TVIGIJA PĀRDOMAS PAR FOTOATTĒLU Artis Svece |
| Tvigija stāv uz auto aizmugures, demonstrējot caurspīdīgo plastikāta kleitu. 1966. gada maijs |
| Diez vai Tvigiju (Twiggy) var pielīdzināt tādām 60. gadu popkultūras
leģendām kā Elviss Preslijs, The Beatles, Merilina Monro. Tvigija
modelēja tērpus, tomēr viņas ieguldījums modes attīstībā bija gandrīz
vai nejaušs, un radošā gara ziņā viņa nestāv ne tuvu Mērijai Kvantai,
Īvam Senlorānam, Vidalam Sasūnam (Vidal Sassoon) vai Barbarai
Hulanickai, kura izveidoja leģendāro Londonas butiku Biba. Mēs laiku pa
laikam dzirdam par 60. gadu elkiem ilgdzīvotājiem, kas arī ievērojamā
vecumā pamanās izdarīt ko jaunu un uzmanības vērtu, – iespējams, daudzi
no tiem, kas sajūsminās par Katrīnu Denēvu un Šonu O’Koneriju, Deividu
Boviju un Miku Džegeru, neapzinās, ka šos cilvēkus publika dievināja
jau pirms četrdesmit gadiem. Par Tvigiju gan neko daudz nedzird, tomēr
arī viņa ir izdzīvojusi. Viņas mājaslapā (www.twiggylawson.co.uk)
rūpīgi uzskaitītas visas plates, ko viņa iedziedājusi, un visas filmas
un izrādes, kurās viņa ir spēlējusi kopš 1970. gada, kad pārtrauca
modeles karjeru, tomēr dziedātājas un aktrises lomā īpašu atzinību viņa
nav guvusi.
Par spīti visam minētajam, jāatzīst, ka 60. gadu Tvigija patiešām ir
leģenda. Lai gan tolaik par skaistāko modeli it kā esot atzīta Džīna
Šrimptone, reti kurš šobrīd atceras Šrimptones vai, piemēram, Veruškas
vārdu. Toties Tvigija ir un paliek tālaika pazīstamākā modele un modes
simbols.
Tomēr šis raksts nav īsti par Tvigiju, drīzāk par vienu konkrētu
fotoattēlu. Es to ievēroju, kad vēl nezināju, kas ir bildē redzamā
būtne. Kārtējo reizi saskāros ar problēmu, kas mani nodarbināja jau
sen: kāpēc šķiet, ka atsevišķi attēli (fotogrāfijas, gleznas, gravīras)
ļauj tev saprast pagātni labāk nekā sīks faktu uzskaitījums vai gari
teksti. Vieni nav pretstatāmi otriem, bet man, piemēram, ir ļoti
svarīgi, lai vēstures grāmatās būtu attēli. Nav jau tā, ka, skatoties
60. gadu bildes, tu vari aizceļot pagātnē, bet ir tēli, kas spēj
pielabot zināmo, salikt pa plauktiņiem. Te runa nav par attēla koda un
nozīmes analīzi, bet gan par nepazīstama laikmeta izpratni. Lai dotu
impulsu, nevajag būt izcilam mākslas darbam. Maļeviča māksla ļoti daudz
ko pasaka par gadsimta sākumu, bet vismaz man, skatoties viņa darbus,
nekad nav bijusi šī kristalizācijas sajūta, kas ir bijusi, piemēram,
Klimta gadījumā. Tas pats ar fotogrāfijām. Turklāt, gatavojot šo
rakstu, es pārlūkoju citus attēlus ar Tvigiju, bet nevienā nebija tā,
kas piesaistīja manu uzmanību. Tā nu es mēģinu saprast, kāpēc šī
fotogrāfija iemieso savu laikmetu.
Laiks. Fotogrāfija ir uzņemta 1966. gada maijā. Tikko, 15. aprīlī, bija
iznācis amerikāņu žurnāla Time numurs, kura centrālais raksts bija
veltīts Londonai. Numura vāku rotāja krāšņs zīmējums un uzraksts
London: The Swinging City jeb “Londona: Svingojošā pilsēta”. Šis
apzīmējums pielipa 60. gadu Londonai, Britānijai un 60. gadiem kā
tādiem, lai gan jau 1968. gada martā cits amerikāņu žurnāls (Life)
apgalvoja, ka ar “svingojošo Londonu” ir cauri.1 Protams, ar vārdu
“svings” netika domāta ne 30. gadu deja, ne arī grupveida sekss.
