindās Valdi Āboliņu. 1979. gadā notiek viņas
personālizstāde Rietumberlīnes mākslinieku namā “Betānija”, pēc pieciem
gadiem – Centrālajā mākslinieku namā Krimas krastmalā Maskavā. Pēc
latviešu avangarda izstādes Rietumberlīnē interesi par M.T. izrāda
Berlīnes, Minhenes, vēlāk Ņujorkas un Parīzes jaudīgās galerijas.
M.T. avangardismu novērtē ārzemju kolekcionāri un kuratori. Viņas darbi
bez lieliem latviešu māksliniekiem tradicionālās Tretjakova galerijas
ir atrodami Pētera Ludviga kolekcijā, Berlīnes Nacionālajā galerijā, kā
arī Nensijas un Nortona Dodžu Baltijas mākslas nonkonformistu kolekcijā
Zimmerli Mākslas muzejā Ņūbransvikā, ASV. Tas viss ir gana nopietns
arguments viņas mākslas vērīgākai analīzei lielās
retrospekcijas priekšvakarā Valsts Mākslas muzejā.
M.T. revolucionārā citādība 70. gados izrietēja no viņas tuvības
subkultūras pārstāvjiem – nonkonformistiski noskaņotiem mūziķiem,
dzejniekiem, māksliniekiem –, personīgi vērojot šos atraktīvos
personāžus to leģendārajās pulcēšanās vietās “Putnudārzā” un “Kazā”. ‘
Viņas gleznu varoņi personificēja jauna laikmeta urbāno kultūru un
demonstrēja to, ko rūpīgi slēpa oficiālā māksla – interesi par privāto
pasauli un sociālo eskeipismu. M.T. interesēja jauni indivīdi, kuri
bija sveši valdošās ideoloģijas ideāliem un kurus drīzāk pievilka
Rietumu kapitālisma sasniegumi roka un džeza mūzikā, jaunajā dizainā,
arhitektūrā, mākslā un neapšaubāmi modē. M.T. mākslā svarīgs bija viss
– žesti un pozas, gari mati, make-up, stilīgi apģērbi, izstieptas
ķermeņa proporcijas, bet galvenais – brīvības, neatkarības izjūta, kas
izplatījās ārpus gleznu rāmjiem.
Modei bija nozīmīga loma, tā nepārprotami atdalīja konservatīvos no
stilīgajiem un kalpoja par jaunu uzskatu manifestu. Vissīkākā apģērba
detaļa bija zinātāju novērtēta, un publika tika sadalīta savējos un
svešos. Dendisma tradīcija ir pazīstama latviešu kultūrā kopš Padega un
Vidberga laikiem. Arī pati M.T. savu dabas doto holivudisko skaistumu,
savu citādību vienmēr izcēla ar apģērba palīdzību.
Šo M.T. spēju precīzi saskatīt dzīvē jauno un neparasto ievēroja cita
liela personība – vācu mākslinieks Volfs Fostels, gleznotājas portretā
apvienojot romantisko skaistules tēlu ar vēsi analītisko skatienu un
simbolisko fotokameru centrā.
Problemātiskākā bija viņas mākslas uztvere Latvijā. Netika apšaubītas
M.T. izcilās profesionālās spējas. Kritiķus aizdomīgus darīja publikas
nekontrolētā jūsma, kas mākslinieces popularitāti pielīdzināja
filmzvaigžņu statusam. Un ne tikai. Mulsinošs bija glamour tēlu
neparastais ārējais spožums, no kino aizgūts paņēmiens – īpaši
izgaismotās sejas, detaļām piešķirtā lielā nozīme, speciālie kostīmi,
inscenētās ireālās situācijas, daudzo realitātes slāņu vienlaicīgais
atainojums un šokējošā gleznu prototipu atpazīstamība. Pretēji
sajūsmai, ko demonstrēja no realitātes atradināts skatītājs,
profesionāļi laiku pa laikam uzjundīja labas gaumes jautājumus. Modeļu
izmantošana un manipulēšana ir tradicionāls mākslinieku paņēmiens,
tomēr M.T. gadījumā mulsināja personāžu fiziskā un rakstura tuvība
gleznā attēlotai lomai, tā dažkārt izrādījās pārlieku provocējoša.
Tālajos 70. gados M.T. nebija vientuļa ceļa gājēja. Blakus bija
intelektuāli un radoši spēcīga kopa, kas dēvēja sevi par franču grupu:
Bruno Vasiļevskis, Imants Lancmanis, vēlāk Miervaldis Polis –
postmodernisma ēras priekšvēstneši ar stingriem uzskatiem par
glezniecības amata prasmes augstiem standartiem klasiskajā izpratnē.
