Kāds reiz populārs mākslas salons. Salons “Zinta” un Zelma Mierkalne Jānis Kalnačs 40. gadu beigās Bernē vairs neesošās Latvijas valsts konsula kundze, pati karu nepiedzīvojusi, apjautājās gleznotājam Jānim Tīdemanim, kā tad dzimtenē kara gados gājis. “Nu, kā lai saka, ļoti labi, dzērām un kāvāmies dūšīgi, cits par citu labāk. Daži atsevišķi, citi baros, kā kurš,” attrauca mākslinieks. Un piemetināja, ka fronte bijusi tik tālu, ka nereti cīnījušies savā starpā, galvenokārt tālab, ka kāds atļāvies šņabi pārdot dārgāk, bet atsevišķi upuri bijuši tādēļ, ka neapdomīgi lietojuši spirtu, kas pasmelts no anatomikuma līķu vannām.
Droši vien dižmanīgā gleznotāja viedoklim nepiekristu daudzi citi mākslinieki, kam nācās pārciest nacistiskās Vācijas okupāciju. Un tomēr šis joprojām tikpat kā nepētītais tikai aptuveni trīs gadu garais periods vairāku iemeslu dēļ uzskatāms par īpašas uzmanības vērtu posmu Latvijas mākslas vēsturē. Tie bija pēdējie gadi, kad vairākums Latvijas mākslinieku strādāja dzimtenē, kad kultūra bija ne tikai brīvāka no oficiālās varas ietekmes nekā padomju gados, bet, iespējams, pat varas mazāk tieši ietekmēta nekā 30. gadu otrā pusē. Kaut arī lielie muzeji reti bija pieejami, kara laiku raksturo pārsteidzoši izvērsta mākslas dzīve, līdz tam nebijis izstāžu skaits gan Rīgā, gan mazākās pilsētās un pat laukos. Šis laiks ir iezīmīgs arī ar aktīvu mākslas tirgu.
Par to vēsta gleznotāja Oto Skulmes vēstule sievai tēlniecei Martai Skulmei 1941. gada 22. septembrī: “Mūsu gleznotāji pašlaik dzīvo labas dienas, Tidemanis bij notvēris kādu latviešu amerikāni ar lieliem naudas krājumiem, iestāstīja, ka labākais ieguldīt naudu gleznās, un iesācis ar saviem darbiem. Amerikānis pie viņa ir dzīvojis, galds bijis pilns ar vīnogām, dzērieniem un visu to labāko. Iets tika galvenokārt pie mūsu “puišiem” (Rīgas mākslinieku grupas dalībniekiem – J.K.). Svemps pārdevis par 3000 r. (rubļiem – J.K.). Džonis (J. Liepiņš – J.K.) par 3000 r. Ir bijuši pie manis, bet es biju teātrī. Par Uģi (Brālis Uga Skulme – J.K.) nezinu. Tagad Tidemanis briesmīgi nožēlo, ka viņam palicis žēl amerikāņa un izlaidis uz pāris stundām no savām rokām. Vēlāk viņš atcerējies, ka manījis pie tā vēl daudz naudas. Tidemanis ir rīkojies lielā stilā – nopircis guļamistabas un kabineta iekārtu, skapjus, servīzes, kristāla karafes utt., iegādājies arī drēbes un sievai jaunu cepuri (nesalasāms vārds – J.K.) par apmēram 14 000 r. Svemps kā “specs” gājis līdz novērtēt pirkumu.”
