1968. GADA SINDROMS “ESIET REĀLISTI, PIEPRASIET NEIESPĒJAMO” Māra Traumane |
|
|
| “1968. gada maijs Francijā bija (..) neizprotams no makropolitikas
skatpunkta. Gabriels Tards teicis, ka būtu jāuzzina, kurš zemnieks kaut
kur Francijas dienvidu novados pārstājis sveicināt vietējos zemes
īpašniekus.” (Žils Delēzs. A Thousand Plateaus)
1968. gads šķietami neiederas dizaina, mākslas un arhitektūras vēstures
grāmatu uzburtajā ainā – tā dēvētajos sešdesmitajos ar modīgajiem
mēbeļu kontūru, apkaklīšu un automašīnu formu līkumiem, vēlīnā
modernisma arhitektūras apjomu robustumu un mākslas svārstībām starp
Fluxus vieglprātīgo lecīgumu un konceptuālisma loģikas vingrinājumiem.
Šis gads gan reizēm ierakstās popkultūrā – jau mirušo leģendu un vēl
dzīvo mūzikas un kino zvaigžņu biogrāfijās, kas saplūst ar agrīno
puķubērnu pacifisma saukļiem. Pretēji sešdesmitajiem neviens no 1968.
gada notikumiem nav pārtapis tveramā tradīcijā. Iespējams, tādēļ, ka šā
gada ierosinātās noskaņas vēl joprojām ir klātesošas un tām trūkst
pagātnes parādībām raksturīgās distances. Šo gadskaitli drīzāk var
skatīt kā Rietumu sabiedrības leģendu mezglu, kas dīvainā kārtā liekas
spēcīgi iespaidojam mākslinieku un aktīvistu paaudzes, kuras šo gadu
izdzīvojušas bērna autiņos vai arī nebijavēl vēl pat dzimušas.
Toties tās ir baudījušas 1968. gada augļus kino, literatūrā,
filozofijā, kultūrvēsturē un vēl joprojām dzīvo šā gada tēmu –
diskreditēta kreisuma, nepiepildāmu vienlīdzības un brīvības ideālu,
kaunīga, bet uzticama individuālisma – un agresīvu tehnoloģiju
realitātē.
1968. gads iezīmē vairāku “jaunās sabiedrības” ideju cīņu un to sakāves
scenārijus: tā sauktais Prāgas pavasaris (1968. gada janvāris–augusts);
Mārtina Lutera Kinga slepkavība; Parīzes maija nemieri (noslēdzās
jūnijā ar kompromisu starp valdību un arodbiedrībām); “Melno panteru”
vienības dibināšana Bruklinā (1969. gadā – tās līderu aresti); studentu
protesti ASV un Eiropā pret Vjetnamas karu. Frankfurtē pēc “sabiedrību
apsūdzoša” bruņota uzbrukuma lielveikalā tiek apcietināts Andreass
Bāders, kura aizstāvībā iesaistās žurnāliste Ulrike Meinhofa (1970.
gadā Meinhofa sarīko Bādera bēgšanu un tiek nodibināta RAF II (Rote
Arme Fraktion) – sarkano brigāžu vienība).
Pēdējais minētais fakts iegūst nozīmi arī aktuālās mākslas kontekstā,
jo, neraugoties uz vācu sabiedrības rūdījumu saskarsmē ar pagātni,
Berlīnes vadošajai izstāžu zālei Kunstwerke vēl pagājušogad tika liegts
finansējums izstādei, kas problematizētu kreiso teroristu organizācijas
RAF atainojumu mākslā un grupas idejisko mantojumu. Tika izteiktas
bažas, ka “reprezentācija” mākslas institūcijā kalpotu par iemeslu RAF
kulta veidošanai un būtu īpaši sāpīga RAF upuru tuviniekiem.
Protestējot pret politiķu – finanšu lēmēju cenzūru, Kunstwerke
gatavojas projektu īstenot šāgada ziemā par savu, ne valsts nodokļu
maksātāju naudu.
Paradoksāli, bet šā incidenta apskatus Vācijas presē bieži papildināja
Gerharda Rihtera “Bādera–Meinhofas grupas cikla” gleznu reprodukcijas.
Par gleznu pamatu kalpojuši septiņdesmito gadu preses foto, kuros
dokumentēta grupējuma apcietināšana, pratināšana, tiesa un cietuma
kameras pēc teroristu pašnāvības. Bieži reproducē poētisko “Jaunības
attēlu”, kura avots ir Meinhofas fotogrāfija agrā jaunībā. Bērnišķīgās
sejas un sazvērnieces biogrāfijas kontrasts uzbāžas ar banālu jautājumu
par spontānu radikālisma dzimšanu.