Jau studiju gados šī grupa pauda radikāli atšķirīgu ideoloģiju mākslā –
viņus saistīja amerikāņu fotoreālisms un popmākslas dažādās izpausmes,
vizionāri pārliecinoša glezniecība un Rietumeiropas glezniecības
vēsture. Imanta Lancmaņa “Suvorova iela”, Bruno Vasiļevska
eksistenciāli atkailinātās klusās dabas, Miervalža Poļa un Līgas
Purmales fotogrāfijas nejaušības efektu imitējošās ielu dzīves
fragmentu fiksācijas – tālaika izstādēs šo mākslinieku darbu klātbūtne
bija sensacionāla.
Tomēr īpašu uzskatu sadursmei bija lemta M.T. māksla. Un tā nav
nejaušība. Viņa darbojās figurālās glezniecības sevišķi bīstamajā zonā
– laikabiedru portretā. Viņas gleznu formāti bija milzīgi, kolorīts –
kontrastējoši spilgts. M.T. varoņi bija opozīcijā oficiālu labvēlību
baudošajam stilam ar tam raksturīgo darba varoņu tematiku un
nosacītiem, skarbiem tēliem, kas bija aicināti simbolizēt iekārtai
visvairāk nepieciešamās funkcijas – cildināt darba tikumu un paust
sociālisma morāles ideālus. Paradoksālā kārtā nevēlamu mākslas virzienu
sarakstā vienlīdz kaitīgs bija abstrakcionisms, sirreālisms un
hiperreālisms ar tam tuvām parādībām.
M.T. gleznu sižeti ir sarežģīti būvēti un slēpj sevī izvērstāku
stāstījumu ar daudziem fabulas variantiem. Viņas programmatiskais darbs
“Sievietes” pašas skopajos skaidrojumos definēts kā pilsētas jauniešu
pretnostatījums dabai. Tomēr savā garā tas visvairāk atgādināja
skandalozās Eduāra Manē “Brokastis zaļumos” un stādīja sabiedrībai
priekšā jauno laiku madonnu Regīnu Razumu, kuras garie, sarkanie,
lakotie zābaki un sarkanās lūpas, kā arī bērniņš pie sāniem bija ne
mazāks izaicinājums kā kaila miesa un jaunas seksualitātes
apliecinājums. Latviešu mākslas zelta fondā ir M.T. veiksmīgo portretu
galerija no pretrunīgu kaislību plosītiem personāžiem – Andris
Grīnbergs Minhauzena lomā, zemes spēka iemiesojums Oļegs Tillbergs,
Jurijs Tiščenko Tolstoja lomā – līdz izturēti manierīgajam Imantam
Lancmanim gleznā “Kāzas Rundālē”, ar kuru aizsākās karnevāla motīvi un
apzināts kostīma kā instrumenta un maskas izmantojums. Īpaša vieta
ierādāma tā sauktajai Rietumberlīnes darbu sērijai. Dzīvojot par
Rietumu kapitālisma vizītkarti dēvētajā pilsētā, M.T. bija atradusi
ierosinājumu identitātes tēmas atsedzošai kompozīcijai “Kā tevi sauc?”
un baudai līdz pašiznīcībai veltītajai pārsteidzošajai gleznai
“Džungļi”. Pie īpašas veiksmes ir jāpieskaita arī “Pašportrets”, kurā,
attēlojot sevi balansējam uz virves, viņa veiksmīgi atrada personiskās
situācijas formulu.
Īpašu ietekmi, pēc pašas atziņām, ir atstājušas Fellīni ģēnija
fantāzijas ar viņa maģisko tēlu neordināro, eksotisko ārieni,
kostīmiem, šķietami nesaistīto darbību un – pats galvenais – ar
kinokadru kultūru.
Nozīmīgs bija arī tālaika literatūras ģēnijs Gabriels Garsija Markess
ar romānu “Simts vientulības gadu”. M.T. gleznās izmanto citos medijos
lietotus kadrējuma principus un laika saplūdinājumus. Šeit jāmin gan
pasaules slavenā pleiboja un spiega Riharda Zorges portrets, gan
iepriekšminētas aristokrātiskās atvases un pirmās padomju režīma
sievietes – diplomātes, neordinārās personības Aleksandras Kolontajas
portrets, gan veiksmīgie Tatjanas Sutas un Tatjanas Bēmas portreti
interjerā.
Figuratīvās mākslas triumfālā atgriešanās starptautiskajā apritē,
vairāku nozīmīgu šīs mākslas zvaigžņu izstāžu sarīkošana pasaules
muzejos un aizvien pieaugošā interese par šo mākslu apliecina to, ka
arī Latvijā ir īstais laiks M.T. fenomena baudīšanai. |
| Atgriezties | |
|