|
|
ZELMA MIERKALNE 1943. GADA 28. JŪNIJĀ
RIHARDA ZARIŅA UN JĀŅA PLĒPJA DARINĀTIE ZELMAS MIERKALNES EKSLIBRI
RIHARDA ZARIŅA UN JĀŅA PLĒPJA DARINĀTIE ZELMAS MIERKALNES EKSLIBRI
ZELMA MIERKALNE. STABURAGS
SALONA "ZINTA" IZDOTĀS PASTKARTES AR LATVIEŠU MĀKSLINIEKU DARBU REPRODUKCIJĀM
SALONA "ZINTA" IZDOTĀS PASTKARTES AR LATVIEŠU MĀKSLINIEKU DARBU REPRODUKCIJĀM
SALONA "ZINTA" IZDOTĀS PASTKARTES AR LATVIEŠU MĀKSLINIEKU DARBU REPRODUKCIJĀM
SALONA "ZINTA" IZDOTĀS PASTKARTES AR LATVIEŠU MĀKSLINIEKU DARBU REPRODUKCIJĀM
SALONA "ZINTA" IZDOTĀS PASTKARTES AR LATVIEŠU MĀKSLINIEKU DARBU REPRODUKCIJĀM
|
| Nacistu okupācijas laika aizrautīgo mākslas darbu pirkšanu apliecina
arī atzīmes gleznotāja Kārļa Sūniņa piezīmju grāmatiņā, kurā uzskaitīti
pārdotie darbi gandrīz desmit gadu garumā. 1939. gadā viņš pārdevis
septiņus darbus, par 1940. gadu nav ziņu, 1941. gadā, šķiet, divus
darbus, toties 1942. gadā – 10, 1943. gadā – 32 un 1944. gadā – 22
darbus, kuri galvenokārt nonāca privātpersonu īpašumā. Savukārt 1945.
gadā ticis pārdots tikai viens darbs, un tas pats bija tā sauktais
valsts pasūtījums izstādei Maskavā ar pietiekami izteiksmīgu nosaukumu
“Salūts virs Rīgas”.
Vietējie iedzīvotāji mākslas darbus pirka, ne tikai izmantojot iespējas
iegādāties iecienītu autoru gleznas vai ar nolūku nenoteiktos laikos
iegūt stabilākas vērtības, bet arī tādēļ, ka iespējas nopirkt daudzas
citas lietas (pārtiku un drēbes) bija ierobežotas. Turklāt pircēju
skaitu papildināja okupācijas varas un armijas pārstāvji, kas Latvijā
iegādājās gan suvenīrus, gan vērtīgus mākslas darbus. Daži no šiem
pirkumiem noderēja pēckara gados, sarīkojot pirmās latviešu mākslas
izstādes Vācijas rietumu daļā.
Būtiska šī laika iezīme bija mākslas saloni. Viens no
aktīvākajiem tālaika mākslas vērtētājiem J. Strazdiņš, pārlūkojot 1942.
gadu, laikraksta “Tēvija”1943. gada 9. janvāra numurā rakstīja: “Gleznu
cienītāju pulks, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, šķiet, audzis
vairākkārt. Salonos visbiežāk gāja tādi ļaudis, kas senāk mākslas
izstādes nemēdza apmeklēt.” Protams, mākslas darbu pieejamība ietekmēja
to kvalitāti, jo pircēji galvenokārt iegādājās konvencionāli
reālistiskas ainavas vai ziedu gleznojumus.
Rīgā vien bija vismaz septiņi mākslas saloni, kas, izņemot Tēlotājas
mākslas kooperatīva salonu, piederēja privātpersonām. Tādi pastāvēja
arī vairākās citās Latvijas pilsētās – Cēsīs, Liepājā, Valmierā,
Jēkabpilī. Lielākā daļa no tiem galvenokārt nodarbojās ar mākslas darbu
tirdzniecību, retumis sarīkojot arī kādu izstādi, kā grāmatizdevējam
Jānim Kadilim piederošais “ARS” vai E. Hermanovska mākslas un
arhitektūras salons. Izstādes regulāri rīkoja tikai divi – jau minētais
Tēlotājas mākslas kooperatīva salons un salons “Zinta”.
