Ar pastiprinātu policijas apsardzi, valsts kanclera runu, protestētāju
saujiņu un 5500 lūgtiem viesiem 21. septembrī Berlīnē tika atklāta
Flika kolekcija, tā pieliekot punktu gandrīz trīs gadus garajām
diskusijām Vācijā.
Hamburger Bahnhof muzejā izstādītie 400 darbi ir tikai daļa no vairāk
nekā 2000 darbu apjomīgās mākslas kolekcijas, kas Berlīnē būs apskatāma
visa un paliks šeit turpmākos septiņus gadus. Tā ir kolekcionāra
Kristiana Flika dāvana pilsētai, atlīdzībā neprasot ne centa. "Tik
vien kā uzturēt šos darbus vislabākajos apstākļos, par tiem savukārt
arī nemaksājot ne centa un uzkrājot pa šiem gadiem pamatīgu
atpazīstamības kapitālu" – sarkastiski to komentēja oponenti pērnogad
Berlīnes Mākslas meses rīkotajā diskusijā.
Flika kolekcija ir un nav gaidīta Berlīnē, pie kuras viņš vērsās,
saņēmis atraidījumu Cīrihē. Šveices pilsētai, kurā kopš 20. gs. 70.
gadu vidus dzīvo vācietis Fliks, kolekcionārs bija nodomājis uzdāvināt
pat jaunu muzeju, kuru projektētu nīderlandiešu arhitekts Rems Kūlhāss
un kurā šie darbi būtu apskatāmi. Kristofs Martālers, viens no
ietekmīgākajiem mūsdienu Eiropas teātra režisoriem, pateica kategorisku
sabiedriskās domas "nē" šai mākslai, kas, pirkta par apšaubāmas
izcelsmes naudu (tiesa, lai nu kur, bet Šveicē par dīvainām naudām
viena īpašnieka sakarā uztraukties arī ir sarežģīti, jo tās tur daudz),
atrastos viņa vadītajam teātrim vistiešākajos kaimiņos, veidojot vienu
no aizdomīgākajiem mūsdienu mākslas kompleksiem Eiropā. Pievienojoties
līdzīgi domājošo Cīrihes iedzīvotāju balsīm, pilsēta palika bez muzeja.
Bez kaismīgām diskusijām neiztika arī Berlīnē, finansiāli
bankrotējušajā pilsētā, kurai nav naudas iepirkt jaunus mākslas darbus
un kurai Flika žests varētu šķist tīrā Dieva dāvana. Tā tas Berlīnes
pilsētas mēram Klausam Voveraitam arī šķita, un viņa patronāža līdzēja
atrast lieliskas telpas šai kolekcijai, kā arī kļuva par garantu, ka
kolekcija tik un tā tiks izstādīta. Un nu tā ar Vācijas kanclera
svētību beidzot ir arī atklāta.
Kas tad Flika kolekcijā ir tāds, kas raisa protestu un liek runāt par
naudu vizuālo mākslu kontekstā? Citkārt viss ir bijis tik pašsaprotams,
ka vācieši no tiesas brīnījās, neatrodot šai tēmai veltītu nevienu
grāmatu vai žurnālistisku pētījumu pašu zemē. Šie trīs gadi, kopš tapa
zināms, ka kolekciju tomēr izrādīs Berlīnē, bija pietiekami citas
disciplīnas speciālistam – vēsturniekam Tomasam Ramgem. Neilgi pirms
kolekcijas svinīgās atklāšanas Berlīnes veikalu plauktos parādījās
jauns pētījums "Fliki. Vācu ģimenes stāsts par naudu, varu un
politiku".
Mākslas kolekcionārs Kristians Fliks ir rūpnieka Frīdriha Flika
mazdēls. Cilvēka, kurš divkārt pamanījās kļūt par Vācijas visbagātāko
pilsoni. Pirmoreiz ar Otrā pasaules kara palīdzību – laikus atbalstot
nacionālsociālistus ar dāsniem ziedojumiem 7,5 miljonu reihsmarku
apjomā un tā ļaujot tiem noturēties pie varas. Nav jau šodien dzimis
ieskats, ka tieši lielo rūpnieku finansiālais atbalsts ļāva
nacionālsociālismam no idejas īstenoties praksē. Pretī Fliks saņēma
lielākos valsts pasūtījumus ieroču ražošanai Hitlera karaspēkam. Pretī
viņš saņēma arī atsavinātos ebreju īpašumus, tostarp Pečeka koncernu,
un ap 50 000 darba vergu, kuru dzīves apstākļus raksturoja 12 stundu
darbalaiks bez jelkādām sestdienām un svētdienām kā izejamām dienām,
kas tika stiprināts ar 250 gramiem maizes, pieciem gramiem tauku un
puslitru zupas. Gūstekņi, kuri neturēja līdzi šādam režīmam, tika
nošauti. Mirušos neviens tā arī nav saskaitījis, pētnieki min skaitļus
ar pieciem cipariem.1944. gadā Rūras rūpnīcās smagu slimību dēļ nebija
spējīgi strādāt 8922 cilvēki, no kuriem 7429 bija slimi ar tuberkulozi.
