Un tapa Joseliani... Mārtiņš Slišāns OTARAM JOSELIANI – 70
Dzimis 1934. gada 2. februārī Tbilisi, Gruzijā.
Studējis Maskavas Valsts universitātē Mehānikas un matemātikas fakultātē.
1959. gadā sāk studēt Vissavienības Valsts kinematogrāfijas institūta (VVKI) režijas fakultātē.
1964. gadā sāk darbu kinostudijā “Gruzija-Fiļm”, Tbilisi.
1965. gadā pabeidz VVKI.
1979. gadā emigrē uz Franciju.
FILMAS
1962
APRĪLIS (Padomju kino cenzūra filmu aizliedz izrādīt. Iekļauta Kannu kinofestivāla programmā 2000. gadā.)
1966
LAPKRITIS (Starptautiskās kinokritiķu asociācijas FIPRESCI balva Kannu kinofestivālā 1968. gadā. Žorža Sadula balva (par pirmo vai otro filmu) Francijā 1968. gadā.)
1970
DZĪVOJA REIZ MEŽA STRAZDS (Labākā ārzemju filma Itālijā 1972. gadā. Iekļauta Kannu kinofestivāla programmā 1974. gadā.)
1976
PASTORĀLE (Starptautiskās kinokritiķu asociācijas FIPRESCI balva Berlīnes kinofestivālā 1981. gadā.)
1982
7 FRAGMENTI MELNBALTĀ KINO
1983
EUSKADI (Iekļauta Kannu kinofestivāla 1983. gada programmā.)
1984
MĒNESS FAVORĪTI (Lielā žūrijas specbalva Venēcijas kinofestivālā 1984. gadā. Starptautiskā katoļu balva kino. Foruma balva Berlīnē.)
1988
MAZS KLOSTERIS TOSKĀNĀ (SCAM balva kā gada labākajai dokumentālajai filmai Francijā 1988. gadā. Enriko Fulčinjoni balva Venēcijas kinofestivālā.)
1989
UN TAPA GAISMA (Lielā žūrijas specbalva “Sudraba lauva” Venēcijas kinofestivālā 1989. gadā.)
1992
TAURIŅU MEDĪBAS (Itālijas kinokritiķu balva Venēcijas kinofestivālā 1992. gadā. CICAE (Starptautiskā eksperimentālās kinomākslas asociācija) balva par kinomākslas tradīciju uzturēšanu. Berlīnes akadēmijas balva par 1992. gada labāko mākslas darbu. Itālijas Kultūras ministrijas balva par kvalitāti mākslā (pasniedz vienu reizi desmitgadē).)
1994
VIENTUĻĀ GRUZIJA (4 stundu dokumentāla filma TV kanālam ARTE).
1996
LAUPĪTĀJI. 7. NODAĻA (Lielā žūrijas specbalva Venēcijas kinofestivālā 1996. gadā. Starptautiskās kinokritiķu asociācijas FIPRESCI balva Venēcijas kinofestivālā 1996. gadā. Krievijas Kinoakadēmijas balva “Nīke” (gada labākais režisors) 1997. gadā.)
1998
ARDIEVU, MĪĻĀS TĒVA MĀJAS (Starptautiskās kinokritiķu asociācijas FIPRESCI balva “Kritiķu Fēlikss” par gada labāko filmu Eiropā. Iekļauta Kannu kinofestivāla programmā 1999. gadā. Luī Deluka balva (Francija). Kinokritiķu balva (Igaunija). Krievu kinokritiķu balva par labāko ārzemju filmu (Krievija).
2002
PIRMDIENAS RĪTS (Berlīnes kinofestivāla balva “Sudraba lācis” par režiju 2002. gadā. Starptautiskās kinokritiķu asociācijas FIPRESCI balva Berlīnes kinofestivālā.)
|
|
Otars Joseliani
Kadrs no filmas "Ardievu, mīļās tēva mājas". 1998
Kadrs no filmas "Ardievu, mīļās tēva mājas". 1998
Kadrs no filmas "Ardievu, mīļās tēva mājas". 1998
Kadrs no filmas "Dzīvoja reiz meža strazds".1970
Kadrs no filmas "Dzīvoja reiz meža strazds". 1970
Kadrs no filmas "Pirmdienas rīts". 2002
Kadrs no filmas "Pirmdienas rīts". 2002
Kadrs no filmas "Pirmdienas rīts". 2002
Kadrs no filmas "Pirmdienas rīts". 2002
|
| Kāpēc mūs sauc par zagļiem?