Vienkārši Londona bija vai vismaz tika popularizēta kā vieta, kur “viss
notiek” un dzīve sit augstu vilni. Katrā ziņā modes un popmūzikas
lauciņā Anglijai šajā laikā bija ko piedāvāt.
Pašai Tvigijai 1966. gads noteikti bija viens no svarīgākajiem viņas
mūžā. Tvigijas īstais vārds ir Leslija Hornbija (Lesley Hornby), un
viņa ir dzimusi 1949. gadā. Piecpadsmit gadu vecumā viņa sastapa
stilīgas dzīves lietpratēju Žistēnu de Vilnēvu (Justin de Villeneuve)
jeb īstā vārdā Naidželu Džonu Deivisu. De Vilnēvs saskatīja viņā
modeles dotības un būtībā kļuva par Tvigijas menedžeri. Lai gan zināmi
panākumi bija, liktenīga izrādījās jaunā frizūra, ko 1966. gada
februārī viņai uztaisīja pazīstams Meifīras frizieris Leonards. Jauno
frizūru iemūžināja fotogrāfs Berijs Leitigens, un, kā vēsta
leģenda, šos attēlus Leitigena studijā nejauši pamanīja avīzes Daily
Express modes nodaļas vadītāja Dīdrija Makšerija. Viņa Tvigijas
portretu ievietoja 23. februāra numurā ar komentāru: “‘66. gada seja.”
Kaut vai caurskatot internetā atrodamo informāciju, var konstatēt, ka
šis raksts minēts gandrīz ikvienā Tvigijas biogrāfijas aprakstā. Tas
nekas, ka gluži nesen Makšerija pavisam citu modeli bija klasificējusi
kā “1966. gada izskatu” (the look of 1966).2 Tvigija bija nokļuvusi
svingojošās Londonas epicentrā.
Mati un acis. Tātad Tvigijai šajā fotogrāfijā ir sešpadsmit vai
septiņpadsmit gadu. Viņa pieder pie pēckara demogrāfiskā sprādziena jeb
baby boom paaudzes, šis “sprādziens” neturpinājās ilgi un beidzās ap
1950. gadu, tātad apmēram ap to laiku, kad piedzima Tvigija.3 Pēckara
bērni visai spēcīgi ietekmēja šo gadu noskaņu. Pirmkārt, viņu bija
daudz, otrkārt, salīdzinājumā ar pirmskara laiku jauniešu vidū bija
daudz vairāk izglītotu cilvēku, treškārt, viņi bija samērā pārticīgi.
Katrā ziņā tas ir laiks, kad jauniešu kultūra kļūst patstāvīga un
atsevišķās sfērās pat dominē. Modē it īpaši tas ir jūtams.
Tvigijas sejai nepārprotami piemīt savdabīgs skaistums. Skaistumu
aprakstīt ir grūti. Bet savdabīgumu – viegli. Tvigija izskatās
bērnišķīga, it sevišķi šajā fotogrāfijā. Pirmām kārtām jau dēļ lielajām
acīm un galvas formas. Kā zināms, bērnu sejas proporcijas atšķiras no
pieaugušo sejas proporcijām. Mazāks deguns, mazāks žoklis, mazākas
ausis, augstāka piere. Arī acis bērniem ir proporcionāli lielākas.
Tvigijas acis ir iespaidīgas, un viņa iespaidu vienmēr pastiprināja ar
mākslīgajām skropstām.
Jo mazāks bērns, jo grūtāk pateikt bez īpašas pārbaudes – zēns vai
meitene. Leonards Tvigijai uzveidoja frizūru, ko vismaz tolaik dēvēja
par uniseksa matu griezumu. Idejas autors nebija Leonards, galvenais
stila noteicējs bija Sasūns, kurš Kvantas modeļiem taisīja frizūras,
kas piestāvētu viņas ģeometriskajām abstrakcijām. Dažkārt Tvigijai
piedēvē androgīniju, bet tas šķiet pārspīlēti, šaubas par viņas dzimumu
nevarētu rasties, toties par vecumu gan. Turklāt apaļā galva atgādina
par to meiteņu vecumu, kad bizēs vēl īsti nav, ko pīt.
