Gada beigām tuvojoties, laiks atskatīties uz šai gadā paveikto un
piedzīvoto, atzīmēt nopelnus un pasniegt balvas. Tērnera balvas vēsture
Lielbritānijā iesniedzas divdesmit gadus tālā pagātnē, un tā joprojām
ik gadu fascinē skatītājus un veicina diskusijas par mākslu
visplašākajos sabiedrības slāņos. Balvas popularitāte īpaši tika
sakāpināta pēdējo desmit gadu laikā, kad sadarbībā iesaistījās Channel
4. Šogad balvas apmērs pieaudzis līdz 25 tūkstošiem mārciņu galvenai
balvai un 5000 mārciņām – katram nominētajam māksliniekam. Šāds kāpums
bijis iespējams, pateicoties jaunam sponsoram – Gordon džinam, kas
(nepārprotami) ir vispieprasītākais džins Lielbritānijā. Sadarbība ar
TV kompāniju nozīmēja regulāras pārraides par māksliniekiem televīzijā.
To, ko nesīs sadarbība ar pirmo komerciālo atbalstītāju, rādīs laiks.
Tērnera balvas izstādes laikā organizētās publiskās diskusijas ar
māksliniekiem jau ieguvušas jaunu nosaukumu – "Gordona Tērnera balvas
sarunas". Ļoti jācer, ka pēc gadiem mēs vēl spēsim atcerēties, ka
izcilā britu gleznotāja Tērnera īstais vārds bija Džozefs Melords
Viljams.
To, kas bija nozīmīgs mākslā un kā nopelni pagājušajā gadā pelnījuši
atzinību, šogad vērtēja Katrīna Deivida – patlaban galerijas Witte de
With Roterdamā kuratore, kā arī documenta X kuratore (manuprāt, tā bija
visprogresīvākā no pēdējam documenta izstādēm); žūrijā strādāja arī The
Guardian mākslas kritiķis un vairāku izstāžu kurators Adrians Sīrls,
kas apgalvo, ka "Greisonam Perijam pagājušā gadā balvu iedeva par
drūmumu". Arī viņam esot daudz drūmu un uztraucošu ideju. Jaunās
mākslas patronus, kas investē naudu Teita kolekcijas papildināšanai,
šogad pārstāvēja Roberts Teilors. Neatkarīgais žūrijas loceklis bija
kurators Deivids Torps, kas pašlaik ir Henrija Mūra fonda direktors. Un
beidzot – gluži tāpat kā līdz šim, žūriju vadīja Teita galerijas
direktors Nikolass Serota.
Varbūt pateicoties šīgada žūrijai, varbūt pagājušā gada traumatiskajiem
notikumiem, kas saistīti ar bezjēdzīgo karu Irākā, kurā britu premjers
devās bez tautas atbalsta, varbūt saistībā ar faktu, ka 21. gs. tuvojas
pirmās piecgades beigām un nākotne rādās citādāka, šogad nominēto
autoru darbi ir daudz nopietnāki un – varētu pat teikt – ar sociālāku
ievirzi.
Kā pirmais izstādē apskatāms Džeremija Delera (Jeremy
Deller) darbs. Mākslinieks Tērnera balvai nominēts par izstādi
"Piemiņas pušķis", kas tika sarīkota Teksasā, Sanantonio ciematā.
Plašākai publikai mākslinieks gan ir pazīstams ar 2001. gada darbu The
Battle of Orgreave ("Orgrīvas kauja") – sadarbībā ar mākslas
producentu grupu Art Angel toreiz tika rekonstruēta 1984. gadā notikusī
ogļraču arodbiedrības pārstāvju sadursme ar policiju. Deleram izdevās
savākt kopā vairākumu no tālaika ogļračiem un atmiņas pārvērst par
reālā notikuma izspēli. Būtiska ir piebilde, ka tā bija viena no
pēdējām arodbiedrību cīņām pret toreizējo Tečeres valdību un kauja
vairāk vai mazāk bija valdības inscenēta situācija. Šī bija viena no
pēdējām sadursmēm, pēc kuras apspiešanas Tečeres valdība mērķtiecīgi
citu pēc citas iznīcināja visas strādnieku arodbiedrības, kam Britānijā
bija sena un tradīcijām bagāta vēsture. Delera filma kļuva par
patiesāko toreizējās situācijas atspoguļotāju, jo nedaudzie tālaika
mediju arhīvi lielākoties sniedza valdības pasūtīto situācijas
atainojumu.
