VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Stāsts par Īvu Senlorānu
Daiga Rudzāte
 
 
Stāsts par novecojušu faunu – iespējams, tas būtu precīzāks apzīmējums Dāvida Tebula (David Teboul) filmai par Īvu Senlorānu, kura 6. oktobrī tika demonstrēta kinoteātrī "Rīga" – vietā, kur izpaliek kokakola un popkorns, kas būtu visai dīvaina piedeva lentei, kuras galvenais varonis dievina Viskonti.  Pārpildītā zāle bija apliecinājums filmas režisora vārdiem, kurš atceras bērnībā lasīto franču sieviešu žurnālu Elle: "Senlorāns bija ne tikai couturier, bet arī noslēpumains tēls. Viņš man vairāk asociējās ar daiļliteratūras varoni nekā ar modes pasaules tēlu." Dāvids Tebuls bija pirmais, kam Senlorāna 40 darba gadu laikā tika dota atļauja filmēt dizainera ateljē Marso avēnijā Parīzē. Iespēja ieraudzīt mītu – kaut arī tikai uz liela ekrāna –, šķiet, bija daudzu šurp nākušo iemesls. Daudzi –  tā šķita, vērojot tumsā no zāles izslīdošos stāvus, –  bija vīlušies (nelīdzēja režisora izmestais āķis, pirmajos filmas kadros demonstrējot koķetas ainiņas no Senlorāna mūzas Katrīnas Denēvas tērpu pielaikošanas). Iespējams, tālab, ka izpalika sižets ierastā nozīmē. Monotonā ritmā fiksēta aina pēc ainas, veidojot stāstu par vīrieti, kas novecojis gluži tāpat kā viņa mūza. Šis workshop (šķiet, tieši šāds apzīmējums vislabāk raksturo filmu) varētu būt ļoti krāšņa vizuālā liecība Senlorāna drauga un biznesa partnera Pjēra Beržē (Pierre Bergē) uzzīmētajai darba ķēdei: skice– audums–modelis–kolekcija.
"Gluži tāpat kā Skots Ficdžeralds, es dievinu neprātu. Es mīlu Viskonti un savus  neprātīgos laikus. Mani pievelk dekadence. Sabiedrības skaistumu es saskatu cīņā, traukšanās starp dzīvi un nāvi ir brīnišķīga." Šie ir Senlorāna rakstīti vārdi kādā vēstulē. Viņš ir Diora mīlulis un mantinieks; puisis, kuru dēvēja par hipiju modes karali un kurš kopā ar citiem skaistiem, jauniem un bagātiem draugiem Marakešā, kas līdzinājusies saules un gaismas pielietam pieaugušu cilvēku rotaļu laukumam, izdzīvoja realitātē Ficdžeralda romānus un bija spiests arī ārstēties no narkotiku atkarības; vīrietis, kas izraisīja skandālu ar savu kailfoto (visiem bija zināms, ka skaistais blondais Apollons ar melnajām raga brillēm ir gejs; Īvs ieradies pie fotogrāfa Žanlupa Sjefa (Jeanloup Sieff), sakot, ka vēlas izraisīt skandālu, un, jāatzīst, savu mērķi arī sasniedza – šis attēls kļuva par 20. gadsimta 70. gadu geju ikonu). Un tomēr vislabāk Senlorāns jutās sieviešu sabiedrībā. Viņu mēdz salīdzināt ar Koko Šaneli, sakot, ka pirmā sievietei deva brīvību, savukārt Senlorāns – spēku. Tebula filmā gandrīz katrs kadrs apliecina, ka viņa uzticamības personas joprojām ir sievietes – gluži tāpat kā bērnībā Alžīrā, kur viņš vislabāk jutās mātes un māsu sabiedrībā. Jau toreiz viņš teicis, ka reiz Senlorāna vārds būs zelta burtiem rakstīts uz kāda no namiem Elizejas laukos.
 
 
Atgriezties