Ilze Strazdiņa: Šovasar Tate Modern ceturtā stāva zālēs trīs mēnešus
būs skatāma tevis veidotā izstāde “Cietsirdīgs un maigs. Reālais
divdesmitā gadsimta fotogrāfijā”. Kāpēc tieši foto izstāde, un kāpēc
tagad?
Emma Dekstere: Uz šo jautājumu nav tik vienkārši atbildēt. Valsts
nacionālā fotokolekcija glabājas Viktorijas un Alberta muzejā. Teita
galerija tikai 1972. gadā sāka kolekcionēt fotogrāfijas – par
iepirkumiem atvēlēto naudu nopirka vienu Gilberta un Džordža darbu.
Vēlāk galerija iepirka Ričarda Longa, Džona Hiljarda, Kita Arnolda un
citu autoru fotogrāfijas. Tomēr šie mākslinieki nebija fotogrāfi, ar
foto palīdzību viņi dokumentēja konceptuālo vai vides mākslas darbu
tapšanas procesu. Tikai Tomasa Strata (Thomasa Struth) paaudze kā
izteiksmes līdzekli izmantoja vienīgi fotogrāfiju un ar to arī iekļāvās
mākslas pasaulē. Tad arī Teita galerija sāka kolekcionēt tā saucamo
tīro dokumentālo fotogrāfiju, piemēram, Rinekes Dijkstras, Andreasa
Gurska vai Annas Gaskoles (Anna Gaskole) tik atšķirīgos darbus.
Tomēr par fotogrāfiju nedrīkst runāt atrauti no pārējām mākslas
izpausmēm. Līdz ar Tate Modern atklāšanu ir iespēja izstādīt un
iegādāties vairāk fotogrāfiju, un tā ir šodienas mākslas prakse.
Lielbritānija stāvējusi līdzās pie fotogrāfijas šūpuļa – mums ir tādas
izcilas personības kā Fokss Talbots (Fox Talbot) un vēl vesela rinda
19. gadsimta fotogrāfu. Tikai sadarbībā ar citiem muzejiem un galerijām
mēs varam pilnveidot izpratni par 19. gadsimta britu mākslu, un
fotogrāfija šeit ir neatņemama daļa.
Šobrīd Teita galerija izstrādā jaunu fotogrāfijas un tās
kontekstualizēšanas stratēģiju. Bet tas pats attiecas uz video un kino
darbiem, arī šeit ir vajadzīga jauna stratēģija. Teita galerijā nekad
nav pastāvējušas specializētas dažādu mediju nodaļas – pārsvarā līdz
šim tie bija speciālisti, kas nodarbojās ar kādu konkrētu vēsturisko
periodu. Nedomāju, ka kaut kas kardināli mainīsies, bet var gadīties,
ka nākotnē katrā nodaļā būs kāds profesionālis, kas specializēsies tai
vai citā jomā. Pavisam nesen par Teita galerijas video un filmu
kuratoru kļuva Gregors Muirs (Gregor Muir). Tā bija pirmā reize, kad
mēs pieaicinājām šādu speciālistu. Bet nedomāju, ka tas liecinātu par
kardinālām pārmaiņām, jo šodienas māksla ir hibrīds veidojums. Tādu
institūciju kā Teita galerija tas padara daudz vieglāk pielāgojamu
šodienas mākslas praksei.
I.S.: Tā kā šī ir pirmā fotoizstāde Teita galerijā, pieņemu, ka būs apskatāmi darbi no galerijas kolekcijas?
E.D.: Es daudz runāju par kolekciju tālab, ka tā iezīmē Teita galerijas
stratēģiju un mērķus, nišu, ko tā grib ieņemt, vēlmi attīstīties kā
nacionālās mākslas kolekcijas reprezentētāja. Šai situācijā ļoti
svarīga ir sadarbība ar Viktorijas un Alberta muzeju vai Bredfordas
kino, video un foto muzeju. Runa ir tieši par darbu apmaiņu un iegādi.
Mēs apmaināmies ar darbiem un vienojamies, kādus darbus katrs iepirks.
Mēs varam atļauties uzglabāt lielformāta darbus, bet nespējam garantēt
mazāka formāta fotogrāfiju uzglabāšanu. Kolekcija ir svarīga, lai
saprastu, kādu Teita galerija redz sevi (simboliski runājot) un to, kas
nosaka tās izstāžu programmu.
