SESILS BĪTONS UN BILS BRANTS MIKS DŽEGERS UN HENRIJA MŪRA MAĢISKĀ ACS Irēna Bužinska |
|
Sesils Bītons. PAŠPORTRETS. Ap 1968
Rodžers Džordžs. BILA BRANTA PORTRETS. 1978
Sesils Bītons. ODRIJAS HEPBERNAS PORTRETS. 1963
Sesils Bītons. MODES FOTO ŽURNĀLAM VOGUE. 1963
Sesils Bītons. ENDIJS VORHOLS AR MODEĻIEM SAVĀ DARBNĪCĀ ŅUJORKĀ. 1969
Sesils Bītons. MIKA DŽEGERA PORTRETS (no sērijas "PERFORMANCE"). 1968
Bils Brants. FRĀNSISS BĒKONS PASTAIGĀJAS LONDONĀ, PRIMROZHILĀ. 1963
Bils Brants. BELGRAVIA, LONDONA. 1951
Bils Brants. ŽANA DIBIFĒ LABĀ ACS. 1960
|
| Ar gan varētu saistīties mani priekšstati par 20. gadsimta 60. gadiem?
Protams, vispirms ar bērnības atmiņām. Jurija Gagarina lidojums
kosmosā. Rindas pēc baltmaizes Hruščova kukurūzas kampaņas laikā. Abu
Kenediju bēres, ko vēroju mazā, mēbelei līdzīgā kastītē ar melnbaltu TV
ekrānu. Liekas, tieši šādas nostalģiskas atmiņas kalpo par pamatu
klišejām, kanonizētiem stereotipiem, viedoklim par to, kas tad īsti
iederētos tālo 60. gadu tēlā. Domāju, ka imidžu gan tolaik (arī pie
mums – aiz dzelzs aizkara), gan tagad – 21. gadsimta sākumā –
apvienotajā Eiropā veidoja un veido attēli – kino un televīzijā
redzētais, dokumentālais un mākslas foto, modes fotogrāfija. Un visā
šajā apjomīgajā fotogrāfiju klāstā ar patiesu azartu un steigu vispirms
iemūžināts, pēc manām domām, visraksturīgākais 60. gadu kultūras
fenomens – grandiozais popmūzikas popularitātes vilnis, kas asociējas
ar The Beatles un Rolling Stones. 2004. gada maijā Londonā, Nacionālajā
portretu galerijā, aplūkojot sera Sesila Bītona (Cecil Walter Hardy
Beaton, 1904–1980) 1968. gadā uzņemto Mika Džegera portretu, atcerējos
pirmo Rolling Stones melnbalto attēlu, ko 1967. gadā kā lielu vērtību
biju izgriezusi no poļu žurnāla Panorama. Toreiz, tālajos
sešdesmitajos, no Rietumu raidstacijām plūstošās “kaitīgās” jaunās
mūzikas skaņas nācās klausīties varenā padomju ideoloģijas mehānisma –
speciāla skaņas kropļotāja jeb “zāģa” – pavadībā. Tas bija pirms
četrdesmit gadiem, kad sers Pols Makartnijs vēl nedziedāja Maskavā
Sarkanajā laukumā...
Tagad manus priekšstatus papildināja divas lieliskas britu fotogrāfu
simtgadēm veltītas izstādes: Sesila Bītona portretu izstāde Nacionālajā
portretu galerijā (5. februāris – 31. maijs) un Bila Branta (Hermann
Wilhelm Brandt, 1904–1983) retrospekcija Viktorijas un Alberta muzejā
(24. marts–25. jūlijs).
Abi mākslinieki pazina viens otru, fotografēja viens otru, taču nekad
nav bijuši tuvi draugi. Nav arī nekāds brīnums, jo viņu darbu tematika,
radošie uzskati un intereses bija atšķirīgas. Sesils Bītons ieņēmis
stabilu vietu fotomākslas vēsturē kā sabiedrības augstāko aprindu
fotogrāfs. Viņš arī bija viens no tiem, kurš 1930. gadā, kļūstot par
Vogue fotogrāfu, izveidoja elitāro modes žurnālu stilu. Darbs modes
foto jomā ilga visa mūža garumā – līdz pat mākslinieka nāvei 1980.
gadā. Bītons ne tikai fotografēja smalkās aprindas, bet arī dzīvoja pēc
tās diktētajiem noteikumiem. Sabiedrības neatslābstoša uzmanība viņam
bija tikpat vitāli svarīga kā nemitīgas rūpes par sava tēla
pilnveidošanu (šajā ziņā Endijs Vorhols, kuru Sesils Bītons apmeklēja
1969. gadā Ņujorkā, tiešām varēja daudz ko no vecākā kolēģa mācīties).