Pētot vācu okupācijas laiku, salona “Zinta” vārds sastopams bieži,
retāk pieminēta tā vadītāja Zelma Mierkalne. Salons “Zinta” atradās
Smilšu ielā 1–3, Vecrīgas centrā, Doma laukumā. Senākās ziņas par
salonu šajā namā var atrast 30. gadu beigu presē, kad Jūlijs Madernieks
“Jaunāko Ziņu” 1939.gada 29. aprīļa numurā, iepazīstinot ar nesen
atvērto Valstspapīru spiestuves un naudas kaltuves Grafikas salonu,
piemin arī tā lietpratīgo vadītāju: “Par grafikas salona priekšzīmīgu
un gaumīgu iekārtu pienākas pateicība spiestuves darbiniecei un salona
vadītājai Frīdenberga kundzei. Ar sevišķu labsajūtu jāmin arī vadītājas
laipnā un pakalpīgā izturēšanās pret apmeklētājiem, snie-dzot vajadzīgo
informāciju un paskaidrojot interesentiem par darbu tehniskās apdares
īpašībām un savādībām, kā arī izpildot sazināšanos un starpniecību ar
māksliniekiem.”
Salons turpināja darboties arī pēc tam, kad Rīgā atgriezās padomju
armija. To mazliet piepaceltā tonī 1944. gada 29. oktobrī apraksta
oficiozs “Cīņa”, priecājoties, ka VAPP (Valsts apgādniecības un
poligrāfiskās pārvaldes – J.K.) mākslas salons ir pirmā kultūras
iestāde, kas atsākusi darbību pēc varu maiņas, raksturojot plašo tajā
iegādājamās mākslas darbu klāstu, kā arī uztei-cot tā vadītāju
enerģisko biedreni Kukaini, kura “pratusi paglābt no iznīcināšanas vācu
okupācijas laikā daudzas vērtīgas grāmatas, kas izdotas Padomju Latvijā
pirms kara un kuras okupanti gribējuši aizvest”. Tikai pamatīgu arhīvu
pētījumu ceļā izdevās noskaidrot, ka salona (kura nosaukumi un
piederība īsā laikā mainījās vairākkārt) vadītāja bijusi viena un tā
pati persona. Bet viņas atšķirīgie uzvārdi saistīti gan ar pārmaiņām
civilstāvoklī, gan ar 30. gadu beigās ierasto vāciskas cilmes uzvārdu
latviskošanu. Salona “Zintas” pastāvēšanas laikā, kā arī ievērojamu
mūža daļu viņas uzvārds bija Mierkalne, tādēļ turpmāk rakstā tas arī
tiks saglabāts. Noskaidrojot šīs uzvārda maiņas, jau vienkāršāk bija
konstatēt, ka vismaz divi izcili grafiķi – Rihards Zariņš un Jānis
Plēpis – veltījuši Z. Mierkalnei ekslibrus.
Pēckara gados Z. Mierkalne pēkšņi pazuda. Arī salons “Zinta” pieminēts
tikai atsevišķās publikācijās. Izņēmums ir Žaņa Unāma atmiņu grāmatas
“Zem Barbarosas karoga” nodaļa, kurā viņa nepārprotami raksturota kā
gestapo aģente un visai negodīga darbone un kuru ar paviršiem
komentāriem 1992. gada 12. oktobrī pārpublicēja laikraksts “Labrīt”.
Tomēr, salīdzinot ar dokumentiem un citām liecībām, var droši apgalvot,
ka daudz kas nebūt nebija tik nepārprotams, kā to min Ž. Unāms.
Salons “Zinta”, iesākumā vēl kā Rīgas mākslas grāmatnīca un salons,
bija starp pirmajiem, kas sāka savu darbību 1941. gada rudenī. Tas
nodarbojās ar gleznu, grafiku un lietišķās mākslas darbu, kā arī
grāmatu un pat pastmarku tirdzniecību. Salons piedāvāja ne tikai tolaik
aktīvo mākslinieku, bet arī vecmeistaru Jaņa Rozentāla un Jāņa Valtera,
čekistu aizvesto mākslinieku, piemēram, Kārļa Krauzes un Herberta
Mangolda darbus un pat kādu pāragri mirušā Kārļa Padega zīmējumu.
