Politika un klusēšana. Ieskats argentīniešu mūsdienu mākslā Viktorija Northorna, Ņujorkas Modernās mākslas muzejs, īpaši “Studijai” |
|
Monika van Asperena
Džūdija Vartheina
Leandro Erliks
|
| Viena no galvenajām problēmām 20. gs. argentīniešu mākslā ir politika.
Mākslinieku reakcija uz sociālpolitiskajiem apstākļiem ir bijusi tik
spēcīga, ka daudzi jaunie kolēģi šodien apzināti nevēlas uzskatīt
mākslu par sociālu vai politisku instrumentu. Lai formulētu mākslinieku
attieksmi pret ļoti sarežģītu politisku un institucionālu kontekstu, es
runāšu par klusēšanu. Kā redzēsiet, tas nav sinonīms tukšumam, bet
ietver sevī dažādas parādības, kas raksturo laiku no 20. gs. 60. gadu
beigām līdz 80. gadu beigām: 1968. gada darbnīcu pamešanu politiskās
mākslas “klimatisko pārmaiņu” ietekmē, 70. gadu sākuma
introspektīvismu, visa laikposma – un jo īpaši militārās diktatūras
perioda – konceptuālās tendences. 80. gados šī “klusēšana” sāka
izpausties negatīvismā, kura pārvarēšana joprojām turpinās arī uz
gadsimtu mijas sliekšņa.
Atskats pagātnē
Argentīna ir zeme, kuru 19.–20. gs. mijā radīja vairāki ieceļotāju
viļņi. Zeme, kura savus gadsimta beigu kultūras etalonus meklēja Eiropā
– īpaši Parīzē. Zeme, kuras konstitūcija ir izstrādāta pēc ASV parauga
un kura kopš 20. gs. 60. gadiem atradusies spēcīgā ASV ietekmē.
Argentīniešu mentalitātē apvienojies melanholijas elements ar zināmu
devu augstprātības. Veidojoties dažādu ietekmju mijā, mēs esam
tiekušies pēc piederības Vecajai pasaulei un izkopuši mazliet
vīzdegunīgu paštēlu, kas pārējām Dienvidamerikas tautām licis uzskatīt
mūs par nacionālistiem.
Kas ir tie politiskie faktori, kuri ietekmējuši mākslas attīstību 20.
gs. Argentīnā? Ieceļotāju plūdi, 1929. gadā sākusies saimnieciskā
krīze, mi-litārie apvērsumi, kas pārtraukuši dažādu demokrātisku
valdību darbu, populistiskā vadoņa Huana Domingo Perona izvirzīšanās,
ātri kļūstot par fašistisku diktatoru, ASV ietekme, kurā daudzi
saskatījuši kultūras imperiā-lisma iezīmes. Pavisam nesenā pagātnē
mākslinieki pauda savu nostāju pret 1982. gada Folklendu karu un
1976.–1983. gada militāro diktatūru, kuras laikā nebija oficiālu
cilvēku upuru, taču bez vēsts pazuda ap 30 000 argentīniešu.
Demokrātijas atjaunošana 1983. gadā pavēra ceļu lielākai ekonomiskai
atvērtībai un radošas izteiksmes brīvībai. Sekoja graujošas inflācijas
periods, bet kopš 1989. gada Argentīnas tautsaimniecība sāka
stabilizēties. Taču mākslinieki vērsās pret spekulāciju, korupciju un
augsto bezdarba līmeni valstī.
Mākslas attīstību sekmējusi arī literatūra. Patiesi – argentīniešu
kultūra pasaulē mirdzējusi, pateicoties tādu autoru darbiem kā Horhe
Luiss Borhess, Hulio Kortasars, Ernesto Sabato. Ticību mākslas spējai
ietekmēt sabiedrību vairojusi izglītotas vidusšķiras nostiprināšanās un
pārliecība par valodas vērtību.