Daudz kas ir mainījies līdz ar Tate Modern atklāšanu, jo radusies
iespēja izspēlēt dažādas idejas. Jau pirms trim gadiem, kad atklāja
jauno galeriju, bija manāms kāds process, kas iespaidoja arī šīs
izstādes tapšanu. Dažādas iestādes mums piedāvāja personālizstādes.
Lieliski, nozīmīgi autori un viņu darbi. Tomēr mums likās svarīgi, ka,
pirms dodam telpu tam vai citam māksliniekam, ir nepieciešams savveida
ievads, lai parādītu objektīvo ainu. Tas bija savā ziņā simboliski, ka
pirmā fotoizstāde Teita izstāžu sarakstā ir mūsu pašu kūrēta.
Esmu pārliecināta, ka katrai tautai ir sava attieksme pret fotogrāfiju.
Mums bija nepieciešams izveidot izstādi, kas parādītu atsevišķas
personības, kuras plašākai publikai nav tik pazīstamas un kuru darbus
neatrast vietējās kolekcijās (brīžam tas šķiet pat pārsteidzoši). Tas
bija viens no iemesliem, kālab izstādē tika iekļauti vairāki autori.
Skatāmi arī daži darbi no Teita kolekcijas – Tomasa Rafa (Thomas Ruff)
vai Rinekes Dijkstras darbi –, bet ne vairāk (kā jau teicu, mēs
kolekcionējam fotogrāfiju tikai pēdējos divdesmit gadus).
I.S.: “Cietsirdīgs un maigs” – kāpēc tāds nosaukums?
E.D.: Izstādes nosaukums radies Volkera Evansa pirmās izstādes (1933,
Modernās mākslas muzejs, Ņujorka) kataloga ievadteksta iespaidā. To
uzrakstījis izstādes kurators Linkolns Kiršteins (Lincoln Kirstein).
Runājot par Amerikas austrumu krasta arhitektūru izstādes kontekstā,
viņš nosauc virkni pilsētu un tad saka: “..šīs pilsētas gaida Volkera
Evansa kameras maigo cietsirdību.” Mums iepatikās šī frāze, kas ir
paradoks, pretruna, bet vienlaikus arī iespējamība. Teiktais raksturīgs
Evansa darbiem, varbūt mazliet citādi tas pats sazīmējams arī Augusta
Zandera fotogrāfijās. Tā, izvēloties darbus, kas balstās uz šādu
metodoloģiju, mums izdevās izveidot viendabīgu izstādi.
Jau no paša sākuma mēs zinājām, ka šī nebūs enciklopēdiska vai
fotogrāfijas vēsturei veltīta ekspozīcija, kurā mēs varētu iekļaut
varbūt tikai vienu no katra autora darbiem. Šādā izstādē būtu apskatāmi
600 darbi, taču tas būtu bezjēdzīgi. Mēs koncentrējāmies uz mazāku
autoru skaitu (23), bet lielākā daļa no viņiem veido sērijas. Tikai
skatot visus darbus kopā vai citu cita kontekstā, pētot “rediģēšanas”
procesu, “stāstu” virzību, mēs varam pilnībā izprast katra autora darbu
jēgu.
Tas ir pilnīgi pretēji dokumentālai fotogrāfijai, kur viss ir pateikts
vienā kadrā. Šie darbi sniedz iespēju paskatīties uz pasauli it kā
mazāk dramatiski; tie nevēsta par konkrētu mirkli, bet vairāk runā par
lietām, kas neatrodas uzmanības degpunktā, – par parasto piedzīvojumu.
I.S.: Šīs izstādes sakarā tu minēji apzīmējumu “tīrā” fotogrāfija. Ko tu ar to domāji?
E.D.: Šķiet, es to atradu Pētera Galasi tekstā. Tas vienkārši nozīmē –
patiess, bez manipulācijas, izkropļošanas. Konkrētā medija kontekstā.
Mēs nerunāsim, piemēram, par sirreālistu sašķiebtajām fotogrāfijām. Mēs
rādīsim tās, kurās medijs ir otršķirīgs, it kā pat neredzams, jo
primārais ir pats subjekts – attēlotais. Tas, uz ko mēs skatāmies.
Protams, tas ir vispārināti, bet ideālā variantā skatītājam būtu jābūt
fascinētam par attēlā redzamo, nevis par to, kā tas ir fotografēts.