Tā paša gada nogalē pēc pašpārvaldes ierosinājuma tika sarīkots
Ziemassvētku noformējumu konkurss, kurā uzvarēja Z. Mierkalnes vadītā
iestāde. Viens no tās skatlogiem bija atvēlēts karikatūristam Ernestam
Rirdānam, kurš tajā tradicionālā svētku noformējuma vietā bija
izveidojis skarbu satīru, radniecīgu karikatūrām, ko regulāri publicēja
laikraksts “Tēvija”, attēlojot Staļinu ceļā uz Sibīriju, kur to gaidīja
rungām bruņojušies zemnieki. Dažus gadus vēlāk šis noformējums tika
atzīts par vienu no pierādījumiem Z. Mierkalnes pretpadomju darbībai.
“Zintas” vārdu salons ieguva tikai 1942. gada jūnijā un drīz vien
uzsāka izstāžu darbību. Pirmā bija Z. Mierkalnei, šķiet, īpaši tuvā
grafiķa R. Zariņa (kādu laiku bija mācījusies viņa studijā) darbu
izstāde, kam gandrīz bez pārtraukuma ik pēc divām nedēļām sekoja jauna
darbu skate. Lielākoties tās bija personālizstādes vai divu triju
mākslinieku darbu izstādes. “Zintā”, kam telpas bija plašākas par
citiem Rīgas saloniem, eksponētā māksla pārstāvēja dažādus veidus.
Autoru loks – gana plašs un raibs, daudz visnotaļ zināmu autoru: gan
akvareļglezniecības vecmeistars E. Vītols un viņa gados jaunākie kolēģi
F. Bange, B. Jaunzems un V. Stepanovs, gan gleznotāji I. Zeberiņš, V.
Kalnroze, O. Pladers, D. Godickis-Cvirko, tēlnieki R. Maurs, E.
Sidrabs, E. Švalbe, grafiķi A. Duburs, Z. Tālberga, J. Delvers, K.
Papulis, lietišķās mākslas meistari Latgales keramiķi J. un S. Kaļvas,
dekoratīvu lādīšu darinātājs J. Knauksts,– kā arī virkne mazāk
pazīstamu autoru: gleznotāji R. Bērziņš, V. Mednis, B. Mednītis, P.
Zutis, K. Taube, tēlnieki K. Vanags, R. Griņēvičs un citi. Pēdējā,
iespējams, bija kāda latviešu mākslā mazāk pazīstama Jāņa Liepiņa –
atšķirībā no vairākiem citiem – darbu izstāde 1944. gada jūnijā.
Vairākiem autoriem, piemēram, M. Zauram un L. Grasmanim tās bija pirmās
izstādes, kādam varbūt izstāde “Zintā” palika vienīgā. Izstādīto darbu
kvalitāti apliecina fakts, ka tieši “Zintā” vairāki muzeji regulāri
papildināja fondus. Valsts Mākslas muzejs tur iegādājās E. Vītola, I.
Zeberiņa, R. Maura, A. Štrāla, B. Jaunzema, O. Pladera, F. Banges un,
iespējams, arī citu mākslinieku darbus.
Tika sarīkotas arī pāris tematiskas izstādes – “Daugava”, “Darbs” –, kā
arī apjomīgas latviešu mākslinieku izstādes, kurās blakus pavisam
jaunām gleznām bija aplūkojami arī latviešu klasiķu darbi. Līdzās
glezniecībai tika izstādīti grafikas un atsevišķi tēlniecības darbi.
Šķiet, ka 1942. gada nogalē sarīkotā “Daugava” (70 autoru 130 darbi)
bija viena no pirmajām noteiktam tematam veltītām izstādēm. Izstādes
regulāri tika aprakstītas gan latviski, gan vāciski izdotajā presē.
Kopumā divu gadu laikā “Zintā” notika vairāk nekā 20 izstādes.