Internacionālisms un politika
Pēc H.D. Perona krišanas 1955. gadā jaunā valdība vēlējās radīt
labvēlīgus apstākļus Eiropas un ASV saimniecisko un kultūras strāvojumu
uzņemšanai, veicinot gan ekonomikas augšupeju un radošas izteiksmes
brīvību, gan mākslas un gara dzīvi kopumā. Kultūras jomā būtiskākās
pārmaiņas saistījās ar Di Tella institūtu, kuru 1963. gadā dibināja Di
Tella fonds, sperot ļoti nozīmīgu soli lokālajā privātu mākslas
atbalsta centienu vēsturē. Di Tella Vizuālās mākslas centrs (Centro de
Artes Visuales di Tella) kļuva par rosīgāko izstādīšanās un
eksperimentu arēnu. Tiecoties sekmēt argentīniešu mākslas attīstību un
pārvarēt kultūras stagnāciju, tas rīkoja Argentīnas un citzemju mākslas
skates,1 kā arī piešķīra gadskārtējās nacionālās un internacionālās
balvas, kuru pretendentu vidū 1964. gadā bija Armāns (Arman), Lī
Bontekū (Lee Bontecou), Džespers Džonss (Jasper Johns), Kenets Nolends
(Kenneth Noland), Roberts Raušenbergs (Robert Rauschenberg) un Takiss
(Takis).2 1964. gada žūrijā darbojās Klements Grīnbergs (Clement
Greenberg) un Pjērs Resteinijs (Pierre Restany), bet 1966. gada žūrijā
– Lorenss Elovejs (Lawrence Alloway). Radās doma padarīt Buenosairesu
par vienu no pasaules mākslas metropolēm vai vismaz atziņa, ka tas ir
gluži iespējams. Šajos gados strauji uzplauka informālisms un popārts,
daudzveidīgajā kopainā mijās asamblāžas un gleznas, hepeningi,
biomorfas struktūras, dažnedažādas opārta un kinētiskās mākslas
izpausmes.
Taču pēc 1966. gada militārā apvērsuma daudzu mākslinieku ieceres
ieguva politisku nokrāsu. 1968. gadā vairākums autoru, kas bija
aicināti piedalīties Di Tella izstādē “Pieredze 68”, vērsās pret
estētismu un kultūras imperiālismu, ko, viņuprāt, sekmēja tieši Di
Tella. Tikai daži dalībnieki iestājās pret mākslas politizāciju.
Vairākumu pārstāvēja arī Oskara Bonī (Oscar Bony) performance
“Darbaļaužu ģimene”, kurai mākslinieks bija nolīdzis īstus
trūkumcietējus. Anotācijā bija minēti šo cilvēku vārdi un norādīts, ka
viņu atlīdzība par piedalīšanos izstādē ir divreiz lielāka par
parastajiem ienākumiem. Mazākumam piederēja Antonio Trotas (Antonio
Trotta) darbs ar diviem četrstūra rāmjos ietvertiem spoguļiem, kas
viens pretī otram bija novietoti telpas centrā, lai vidū nostājies
skatītājs varētu vērot savu nebeidzamo atspīdumu. Spoguļu forma,
izvietojums un iluzorā samazināšanās telpas dziļumā atkārtojās tukšu
rāmju instalācijā. Šajā iecerē jau slēpās fenomenoloģiskas iezīmes.
Visaptverošā pārliecība, ka “politika ir viss”, 1968. gadā rada
iemiesojumu izstādē Tucumán Arde (“Tukumana liesmās”), ko
mākslinieki rīkoja Buenosairesas un Rosario arodbiedrību telpās, ar
magnetofona ierakstu, plakātu, skrejlapu un citu informācijas līdzekļu
starpniecību iestājoties pret Tukumanas provincē valdošo nabadzību,
analfabētismu un kultūras atpa-licību. Izstādes dalībnieki mākslu
uztvēra kā kolektīvu vēršanos pie tautas masām. Taču mākslas un dzīves
robežu saplūšana noveda pie “Tukumanas liesmu apdzišanas” – mākslinieki
zaudēja ilūzijas par mākslas politisko spēku, un daudzi no viņiem uz
vairākiem gadiem pameta darbnīcas.
Klusēšana
Viena no spilgtākajām personībām, kas 70. gados noslēdzās sevī, bija
1937. gadā dzimušais Pablo Suaress (Pablo Suárez). Viņš
gleznoja reālistiskas klusās dabas un portretus, kas pauda tieksmi pēc
intimitātes un skaidra, tieša kontakta ar skatītāju. P. Suaress savu
nozīmi ir saglabājis joprojām. 80. gados viņš brīvā gleznojuma manierē
tēloja kičīgi kariķētas vientuļu, no sabiedrības atsvešinājušos cilvēku
figūras. Satīriskā ievirze tika turpināta 90. gados, un, lai tuvinātos
skatītājam, mākslinieks sāka veidot telpiskus objektus. Darbā “Tie, kas
pārtiek no mākslas” (1994) trīsdimensionāls poliestera zirgs ēd īstu
zāli, kas pielīmēta uz molberta novietotai gleznai ar Argentīnas pampām
līdzīgu ainavu. P. Suaresa daiļrade nav atklāti politiska, taču ietver
zemtekstus, kas to ļauj interpretēt kā robežparādību.