Kleita un maŠĪna. Iespaidu par bērnu pastiprina neapautās kājas un
kleitas vienkāršais griezums – viegli iedomāties šādi tērptu meiteni
klumburējam pa Jūrmalas smiltīm. Tomēr interpretācijā īsti neiederas
aksesuāri – plastmasas klipši ausīs un nepārprotami grezns auto. Galu
galā arī kleitas, frizūras un auskaru koptēls rada modes karalienes,
nevis bērnudārza princeses iespaidu. Un dažkārt patiešām Tvigija līdzās
60. gadu televīzijas šova Ready, Steady, Go vadītājai Keitijai
Makgovenai tiek dēvēta par modu karalieni.
Mode un modi, protams, nav viens un tas pats. Par modiem dēvē vienu no
tālaika britu subkultūras novirzieniem vai stiliem, kura pārstāvjiem
bija raksturīgs pārspīlēti rūpīgi sakopts un izmeklēts apģērbs. 60.
gadu mode nav hipiju mode, hipiji kā parādība radās Amerikā, to galvenā
vienojošā pazīme bija LSD lietošana, un pats vārds “hipijs” parādījās
tikai 1967. gadā, kad intelektuāļu žurnālā Ramparts tika publicēts
raksts “Hipiju sociālā vēsture”.4 Bet tieši ap 1966. gadu angļu modi
sāka polarizēties, un virziens sadalījās hard mods, kas vēlāk
pārveidojās hipijos un skineros, un tajos modos, kas ar visu sirdi un
dvēseli pievērsās svingojošajai patērētāju kultūrai.5 Tvigija noteikti
piederēja pie pēdējiem.
Īstā modu un modes karaliene, protams, bija Mērija Kvanta. Viņas
slavenākais ieguldījums apģērba vēsturē ir minisvārki. Par to, vai viņa
bija pati, pati pirmā, kurai prātā ienāca minisvārku ideja, ir
jāšaubās, seksuālās revolūcijas laikmetam šāds apģērbs bija vienkārši
dabisks, bet tieši Kvanta 1965. gada septembrī laida klajā kolekciju,
kurā prominentu vietu ieņēma tieši šis apģērba gabals.6 Līdz ar to
minisvārki iegāja “meinstrīmā”. Lai gan konkrētajā fotogrāfijā, kā to
ikviens var redzēt, Tvigijai nav minisvārku, kleita nepārprotami radīta
Kvantas stila iespaidā.
Kvantas veikals atradās Čelsijā, kur arī šobaltdien čupojas Londonas
modes butiki, un, tāpat kā toreiz, ne katrs var atļauties tur
iepirkties. Tomēr bija daudz atdarinātāju, un ne jau visi modīgie
veikali bija ekskluzīvi, piemēram, Biba Kensingtonā. Jebkurā gadījumā
jauniešu mode un patērētāju kultūra varēja attīstīties tāpēc, ka lielai
daļai jaunatnes bija nauda. 50. un 60. gadi bija laiks, kad pilnībā
sagruva angļu impērija un arī Lielbritānijas finanšu varenība bija
zudusi uz neatgriešanos. Vienlaicīgi šis bija “labklājības valsts” un
99% nodarbinātības periods – jaunieši, kas strādāja, pelnīja daudz
vairāk nekā viņu vecāki pirms kara, un viņi savus ienākumus netērēja
mājas vai veļas mašīnas iegādei. Ne katram no viņiem bija iespēja
pastaigāt pa kabrioleta bagāžnieku, bet atdarināt Tvigiju vai nopirkt
viņas firmas drēbes viņi spēja. Viņi varēja atļauties arī “Tvigijas
penāli” vai “Tvigijas pakaramo” – Tvigija būtībā bija pirmā
supermodele, kuras seja tika tiražēta uz neskaitāmiem krāmiem.
Rokas un kājas. Tvigija nebija parasta modele. Mazā auguma dēļ viņu
neuzņēma modeļu skolā. De Vilnēvs viņu esot dēvējis par Princesi, bet
par Tvigiju jeb Zarainīti viņu nosauca de Vilnēva brālis, droši vien
slaiko roku un kāju dēļ. Newsweek par Tvigiju esot rakstījis: Four
straight limbs in the search of woman’s body, – proti, “četri taisni
locekļi sievietes ķermeņa meklējumos”7. Viņa ir arī pirmā “anoreksīvā”
modele, starp daudziem viņas personai veltītajiem produktiem prominentu
vietu ieņēma kartītes un tamlīdzīgas lietas ar uzrakstu: “Pabarojiet
Tvigiju!”