Starp citiem salona “Zinta” veikumiem noteikti jāmin vienīgā kara laika
mākslas darbu reprodukciju pastkaršu sērija, kurā ietilpa vismaz 16
darbi – uz necila papīra brūnganā vai zaļganā tonī nodrukātas galerijas
autoru reprodukcijas. Starp tām – L. Liberta, J. Madernieka, R. Zariņa,
I. Zeberiņa, K. Krauzes, J. Šternberga un citu gleznas un grafikas. Un
tomēr laikabiedru vērtējums gan par “Zintu”, gan par tās vadītāju Z.
Mierkalni ir visai pretrunīgs – gan simpātiska un darbīga kundze, gan
pārlieku uzstājīga persona. Bet par pašu salonu Rīgā bija aizdomas, ka
tā ir bīstama vieta. Tajā rīkotie izstāžu at-klāšanas pasākumi ne tikai
pulcēja prominentus latviešu māksliniekus, kā V. Purvīti, L. Libertu,
K. Brencēnu, J. Bīni, LU mācību spēkus un žurnālistus, bet līdz ar
okupācijas varas iestāžu un pašpārvaldes amatpersonām te bieži
piedalījās arī gestapo darbinieki, ieskaitot šturmbandfīrerus Langi, SD
vadītāju Latvijā, un Kirsti, viņa vietnieku.
Z. Mierkalnes togadu fotogrāfijā iemūžināta glīta kundze ar asiem sejas
vaibstiem, koķeti pagrieztu galvu un nepārprotamu aizturētu gribasspēku.
Padomju atkārtotās okupācijas pirmajos gados Z. Mierkalnes liktenis
izvērtās visai dramatisks. VAPP salonu viņa ilgi nevadīja, jo jau 1945.
gada janvārī tika apcietināta. Pēc četru mēnešu apcietinājuma 38 gadu
vecumā Z. Mierkalne atsāka vairākkārt pārtrauktās studijas LVU
Ģeogrāfijas fakultātē, kurā bija iestājusies jau 1928. gadā. Ātri tika
nokārtoti eksāmeni par 3. kursu, nopelnīta teicamnieka stipendiju,
uzsākts darbs pie diplomdarba, ko Z. Mierkalne aizstāvēja 1947. gada
pavasarī. Tomēr radās problēmas ar darba atrašanu. Palīdzība tika lūgta
pat rektoram M. Kadekam, par ko liecina Z. Mierkalnes 30. augustā viņam
adresētā vēstule. 9. septembra vakarā uz klavierēm nospēlējusi Ofenbaha
“Barkarolas” melodiju un atvadījusies no meitas un dēla, viņa devās uz
“stūra māju” skaidrot iemeslus negaidītajām problēmām. Bet pēc pāris
dienām nepārnākušās Z. Mierkalnes vietā ģimeni pārsteidza VDK
darbinieki, kas aizzīmogoja vairākas istabas un veica kratīšanu.
Latvijas Valsts arhīvā ir saglabājušās divas itin apjomīgas lietas –
gan Z. Mierkalnes izmeklēšanas lieta Nr. 9806 (1986.f., 2.apr.,
P-2486), gan pēc viņas mātes protesta uzsāktā šīs lietas uzraudzības
lieta, kurās var mēģināt rast atbildi uz jautājumu, cik pamatotas ir
baumas par Z. Mierkalnes saistību ar gestapo. Izrādās, ka laikā pēc
viņas pirmā apcietinājuma turpināja vākt dažādu arestētu pašpārvaldes
ierēdņu, SD un vācu izlūkdienesta darbinieku liecības par salonu
“Zinta” un tās īpašnieces darbību kara gados. Tās satur daudz
pretrunīgi interpretējamas informācijas, kas tika atzīts par pietiekamu
pamatu Z. Mierkalnes atkārtotajam arestam, apsūdzot viņu par spiegošanu
vienlaicīgi angļu un vācu izlūkdienesta labā.
Visai apjomīgo lietu var sadalīt trīs posmos: 1) padomju varas gads, 2)
nacistiskās Vācijas okupācijas laiks, 3) pēckara posms padomju Latvijā.