Citādi šī klusēšana izpaudās 70. gadu un 80. gadu sākuma militārās
diktatūras laikā, kad tika samazināts mākslas un izglītības iestāžu
finansējums, bet mākslinieki un citu radošo profesiju pārstāvji
saskārās ar cenzūras žņaugiem. Sarežģītā situācija radīja labvēlīgu
augsni konceptuālās mākslas tendenču attīstībai, jo metaforisku
izteiksmi bija daudz grūtāk pakļaut ierobežojumiem nekā tiešu mākslas
valodu. To autoru vidū, kuri uztvēra mākslu kā īstenības pārveidošanas
līdzekli un meklēja veidus, kā ietekmēt sociālo kontekstu3, bija 1936.
gadā dzimušais Viktors Gripo (Víctor Grippo). Par vienu no
tēliem, kas simbolizēja režīma šausmas, viņa daiļradē kļuva kartupelis.
Darbā “Analoģija 1” (1970–1977) katrā kartupelī tika ievietots
elektrods, radot salīdzinošu mākslas un zinātnes attiecību modeli. V.
Gripo vērsās pret sava laika varas mehānismu, un tiklab šis, kā citi
viņa darbi modināja nepārprotamas asociācijas ar elektriskām
spī-dzināšanas metodēm.
1983. gada vēlēšanas iezvanīja jaunu demokrātijas posmu, kas mākslā
pieļāva lielāku atklātību un nodrošināja lielāku atbalstu
mākslinieciskām organizācijām. Turpinot spēcīgu nacionālu tradīciju,
mākslas veidu vidū dominēja glezniecība. Tās popularitāte bija saistīta
ar itāļu transavangarda ietekmēm un 1961. gadā dzimušā Gviljermo
Kvitcas (Guillermo Kuitca) starptautiskajiem panākumiem, kuru atbalsis
daudzus jaunās paaudzes māksliniekus ro-sināja meklēt alternatīvas
izteiksmes iespējas. G. Kvitcas darbos izteiksmi guva pasaules pilsoņa
raizes un problēmas. Kaut arī viņa gleznas un agrie zīmējumi bija
saistīti ar privātas pasaulītes ierobežotību saspringtā politiskā
situācijā, G. Kvitcas daiļrade vienmēr ietvērusi apolitiskus slāņus,
kas kalpojuši par iedvesmas avotu daļai kolēģu.
Taču daudzi citi mākslinieki piesavinājās virspusējas ietekmes un
tiecās pēc savai personībai neatbilstošas internacionālas izteiksmes.
80. gados “klusēšana” kopumā ieguva visai negatīvu nokrāsu. Noraidoša
attieksme pret politiku gāja roku rokā ar “pašmāju” kiča eskalāciju.
Turklāt valsts savos mākslas veicināšanas centienos lika šķēršļus
mākslas parādību daudzveidībai, rīkojot konkursus 2 x 2 m formāta
audekliem. Tādējādi mūsdienu mākslas augošā multidisciplinārisma laikā
atbalstu guva vienīgi glezniecība.
Šodienas aina
20. gs. 90. gados plašumā vērtusies muzeju atjaunošana, pieaudzis
privātu fondu atbalsts laikmetīgajai mākslai, attīstījušās divas lielas
stipendiju programmas – šai laikā izveidota Kvitcas stipendija un
Barracas darbnīcas. Parādījušies mākslinieki, kuru reakcija vērsusies
gan pret “klusēšanas” gadiem, tālaika apzināto režīma noliegumu vai
saturisko tukšumu, gan pret klaji politizēto pagātni. Par spīti tādām
vienotājsaitēm kā vispārējs cerību sabrukums vai prasība pēc skatītāja
līdzdomāšanas viņu daiļradē valda individuālisms. Kopumā viņu ieceres
ir veltītas vizuālu un formālu problēmu studijām, taču sniedzas tālāk,
dažkārt ietiecoties fenomenoloģijas sfērā, bet citkārt iepazīstot un
apšaubot vizuālās/mākslinieciskās pieredzes robežas.
1965. gadā dzimušais Dino Brucone (Dino Bruzzone) un Monika van
Asperena (Mónica Van Asperen), izmantojot fotogrāfijas valodu, vēršas
pret mākslīgumu. Pirmajā gadījumā tā ir procesu un uztveres
samākslotība, otrajā – tās ietekme uz sievietes ķermeni. D. Brucone
modelē, inscenē un fotografē nelielas pilsētas dzīves ainas. Viņa krāsu
fotogrāfijas pirmajā acu uzmetienā izskatās pēc reālu vietu uzņēmumiem,
taču, vērīgāk ieskatoties, izrādās, ka tie ir mākslīgi veidojumi. D.
Brucone rada savdabīgu starpstāvokli. Arī tajos gadījumos, kad
mākslinieks savus “trikus” nav slēpis, darbiem ir gluži reāli foni un
rodas spēcīgs mērogu kontrasts, it kā mēs raudzītos uz miniatūru modeli
blakus dabiska izmēra konstrukcijai.
Attālinoties no paņēmieniem, kas apgūti modes mākslinieces darbā, M.
van Asperena savus izteiksmes meklējumus saista ar cilvēka ķermeni.
