Londonas mākslas gadatirgus drudzī Ilze Strazdiņa Frieze +++
Nu jau otro gadu pēc kārtas Londonas pašā centrā speciāli uzbūvētā teltī, kas bija novietota Rīdžentparka dienvidu galā, no 15. līdz 18. oktobrim norisinājās mākslas gadatirgus Frieze. Tāpat kā pagājušo gadu, tā organizatori bija Metjū Slotovers un Amanda Šārpa no mākslas žurnāla Frieze. Baltās 150 000 kvadrātpēdu lielās telts autors ir arhitekts Deivids Adžajevs. Tomēr atšķirībā no iepriekšējās reizes gadatirgus organizatoriem esot nācies piekāpties atlases komitejas prasībām un palielināt dalībnieku skaitu no 125 līdz 150. Pieaudzis arī plānotais apmeklētāju skaits un, protams, biznesa apjoms. Tomēr vislabākais apliecinājums Frieze ienestajām pārmaiņām ir fakts, ka šogad vienā nedēļas nogalē Londonā norisinājās trīs mākslas gadatirgi un divas akcijas, tika atklātas vairāk nekā 100 galerijas un kur nu vēl neskaitāmās īpašās brokastis izstāžu atklāšanā valsts prestižākajos muzejos. Frieze vērsa uzmanību uz mūsdienu mākslu un rosīgo tirgu ap to. Kā vēstī tirgus pētījumi – vietējais mākslas tirgus šobrīd ir 500 miljonu mārciņu vērts. |
|
Mārtins Krīds
Sāra Lūkasa
Pols Makartijs
Martīns Kipenbergers
Anišs Kapūrs
Sindija Šērmena
Tonijs Orslers
Blūrs, Saimons un Toms. XXX
|
| Frieze
Lai arī tirgum nepārprotami ir saistība ar tirdzniecību, tādi gadatirgi
kā Frieze, meses Bāzelē vai Maiami šodien kļuvuši par modes parādēm un
tendenču noteicējiem. Gluži tāpat kā mākslas biennāles, tie ir
"atraduši noteiktu vietu jebkura sevi cienoša cilvēka dienasgrāmatā"
(Telegraph).
Kā apgalvo Frieze organizatori, 85 procenti no gadatirgus apmeklētājiem
nemaz nenāk šeit tikai pirkt un pārdot. Daudzi maksā par dārgām ieejas
biļetēm, lai, tā sakot, būtu lietas kursā par to, kas notiek, kas ir
aktuāls mākslā. Daudzi to dara vienkārši tālab, lai būtu tuvāk tam, kas
uztur ilūziju par piederību šai augstās mākslas un naudas pasaulei.
Staigājot cauri neskaitāmiem galeriju stendiem un meklējot novitātes,
lielākoties tomēr nākas sastapties ar mazformāta divdimensionāliem
darbiem – "mūžam jauno" glezniecību un fotogrāfiju. Pa starpu,
protams, atrodamas nelielas skulptūras, instalācijas un videodarbi.
Šogad dalībnieku vidū varējām vērot plašāku citu valstu galeriju
klātbūtni. 2003. gadā Frieze ieņēmumi kopumā esot pārsnieguši gandrīz
18 miljonus. Gan gadatirgus organizatoriem, gan daudziem galeristiem
šādi fakti dod iedvesmu piedalīties konkursā (gadatirgum bija
pieteikušās 400 galerijas, no kurām vietas ieguva tikai 150) un maksāt
18 tūkstošus mārciņu par nelielo tirdzniecības vietu. Galerijas bija
mērojušas ceļu gan no Tokijas, Maskavas, Pekinas, Melburnas, gan
Brazīlijas un Meksikas pilsētām. Tomēr viena ceturtā daļa šeit
pārstāvēto galeriju nešaubīgi nāk no Amerikas un viena trešā ir pašu
angļu mākslas zieds – Džeja Džoplina White Cube, Nikolasa Logsdeila
(Nicholas Logsdail) Lisson Gallery un, protams, Viktorijas Miro
(Viktoria Miro) galerija un Hales Gallery. Par pārsteigumu šeit atradu
arī Glāzgovas nekomerciālo Transmission Gallery, kurai īres maksu gan
daļēji esot segusi Skotijas mākslas padome.