Daudz kas no “maiguma” šeit neizskatās pēc maiguma, jo te noteikti nav
sentimenta. Maigums izpaužas pašā fotografēšanas aktā. Tāpat
“cietsirdība” te nemaz nav cietsirdība, bet gan veids, kā mēs redzam
pasauli. Volkera Evansa darbi ir klīniski – veids, kā viņš sakārto
lietas kadrā, vai veids, kā viņš nozog kāda tēlu nepamanīts. Zanderam
savukārt ir ļoti simpātiski cilvēku portreti, bet viss, kas apkārt, arī
ir nepārprotami klīnisks. Vēlme pēc kārtības, cilvēku sistematizēšana
kādā noteiktā sekcijā vai kastē (kā pats Evanss to skaidro) ir tāda
savveida klīniska sabiedrības rediģēšana (editing).
I.S.: Jūs neesat iekļāvuši tādus pēdējos gados populārus fotogrāfus kā
Bilingems vai Tilmanss, kas arī varētu ietilpt šajā kategorijā?
E.D.: Jā, mēs to varējām. Daudzi varētu būt šai izlasē. Kas attiecas uz
konkrētajiem diviem, mums bija sajūta, ka viņu darbi Londonā ir daudz
redzēti. Mēs gribējām parādīt mazāk pazīstamus darbus, piemēram, Pola
Greiema fotogrāfijas. Šis britu mākslinieks piedalījās iepriekšējā
Venēcijas biennālē ar saviem graffiti attēliem. Mēs izvēlējāmies viņa
80. gadu beigu darbus, kas ir DHSS dokumentācija. Nezinu, vai tavi
lasītāji zinās, bet DHSS ir vieta, kur bezdarbnieki saņem valsts
pabalstu. Dažkārt tās ir ļoti depresīvas biroju bildes no Mārgaretas
Tečeres laikiem, kad bija bezdarba krīze. Manā skatījumā tās ir ļoti
nozīmīgas sērijas Pola Greiema daiļradē. Pēdējos 20 gadus viņš ir
aktīvi strādājis, un šī ir lieliska iespēja izstādīt viņa mazāk
pazīstamos, bet paša biogrāfijā tik svarīgos darbus.
I.S.: Neredzot izstādi, ir grūti iztēloties kopainu, bet, atgriežoties
pie jautājuma par fotogrāfijas patiesumu, – vismaz daži no ekspozīcijas
autoriem nebūt nav tik patiesi attiecībā pret mediju, ja raugāmies viņu
daiļrades vēstures kontekstā.
E.D.: Tā ir taisnība. Mūsu izvēlētais Boriss Mihailovs, tāpat arī Pols
Greiems noteikti ir mainījuši savu stilu gadu gaitā. No paša sākuma mēs
bijām noskaņoti uz to, ka izvēlamies darbus, kas vislabāk ilustrētu šo
maigās cietsirdības tendenci. No Mihailova izvēlējāmies “Lietas
vēsturi” (Case History). Šai gadījumā mēs strādājām ciešā sasaistē ar
mākslinieku, fotogrāfijas tika no jauna kopētas. Līdz šim mēs tā nekad
neesam darbojušies, bet ar Mihailovu ir citādi, viņa darba stils ir
citādāks. Viņam nav skaistu fotogrāfiju pārpilnas atvilktnes. Viņš
strādā daudz organiskāk. Mēs apmeklējām viņu studijā, pastāstījām par
izstādi, un viņš mums iesniedza pieteikumu. Tad mēs kopā vairāku mēnešu
garumā strādājām pie viņa mākslas pasniegšanas veida.
Manuprāt, Mihailova darbs ir ļoti interesants. Sākotnēji tas
uzbudināja, aizskāra... Bet man vienmēr ir šķitis, ka tas ir patīkami,
ja kāds spēj mainīt tavu viedokli. Patiesībā tā ir laba zīme, ja kaut
kas pirmajā brīdī nepatīk. Man bija vajadzīgs laiks, lai sāktu saprast
Borisa darbus un izprast, no kurienes viņš nāk. Tagad esmu
pārliecināta, ka “Lietas vēsture” ir vienreizēja un droši vien viens no
izstādes visgrūtāk uztveramiem darbiem. Esmu pārliecināta, ka daudzi
jutīsies aizskarti, bet vienlaikus es nevaru iedomāties izstādi bez
“Lietas vēstures”.