Mēs neesam zagļi,
Mēs esam tumsas bruņinieki, mēness favorīti...
(V. Šekspīrs, filmas “Mēness favorīti” moto)
Šie vārdi pieder Šekspīram – vīram, par kuru Joseliani, kam netīk
ģēniju tituli, teicis: “Normāls puisis.” Domāju, arī pašam Joseliani
nepatiktu, ka viņu dēvē par Eiropas kino metru, izcilu kino meistaru
vai tamlīdzīgi. Šķiet, ka viena no patiesas izcilības pazīmēm ir
pieticība. Un Joseliani tā piemīt pārpārēm. Faktu, ka viņa pēdējā filma
“Pirmdienas rīts” (2002) pie režisora personīgo kino pasaules virsotņu
balvu klāsta pievienojusi “Sudraba lāci” no Berlīnes kinofestivāla,
Joseliani, šķiet, nebūt “nekustina” vairāk kā čībiņas, kas, kā parasti,
izliktas pie viņa pēdējās filmas varoņa mašīnas, kad tas pārrodas mājās
pēc smagas darba dienas.
Bieži režisors saviem intervētājiem atkārto stāstu par 19. gadsimta
beigu gruzīnu aristokrātijas tradīciju – sūtīt savus bērnus uz gadiem
desmit padzīvot zemnieku ģimenē, lai saprastu autoritātes nozīmi un to,
cik vērts ir darba tikums. Šis stāsts ir arī savveida metafora paša
režisora dzīves gājumam. Dzimis pirms 70 gadiem Tbilisi, Otars
Joseliani mācījies gan Tbilisi konservatorijā, gan Maskavas Valsts
universitātes Mehānikas un matemātikas fakultātē, bet pēc tam, kad
konflikts ar Maskavas VVKI varenajiem neļāva pabeigt kino režijas
fakultāti (viņa diplomdarbs aizstāvēšanai tika pieņemts tikai pēc
vairāku gadu pauzes), kļuva par rūpnīcas strādnieku un vēlāk devās jūrā
kā kuģa matrozis. Izsmalcinātas kultūras un mākslu – it īpaši mūzikas –
apvienojums ar vienkārša darba strādnieka tikumu ir viena no Joseliani
aksiomām, kuras režisora izpildījumā ir tik pašsaprotamas, ka
pierādījumus to pareizībai neprasa. Vienkāršības apvienojums ar
izsmalcinātu kultūru ir tas, kas Joseliani paceļ tai kategorijā, kurā
viņam – ne tikai mūsdienu kinematogrāfā, bet mākslā vispār – ir pavisam
nedaudz biedru.
Šīgada starptautiskais kinofestivāls “Arsenāls” veltīts Otaram
Joseliani, un vairāku programmu ietvaros tiks demonstrētas dažādos
dzīves posmos uzņemtās režisora filmas, bet filma “Ardievu, mīļās tēva
mājas!” (1998) ir “Arsenāla” atklāšanas filma. Filmas otrais nosaukums
varētu būt – “Kā es sadraudzējos ar marabu”, jo citādi kā asprātīgos
paradoksos Joseliani filmu saturu aprakstīt ir grūti. Paša Joseliani
formulēta ir doma, ka labam kino tulkojuma nevajag. Tā tas ir arī ar
viņa filmām. Dialogs tajās ieņem fona lomu. Daudz nozīmīgāka vieta
ierādīta, piemēram, putnam marabu, kas, svinīgi soļojot pa spīdošu
parketu mūzikas pavadījumā, ienāk smalkas pieņemšanas zāle. Joseliani
filmas ir vizuālā un skaņas simfonija, arī tāpēc, ka režisors mūziku
izmanto tik dabiski un neuzbāzīgi, ka šķiet – tā nāk no pašas dzīves
faktūras.