Arī Bils Brants radījis spilgtus laikabiedru portretus, tomēr atzinību
viņš iemantoja ar pēckara gados tapušajiem aktiem un sociālajām
reportāžām – sižetiem par sabiedrības zemāko slāņu stāvokli, kā arī ar
iemūžinātajām Lielbritānijas ainavām. (Kāds kritiķis par viņa
fotogrāfijām gan sacījis, ka britu sabiedrības sociālo kontrastu tēlu
viņš radījis nevis kā mākslinieks, bet gan kā bezkaislīgs politiķis.)
Brants dzīvoja ļoti noslēgti un vairījās no citu uzmanības. Viens no
šāda dzīvesstila iemesliem bija viņa vāciskā izcelsme. Brants dzimis
1904. gada 12. maijā Hamburgā; viņa māte bija vāciete. Viņš patiesi un
tik ļoti neieredzēja visu vācisko, ka 1934. gadā, pārceļoties uz
pastāvīgu dzīvi Londonā, sāka apgalvot, ka dzimis Dienvidlondonā, lai
tādējādi attaisnotu akcentu, no kura pat mūža nogalē nebija
atbrīvojies.
Bītons tiek dēvēts par 20. gadsimta visslavenāko un stilīgāko britu
fotogrāfu, savukārt Brantam viņa biogrāfs Pols Deleinijs (Paul Delany)
veltī apzīmējumu “izcilākais”. Tomēr jāsaka, ka abi mākslinieki
iemantoja atzinību gandrīz vienlaicīgi. 1968. gadā Nacionālajā portretu
galerijā tika sarīkota plaša Sesila Bītona darbu skate. Tā bija
fotomākslinieka pirmā personālizstāde šī akadēmiskā muzeja sienās.
1970. gadā Londonā, Heivorda galerijā (pēc lieliem panākumiem Ņujorkā,
Modernās mākslas muzejā) notika Bila Branta fotogrāfiju izstāde. 60.
gados abu mākslinieku fotogrāfijas sāka iepirkt arī muzeji, tiesa,
nereti par ļoti simboliskām cenām. 1964. gadā paša kopētu un parakstītu
fotogrāfiju Bils Brants pārdeva Viktorijas un Alberta muzejam par
piecām mārciņām. Tagad šī paša autora fotogrāfijas tiek pirktas par 20
tūkstošiem...
Abi britu fotomākslas milži Bītons un Brants iemūžinājuši ne
tikai 60. gadu Lielbritānijas tēlu. Izstādes iepazīstināja ar
mākslinieku devumu vairāk nekā četrdesmitgadu laikā, jo abi radošo
karjeru sāka jau 20. gadu beigās.
Sera Sesila Bītona retrospekcijai bija atlasīti 150 portreti no viņa
fotogrāfiju kolekcijas, kura atrodas Nacionālās portretu galerijas
krājumos un kurā ietilpst vairāk nekā 1000 vienību. Ekspozīcija bija
veidota kā karalisko namu, aristokrātijas pārstāvju un kultūras
slavenību izcila parāde četru gadu desmitu garumā. Bītons fascinēja
laikabiedrus ar fenomenālajām mākslas, arhitektūras un stilu vēstures
zināšanām, kas, veidojot lielāko vairumu laikabiedru portretu, lieti
noderēja. Kā liecina mākslinieka daudzie pašportreti un portreti (to ir
vairāk nekā divi simti), arī savu dzīvi viņš mīlēja pārvērst par
spraigu teatrālu ainu virkni – skatiem no dažādiem vēsturiskiem
periodiem. Viņa radītie portreti būtībā ir nereāli sapņi un vēlme
dzīvot bezrūpīgā pasaulē ekstravagantas elegances, manieru un teatrālu
attiecību atmosfērā, dzīvot vidē, kam bija maz kopēja ar savu laiku un
īstenību. Uzturoties augstākajā sabiedrībā, mākslinieks arī pats
meistarīgi apguva tās untumaino dabu, kaprīzes, snobismu un
ekscentriskus izlēcienus. Visiem bija zināms, ka fotogrāfs vispirms
interesējas par sava dzimuma pārstāvjiem. Taču 50. gadu sākumā
Atlantijas okeāna abās pusēs sabiedrība ar neviltotu interesi sekoja
vienai no skandalozākajām mīlas dēkām – Grētas Garbo un Sesila Bītona
romānam. It kā esot bijušas plānotas pat viņu laulības.