Gandrīz par katru no šeit izstādīto darbu autoriem ir lasīts vai
dzirdēts modernās mākslas kontekstā. No Pikaso līdz Kipenbergeram, no
Aniša Kapūra līdz Sārai Lūkasai, no Bila Vaiolas līdz Sindijai
Šērmenai. Daudz arī jaunu un nedzirdētu vārdu, tomēr pārsteigumu maz.
Ja nu vienīgi skaistā meitene, kas sēdēja nelielajā, balti izkrāsotajā
Ņujorkas galerijas Vrong telpā un trīs dienas no vietas lasīja Filipa
Pulmena (Philip Pullman) triloģiju "Viņa tumšā matērija". Meitene
bija ar mieru atbildēt uz jebkuru jautājumu, tomēr neviens neiedomājās
pavaicāt, kā viņai sokas ar lasīšanu un par ko ir stāsts. Vienīgais
jautājums, kurš visiem bija uz mēles, attiecās uz nelielo brūno kakiņu,
kas katru dienu te stāvēja svaiga. Jāatzīst gan – bez smakas. "Vai tā
jūsu?" Galerija Vrong ir Maurīcio Katelāna galerija Ņujorkā. Faktiski
tikai neliels skatlogs. Šīs "tumšās matērijas" autors – japāņu
mākslinieks Noritosi Hirakava (Noritoshi Hirakawa).
Paralēli galeriju izstādei Frieze šogad demonstrēja 10 mākslinieku
speciālprojektus, kas jau tā blīvo telpu papildināja ar mazliet
citādākām noskaņām. Viens no projektiem bija Adama Hodzko (Adam
Chodzko) alternatīvā gadatirgus karte ar nosaukumu Night-shift
("Naktsmaiņa"). Klīstot pa tirgu, īsti nevarēju to atrast, līdz
pamanīju kādu garu rindu, kurā bija sastājušies daudzi cilvēki un
turpināja stāties dāmas garās šallēs un kungi tumšos uzvalkos. Kad
mēģināju saprast, pēc kā tad viņi stāv, atklāju, ka – ne pēc kā. Rinda
pie baltās sienas arī bija Hodzko komentārs. Vai paši rindā stāvošie to
maz ievēroja? Varbūt pirmie desmit, ko Hodzko bija noalgojis, bet kā ar
pārējiem divdesmit?
Klīstot un vērojot košās Pola Makartija, Kristofera Jankovska, Mārtina
Krīda gleznas, Sindijas Šērmenas video un Vanesas Bīkroftas
fotogrāfijas ar krāšņām meitenēm, nevarēja nepamanīt, ka daudzos darbos
kā izteiksmes līdzeklis izmantota krāsainā komiksu valoda. Aiz telts
loga parkā dejoja Džūljena Opi (Julian Opi) elektroniskās "modeles",
tērptas tikai simboliskā bikini, un viņu plastiskā deja, vēsā
vienaldzībā šūpojoties no viena gurna uz otru, tā vien šķiet, parodēja
visu iekšā notiekošo.
Kā atslogu šai atsvešinātības atmosfērai Losandželosas grupa Los Super
Elegantes & assume vivid astro focus bija uzcēlusi nelielu zāli
gadatirgus centrā, kurp aicināja cilvēkus dejot, pārsvarā piedāvājot
tango vai valša ritmus. Tā sakot – iespēja izjust brīdi ķermeniskas
tuvības vēsajā atturības vidē. Jāatzīst, ka mūzikas un skaņu klātbūtne
šogad bija krietni pamanāmāka. Tiesa gan – ne pārstāvēto galeriju
stendos. To varēja dzirdēt gadatirgu papildinošajos pasākumos – vakara
ballītēs un mākslinieku / mūziķu speciālos priekšnesumos, kas
norisinājās vairākos Londonas klubos. Londonas mākslas radiostacija
Resonance FM arī bija uzbūvējusi stendu pa vidu šim tirgus trakumam,
norobežojot sevi ar sienu, kā jau radiostacijai pienākas. Kā zvēri
krātiņā caur logu bija apskatāmi mākslinieki, kas trīs dienas no vietas
gan pārraidīja gadatirgus laikā vadītās diskusijas, gan intervēja
galeristus un māksliniekus.