Tērnera balvas izstādē redzami vairāk Delera pēdējā gada darbi.
"Piemiņas pušķis", kas tapis, viņam uzturoties Teksasā, portretē
divas politisko kaislību uzkarsētas vietas – Vako ciematu, kas vēsturē
paliks traģisko 1993. gada notikumu dēļ, un nelielo Džordža V. Buša
dzimto ciematu Kroufordu. 28 minūšu garajā filmā parādīti gan septītās
dienas adventisti, gan Dāvida sektas dzīvi palikušie pārstāvji un viņu
pārdomas par notikumu, kura laikā FIB ar asaru gāzes palīdzību mēģināja
izkvēpināt tās biedrus no ieņemtajām pozīcijām. Sanantonio Delers
intervējis protestētājus, kas pulcējās uz Buša vizīti. Filmā ziņu
pārraides ieraksti mijas ar personīgiem stāstiem. Filma beidzas ar
debešķīgu skatu, kad tūkstošiem sikspārņu atstāj alu, saulrietam
iestājoties.
Citu darbu – "Sociālā parāde" – Delers speciāli radījis šīgada
Manifesta Sansebastjanā. Mākslinieks pierunājis dažādu minoritāšu grupu
pārstāvjus iziet ielās – minoritāšu parādē. Pie sienas redzama
fotogrāfija "Pieci pieminekļi". Šis attēls dokumentē Delera pēdējo
projektu, kura ietvaros viņš uzstādījis vairākas piemiņas plāksnes
nesenās vēstures notikumiem Lielbritānijā. Starp tām ir arī metāla
plāksne "Bītlu" menedžerim Braienam Epsteinam un ceļazīme, kas piemin
bojā gājušos Londonas riteņbraucējus. Simbolisks žests, kas liek
atcerēties to, ko daudzi gribētu noklusēt. Lai arī transporta
ministrijas ziņojumā teikts, ka šogad bojā gājušo skaits Londonas ielās
samazinājies par diviem procentiem, gandrīz katru otro dienu nākas
dzirdēt par kāda riteņbraucēja nāvi.
Delers dzimis 1966. gadā Londonā un studējis mākslas vēsturi Kurtolda
institūtā. Kā pats vairākkārt izteicies, viņa darbība atšķiras no
daudzu šodienas mākslinieku virzības, jo Deleru interesējot projekti,
kur sociālais aktīvisms mijas ar popkultūru. Delers darbojas kā
kurators, producents un vidutājs. Šobrīd viņš ir vienīgais mākslinieks
Lielbritānijā, kas spēj sociālās patiesības izspēlēt mākslas valodā.
Kā nākamais Tērnera balvas izstādē sevi reprezentē Kutlugs Atamans
(Kutlug Ataman) ar darbu "Divpadsmit". Kutlugs Atamans dzimis Turcijā
un izglītību ieguvis Kalifornijā. Viņa nominācija Tērnera balvai raisa
tādas pašas bažas kā džina ražotāju piedāvātais sponsorējums.
Iepazīstoties ar Atamana izstāžu darbību, nekur nespēju atrast atsauci
uz viņa britisko izcelsmi vai šeit nodzīvotiem gadiem. Tas varētu
palikt arī neatbildēts jautājums – kāpēc un kā Atamans izpelnījies
britu balvas nomināciju. Aizejot līdz vietējam veikalam vai vienkārši
staigājot pa Londonas ielām, pilnīgi pašsaprotams šķiet fakts, ka
vietējais veikalnieks vai restorāna īpašnieks ir no Turcijas. Arī
apziņa, ka Turcijas diskusijas ar Eiropas Savienību nevar palikt
neizšķirtas, liecina par nepieciešamo savstarpējo sapratni, ko māksla
šodien spēj labāk kā neviens. Negribētos likt jums domāt, ka esmu
aizspriedumu pārpilna – pret džinu un Turcijas emigrantiem. Bez tam –
sen zināms fakts, ka šodien daudzus māksliniekus vislabāk var
raksturot, izmantojot apzīmējumu "nomadisms".