Joseliani filmās nav tuvplānu. Tās nevēro atsevišķu cilvēku dzīves, bet
dzīves straumi tās kopumā. Tā ir dzīve, kas skatīta no vērīga un
nedaudz distancēta skatītāja redzespunkta. Tai pašā laikā šī dzīve ir
tieši tik tuvu, lai skatītājs nepalaistu garām nevienu nozīmīgu
ironijas bultu, jo būtiskais te atklājas ne jau situācijās, bet to
kontekstā.
1979. gadā, kad konflikts ar padomju kino varenajiem saasinājās tiktāl,
ka prasīja radikālu risinājumu, Joseliani pārceļas uz dzīvi Francijā,
kur tapušas gandrīz visas viņa nākamās filmas. Un tieši šī zeme devusi
Joseliani vielu, kas kā lakmusa papīrs uzrāda mūsdienu Rietumu
civilizācijas reālijas. Tā ir dzīve, kurā jaunais laiks nežēlīgi
iznīcina gan pašas kultūras radītās vērtības, gan šo vērtību
iemiesojumu cilvēku attiecībās. Vai tie būtu ar katru jaunu saimnieku
un notikumu arvien lielākā skaitā sadauzītie smalki apgleznotie trauku
servīzes šķīvji no “Mēness favorītiem” (1984) vai Francijas pils
pārdošana japāņu korporācijai “Tauriņu medībās” (1992), vai
pareizticīgo krievu ikonu iztirgošana “pa lēto” vācu antikvāram. Šķiet,
ka vislabāk to raksturo glezna “Mēness favorītos”, kas ar zagļu gādību
maina savu saimnieku gana regulāri un ar katru nozagšanu tiek
apgraizīta arvien mazāka. Tā ir kultūras vērtību pakāpeniska zaudēšana,
kas kā sērga saēdusi sabiedrības pamatu. Tā ir arī dzīve, kur
aristokrātiju aizstājuši sīkpilsoņi. Frāzes par medībām, kas tik
dabiski skanēja pirms gadsimta, tagad biznesmenim no “Mēness
favorītiem” jāapgūst kā skolēnam pirms eksāmena, lai vakariņu laikā
varētu izteikt it kā savas domas par to, cik tā ir cēla nodarbe. Bet
smalkā ironija, kas caurstrāvo ik kadru, runā par dzīves pazinēju, kurš
to netiesā.
Bagātība Joseliani izpratnē ir draugi. Draudzības, biedriskuma un goda
kodekss ir viena no būtiskākajām viņa dzīves koncepcijām. Visskaidrāk
no šogad “Arsenālā” skatāmajām Joseliani filmām to ilustrē viens no
agrīnajiem darbiem “Dzīvoja reiz meža strazds” (1970). Tajā draudzība
un biedriskums ilustrēts caur tai pretēju nostāju – nespēju būt īstam
biedram. Lai cik īpatni pēcpadomju nozīmē varētu skanēt vārds “biedrs”,
Joseliani izpratnē tas iegūst pavisam citu dimensiju – tādu, kas šodien
reti izplatīta: īsts biedrs ir vīrs ar armijas virsnieka goda kodeksu,
‘ kāds tas bija 19. gadsimta beigās, – tā ir prasme cienīt otru
cilvēku, kuras filmas galvenajam varonim, jaunajam Gijam, trūkst.
Visnotaļ jaukais un sirsnīgais Gija ir tēls, kas jau Joseliani
agrīnajos darbos uzrāda kultūras paradigmas novirzi pēc 60. gadiem. Tas
ir padomju cilvēks, kurā sirsnība un vajadzība pēc biedriska kontakta
nav zudusi, bet reālās spējas to iemiesot nav. Tā ir persona ar
apcirstām saknēm. Pleca sajūta, kas valda Gijas līdzcilvēkos, pašam
Gijam paliek neizprotama. Šādi tēli, it īpaši saistībā ar krievu
tautības pārstāvjiem, Joseliani filmās nav retums. Tādi ir, piemēram,
krievu aristokrātijas pirmā emigrācijas viļņa pēcnācēji filmā “Tauriņu
medības”. Padomju sieviete no savas mātes gan apguvusi tekošu franču
valodu un pasniedz baletskolā, bet ir tipisks padomju sistēmas
produkts, kas, ierodoties Francijā, iztirgo mātesmāsas pili un Parīzē
nopirktajā dzīvoklī rada tādu pašu smirdīgu komunālo atmosfēru kā
Maskavā. Tā ir kultūrslāņa galējā devalvācija.