Poļu izcelsmes Amerikā dzīvojošās mākslinieces Aleksandras Miras
speciālizdevums Living & Loving No. 2: The Biography of Zoe
Stillpass, ko gadatirgū izplatīja par brīvu, šķiet, vislabāk
atspoguļoja Frieze. Living & Loving ir darbs sērijās, kas atklāj
dažādu indivīdu dzīvesstāstus. Miras pirmais izdevums Living &
Loving No. 1 bija klubu apsarga Donalda Kepija (Donald Kappy)
dzīvesstāsts. Otrais – kāda Amerikas kolekcionāra meitas dzīvesstāsts,
kas atklājas caur mātes un tēva atmiņām. Mātes mīlestību vislabāk
raksturoja stāsti par pusaudzes aizmāršību, nepārtraukti zaudējot Prada
un Fendi maciņus un somiņas. Tēva – kolekcionāra prāta atvērtība un
mākslas izpratne parādījās stāstā par dzemdību namā vēl inkubatorā
guļošo meitu un nelielu Pikaso zīmējumu, ko viņš novietojis līdzās
uzmundrinājumam. Zoe bijusi tikai 10 gadus veca, kad pirmoreiz
patstāvīgi iegādājusies mākslas darbu – Volfganga Tillmaņa fotogrāfiju
ar puskailiem jauniešiem armijas biksēs – , ko piespraudusi guļamistabā
pie sienas. Lasot šo nosacīto mīlestības stāstu, nevaram nepamanīt, ka
Zoes dzīve ir izplānota no sākuma līdz beigām, ierobežota vecāku naudas
atvēlētajās robežās un vecāku noteiktā gaumē. Pat skola viņai izvēlēta
netālu no Hārvarda universitātes tikai tāpēc, ka tieši šo universitāti
absolvējis vairākums ASV prezidentu. Un kur gan labāk atrast nākamo
vīru.
Uz izdevuma vāka redzams burvīgās Zoes foto apmēram desmit gadu vecumā.
Ap kaklu pērles (nepārprotami īstas), mugurā droši vien Chanel kleita
un uz sejas – Lancôme kosmētika. Šeit gluži kā grieķu
traģēdijā tiek izspēlēta mūsdienu mākslas drāma. Vides mākslīgums,
domas un tēla perversitāte un atsvešināts personīgums.
Bet vai kāds par to satraucas? Kā apliecināja daudzie kolekcionāri, kas
piedalījās īpaši organizētajās Frieze diskusijās, vairākumu no viņiem
maz interesē māksla kā tāda vai mākslinieks pats. Viņiem svarīgs ir
viņu kolekcijas veselums un tās kopējā vērtība. Protams, ne visi
kolekcionāri domā vienādi, to apliecināja arī fakts, ka Londonas
lielākie un pazīstamākie dīleri un kolekcionāri apvienojās, lai
atbalstītu Londonas jaunās un mazzināmās galerijas un to reprezentētos
māksliniekus, izveidojot paralēlu gadatirgu. ‘
Zoo
Nelielas pastaigas attālumā Rīdžentparka ziemeļu galā atrodas Londonas
zooloģiskais dārzs. Šeit notika Londonas jauno galeriju gadatirgus, ko
tā organizatori vienkārši bija nodēvējuši par Zoo. Starp rāpuļiem,
pērtiķiem un mežacūkām zoloģiskā dārza nelielajās telpās cita citai
līdzās izvietojās 26 galerijas un izdevniecības, kuru darbība nav
ilgāka par trim gadiem.
Lai arī Zoo ir nekomerciāla struktūra, to var dēvēt par jaunās paaudzes
mākslas profesionāļu atspēriena punktu, kas spēj nodrošināt komerciālus
panākumus starptautiskā mērogā. Kā izteikušies organizatori Deivids
Rislijs (David Risley) un Soraja Rodrigesa (Soraya Rodriguez), kas paši
ir bijušie mākslinieki, Zoo esot rādītājs tam, ka Londonas mākslas
dzīve ir plaša un neaprobežojas tikai ar YBA.