Īso ieskatu dažās 1968. gada sociālajās, tehnokrātiskajās un
komunikāciju vīzijās un to rezonansē šodien gribas iesākt, atceroties
zviedru mākslinieces Juhannas Billingas 2000. gada video “Projekts
revolūcijai”. Video inscenējuma prototips ir Antonioni filmas Zabriskie
Point sākuma aina – universitāti okupējušo studentu dumpinieku saiets
un aizrautīga, dedzīga dumpja mērķu un iemeslu apspriešana.
Mākslinieces videoversija rāda Antonioni kadriem identisku lēnu kameras
kustību telpā; kamera aizkavējas pie aktieru – Billingas studijbiedru –
sejām. Kontrastā ar oriģinālu šajā sapulcē sēdošie klusē, skatieni
nekrustojas, tiek ienesta kafija plastmasas krūzītēs, un kaut kur fonā
darbojas kopētājs. Rāmuma iemesli ir skaidri bez komentāra, par
sacelšanās iespējamiem mērķiem un veidiem ir lasīts tikpat daudz kā par
revolucionāro kopprojektu neveiksmēm, visi argumenti jau ir apspriesti,
un laikmetīga alternatīva ir personiska refleksija protestantisma garā.
1966. gadā pamfletā “Par studenta dzīves trūkumu ekonomiskajā,
politiskajā, psiholoģiskajā, seksuālajā un īpaši intelektuālajā
aspektā” par šādu pilsoniskā klusuma mizanscēnu brīdināja Parīzes 1968.
gada maija nemieru priekšvēstneši un ideologi situacionisti. Sešdesmito
vidū situacionistus jau bija pametuši grupas biedri – mākslinieki
Konstants, Asgers Jorns un De Vrīss (De Vries), grupa pārvērtās par
rakstošu organizāciju ar “absolūtas politikas kritikas” uzdevumu.
Situacionistu deklarētās sirreālisma atskaņu pilnās revolūcijas vīzijas
pamatā ir totāla “bezšķiru” demokrātija un indivīda “paš-noteikšanās”
(auto-gestion). “Vienīgā dzeja, kuru mēs spējam akceptēt, ir radošā
darbība, kas īstenojas, veidojot vēsturi, brīva katra notikuma katra
brīža izgudrošana (..)”1
Situacionisti atzīmēja vēsturisko “zaudējuma” un “uzvaras” relativitāti
– pati grupa gatavojās izklīst uzreiz pēc maija dumpinieku triumfa.
Viņu izkoptā patērētājsabiedrības izpausmju apvērsuma – detournement –
kritiskā valoda bija vērsta pret visām varas un konvenciju klišejām.
1968. gadā situacionistu saukļu un studentu demonstrāciju uzkurinātie
nemieri (18. maijā notika Francijas studentu un strādnieku streiks,
kurā piedalījās 10 miljoni cilvēku) pārvērtās sociālās hierarhijas
noliegumā un solidaritātes žestā, Gija Debora vārdiem – “kolektīvā
spēlē ar doktrīnu”, nevis pragmatiskā, mērķtiecīgā programmā. “Esiet
reālisti, pieprasiet neiespējamo”, “Nost ar ar valsti!”, “Atnācu,
ieraudzīju, mani uzvarēja”, “Ja tikai mums pietiktu laika...” –
rakstīts maija afišās. Situacionisti izcēla Parīzes maija panākumus kā
“pirmo neorganizēto ģenerālstreiku vēsturē, kas izvērtās par
revolucionāru festivālu”.
Straujo un neplānoto Francijas nemieru vilni – gan labējo, gan kreiso
politisko spēku noliegumu, atteikšanos no arodbiedrībām un
pašorganizācijas vēlmi – iedvesmoja ne vien situacionistu 1967. un
1968. gadu publikācijas (situacionistu teksti un 1968. gada lozungi
lasāmi www.bopsecrets.org) – Raula Vaneigema (Raul Vaneigem)
”Ikdienas dzīves revolūcija” (1967) un Gija Debora “Uzveduma
sabiedrība” (1968) –, bet arī tā sauktā sešdesmit astotā gada doma
filozofijā. 1957. gadā iznāca Rolāna Barta “Mitoloģijas” – aktuālo
Francijas politikas, preses un reklāmas zemtekstu šifrējums, 60. gadu
sākumā Mišels Fuko pētīja, kā vēsturiski mainās ārprāta, slimības un
normas definējums sabiedrībā, 1967. gadā Žaks Deridā publicēja vienu no
dekonstrukcijas pamattekstiem De la Grammatologie, bet Francijā
ietekmīgajā sacerējumā “Viendimensijas cilvēks” (grāmata izlasāma
cartoon.iguw.tuwien.ac.at/christian/marcuse/odm.html)
Frankfurtes skolas filozofs Herberts Markūze runā par pretošanos kā ne
vairs kopīgu, bet gan indivīdu un sabiedrības izstumto autsaideru grupu
praksi.