Tomēr Tvigija bija kā radīta jaunajai subkultūrai, kas sevi pretstatīja
pieaugušo pasaulei. Jauniešu modi nevarēja demonstrēt nobriedušas
dāmas, kā tas bija pierasts. Šajā fotoattēlā Tvigija ir nostājusies
pozā, kas nu nemaz atbilst dāmas stājai. Atkal jāsaka – drīzāk bērnam.
Kāja nolikta greizi, rokas izstieptas, pirksti izplesti. Tas nav
atklāts dumpīgums, bet vecās konvencijas netiek pieņemtas. Stāja ir
reizē rotaļīga, nefunkcionāla un pašpārliecināta, izaicinoša. ‘
‘66. gada seja. Un te nu tas ir. Paskatieties uz šo seju, bērnišķīgi
naivo izteiksmi – Tvigija ir pati nevainība. Te nav erotikas. Piemēram,
pavērtas lūpas sieviešu fotogrāfijās tiek izmantots kā kaislības kods,
šajā bildē Tvigijai ir drīzāk atkāries žoklis. Sejas izteiksme pauž
nopietnību, kas kontrastē ar dīvaini izliektajiem locekļiem, bet gluži
labi sader ar tēla bērnišķību. Prātā nāk Tvigijas 1967. gadā rakstītā
vēstule princim Filipam, kurā viņa sūdzas, ka Ārlietu ministrijas
ierēdņi neatjauno viņas pasi, un lūdz princi palīdzēt. Prinča Filipa
atbilde septiņpadsmitgadīgajai būtnei: “Dārgo Tvigij, man diemžēl Jums
jāsaka, ka es nekādi nevaru ietekmēt Ārlietu ministriju vai misteru
Braunu...”8 Apburoši, vai ne?
Lai gan fotogrāfijā nevainība ir uzspēlēta, zem tās, manuprāt, vīd arī
patiess naivums. Tas jaušams pašpārliecinātībā, ar kādu viņa ir
nostājusies uz mašīnas un pozē. Viņa zina, ko dara, un tas, ko viņa
dara, ir svarīgi. Otrajā plānā redzama sieviete lakatā, bet gar viņu
modes pasaules dūžiem nav daļas. Šajā necilajā Londonas ielā viņi grauj
novecojušo sabiedrību un ceļ jaunu, labāku, jautrāku pasauli.
“Paskatieties, vai šī polimērmateriāla kleita nav šokējoša? Nākotnes
cilvēki pilnīgi noteikti valkās tieši tādus apģērbus... Lai gan
patiesībā mēs, 66. gada stilīgie londonieši, jau esam nākotnes
cilvēki.” Šis naivuma un pašpārliecinātības komplekts, manuprāt, nav
atkārtojams, tas neatkārtojās modē, neatkārtojās jauniešu subkultūrā,
ne arī studentu politiskajās kustībās. Parasti naivumu pārmet hipijiem
un politiski aktīvajiem studentiem, tomēr, skatoties uz Tvigiju, tu
saproti, ka runa nav par kļūdaini izdarītiem secinājumiem, lasot Marksa
darbus. Gribas atgriezties pie tālaika literatūras, mūzikas, kino un
meklēt nevis dumpi pret izkurtējušo kapitālistisko, patriarhālo,
disciplinēto sabiedrību, bet iespaidu, ko rada skurbinošais naivuma un
pašpārliecinātības kokteilis. Vai bez tā 1968. gads būtu iespējams?
Vudstoka? Seksuālā revolūcija? Svingojošā Londona?n
1 Inwood S. A History of London. – London, 1998. – P. 867.
2 Marwick A. The Sixties. – Oxford, 1998. – P. 421.
3 Reynolds D. One World Divisible: A Global History Since 1945. – New York, 2000. – P. 137.
4 Marwick A. The Sixties. – P. 482.
5 Hebdige D. Subculture: The Meaning of Style. – London, 1979. – P. 53.
6 Marwick A. The Sixties. – P. 466.
7 McDowell C. Fashion Today. – London, 2000. – P. 123.
8 www.twiggylawson.co.uk
|
| Atgriezties | |
|