Vēl kāds īpaši spēcīgs motīvs Joseliani daiļradē ir lauku – ārpus
modernās civilizācijas – redzējums. Joseliani acīm tā ir vieta, kur
cilvēks eksistē savā dabiskajā, neizkropļotajā vidē, līdz civilizācijas
“labumi” ielaužas tās eksistencē. Tāda ir filma “Pastorāle” (1976), kas
vēsta par kādu muzikālo kvartetu, kurš dodas uz laukiem, lai tālu no
pilsētas varētu vingrināties meistarībā. Tāda ir arī filma “Un tapa
gaisma” (1989), kas vēstī par kādas afrikāņu cilts pakāpenisku
iepazīšanos ar civilizāciju meža izcirtēju veidolā. Abas nostāda
civilizācijas ārdošo spēku iepretim cilvēka dabiskajam dzīves ritumam.
Joseliani darbs atšķiras arī ar ļoti jūtīgo sava laika zīmju
nolasīšanu. 1976. gada “Pastorālē” civilizācijas un dabiskā cilvēka
konflikts vēl ir kā garām skrejošs ātrvilciens un emocionāla rēta lauku
meitenes sirdī pēc tam, kad muzikanti aizbrauc, turpretī 1989. gada
redzējumā “Un tapa gaisma” šis konflikts ir katastrofāls – izcirstie
koki liek pamatiedzīvotāju ciltij aiziet un nolādēt aiz viņiem palikušo
kailo zemi.
Prasme saskatīt kultūras universālijas un ļaut tās skatītājam ieraudzīt
ar gandrīz vai antropoloģiskas izpētes ekspedīcijas atainojuma
precizitāti padara Joseliani par vienu no smalkākajiem cilvēka ikdienas
dzīves norišu atainotājiem kino. Savas pēdējās filmas “Pirmdienas rīts”
varoni režisors izrauj no rūpnīcas darba rutīnas un liek viņam doties
uz Venēciju, ko ieraugot arī pašam režisoram no skaistuma aizrāvusies
elpu. Glāze vīna labu draugu sabiedrībā ar Venēcijas panorāmu no putna
lidojuma augstuma – tas ir labākais, kas mums ir. Pēc tam? Atkal –
pirmdienas rīts... Tik vienkāršais sižets Joseliani sniegumā pārvēršas
par eksistenciālu traktātu.
Šī īpašā kvalitāte nav tik izteikti pamanāma filmās, kuru darbība noris
civilizētā pasaulē, bet Senegālas afrikāņu cilts dzīves rita atainojums
filmā “Un tapa gaisma” ļauj noraut civilizācijas masku un parāda, cik
ļoti precīzi Joseliani saskata vispārcilvēcisko katrā no mums un spēj
to izteikt pavisam nedaudzās un lakoniskās frāzēs. Tā ir cilvēciskā
komēdija, kas savā atturībā un izsmalcinātībā ir tik pilnīga, ka
paviršam vērotājam var likties kā dokumentālā filma par mumbo-jumbo
cilts tikumiem un paražām. Bet tie taču esam mēs – aiz kadra smejot
saka Joseliani. Viņš ir viens no retajiem kinorežisoriem, kas zina, ka
pateikt un runāt ir divas dažādas lietas. Joseliani filmas ir kā
dialogs monologa formā. Tu sēdi un skaties, kā viņš mierīgi un
nesteidzīgi tev stāsta savu stāstu, un tu vēl paspēj mierīgi apdomāt
vienu vai otru lietu, ko viņš tev ir pateicis. Viņš tevi nesteidzina,
bet aizkavē vēl jo mazāk. Šīs filmas nederēs adrenalīna un asu izjūtu
cienītājiem – Joseliani nav paredzēts tiem, kuri tver bēgošo mirkli,
bet gan tiem, kas zina, ko nozīmē baudīt dzīvi. Tiem, kas prot
baudīt nesteidzoties.
|
| Atgriezties | |
|