Raksturojot pirmo no tiem, ir skaidrs, ka Z. Mierkalnes vadītais salons
bijusi vieta, kur mēdza pulcēties inteliģences pārstāvji un kas
tādējādi ieguva čekistu ievērību, kuriem izdevās piespiest Z. Mierkalni
sadarboties ar viņiem. Bet sarežģītāk kaut ko droši secināt par viņas
reāli paveikto. Aptuveni desmit gadus pēc notikumiem sniegtā liecībā
minētas konkrētas nacionālās pretestības grupas, kas tikušas likvidētas
ar viņas palīdzību. Savukārt Z. Mierkalne, kurai pratināšanā vajadzētu
atgādināt par saviem nopelniem padomju varas labā, neko tamlīdzīgu pat
nepiemin.
Otrais no šiem posmiem saistīts ar salona “Zinta” darbību. Īsi pirms
vāciešu ienākšanas Z. Mierkalne sastapa padomju drošības dienesta
virsnieku, kurš it kā piekrita, ka viņa paliek Latvijā un uztur sakarus
ar nacionālo pretestību. Pilnīgi droši var apgalvot, ka šajā laikā viņa
ar padomju izlūkdie-nestu nesadarbojās. Toties viņu vairākas reizes
arestē gestapo. Šādas rīcības cēloņi varēja būt gan sūdzības par viņas
aktīvo dzīvesveidu padomju varas gadā, gan nesaskaņas ar atsevišķiem
māksliniekiem, gan vācu izlūdienesta aizdomas, noklausoties telefona
sarunas, ka viņa varētu spiegot Anglijas labā un, izmantojot pazīšanos
ar vācu militārpersonām, censties iegūt stratēģiski nozīmīgas ziņas,
piemēram, par pārtikas un tekstilizstrādājumu noliktavu atrašanos,
karaspēka pārvietošanos un paredzētajām represijām. Bet par Z.
Mierkalnes atbrīvošanu atkal var izvirzīt vairākas atšķirīgas versijas:
gan, ka viņa atbrīvota ar latviešu pašpārvaldes amatpersonu atbalstu,
gan ka piepiesta kļūt par gestapo ziņotāju.
Cita starpā Z. Mierkalnes lieta satur vairākus visai interesantus
faktus, kas raksturo salona “Zinta” saimniecisko darbību. Kā
pierādījumi sadarbībai ar vācu okupantiem tiek minēts, ka Z. Mierkalne
iegādājusies salonu (tā vērtība – ap 17 000 reihsmarku), kā arī vieglo
automašīnu (par 4200 reihsmarkām), ka “Zintā” notikušo pasākumu laikā
ticis lietots citiem nepieejamais alkohols, ka tajā varēja nopirkt
limitētās Kuzņecova un Jesena fabriku servīzes. Protams, tas nebija
izdarāms bez okupācijas varas iestāžu atbalsta, bet nepieciešamo naudas
summu abiem lielajiem pirkumiem viņa varēja nopelnīt, jo salona
apgrozījums bijis no 5000 līdz 25 000 reihsmarku mēnesī, bet komisijas
nauda sastādījusi 15%. Savukārt noteikts alkohola daudzums
māksliniekiem pienācās sakarā ar izstādes atklāšanu tāpat kā ikvienam
iedzīvotājam bēru gadījumā.
Salonā patiesi notikuši plaši izstāžu atklāšanas pasākumi, viesības
tika rīkotas arī Z. Mierkalnes dzīvoklī. Tajās piedalījās gan latviešu
inteliģences, gan okupācijas varas pārstāvji. Viens no
interesantākajiem pašas Mierkalnes minētajiem faktiem ir līdzdalība
1942. gadā notikušajās sarunās, kur apspriesta bijušā finansu ministra
A. Valdmaņa ideja par “Ziemeļu bloka” izveidošanu, kurā līdz ar
neatkarīgu Latviju ietilptu arī Igaunija un Lietuva un piedalītos
Zviedrija un Somija. Bet liecībās par Z. Mierkalnes darbību līdzīgi kā
Ž. Unāma atmiņās ir ļoti daudz personiskas nepatikas pret viņu. Tajās
tiek jaukti fakti un daudzu apgalvojumu pamatā ir kādas citas personas
stāstītais. Kopumā tās nepārliecina, ka salons “Zinta” bija provokāciju
perēklis, bet uzskatāmi parāda savstarpēju aizdomu pilno abu okupāciju
atmosfēru. Z. Mierkalne visus pārmetumus par spiegošanu noraidīja,
apgalvojot, ka sakari ar vāciešiem bija tikai saimnieciski sadzīviski.
