EIFORIJA jeb PAR ATSACĪŠANOS Māra Traumane, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs |
|
|
| “Eiforija (gr. val. eu ‘labi’ + pherein ‘panest’) – pacilāts
garastāvoklis, bezrūpība, apmierinātība ar sevi un apkārtni; bieži to
sajūt un rada mākslīgi (piem., ar alkoholu, narkotikām), un nereti tā
ir arī nervu slimības pazīme.”1
Izrādījās, ka viss šis projekts ir par zaudēšanu un atsacīšanos.
Sākumā, veltot dāvinājuma žestu biennālei, mēs vēlējāmies nodot asinis.
Tas būtu skaisti – pieci jauni, simpātiski mākslinieki donētu
standartdevu asiņu Sv. Marka laukumā un nekavējoties tās izšķērdētu,
piebarojot laukuma baložus. Gandrīz bērnišķīgs atsacīšanās žests, kas
atklāj ambīcijas un nervozitāti sadursmē ar jau esošo mākslas objektu
skaitu. Bet arī cēls dabiskas, tomēr neviennozīmīgas un satraucošas
vielas dāvinājums Venēcijas – biennāles mājvietas – slavenajiem
putniem. Mums patika dārgās biovielas zaudēšanas bezmērķība, kas,
šķiet, piestāvētu mākslas procesam.
Taču tad parādījās satraucošā iespēja atteikties no visa. Gluži kā
sekojot sapņu un konfliktu zīmei, mēs iestigām kultūras ražošanas
mehānismos2. Gadījums nostādīja “Eiforiju” varas attiecību krustpunktā,
kur mediju intereses, politiski spriedumi un ekonomiski lēmumi
apslāpēja mūsu ambīcijas. Tajā brīdī mēs nolēmām radīt leģendu.
Vēstījums par F5 pat nebūtu īpašs jaunums. “Slavenais piecnieks”
vienmēr ir darbojies kā firmas zīme, vairāk atpazīstams kā koncepts,
nevis atsevišķu mākslinieku apvienība. Prombūtnes (ne-reprezentācijas)
vingrinājumā stāsts par “liriskajiem tehnokrātiem”, kas 90. gadu beigās
vieni no pirmajiem atklāja jauno latviešu mākslinieku interesi par
digitālajām tehnoloģijām un darbību starpdisciplinārā sfērā, varētu pat
iegūt jaunu – dramatisku pavērsienu.
Atsaucoties uz viņu jaunradi un kolektīvo tēlu, kritiķi reizēm ir
raksturojuši F5 kā romantiķus. “Eiforijas” – piespiedu prombūtnes
– lakoniskais stilīgums sasaucas ar viņu iepriekšējiem darbiem, ar
vides konteksta izjūtu viņu organizētajās izstādēs un ielu kultūrai
veltītajos pasākumos. Savulaik “jaunie mākslinieki” F5 bija
izlolojuši visai aizkustinošu, pseidonaivu muzeja iekarošanas plānu –
“saņemt ķīlniekos” nozīmīgu mākslas darbu kādā no slavenākajiem
pasaules muzejiem un tādā veidā dažas dienas noturēt “savu” vietu šajā
mākslas institūcijā.
Mēs centāmies pārvērst sakāvi par vēsturi, un izrādījās, ka tā ir
atbrīvojoša prakse. Šajās lapās “Eiforija” ir pārnesta uz apziņas jomu,
un par tās vēstījuma patiesajiem nesējiem līdz ar mums kļūst arī
lasītāji. Šādā izpausmē tā izbēg no biennāles tradicionālā sprieguma un
ierobežojumiem – nacionālās teritorijas apzīmēšanas, darbu
salīdzināšanas, uzcītīgās un ārpus Giardini izvietotās jauniņās valsts
pārstāvja lomas. Tomēr, “Eiforijas” nedaudz pārveidoti, stāsta varoņi
turpina darboties “spēles laukumā, reālo attiecību laukā”3. Sadursme
starp sapni un konfliktu bija mūsu lietišķā ideālisma iemesls. Un
nemeklējiet paviljonu...
PS. 07.05. 2003. Vienā no pēdējiem Kunstforum numuriem Pēters Veibels
runā par “vietnieka teoriju”4 – aktuālu mūsdienu kultūras situāciju,
kurā attēli iegūst maģisku spēku un spēj mainīt grāmatu (t.i.,
militāro) vēsturi. Protams, rakstā ir runāts par dvīņu torņu sagrāves
tiražēto tēlu un laikmetīgo atkarību no masu mediju bilžu piedāvājuma,
par attēla simbolisko slodzi un identifikāciju, par pasauli, kurā
attēla efekts ir līdzvērtīgs militārai uzvarai.