Atamana māksla atrodas uz robežas starp dokumentālo un mākslas kino.
"Divpadsmit" ir daudzekrānu videodarbs, kur Atamans portretē sešus
indivīdus un viņu stāstus par reinkarnāciju. Intervijas filmētas
ciematā Turcijas dienvidaustrumos pie robežas ar Sīriju. Vietējā arābu
kopiena, mēģinot sadzīvot ar nepārtraukto nāves klātbūtni, tic, ka mēs
visi atdzimstam.
Kutlugs Atamans mēģina atklāt patiesību, ka arī dokumentālās filmas ir
stāsti. Viņa vārdiem runājot, "visi stāsti, visas dzīves beigu beigās
ir paša subjekta radīti mākslas darbi". Stāstītājiem, paralēli vēstot
par personīgo tagadni un nākotni, stāsta pavedieni savijas un sajūk
kopā. Skatītājs apjūk, nespējot saprast, kurā mirklī realitāte mijas ar
fantāziju. Mākslinieks tādējādi it kā atgādina, ka patiesība ir pilna
iluzionistisku projekciju.
Atamana pirmais darbs, kas izpelnījās starptautisku uzmanību, bija
1999. gadā radītais "Sievietes, kas nēsā parūkas". Kā vairumā savu
darbu, arī šajā Atamans mēģinājis izcelt personības, kas tā vai citādi
neatbilst standartkategorijām. Ekrānos darbojas transvestīts, sieviete,
kas izslimojusi vēzi, prostitūta un vienkārša
‘ sieviete – visiem parūka ir dzīves
sastāvdaļa. Tie ir stāsti par indivīdiem, kas savu būtību būvē ārēja
iespaida kontekstā. Atamans pats tic, ka "identitāte nav kaut kas, kas
mums pieder, bet gan tas, kā mēs izskatāmies un ko mēs valkājam". Viņa
darbi ir par atmiņas, fantāzijas, iedomu un patiesības mijiedarbību,
kas veido mūsu ikdienu. Izstādīta daudzekrānu instalācijā, viņa māksla
liek ieklausīties un it kā atgādina, ka katrs no mums, projektoru
gaismas apmirdzēts, spētu fascinēt daudzus.
Tērnera balvai Atamans nominēts nevis par konkrētu personālizstādi, bet
gan par ieguldījumu 2003. gada Stambulas biennālē un vairākās pagājušā
gada grupu izstādēs. Tā atkal ir atkāpe no Tērnera balvas vēsturiskajām
tradīcijām, kas līdz šim uz balvu ļāva kandidēt tikai par veiksmīgām
personālizstādēm.
Bens Lenglendss (Ben Langlands) un Niki Bels (Nikki Bell), kas kopā
strādā jau no 1978. gada, kad abi absolvēja Midlsaseksas toreizējo
politehnikumu, manuprāt, Tērnera balvas nomināciju bija nopelnījuši jau
pirms pāris gadiem. Savos darbos viņi izsenis pētījuši sarežģītās
attiecības, kas valda starp cilvēku un arhitektūru, kā arī kodu
sistēmas, kuras apņem šo savstarpējo mijiedarbību. Viņu māksla
iekļaujas telpā no tēlniecības un jauniem medijiem līdz reāliem
arhitektoniskiem projektiem.
Tērnera balvas nomināciju šogad viņi saņēmuši, pateicoties politiska
satura darbam – "Osamas bin Ladena māja", kas pirmo reizi izstādīts
2003. gadā. 2002. gadā viņi devās uz Afganistānu, lai pētītu 21. gs.
kara atstātās sekas. Darbos tomēr neredzam militāro spēku klātbūtni.
Šķiet, pašus autorus arī daudz vairāk interesē, kas notiek tad, kad
militārie spēki un mediji pamet kara zonu un to vietā darbu sāk
neskaitāmas palīdzības organizācijas, kuras šobrīd strādā Afganistānā.