Pie ieejas citu pēc cita demonstrēja šeit pārstāvēto galeriju
mākslinieku videodarbus. Man ieejot, tika rādīts Kristīnes Kursišas
darbs "Sieviete un vilki" – pārsteigums, ko neplānoti papildināja
zooloģiskajā dārzā mītošo vilku kaucieni. Kā pirmo izstāžu zālē ieraugu
lietuviešu galeristes Vitas Zeimanes IBID projektu telpu (Zeimane ir
arī Kristīnes Kursišas galeriste). Šeit redzami arī Jāņa Avotiņa darbi.
Vita smaida un saka: "Tikai mazformāta darbi. Tā, lai kabatā līdzi var
paņemt." Te jau pirmie pircēji ir klāt – šoreiz gan vairāk viņus
interesē jaunā angļa Kristofera Orra (Christopher Orr) nelielās
utopiskās ainaviņas.
Nākamā stendā pamanu rakstnieku Niru Ratnamu. Niru stāsta, ka jau sešus
mēnešus kopā ar bijušo Teita kuratori Luīzi Heivordu darbojoties
jaunatvērtajā galerijā Store ( "Veikals"). Store telpās pirms tam
bijusi frizētava. Šodien tā ir vieta, kur iepazīties un apskatīt daudzu
vēl maz pazīstamu mākslinieku darbus. Daudziem šeit notikusi pirmā
personālizstāde Lielbritānijā, bet Store – lai arī vēl ļoti jauna
galerija – spējusi nodrošināt savām izstādēm plašu publicitāti, kas nu
jau sasniegusi Artforum un Fleshart.
Pamanu arī rokgrupas Menlo Park solistu Krisu Teiloru, kas pirms
pusotra gada savā dzīvojamajā istabā atvēra galeriju "Muzejs 52".
Neilgajā galerijas darbības laikā savus darbus šeit ir izstādījušas
tādas jaunās zvaigzes kā Niks Veplingtons (Nick Waplington), Džons
Aizekss (John Isaacs), Džeimss Vaits (James White), Kristofers Landoni
(Christopher Landoni) un Norberts Šrēners (Norbert Schroener).
Zoo cenas ir krietni zemākas un tirdzniecība iet no rokas. Paralēli
šeit tiek piedāvātas arī mākslinieku performances un jauno mākslas
izdevumu skates. Te pārstāvētas lielākoties Īstendas galerijas. Tas jau
vairākas dekādes ir mākslinieku pārapdzīvotākais rajons Eiropā. Tomēr,
lai arī pēdējos trijos gados jauno galeriju bums ir neapstrīdams, to
meklējumi ne vienam vien kultūrtūristam sagādājuši vilšanos un tulznas
uz kājām.
“Pilots”
Kamēr jaunās komerciāli veiksmīgās galerijas un to reprezentētie
mākslinieki izbauda Zoo sniegtās iespējas, Istendā "pāri palikušie"
neatkarīgie bija sarīkojuši vēl vienu alternatīvu pasākumu.
Starptautiskais mākslas forums "Pilots" pulcināja māksliniekus, kam
vēl nav izdevies atrast savu galeriju. Foruma organizatori aicināja
gandrīz septiņdesmit kuratorus, galeristus un kolekcionārus nominēt
izstādei vienu mākslinieku. Autors pats varēja izvēlēties, kā sevi
parādīt. Forums norisinājās Old Limehouse Tournhall ēkā, kas jau vairāk
nekā piecus gadus darbojas kā mākslinieku studiju telpas un norises
vieta daudziem neformāliem pasākumiem.
Lai gan šai tirgū vienīgajā ieeja bija bez maksas, apmeklētāju tomēr
nebija daudz. Tas vēlreiz apliecināja, ka Zoo gadatirgus organizatori
bija pieņēmuši pareizu lēmumu sarīkot jauno galeriju parādi Vestendā.