Viņas jaunākajās fotogrāfijās redzami ar šauriem gredzenveida baloniem
aptīti sieviešu ķermeņi. Šajos tēlos grūti atšķirt ādu no plastikāta,
kam šodienas sabiedrība, liekas, dod priekšroku, un tie rosina uz
pārdomām par patērētāju psiholoģiju un mākslīguma ekspansiju. Ķermeņa
studijas M. van Asperenas agrākajos objektos un fotogrāfijās sasaucas
ar brazīlie-tes Līgijas Klarkas (Lygia Clark) vēlo daiļradi. Tiesa, M.
van Asperena ir atteikusies no L. Klarkas akcentētā interaktivitātes
elementa, ļoti noteikti piedāvājot skatītājiem vizuālu pieredzi. Taču
viņas darbos jūtams reklāmas industrijas tuvums, un zemē, kas pasaules
mērogā izceļas ar vienu no augstākajiem rādītājiem tādās kategorijās kā
sieviešu saslimstība ar anoreksiju un plastisko operāciju skaits, tiem
ir liela sabiedriska nozīme.
Pārkāpjot glezniecības tradicionālās robežas, tēlojošas darbības
iespējas izmanto Ņujorkā dzīvojošie argentīniešu mākslinieki Džūdija
Vertheina (Judi Werthein, dz. 1969.g.) un Fabiāns Markačo (Fabian
Marcaccio). F. Markačo uzmanības centrā atrodas krāsas triepiens un tā
iluzorais telpiskums, toties Dž. Vertheinas daiļradē svarīgākais ir
darba tapšanas process, kurā tiek izmantots viens un tas pats
pamatprincips. Viņa strādā ar sintētiskajiem sveķiem uz audekla,
abstrakto rakstu kārtas šajos gleznojumos slāņojas cita virs citas, un,
vērojot darba jūtīgo, atstarojošo faktūru, rodas iespaids, ka sveķi
sakusuši ar audeklu un īpatnējie šūnu raksti nav veidojušies uz darba
virsmas, bet savdabīgi iestrādāti tā struktūrā. Skaistie, gandrīz
monohromie darinājumi vilina skatītāju kavēties pie sava atspulga
organiskā krāsas avotā un, piedāvājot neierastu pārdzīvojumu, sagrauj
tradicionālos priekšstatus par glezniecību. Pēdējā laikā Dž. Vertheina
šo principu ir izmantojusi arī fotogrāfijā. Viņa iestrādā attēlā ļoti
mazas tā kopijas, radot īpatnējas telpiskas “šūniņas” un apvienojot
fotogrāfiju ar tēlniecību. Turklāt fotogrāfijas šķir organiskā stikla
kārtas, kas padara tēlu tik miglainu, ka mazajos kambarīšos tas vairs
nav saskatāms.
Uz Ņujorku nesen pārcēlies arī Leandro Erliks (Leandro Erlich, dz.
1973.g.). Viņš konceptuāli pārveido ikdienišķu vidi, sagraujot gaidīto
iespaidu, ko šai videi pienāktos radīt. L. Erlika jaunākajā izstādē
apmeklētājiem vajadzēja izstaigāt dzīvojamo istabu, pie kuras kreisās
sienas it kā karājās divi spoguļi. Katrs varēja apskatīt sevi pirmajā
spogulī, taču, turpinot pārvietoties pa istabu, izrādījās, ka otrajā
spogulī redzams it viss, izņemot apmeklētāju pašu. L. Erliks bija ne
vien izstādes telpā iekārtojis dabiska izmēra dzīvojamo istabu, bet arī
izveidojis tās precīzu “aizspogulijas” kopiju, ko skatienam atklāja
tikai otrais – neīstais spogulis. Kaut arī viņa nodomi ir tāli no
politikas, L. Erliks manipulē ar skatītāju, kuram nākas kļūt par
aktieri uz viņa darbu skatuves un pieredzēt gaidīto redzes iespaidu vai
prāta slēdzienu sabrukumu.
Ieskats šodienas parādībās atklāj kādu vēsturē sakņotu paradoksu.
Mākslinieku daiļrade pirmajā acu uzmetienā šķiet apolitiska, taču
iedziļināšanās tajā liecina par politiski sarežģītas pagātnes
apzināšanos. Viņi šķiet attālināmies no politiskas mākslas koncepcijas,
lai nodotos dažādu vizuālu un procesuālu problēmu studijām (savā ziņā
tā ir jauna “klusēšanas” izpausme), tomēr daudzos darbos svarīgu lomu
joprojām spēlē apzināts vai neapzināts politiskais, institucionālais un
sociālais konteksts.
No angļu valodas tulkojusi Kristiāna Ābele |
| Atgriezties | |
|