1968. gada lūzums aktualizēja kritikas, individuālas pretošanās,
minoritāšu un sociālā mazākuma grupu tiesību un pašnoteikšanās
jautājumus, kas aukstā kara politizācijas aizsegā bija nobrieduši
Rietumu demokrātijās. Skatot aktuālās kultūras “politiskās” tendences
no situacionistu psihoģeogrāfiskajiem vides pētījumiem un mediju
“apvērsumiem” līdz Group Material sociālajiem izstāžu projektiem, Ad
busters kustībai Ņujorkā un Universal Embassy vēstniecības dibināšanai
Londonā 80. gados, var manīt Parīzes maija ēnas.
Uz ASV kinoekrāniem demonstrētā nākotnes kulta filma – Stenlija Kubrika
“2001. gada kosmiskā odiseja” uz ilgu laiku iekaroja mākslinieku un
zinātnieku prātus. Sadarbībā ar vadošajiem ASV kosmosa telpas un
mākslīgā intelekta pētniekiem veidotā filma atainoja cilvēces tapšanu
un tās izskaņu līdz ar “zvaigžņu bērna” mošanos. Stāsta kulminācijā
īpašas misijas kosmosa kuģa galvenajā HAL 9000 sistēmas datorā ieviešas
kļūda. Uzzinot par nodomu to atslēgt, īpaši attīstītais emocionālais
HAL 9000 “mākslīgais intelekts” īsteno “personisko programmu” un
pārvēršas par slepkavu. Speciālistu acīs filma izcēlās ne vien ar
rūpīgu starpplanētu kustības un kosmosa kuģa rutīnas atainojumu (pat
stjuaršu galvassegām ir bezsvara stāvoklī droša spilventiņa forma), bet
arī ar vīziju par datora “prāta” iespējām – spēju izšķirt un reaģēt uz
cilvēka runu, prasmi šaha spēlē un, protams, programmētu
emocionalitāti. Tobrīd līdz viduvēja cilvēka līmeņa intelekta izveidei
tika lēsti 5–8 gadi, šodien relatīvi panākumi ir sasniegti tikai šahā,
bet arī šaha analīzes sistēma nav salīdzināma ar domāšanu. Plašāks
skatītāju loks filmā pamanīja ironiju – visi filmas dialogi ir sekli un
rotē ap ikdienišķo, kosmosa kuģa telpu piepilda logotipi, un pat
cilvēka un datora konflikta ainā emocionālākā “būtne” filmā izrādās
“jukušais” dziedošais HAL izslēgšanas brīdī. Joprojām ir aktuāla
leģenda par HAL nosaukumu (oriģinālversijā – Heuristically Programmed
Algorithmic Computer), kas “+ 1” kodā veido IBM, to gan ir nolieguši
visi filmas veidotāji. IBM esot konsultējuši filmas komandu, taču,
uzzinot par Kubrika datora trakumu, lūguši titros sevi neminēt.
Pesimistisko cilvēces likteņa vīziju “Odisejā” var uzskatīt par soli
Kubrika destruktīvā cilvēka “ārprāta” apceres ciklā, kas pirms
“Odisejas” īstenojies kā skats uz liktenīgu muļķību aukstā kara
apstākļos filmā “Dr. Strangelove jeb Kā es iemācījos mīlēt atombumbu”
un vēlāk mistiskajā šausmenē Shining. Ainas ar neparedzēto atriebīgo
deus ex machina parādīšanos cilvēka programmētajā ierīcē, kas sagrauj
homo sapiens uzkonstruēto pasaulīti, kontrastēja ar vispārējo
tehnoloģisko optimismu, kurš valdīja gadu pirms cilvēka nolaišanās uz
Mēness (1969).
