Stāsts par sengrieķu vēstures mūzas Klio bruņinieku Vili Rīdzenieku Atāla Rīdzeniece Vilis Rīdzenieks patiesi ir apmainījis šī sengrieķu mitoloģiskā personāža atribūtiku – stiletu un papirusa tīstokli – pret fotoaparātu. Nolēmis kalpot vēstures mūzai, viņš nosauca savu darbnīcu Klio vārdā un pierakstīja vizuālu Latvijas vēsturi laikā no Pirmā pasaules kara līdz Otrajam. Viņš ir atstājis savai tautai mantojumu aptuveni 12 000 unikālu fotomateriālu izteiksmē, kuri līdz šai dienai ir plašā apritē letonikā, periodikā, kinomākslā, televīzijā un internetā. Šie materiāli aptver visus ievērojamākos notikumus un izcilākos cilvēkus Latvijā no 1915. līdz 1941. gadam.
|
|
Vilis Rīdzenieks ar audžumeitu Atālu. 20. gs. 50. gadi
Vilis Rīdzenieks ar savu mīluli - kucēnu Līgo Ventspilī. Ap 1915. gadu
Vilis Rīdzenieks ar Līgo atpūšas. 20. gs. 20. gadi
Vaļņu iela ar Viļa Rīdzenieka darbnīcas izkātrni. 20.gs. 20. gadu beigas
Vilis Rīdzenieks savā darbnīcā Vaļņu ielā 19. 20. gs. 30. gadu sākums
MĀTE (Emīla Dārziņa mātes portrets). 1920
SNIEGPUTENIM BEIDZOTIES. 1928
MALVĪNE VĪGNERE-GRĪNBERGA. 20. gs. 20. gadi
ASPAZIJA. 1929
OTO SKULME. Ap 1929
TĒLNIEKS KĀRLIS JANSONS. 1929
ZENTA MAURIŅA. Ap 1930
NACIONĀLĀS OPERAS REŽISORS PĒTERIS MEĻŅIKOVS. Ap 1930
AKTS. 20. gs. 30. gadi
|
| Vilis Rīdzenieks ir dzimis pirms 120 gadiem – 1884. gada 15. decembrī
Jaunžagarē Krievijas cara armijas zaldāta Krišjāņa Rīdzenieka un Dores
Rīdzenieces ģimenē. Rocība šajā ģimenē bija ļoti pieticīga, jo tēva
dzelzslietu tirgotavā nopelnītā naudiņa bieži izkusa kroga dvingā. No
agras bērnības Viļa tuvākais draugs bija māte, kuras ciešanas viņš
diendienā redzēja. Mīlestībā pret māti veidojās viņa raksturs un cieša
apņemšanās dzīvē visiem spēkiem tiekties pretim gaismai. Un tā 1900.
gadā pašmācības ceļā tiek nolikti abiturienta eksāmeni Šauļu ģimnāzijā,
seko ierēdņa darbs pastā–telegrāfā un grāfa Nariškina muižas kantorī.
1905. gada brīvības idejas aizrauj arī Vili Rīdzenieku, kā LSD partijas
biedru viņu apcietina, bet pēc 1905. gada 17. oktobra cara manifesta
izdošanas no apcietinājuma atbrīvo. Taču, kad Žagarē ierodas soda
ekspedīcija, Vilis Rīdzenieks ir spiests slēpties. Ar segvārdu
Aleksandrs Mednis viņš dodas uz Pēterburgu, kur iestājas darbā par
kurjeru slavenā galma fotogrāfa Aleksejeva darbnīcā. Kaut arī
fotogrāfiju viņš jau pašmācības ceļā ir apguvis, nopietna amata prasme
tiek izkopta, tieši strādājot pie atzītā portretista: pirmām kārtām
fotodarbu retušēšana, tad arī citas fotogrāfa amata iemaņas.
1908. gadā Vilis Rīdzenieks atgriežas Rīgā un strādā Mārtiņa Lapiņa
fotodarbnīcā. 1910. gadā īsu laiku viņš darbojas Liepājā, bet Ventspilī
atver savu darbnīcu un veikalu ar nosaukumu "Konkurencija" (tas
saglabājies no iepriekšējā īpašnieka). Šajā laikā Vilis Rīdzenieks
sarakstās ar ievērojamo Maskavas fotogrāfu J. Melodijevu, no kura gūst
daudz zināšanu un pilnveido amata prasmi. Ar divriteni un fotoaparātu
viņš apbraukā visu Ventspils apkārtni. Tā rodas daudzas ainavas un
žanra fotogrāfijas, piemēram, "Jūras krasts pie Jūrkalnes",
"Sniegota diena Ventspilī" un citi darbi. Kad Vilis Rīdzenieks
iestājas Viskrievijas Fotogrāfu biedrībā un piedalās Maskavā rīkotās
izstādēs, šī kolekcija gūst ievērojamus panākumus – zelta medaļu
Viskrievijas izstādē 1911. gadā, firmas Gevaert rīkotajā 1911.–1912.
gada starptautiskajā konkursā utt. ‘
1915. gadā Vilis Rīdzenieks Rīgā, Vaļņu ielā 19, atver fotodarbnīcu
"Klio". No šī brīža sākas viņa Latvijas vēstures un ievērojamāko
cilvēku dokumentēšanas darbs, ko viņš veic ar apbrīnojamu enerģiju un
neatlaidību, ne tikai strādādams savā darbnīcā, bet būdams arī Pirmā
pasaules kara laikā inženieru nodaļas fotogrāfs Rīgā un Latgales
divīzijas štāba fotogrāfs. Tas ļauj dokumentēt Latvijas armiju Brīvības
cīņās. Vilis Rīdzenieks ir vienīgais, kas fotografējis Latvijas
proklamēšanas aktu 1918. gada 18. novembrī, par ko apbalvots ar Triju
Zvaigžņu ordeni.