Daudziem izstāde var nepatikt. Šķiet, tas bija Volkera Evansa tēvs, kas
viņam vaicāja: “Kāpēc tev ir tik depresīvas fotogrāfijas?” Uz to viņš
atbildējis, ka nav ieinteresēts tikai kapitālisma propagandā un naudā,
naudā, naudā, kas bija 20. gadsimta 20.–30. gadu amerikāņu dzīves
svarīga sastāvdaļa. Atšķirībā no Eiropas kapitālisms Amerikā patiesi
tiek “promotēts”. Darbu savstarpējā dialogā mēs mēģinām celt gaismā
dažas no šīm lietām.
Mums ir Mihailovs ar savu humānisma piepildīto mākslu līdzās Gurskim,
kura fotogrāfijās varam lasīt globālā kapitālisma lietu kārtību un
redzēt, kā tas manifestējas arhitektūrā, industrijā un tirgū. Tad
nākamā telpā jau caur Pola Greiema fotogrāfijām atklājas 80. gadu
Lielbritānija: cilvēku rindas uzgaidāmajās telpās – viņi stāv un gaida.
Tomēr jāteic, ka katra autora veikums ir izstādīts savā telpā un
skatītāju atmiņa ir vienīgais, kas savieno redzēto savstarpējā
kontekstā. Runājot kopumā par šo ekspozīciju, man šķiet, mēs centāmies
izturēties ar cieņu pret katru autoru un mēģinājām pēc iespējas mazāk
iespaidot ieceri.
I.S.: Man tomēr vēlreiz gribas pavaicāt, kāpēc “maigā cietsirdība” šajā
laikā, kad televīzija mūs baro ar “tiešo” attēlu, kad cilvēki mirst acu
priekšā TV ekrānos? Pēdējā britu jaunās mākslas izstāde Tate Britain
centās iepazīstināt mūs ar ideju par jauno maigumu...
E.D.: Mēs dzīvojam vojeristiskā kultūrā. Mēs skatāmies Big Brother, I
Am a Celebrity, Get Me Out of Here vai vienkārši to pašu karu ikvakara
ziņās. Mēs esam fascinēti par šo iespēju, ko tehnoloģija mums ir
pavērusi. Tāpēc izstāde stāsta 20. gadsimta kultūras stāstu, kā arī
palīdz mums labāk saprast moderno pasauli, kurā mēs dzīvojam, vidi, ko
esam radījuši, kapitālismu, globalizāciju un mazā cilvēka stāvokli –
bezdarbu, atkarību no narkotikām. Tās ir tikai dažas no tēmām, ko šī
izstāde skar.
I.S.: Kā tu, būdama Teita galerijas kuratore, redzi šīs institūcijas lomu šodienas kultūras attīstībā?
E.D.: Domājot par šo izstādi un tajā skartām tēmām, manuprāt, modernās
mākslas muzejam ir jābūt pēc iespējas elastīgam. It īpaši, ja runa ir
par kādas noteiktas kopienas vai nācijas iespēju reflektēt savu
identitāti un vēsturi. Tam jābūt kā nepārtrauktam iedvesmas avotam, kur
šīs identitātes var tikt konstruētas caur mākslas un kultūras prizmu.
Konkrētās ekspozīcijas pamatā tomēr ir tādi jautājumi kā “kāda ir
fotogrāfijas loma Lielbritānijā”, “kā institūcijas kalpoja vai – gluži
pretēji – ignorēja fotogrāfu komūnu”. Patiesībā tie ir ļoti interesanti
un politiski jautājumi, ja mēs paraugāmies atpakaļ uz britu “atbildi”
industrializācijai vai mēģinām saprast, kāpēc 20. gadsimta māksla šeit
ir tieši tāda, kāda tā ir. Kāpēc tā ir balstīta portretā, kāpēc tā ir
tik pastorāla? Amerikāņiem jau pašā gadsimta sākumā, pateicoties
Evansam, izdevās akceptēt industriālo kā daļu no esošās pasaules, kamēr
mēs, briti, joprojām dzīvojam vecās mājās, kas celtas pēc veciem
romiešu principiem. Mēs joprojām it kā dzīvojam noliegumā. Izstāde man
lika aizdomāties, kāpēc mūsu māksla un fotogrāfija ir tāda, kāda tā ir.
Tas ir muzeja uzdevums – runāt par līdzīgiem jautājumiem jebkuras
nācijas dzīvē (spēt analizēt esošo institūciju darbību vai arī
bezdarbību tā vai cita temata kontekstā). |