60. gados ASV sāk veidoties strāvojums, kas 80. gados tiek nosaukts par
“Kalifornijas ideoloģiju” vai”Kalifornijas haiteka filozofiju”. Laikā,
kad Francijā situacionisti izmantoja tādus tradicionālos partizānu
medijus kā skrejlapas, afišas, avīzes, “uzlabotos” komiksus, rakstīja
par nepieciešamību “okupēt” vai “iefiltrēties” masu medijos – radio un
TV, kolonizējot to saturu un veidojot filmas, daļa Kalifornijas hipiju
kopienu atradās Maršala Maklūena grāmatas (The Gutenberg Galaxy, 1962;
Understanding Media. The Extension of Man, 1964) iespaidā. “Ekotopijas”
piekritēji tolaik atteicās no civilizācijas vides, pametot pilsētu,
savukārt tehnomāni uztvēra “globālās sādžas” solījumu dibināt saikni
“no cilvēka uz cilvēku”. Kalifornijas ideoloģija līdzīgi Francijas
nemieriem ietvēra prāvu devu anarhisma un paredzēja, ka, palielinoties
komunikācijas iespējām,samazināsies tradicionālās varas un cenzūras
loma, tās vietā veidosies elektroniskā agora, brīva, nekontrolēta
informācijas apmaiņas telpa ar demokrātiskas pārvaldes modeli, atvērta
katra indivīda vai minoritāras kopienas balsij. Komūnas zīmē
alternatīvie mediji – kopienu avīzes un radio, video un agrīno mājas
datortehnoloģiju un elektronikas entuziastu kolektīvi – gatavojās
absorbēt nākamās dekādes tehnoloģisko progresu. Taču jaunā industrija
ne vien iesaistīja tehnomānus jaunajā intelektuālajā labi apmaksātajā
silikona ielejas virtuālajā šķirā, bet arī saplūdināja jauno kreiso
anarhisma un vienlīdzīgu tiesību vīziju ar liberālisma globālā tirgus
panākumu loģiku, veidojot dīvainu hipiju/japiju kultūras hibrīdu. Lai
gan mūsdienu vērotājam varētu likties, ka kontrkultūras ideāli ir
zuduši komunikāciju ekskluzīvajā industrijā, Kalifornijas ideoloģijas
pētnieks Ričards Bārbrūks (Richard Barbrook, Andy Cameron. The
Californian Ideology, sk.
www.alamut.com/subj/ideologies/pessimism/ califIdeo_I.html)
uzsver – lai arī marginalizēta “dāvināšanas ekonomija”, dalīšanās
kultūra un tehnofrīku demo atklājumi ir nozīmīgs, novatorisks un
ideālos sakņots nozares “pagrīdes” slānis. Sociālā vīzija, kādu to
piedāvāja 60. gadu nonkorformisti, nav pilnībā īstenojusies ne reālajā,
ne virtuālajā telpā, taču jāatceras, ka (pretēji vispārpieņemtam
viedoklim) tādas tehnoloģijas kā internets nav tikai pielāgota
bruņošanās stratēģijas palieka, tā struktūrā ietverti neskaitāmi
suverēni kopienu un zināšanu apmaiņas tīklu izveides mēģinājumi.
Eiropas nemiernieki un daļēji arī Kubrika filma atsaucās uz Frankfurtes
skolas uzskatiem – industriālās sabiedrības, paverdzinošu tehnoloģiju
un kultūras industrijas kritiku, bet Kalifornijas haiteka aktīvistu
mērķis jau bija kolonizēt jauno laikmetu – datu telpu un informācijas
sabiedrību.
Jebkura ideālisma sakāve iegūst romantikas auru. Sartrs 60. gadu
“humānisma un apgaismības” centienus nosauc par “iespēju lauka
paplašināšanu”, Delēzs un Gvatarī – par “molekulāru”, spontānu
sabiedrības transformāciju, kas mainīja tradicionālo “revolucionārisma”
izpratni. Situacionisti izsmēja nemiernieku patētiku, tā vietā
piedāvājot individuālu radošu ikdienišķa apvērsuma taktiku (ko reizēm
varētu saukt par anarhismu, ja vien situacionisti neapstrīdētu arī
anarhismu). Parīzes nemieru gads, liekas, ir kļuvis par simbolu
varmācīgai valsts novecojušā mehānisma un cilvēka vizionārisma
sadursmei, tā neveiksmju mitoloģija bieži ir mūsdienu (kultūras)
ideālisma mierinājums.
1 Bracken L. Guy Debord Revolutionary. – Venice, 1997. – P. 150.
|
| Atgriezties | |
|