Miera laikā sekoja intensīvs darbs fotodarbnīcā "Klio", kas, būdama
ārēji pieticīga un vienkārša, izveidojās par vienu no prestižākajām
fotoiestādēm Rīgā, kuru sevišķi iemīlēja latviešu mākslas, mūzikas,
literatūras, zinātnes u.c. nozaru ievērojami darbinieki. "Klio"
fotouzņēmumi izcēlās ar augstu kvalitāti un visnotaļ demokrātiskām
cenām. Un vēl – šajā mazajā oāzē pašā Vecrīgas sirdī varēja satikt arī
kādu paziņu vai draugu, ar ko patīkamā gaisotnē patērzēt. Tā patiešām
itin bieži notika. Radās liels skaits Rīdzeniekam raksturīgajā manierē,
rūpīgi izvēloties gaismojumu, izpildītu latviešu kultūras darbinieku
portretu. Uz to oriģināliem mēs bieži varam lasīt siltus pateicības
vārdus ar autogrāfiem Vilim Rīdzeniekam par viņa godprātīgo darbu.
Paralēli darbam "Klio" Rīdzenieks turpina fotografēt visus
nozīmīgākos notikumus valstī, valsts vadītājus un citus valsts
darbiniekus dažādās dzīves situācijās, piemēram, pavada prezidentu Jāni
Čaksti darba vizītē Somijā, iemūžina viņu medībās un citur. Fotografē
arī ievērojamus Rīgas viesus, piemēram, 1929. gadā – Zviedrijas karali
Gustavu V, 1931. gadā – komponistu Aleksandru Glazunovu un daudzus
citus.
1924. gadā latviešu fotomākslas dižmeistari Vilis Rīdzenieks un Jānis
Rieksts pirmo reizi Latvijas vēsturē "iekaro" ASV pasaulslavenā
žurnāla The National Geographic Magazine lappuses, kur oktobra numurā
parādās raksts Latvia Home of the Letts ar Jāņa Rieksta un Viļa
Rīdzenieka fotoilustrācijām.
Bet 1928. gadā starptautiskā fotoizstādē Vimbldonā (Anglijā) Vilis
Rīdzenieks iegūst Grand Prix par komponista Emīla Dārziņa mātes
portretu (1920), kas ir latviešu fotomākslas zelta fonda materiāls.
Vilis Rīdzenieks ir ieguvis daudzus apbalvojumus, starp tiem sudraba
medaļu 3. Latvijas fotoizstādē 1924. gadā un zelta medaļu Latvijas
Fotogrāfu biedrības izstādēs 1926. un 1929. gadā.
Paralēli Vilis Rīdzenieks bija nolēmis daļu sava darba veltīt
sabiedriskam darbam un pedagoģijai. 1924. gadā viņš dibina Latvijas
fotogrāfu arodnieku biedrību un kļūst par tās priekšsēdētāju. Biedrībai
bija jārūpējas par profesionālu fotogrāfu amata prasmes pilnveidošanu,
kam Vilis Rīdzenieks veltījis ne mazums pūļu un enerģijas, strādādams
arī Krišjāņa Barona Tautas augstskolā par pasniedzēju un 30. gadu
otrajā pusē atvērdams privātus "Foto kursus amatniekiem". Tajos savu
aroda prasmi papildināja daudzi desmiti fotogrāfu. Ne velti Kārlis
Ulmanis, 1938. gadā atjaunodams 1710. gadā Kurzemes hercoga Frīdriha
Vilhelma dibināto pateicības ordeni "Atzinības krusts" ar devīzi
"Goda prāta ļaudīm", tajā pašā 1938. gadā to piešķīra arī Vilim
Rīdzeniekam.
Fotodarbnīcu "Klio" pēc pirmās dzīvesbiedres Marijas nāves 1935. gadā
Vilis Rīdzenieks pārdeva, bet jau drīz ēka Vaļņu ielā 19, kur atradās
"Klio", nodega, un tajā vietā tika uzcelts kinoteātris "Aina". Otrā
pasaules kara gados pēc reportāžas uzņēmuma "Sv. Pētera baznīcas
degšana 1941. g. 29. jūnijā" radīšanas sākās Viļa Rīdzenieka smagākais
dzīves periods. Vācu okupācijas laikā viņš vadīja nelielu
fotolaboratoriju Audēju ielā 11 (ieeja no Kalēju ielas), kas 1944. gada
oktobrī nodega vienlaicīgi ar "Jaunāko Ziņu" ēku, kura atradās
iepretim.
Atjaunojoties padomju okupācijai, Vilis Rīdzenieks strādāja par
noliktavas pārzini fotoartelī, bet no 1946. gada līdz sava mūža pēdējām
dienām – LPSR Zinātņu akadēmijas Mežsaimniecības problēmu institūtā,
par smieklīgi simbolisku aldziņu izpildīdams visikdienišķākos fotogrāfa
pienākumus.
Vilis Rīdzenieks aizgāja mūžībā 1962. gada 13. novembrī. |
| Atgriezties | |
|