Tomēr "Pilotam" piemita sava pievilcība. Brīvais izkārtojums kopā ar
eksperimentāla rakstura darbu rotaļīgajiem formātiem varbūt gan vairāk
atgādināja mākslas skolu beidzēju entuziasmu, kurā jaušams atklāsmes un
notikuma prieks. Starp daudziem darbiem šeit varēja apskatīt arī Šezada
Davuda (Shezad Dawood) bolivudiskos plakātus un Antonioni Blow-up
reinstalāciju Katarā, Indijā, vācu grupas Famed video "Labas ziņas
cilvēkiem, kas mīl sliktas ziņas", vienmēr skumjā Žino (Juneau)
projekta darbus un irāņu izcelsmes mākslinieces Rezas Aramešas (Reza
Aramesh) suģestējošās fotogrāfijas. Pāri zālei ik pēc minūtes noskanēja
gonga skaņas, kas sakustināja ūdeni divās vīna glāzēs – Samantas
Klārkas instalācijā "Patētiski".
Jāatzīst, ka garais ceļš uz Īstendu attaisnojās. Ja nepatika
"Pilots", varēja doties vai nu uz galerijas Heils atklāšanu jaunajā
"T mājā", vai uz Ņujorkas dīlera Kenija Šehtera (Kenny Schachter)
galerijas atklāšanu Hokstonas skvērā, vai uz galeriju "Impērija", kur
bija dzērieniem klāti galdi, suminot vēl kādu jaunu projektu –
"Kapri".
“Kapri”
Londona ir zonās sadalīta pilsēta, un vairumā gadījumu Īstendas
iedzīvotāji reti šķērso robežu uz Vestendu un otrādi. Tāda izsenis ir
Londonas daba – Īstenda ir vieta, kur lietas tiek radītas, savukārt
Vestendā tās tiek pārdotas, tur atrodas galvenie veikali. To pašu var
attiecināt uz mākslu. Vēl pavisam nesen Korkstrīta bija galvenā
galeriju un dīleru mājvieta. Pēc izstāžu atklāšanas viesi ķēri taksi,
lai brauktu atpakaļ uz mājām. Pēdējo piecu gadu laikā situācija ir
mainījusies. Šķiet, īpaši krasi tas notika brīdī, kad Hokstonas skvērā
Džejs Džoplings atklāja White Cube. Tur, kur kādreiz bija tumšas ielas
un noliktavas, tagad laistās restorānu un bāru gaismas. Iedzimtie lēnām
pārceļas uz austrumiem, atstājot savas noliktavas luksusa dzīvokļu
pārbūvēm un skvērus no rietumiem ieplūstošiem nakts dzīves baudītājiem.
Arī neskaitāmie mākslas tirgi ir kā apliecinājums šim procesam. Lai gan
daudziem kultūrtūristiem varbūt nekad neizdosies atrast to vai citu
meklēto galeriju.
Tieši Londonas sadalītību austrumos un rietumos apspēlē arī
speciālprojekts "Kapri", kas sevi pieteica Frieze kontekstā un viesus
pulcināja galerijā "Impērija" – pārbūvētās baznīcas telpās. Kā vēstī
"Kapri" avīzes moto, ""Kapri" iestājas par eksotiskām vietām
jaunajai mākslai". Tas ir speciālizdevums, kas portretē aptuveni 50
Īstendas galeriju. Katrai galerijai atvēlēts atvērums, kas pārsvarā
attēlo slēgtas durvis, sētas, nolaistas žalūzijas, aizrestotus logus.
Protams, tas ir izdevuma koncepts, bet tālu no patiesības nav. Īstendā,
kas it kā mainījusies, joprojām gandrīz pašsaprotama un nevienu īsti
nesatraucoša dzīves sastāvdaļa ir restes priekšā logiem.
Avīzē publicētajā esejā Sebastjans Roučs (Sebastian Roach) raksta:
"Londonas mākslas pasaule ir kā ciemats. Austrumu pusei piemīt tā
kopienas izjūta, ko reti varam atrast ārpus TV seriāliem vai toriju
pārstāvju iztēlē mītošās Vidusanglijas. Limuzīni, samts un paparaci
nepiedien Londonas austrumiem, tas nav cool. Ekskluzivitāte – tas nav
cool. Burvīgums un skaistums – tas ir O. K., ja vien esat gatava riskēt
un pārvietoties augstpapēžu kurpēs pa suņu piekakāto bruģi. Austrumi ir
vieta, kur patiesi skaisti cilvēki un, jāatzīst, īsti netīrīgi cilvēki
sadzīvo plecu pie pleca. Un tas ir cool."
|
| Atgriezties | |
|