Citastarp Frīdrihs Fliks bija goda biedrs tā sauktajā Himlera draugu
lokā, kurā starp citiem goda pienākumiem ietilpa regulāra
koncentrācijas nometņu apgaita.
Nirnbergas tiesa Flikam, kurš savu vainu līdz mūža beigām atteicās
atzīt, piesprieda septiņus gadus cietumsoda, no kuriem trīs atsēžot
viņš tika izlaists brīvībā un izveidoja jaunus koncernus. To kapitāla
apjoms viņu ierindoja piecu pasaules bagātāko cilvēku vidū. 1972. gadā
Fliks mira kā viens no cienījamākajiem Vācijas pilsoņiem, saņemot
lielisku, godbījības pilnu atvadu sveicienu presē. Līdz pat savai nāvei
Frīdrihs Fliks neieskaitīja ne marku spaidu darba kompensācijas fondā.
Tā, viņaprāt, būtu vainas atzīšana.
Flika mazbērni – divi brāļi un māsa – manto ne tikai naudu un īpašumus,
bet arī vainas kompleksu, ar ko katrs rīkojas, kā prot. Mākslas
kolekcionārs Kristians Fliks vainas uzņemšanos noraksta kā neiespējamu,
jo pie kā gan varot būt ‘ vainīgs 1944. gadā dzimis bērns? Viņš
runā par atbildību, ko esot gatavs dalīt, taču atsakās jel centu
ieskaitīt spaidu darba kompensācijas fondā to vēl dzīvo cilvēku
atbalstam, kuri vārda tiešā nozīmē ir sastrādājuši viņa kapitālu.
Kolekcionārs esot par perspektīvas maiņu, vērstu nākotnē, esot gatavs
tajā piedalīties ar 10 miljonu marku starta kapitālu, nodibinot fondu
cīņai ar naidīgumu pret citām tautībām, pret rasismu un intoleranci.
Viņš sakās esam gatavs ziedot naudu līdzīgu parādību atkārtošanās
neiespējamībai nākotnē. Fonds tika dibināts 2001. gadā pēc skandāla
Cīrihē.
Flika kolekcijas atklāšanas dienā lielākās Berlīnes dienas avīzes Der
Tagesspiegel pirmo lapu rotāja Kristiana Flika un valsts kanclera
Šrēdera priecīgais dubultportrets, ko turpināja avīzes iekšlapā divu
sirmu kundžu smaidīgās sejas un viņu atmiņas par Flika granātu ražotnes
indes ķēķi. Viņas teicās izstādi labprāt apskatīt. Citreiz, jo uz
atklāšanu ielūgumi nepienāca arī viņām. Kolekcionāra vectēva fabriku
bijušās strādnieces uz Berlīni bija uzaicinājuši Frica Bauera un Oto
Zūra institūti, kas nodarbojas nevis ar mākslas vēsturi, bet ar
vēsturi, uzdodot jautājumu – vai vergi, kas ikdienā bez aizsargmaskām
un kailām rokām strādāja ar indīgām vielām, neveido vistiešāko sasaisti
ar izstādē skatāmo Brūsa Naumana, Marsela Dišāna, Volfganga Tillmaņa,
Pipiloti Ristas, Džefa Vola, Martīna Kipenbergera un Džefa Kūnsa mākslu?
Vai mākslai ir vai nav sakara ar to, par kādu naudu tā tiek apmaksāta?
Un vai izstādes apmeklētājam ir vai nav daļas par šīm kopsakarībām? Vai
izstāde ir aplūkojama bez šī konteksta? Ko domā paši mākslinieki par
Flika kolekciju? Vācijas nedēļas laikraksts Die Zeit šo jautājumu
uzdeva gan tiem, kuru darbus Fliks ir iepircis, gan tiem, kuru darbi
neatrodas viņa kolekcijā.