Tādēļ nepārsteidz, ka 1958. gadā Baltijas kara apgabala kara tribunāls,
izvērtējot liecības, uz kuru pamata Z. Mierkalne tika apsūdzēta
sadarbībā ar gestapo un angļu izlūkdienestu, atzina tās par nepamatotām
un viņu reabilitēja.
Būtiski, ka atšķirībā no pratinātajiem vīriešiem, kas visai plaši
stāsta par vienas vai otras personas darbību okupācijas laikā, Z.
Mierkalne nevienu nenosūdz. Bet personas, kuras viņa piemin, atrodas
ārpus Latvijas – Zviedrijā vai Vācijā. Viens no nozīmīgākiem
dokumentiem viņas lietā ir lapiņa ar izmeklētāja piezīmi, ka Z.
Mierkalne nevienu nav uzrādījusi. Kā viena no personām, kas visciešāk
saistīta ar Z. Mierkalni, liecībās minēts pulkvedis un literāts A.
Plensners, kuru vācieši uzskatījuši par angļu rezidentu. Cik zināms,
viņš nav atstājis savas atmiņas par salonu “Zinta”. Z. Mierkalnes lietā
pavīd norādījumi uz to, ka viņa izmantojusi savus sakarus, lai no
aresta atbrīvotu rakstnieku K. Raudivi, bet no Salaspils koncentrācijas
nometnes – māksliniekus M. Vītoliņu un K. Bušu.
Trešais posms – pavisam īsie pēckara gadi. Daudzus izbrīnīja, kālab Z.
Mierkalne neatstāja Latviju kara beigās. Pilnīgi skaidrs, ka šajā laikā
viņa čekistu labā neveica neko, aizbildinoties ar nopietnu mācību darbu
universitātē. Gluži otrādi – čekistiem radās aizdomās, ka Z. Mierkalne
cenšas iegūt ziņas, kas varētu noderēt nacionālās pretestības
dalībniekiem.
1948. gada martā “troika”, balstoties uz bieži izmantoto KPFSR
krimināl-kodeksa 58. I “a” pantu, atmetot apsūdzības daļu par
spiegošanu Anglijas interesēs, formulēja Z. Mierkalnes nodarījumu šādi:
“..par to, ka, būdama Valsts drošības ministrijas slepenā darbiniece un
dzīvojot okupētajā LPSR teritorijā, nodeva Dzimteni, stājās noziedzīgos
sakaros ar vācu SD izlūkdienestu, viņai piederošajā salonā izstādīja
kariķētus partijas un padomju valdības attēlus. Pēc vācu okupantu
padzīšanas no Rīgas slēpa no Valsts drošības ministrijas virkni faktu
par latviešu nacionālistu naidīgo darbību, no VDM darbiniekiem centās
iegūt operatīva rakstura ziņas.” Viņai piesprieda 10 gadus brīvības
atņemšanu ar mantas konfiskāciju, nosūtot uz Karlagu. Apcietinājuma
laikā Z. Mierkalne vairākkārt žēlojās par veselību. Viņa nomira pēc
operācijas 1948. gada 23. septembrī Karagandas apgabalā.
Iepazīstoties ar bieži pretrunīgajām liecībām un Z. Mierkalnes
izturēšanos izmeklēšanas laikā, nerodas iespaids par viņu kā vietējo
Matu Hari. Ticamāka ir versija par enerģisku sieviete, kas veiksmīgi
vadīja salonu, bet, nokļuvusi drošības dienestu ietekmē, mēģināja
izdzīvot un varbūt pat ko paveikt dzimtenes kultūras labā.