Latvijas atvērums šāgada Venēcijas biennāles katalogā ir veidots,
apzinoties bildes un medija, t.i., “vietnieka”, stratēģisko valodu, tā
dokumentālo vērtību un līdz ar to nepārspējamo neatkarīgo realitāti.
Teksta un komiksa oriģinālā angliskā versija atrodama Venēcijas
biennāles – 50. starptautiskās mākslas izstādes – katalogā un internetā
mājaslapā – www.lcca.lv.
24.10.2002. Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs izsludina atklātu
konkursu laikrakstā “Diena” – "Latvijas ekspozīcija Venēcijas
biennāles 50. starptautiskajā mūsdienu mākslas izstādē".
20.11.2002. Konkursam tiek iesniegts Māras Traumanes un F5 projekts
"Eiforija" un Ilzes Strazdiņas (sadarbībā ar “Open”, Primitive un
E-lab) projekts.
21.11.2002. Konkursa komisija (Eduards Kļaviņš, Jānis Borgs, Pēteris
Bankovskis, Aigars Bikše, Helēna Demakova, Egils Rozenbergs
(neieradās)) un komisijas priekšēdētājs Ilmārs Blumbergs par konkursa
uzvarētāju atzīst projektu "Eiforija". Pamatojums: "..projektam
piemīt lielāka viengabalainība.."
06.12.2002. Māra Traumane, Ieva Rubeze, Līga Marcinkeviča, Ervins Broks
apmeklē starptautisko biennāles kuratoru tikšanos Venēcijā, kur
reprezentē projektu "Eiforija" un veic nākamās Latvijas ekspozīcijas
telpu izvēli.
10.12.2002. Māras Traumanes vēstule kultūras ministrei Ingūnai Rībenai,
kurā lūgts nozīmēt tikšanos ar ministri vai kādu no Kultūras
ministrijas amatpersonām, lai risinātu Latvijas līdzdalības biennālē
finansējuma jautājumus, kā arī sniegta informācija par projektu
"Eiforija" un izvēlētajām telpām.
13.12.2002. Mākslinieku Ievas Rubezes, Līgas Marcinkevičas, Fēliksa
Zīdera, Ervina Broka atklātā vēstule kultūras ministrei Ingūnai Rībenai
ar lūgumu risināt biennāles organizācijas un finansējuma jautājumus un
nozīmēt tikšanos ar ministri. Vēstuli publicē interneta portāli TVNET,
Apollo un informācijas aģentūra “Leta”.
09.01. 2003. F5 un Māra Traumane saņem identisku kultūras ministres
atbildi: "Lai pieņemtu lēmumu par finansējuma piešķiršanu Latvijas
līdzdalībai 50. starptautiskajā Venēcijas biennālē, būtisks ir
Nacionālās kultūras padomes viedoklis." Tiekam informēti, ka
Nacionālās kultūras padomes sēde notiks 15. janvārī.
20.01.2003. Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs saņem vēstuli, ka
projekts "Eiforija" un Latvijas līdzdalība 50. starptautiskajā
Venēcijas biennālē nav guvis Nacionālās kultūras padomes (Nora Ikstena
(priekšsēdētāja), Pēteris Bankovskis, Māris Čaklais, Andris
Jaunsleinis, Juris Karlsons, Alvis Hermanis, Valdis Muktupāvels, Valdis
Rūmnieks, Inga Šteimane, Kaspars Vanags, Armands Vijups, Andris Vilks,
Māra Zālīte) vairākuma atbalstu. Viens no padomes locekļiem atbalsta
projektu kā prioritāti.
20.01.2003. Māras Traumanes vēstule kultūras ministrei Ingūnai Rībenai
ar lūgumu informēt par iemesliem, kādēļ Latvijas līdzdalība
50.Venēcijas biennālē nav minēta kā prioritāte Nacionālās kultūras
padomes sēdē un iekļauta prioritāšu sastāvā mērķprogrammā
"Starptautisku un nacionāli nozīmīgu pasākumu organizēšana".
14.02.2003. Kultūras ministrijas atbilde Mārai Traumanei " (..) Cerot
uz to, ka turpmāk māksliniekiem un kuratoriem nenāksies piedzīvot
rūgtus brīžus, kad procedūras nesakārtotības, neinformētības un
atsevišķu cilvēku bezatbildības dēļ nākas atteikties no radošu projektu
īstenošanas." Parakstījusi Kultūras ministrijas valsts sekretāra p.i.
Vija Virtmane.
Datus hronoloģiskā secībā fiksēja F5
|
| Atgriezties | |
|