"Osamas bin Ladena māja" ir interaktīva instalācija un atgādina
datorspēli. Skatītājs pats var izpētīt mājas slēptos nostūrus vai
kavēties pie skata, kas paveras pāri ielejai no bin Ladena atpūtas
nojumes. Šī ir māja, ko bin Ladens apdzīvojis 90. gadu sākumā.
Radīt šādu mākslas darbu nav vienkāršs uzdevums. Šī kara ēnas joprojām
ir daudzu cilvēku ikdiena. Viens no izstādei veidotajiem darbiem, kas
portretē kādu talibu komandieri, atklāšanas dienā tika aizliegts, jo
galvenais varonis šobrīd iesaistīts britu tiesas procesā un, kā
paziņoja varas orgāni, darba izstādīšana varētu ietekmēt prāvas
iznākumu. Nepārprotami šis ir 2004. gada Tērnera balvas lielākais
skandāls, tomēr – atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, kad, piemēram, par
jauno mākslinieku uzbrukumu Treisijas Eminas gultai plaši diskutēja
presē, – videodarba izņemšana no ekspozīcijas tika noklusēta vai arī
varēja lasīt vien īsu ziņu aktualitāšu slejās.
Eksponēta arī fotosērija ar bin Ladena tukšās mājas interjeriem un
palīdzības organizāciju nosaukumu grafiskas mutācijas. Neapšaubāmi, tā
ir uzdrīkstēšanās – doties uz nule kā talibu atstāto Afganistānu un tur
iegūtos materiālus izstādīt Tērnera balvas izstādē.
Kā pēdējais minams Londonā dzimušais nigērietis Jinka Šonibeirs (Yinka
Shonibare), kas Goldsmita koledžu pabeidza tikai gadu vēlāk par Demjenu
Hērstu. Šonibeirs sevi uzskata par patiesu divkultūru pārstāvi, un tas
arī atspoguļojas viņa darbos, kuros atainoti identitātes meklējumi un
kuri ir dažādu postkoloniālo, sociālo, vēsturisko un politisko tēmu
pilni. Tomēr viņa darbi ir vienkārši, krāsaini un viegli nolasāmi.
Tērnera balvai viņš nominēts par izstādi "Dubultais holandietis"
Boijmana van Beiningena muzejā Roterdamā un personālizstādi Stefana
Frīdmana galerijā.
Šonibeira darbi ir viegli atpazīstami. Viņš izmanto audumu, ko
Brikstonas tirgū dēvē par afrikāņu, lai arī patiesībā tas ražots
Indonēzijā. Šo britu ražotnēs Indonēzijā darināto audumu Āfrikā ieveda
pirmie holandiešu tirgotāji 19. gadsimtā. Šonibeirs izmanto audumu kā
metaforu, lai runātu par saknēm, kas arī ir viens no galvenajiem viņa
darbu vadmotīviem. Tērnera balvas izstādē redzami trīs darbi. Maxa
atgādina sienas gleznojumu – tajā mākslinieks izmanto auduma rakstus.
Noteiktās apaļās formas pārvēršas par kaut ko līdzīgu kūkas
dekorācijām.
"Šūpoles" izspēlē 18. gadsimtā tapušās Fragonāra gleznas motīvu –
jauna meitene šūpolēs. Bagātību un vieglprātību atspoguļo auduma
krokas, kas izdaiļotas ar Chanel un citu līdzvērtīgu brendu logotipiem.
Arī viņa videodarba "Maskuballe" (izmantots visiem labi zināmais
sižets – Zviedrijas karaļa Gustava III nogalināšana 1792. gadā) vizuālā
valoda balstīta uz līdzīgu principu. Galma dāmas un kungi maskās
izpilda deju bez pavadījuma, izspēlējot traģēdiju tikai ar kustībām.
Galvenie varoņi izceļas ar logotipiem uz tērpiem. Lai gan spēju saprast
publikas atsaucību, nedomāju, ka Šonibeira darbos apslēptās idejas un
to īstenošana savstarpēji attaisnojas. Lai arī šai mākslai nepārprotami
piemīt savs šarms. |