Arī viņas bērni – meita Zinta (kuras vārdā tika nosaukts salons) un
dēls Smailis (kura vārds aizgūts no J. Akuratera stāsta “Degošā sala”)
– 1949. gada pavasarī tika deportēti uz Sibīriju. Un tikpat kā vienīgā
piemiņa no mātes ir cauri izsūtījuma gadiem saglabātais diplomdarbs. Jo
aprakstītais īpašums tā arī netika atgūts, kaut konfiscēja iespaidīgu
mākslas darbu kolekciju, kas droši vien varētu sniegt liecības ne tikai
par nacistu okupācijas laika mākslu. Z. Mierkalnes dzīvokļa kratīšanas
protokolā līdz ar traukiem, mēbelēm un dažādiem lietišķās mākslas
priekšmetiem, 2000 grāmatām, 35 gleznu reprodukciju albumiem
uzskaitītas (gan nenorādot autorus) 105 gleznas, akvareļi, zīmējumi
(tostarp vismaz 23 eļļas gleznas) un 22 skulptūras. Pēdējais dokuments
par šīs kolekcijas likteni ir Rīgas finansu nodaļas vadītājam adresēta
izziņa, ka konfiscētie priekšmeti 1948. gadā nodoti pilsētas Kirova
rajona finansu nodaļai. Daži no šiem darbiem, šķiet, ir nokļuvuši
Valsts Mākslas muzeja kolekcijā. Vairums, iespējams, pārdots Rīgas
antikvariātos.
Ārkārtīgi interesanti būtu iepazīties ar pašas Z. Mierkalnes viedokli
par tālaika notikumiem, kas būtu izteikts citos, nevis cietuma
apstākļos. Varbūt tam nedaudz tuvoties ļauj viņas diplomdarbs ar visai
sarežģīti veidotu nosaukumu “Latvijas ģeogrāfisko ainavu izdaiļošana
kultūras dzīvē” (1947), kura tēma ģeogrāfu aprindās atkal kļuvusi
aktuāla. Mazliet pārsteidz, ka, par spīti obligātiem citātiem no
staļinisma-ļeņinisma klasiķu darbiem, līdzās plaši izmantotām krievu
ģeogrāfu atziņām noderējuši arī vācu zinātnieku 30. gadu nogalē un 40.
gadu sākumā izdoti darbi. Jo īpaši saistošas ir tās rindas, kurās
salīdzināta gleznotāja un ģeogrāfa dabas uztvere, raksturota ainava,
izmantojot mākslas darba analīzei piemērotus terminus. “Īstā vietā
augoši atsevišķi koki vai koku grupa ir tas pats, kas gleznā pareizi
ielikts reflekss, kas piešķir katram mākslas darbam īsto dzīvību.” Un,
lai arī piemēri tekstā reizumis izraudzīti tradicionāli, iespaidīgs ir
diplomdarba vizuālais papildinājums, ko veido trāpīgi piemeklēti
latviešu māksli-nieku darbi. Te lieti noderēja “Zintas” izdotās
pastkartes. Diplomdarbā iekļauti arī divi Z. Mierkalnes darbi, to
starpā itin veikli uzzīmētais “Staburags”. Šķiet, tieši diplomdarbā
izdevies apvienot divas viņas interešu jomas – mākslu un dabu.
40. gadu pirmā puse, iespējams, ir vēl pārāk tuvs un pārlieku sāpīgs
laiks daudziem, kas to pārdzīvojuši, tomēr šķiet, ka laikposms, kas no
tā šķir, ir pietiekams, lai censtos godprātīgi novērtēt toreizējās
mākslas dzīves norises, kurās būtiska vieta pieder salonam “Zinta” un
tā vadītājai Z. Mierkalnei, kuras liktenis uzskatāmi parāda kultūras un
varas nesaraujamās attiecības okupāciju laikā. |
| Atgriezties | |
|