Laikam fotogrāfa piedzīvojumiem bagātā personīgā dzīve ir tieši tas,
kas uztur sabiedrības interesi par viņa radošo veikumu arī 21. gadsimta
sākumā. Lai gan patiesas uzmanības un apbrīnas cienīgs ir kas cits –
izcilās darba spējas, prasme sajust, pamanīt, pielāgoties vismazākajām
sabiedrības gaumes pārmaiņām.
Sesilam Bītonam tieši 60. gados izdevās atgūt apbrīnojami spēcīgu
otro radošo elpu un vispirms iemantot sen kāroto atzinību kā filmu
māksliniekam. 1957. gadā viņš saņēma pirmo “Oskaru” par tērpiem
mūziklam Gigi ar Lesliju Keronu (Leslie Caron) galvenajā lomā, bet
1964. gadā – otro “Oskaru” par tērpiem filmai “Mana skaistā lēdija” ar
Odriju Hepbernu titullomā. Sesils Bītons patiesi jūsmoja par Holivudas
jauno zvaigzni un veidoja vairākus viņas portretus gan paša radītos,
izcili stilizētos vēsturiskos tērpos, gan arī savā jaunajā 60. gadu
otrajai pusei raksturīgajā “skarbi reālistiskajā” manierē. Paralēli
kino mākslinieks turpināja darbu kā modes fotogrāfs un radīja virkni
izcilu radošo personību portretu sēriju. Tā ir leģendārā 60. gadu
jaunatne – Rolling Stones puiši, modele Tvigija, mākslinieki Gilberts
un Džordžs, Deivids Hoknijs, Endijs Vorhols, baletdejotājs Rūdolfs
Nurijevs, Holivudas aktrise Barbara Streizande. ‘ Tomēr viņa
galvenais 60. gadu modelis bija Miks Džegers – “šis Pjēro di Kozimo
Tarzāns ar fantastiski apaļajām lūpām un aprīnojami balto, gludo
ķermeni”, kā par viņu rakstīja Sesils Bītons savās dienasgrāmatās.
Tieši darbs pie Mika Džegera portretiem pamudināja mākslinieku nopietni
eksperimentēt. Viņš sāka izmantot platleņķa kameru un sev pirms tam
netipisku kontrastainu apgaismojumu, asimetrisku kadru kompozīciju, kas
drīzāk ir viņa laikabiedra Bila Branta kadra kompozīcijas raksturīga
pazīme. Jaunie izteiksmes līdzekļi palīdzēja Sesilam Bītonam izcelt šai
paaudzei tipisko: neslēptu juteklismu, seksualitāti, kas nereti
robežojas ar perversiju, vēlmi dzīvot uz skatuves, būt sabiedrības
pastāvīgas uzmanības centrā. Taču uz šīs skatuves vairs nebija vietas
pat augstas klases izsmalcinātam sentimentam vai romantiskai sajūsmai.
Izmisīgi cīnoties pret novecošanu, Sesils Bītons, atrodoties tvirto,
jauneklīgo ķermeņu ielenkumā, ķērās pie jaunatnei tik raksturīgā
atbrīvošanās veida un kādu laiku pat lietoja narkotikas. Tomēr tas viss
nespēja paglābt viņu no sarūgtinājuma un vilšanās. Kā izteicās Bītona
biogrāfs Hugo Vikers, tieši 60. gadu beigās radītie portreti liecina,
ka vismaz mūža nogalē Sesils Bītons bija sasniedzis briedumu, atmetot
sev pirms tam raksturīgo naivumu un infantilismu.
Bila Branta retrospekcija – 155 fotogrāfiju ekspozīcija Viktorijas un
Alberta muzejā – arī iepazīstināja ar galvenajiem mākslinieka radošās
darbības periodiem: karjeras sākums Austrijā, tad Parīze un īslaicīga,
bet ļoti nozīmīga iepazīšanās ar sirreālistu vidi, pēc tam sadarbība ar
Menu Reju. Kopš 1934. gada, kā jau teikts, Bils Brants dzīvoja
Lielbritānijā, ko viņš mīlēja un uzskatīja par savu patieso dzimteni.
Kā liecina sociālās reportāžas – tādas sērijas kā The English at Home
(1936) un “Londona naktī” (1938) –, viņa simpātijas vispirms piederēja
vienkāršajai tautai un no sabiedrības iztumtajiem.