Fotomākslinieks Volfgangs Tillmanis, 2000. gada Tērnera balvas
laureāts, kura darbu vairākas instalācijas atrodas Flika kolekcijā,
uzskata, ka Fliks ir padarīts par vienīgo grēkāzi, kam jāatbild visu
vietā, šajā diskusijā pilnīgi bez ievērības atstājot to firmu un banku
sponsorētās izstādes, kuras pirms 15 gadiem iedzīvojās uz aparteīda
režīma rēķina vai šodien pelna naudu, eksportējot ieročus. Ja
kolekcionārs atbalsta nelietīgas politiskas intereses vai darbojas pret
mākslu kā, piemēram, viņaprāt, Čārlzs Saāči, tādam Tillmanis savus
darbus vienkārši nepārdod. Taču Flika kolekcija neesot sapuvis
piedāvājums.
Mākslinieks Gerhards Rihters, kura darbi arī atrodas šajā kolekcijā,
visa šī stāsta morāliskos aspektus, ja tos vispār iespējams nodalīt no
estētiskajiem, dēvē par vienkārši pretīgiem.
"Tagad ļaujiet, lūdzu, runāt mākslas darbiem!" – konceptuālists
Tomass Šite, Flika kolekcijas viena no centrālajām figūrām, sakās esam
gana diskusiju, jo patiesībā katram taču kaut kur ir pa kādam nacistu
vectēvam. Jautājums esot, cik spēcīga ir pati māksla.
Vācu videomākslinieku Marselu Odenbahu, kura darbi ir bijuši documenta,
bet nav Flika kolekcijā, vispirmām kārtām tracina mākslinieku klusēšana
šajā diskusijā. Esot vienreiz jābeidz izlikties par neaizsargātiem
tirgus upuriem un jāapskatās, kur viņu darbi galu galā nonāk. Visvairāk
viņu visā šajā stāstā traucē tas, ka Fliks ir nodokļu bēglis, kam
Berlīne šobrīd rīko grandiozas dzīres.
Runa ir par 125 miljoniem eiro, ko Flikam, dzīvojot Šveicē un
nemaksājot nodokļus Vācijā, izdevies ietaupīt, bet tā jau ir nākamā
diskusija šīs kolekcijas sakarā. Un Fliks, citastarp, norobežojas no
vācu uzņēmēju jaunās tendences pārcelties uz citu mītnes vietu ar
patīkamāku nodokļu politiku, atstājot Vācijas tukšās kases vēl
tukšākas. Fliks galu galā to dara jau no 1975. gada.
Flika kolekcija ir izveidota rekordīsā laikā – vairāk nekā 2000 mākslas
darbus iepērkot septiņos gados. Un teju vai nevienā no šiem darbiem nav
nekādu diskusiju ar pagātni. Pagātnes vienkārši nav.
Izstādes starta laukumus aktivizē masīva, agresīva seksualitāte – vai
tas būtu Makartija Saloon Theater, gigantisks koka konstrukts ar
neskaitāmām ieejām, kuras šķērsojot skatītājs nonāk pornokinolabirintā,
vai Džeisona Roudsa "Radīšanas mīts" (Creation Myth, 1988), kas
izvietots turpat blakus galvenajā hallē, krāšņs vadu un līmlenšu
savienots plastikāta haoss, kurā var atrast visu – no šujmašīnas līdz
datoram un kurš mudž no pornobildītēm visdažādākajos formātos, vai
Brūsa Naumana neonizētā erotika Sex and Death / Double 69 un Five
Marching Men.
Brūss Naumans ir centrālā figūra Flika kolekcijā – lielā monitorā
redzama uz leju iekārta cilvēka galva, kas griežas ap savu asi, šauri
koridori, vienotrai pretstatītas tukšas sporta tribīnes, izzūdošs
spoguļattēls ekrānā, tam tuvojoties. Eksistenciālās tēmas risinājumi
turpinās arī nākamajos izstādes darbos, kļūstot par Flika kolekcijas
lielo tēmu. Flika fascinācija riņķo ap cilvēku, kas ir atdalīts no
sabiedrības, ir atsvešināts un viens.
Ar savu kolekciju, Fliks teic, viņš cerot savas ģimenes tumšo vēsturi padarīt mazliet gaišāku.
Un ko skatītājs? Pēc žurnāla Stern veiktās aptaujas, 58% vāciešu
uzskata, ka viss ir pareizi. Šo kolekciju vajag parādīt. Bet tie, kas
solījās Hamburger Bahnhof savu kāju nespert, uzzinot, ka pirmo izstādes
dienu ieeja ir bez maksas, naski vien devās turp – savu viedokli
pārbaudīt.
|