Sesils Bītons tikai mūža beigās apguva kontrastus, turpretī
spēcīgu kontrastu izmantošana ir Bila Branta radošas darbības pamatā.
Pēckara gados mākslinieks lietoja īpaši kontrastainus papīrus, lai
tādējādi vēl vairāk akcentētu melno un balto laukumu attiecības. Varbūt
tādēļ pat viņa tradicionālajās Lielbritānijas ainavās iekodēta
maksimāla spriedze un mistisks dramatisms. Kompozīcijas asimetriskums
un neierasti skata leņķi tomēr vairāk raksturīgi viņa pēckara gados
radītajiem portretiem un aktiem. Jā, var teikt, ka Bils Brants ir un
paliek sirreālists, jo pat ikdienišķu sižetu traktējumā joprojām jūtami
iespaidi, ko viņš guva sirreālistu vidē Parīzē 20. gs. 30. gadu sākumā.
Tomēr būtu vērts atcerēties viņa vācisko izcelsmi un vācu
ekspresionistu kino, arī mākslinieka pastiprināto interesi par šausmu
filmām.
Laikam tieši šādu mistiskas noslēpumainības un vārdos grūti
raksturojamas spriedzes efekta klātbūtni saglabā Branta slavenie 60.
gados un 70. gadu sākumā radītie laikabiedru portreti, precīzāk
izsakoties – Henrija Mūra, Alberto Džakometi, Hansa Arpa, Žorža Braka
u.c. mākslinieku acs foto. Maksimāls sejas fragmenta tuvplāns rada
asociācijas ar monumentālu ainavu, majestātisku, fascinējošu virsmu,
kuras vidū kā maģisks koncentrācijas aplis atrodas iespaidīga vizuāla
forma – cilvēka acs... Mākslinieks savu pieeju raksturo šādi: “Tā
vietā, lai fotografētu to, ko es pats redzu, es fotografēju to, ko redz
kamera. Es tikpat neko nemainīju. Objektīvs un lēcas producēja attēlus
un apjomus, ko mana acs nekad nebija redzējusi.”
Brants izcēlās ar fanātisku pacietību un ilgstošiem viena motīva,
sižeta, tēmas un vietas pētījumiem. Viņš spēja visā, ko vēlējās
fotografēt, sagaidīt maksimālu, iepriekš paredzētu perfekciju – pareizo
gadalaiku, atbilstošus laika apstākļus, diennakts stundu –, lai dabūtu
attēlu, jo, kā mākslinieks teica, “zināju, ka tas tur ir”. Tā radies
slavenais Temzas upes skats ar baltu kaiju virs drūmi tumša ūdens
klāja. Taču viss nav tik vienkārši un satriecoši patiesi, kā varbūt
pirmajā brīdī šķiet. Kā liecina arhīva materiāli, šī dramatiskā upes
aina veidota ar fotomontāžas palīdzību – prasmīgi apvienojot divus
negatīvus. Savdabīgie un mākslinieciski spēcīgākie Londonas nakts skati
radīti darbnīcā, eksperimentējot ar fotofilmas apgaismojumu. Pat vēl
vairāk! Izrādās, viņa pirmā sieva Eva Borosa spēlējusi ielasmeitas lomu
Hamburgas un Parīzes sarkano lukturu kvartālā, bet draugi un paziņas
nereti iejutušies vienkāršo strādnieku lomās... Vai tādēļ, ka mēs zinām
dokumentālu patiesību par mākslinieciskās patiesības rašanās
apstākļiem, tā pārstāj mūs uzrunāt un iedarboties? Angļi paši joprojām
uzskata, ka vācietis Bils Brants ir radījis dramatiski spēcīgākās un
raksturīgākās Lielbritānijas ainavas un vēsturiski ļoti precīzi spējis
atklāt sociālo nevienlīdzību, kas šajā zemē valdīja vēl 60. gados.
Manas atmiņas un zināšanu slānis par 60. gadiem kļuvis manāmi blīvāks,
jo “viņi tur ir” – Sesila Bītona veidotais Mika Džegera portrets un
Bila Branta fascinējošie un mistiskie mākslinieku portreti. Taču pēc
kāda laika noteikti viss būs citādāk, kad atkal privātās atmiņas
papildināsies ar jauniem iespaidiem un vizuāliem tēliem. Tiesa, tos gan
noteikti vairs neieraudzīšu mazajā, mēbelei līdzīgajā kastītē ar
melnbalto TV ekrānu.
|
| Atgriezties | |
|