Mani darbi – tā esmu es citā materiālā Ar Zaigu Putrāmu sarunājas Elita Ansone Zaiga Putrāma pret dzīvi izturas ar visdziļāko atbildības izjūtu. Tā ir atbildība savā priekšā par sev piešķirtā šīs zemes laika izmantošanas kvalitāti. Šis portrets tapa, septiņas dienas viesojoties pie Zaigas Parīzē, viņai uz diviem mēnešiem piešķirtajā darbnīcā Citē Internationale des Arts. Zaiga Putrāma mākslas izglītību sāka Rīgas lietišķās mākslas vidusskolā apģērbu modelēšanas nodaļā, turpināja Latvijas Mākslas akadēmijā Interjeru un iekārtu nodaļā, bet studiju beigās pievērsās tekstilmākslai, un diplomdarbs jau bija austs gobelēns. No 1994. gada Zaiga savus darbus sien un pin no metāla vadiem. Pēdējā laikā arī griež un kniedē metāla plāksnes. Taču savas domas izteikšanai ir gatava izmantot jebko. |
|
NO IZSTĀDES "DAŽI DZEJOĻI" GALERIJA "DAUGAVA". 1998
LATVIJAS DARBNĪCĀ PARĪZĒ CITE INTERNATIONAL DES ARTS
NO IZSTĀDES "DAŽI DZEJOĻI" GALERIJA "DAUGAVA". 1998
PĀREJA I. 1994
FRAGMENTI NO DARBIEM "PĀREJA IV" un "PĀREJA V".
FRAGMENTI NO DARBIEM "PĀREJA IV" un "PĀREJA V".
FRAGMENTI NO DARBIEM "PĀREJA IV" un "PĀREJA V".
LAPA. Pasūtijums "Berga bazāra" interjeram. Arhitekte Zaiga Gaile. 1999
|
| Kā tu izjūti savu darbošanās veidu nomaiņu?
Viss, manuprāt, dzīvē un mākslā ir saistīts. Tās ir kādas mums
nezināmas likumsakarības, kuras dažreiz izdodas tikai nojaust. Es vairs
nedalu mākslu kādos noteiktos veidos.
Cik sevi atceros, katrs jauns materiāls vai darbošanās veids ir bijis
kā iekšēja nepieciešamība, kā glābiņš vai atrisinājums pēc kaut kā
nepiemērota, apnikuša, kā atklājums, prieks. Kad uzaudu pirmos 10
centimetrus pirmajam gobelēnam, biju patiešām laimīga. Man ir kādi
astoņi deviņi austi gobelēni. Process ir skaists, bet tās ir arī ilgas
stundas, sāpoša mugura un rokas. Tā ir dzijas krāsošana – laukos, ārā,
lielā katlā, vairākas dienas, kamēr viss nokrāsots, izskalots.
Tavas attiecības ar materiālu – tām ir tik plaša amplitūda, ko tas tev nozīmē?
Jebkurš materiāls ir kā jebkura lieta – kaut kas vairāk. Esmu
ievērojusi, ka, piemēram, gleznotājs var pilnīgi nejust koku vai
metālu, bet arhitekts – krāsu. Iznāk rēķināties arī ar savu
ierobežotību. Es varu pilnīgi aizmirsties audumu veikalos. Varbūt cits
sajūt skaņas vai smaržas tāpat kā es audumus. Mani sajūsmina materiālu
attiecības. Napoleona III interjeri Luvrā – it kā grezni līdz šķebumam,
bet kādas attiecības starp dažādajiem audumiem, koku, stiklu, metālu,
krāsām, laukumiem, ieskaitot putekļus uz palodzes...
Pirmo reizi nogaršojot austeres, man radās jauns priekšstats par to, kā
var mutē sajust garšu – tā slīdoši, gar kaklu. Katru dienu jābūt
gatavam uz kaut ko jaunu. Kad iedziļinās, katrs materiāls atklājas,
zināmās attiecībās nolikts, tas sāk skanēt. Teiksim, sudrabains tafts,
tāds mazliet sārts, satiekoties ar mani un gaismu, kļūst par kaut ko
īpašu. Varbūt viss un visi grib, lai tos pavēro uzmanīgāk? Visam mums
apkārt piemīt sava jutekliskā daba, līdzīgi kā augiem smarža, un
vienlaikus kaut kas vēl dziļāks. To var sajust. Veikaliņā ieraudzīju 10
cm garu metāla elektrības vadiņu starp daudziem citiem un sapratu – tas
ir mans. Tā sākās mana “metālu ēra”. Pirmais darbs bija “Pāreja”.
(Lodzas 8. tekstilmākslas triennālē 1995. gadā darbs saņēma Grand Prix
– E.A.)
Pa gabalu mani lielie metāla objekti izskatoties kā no zīda. Re,
kā negaidīti atklājas kaut kas jauns. Spožs, trausls, zīdains – metālā
ir iekšā viss pretrunīgums. Tas, kas ir licies ciets un auksts, kļūst
mīksts un maigs. Visur valda tās pašas likumības – attiecībās ar
cilvēkiem, ar mate-riālu, ar dzīvi. Kaut kāda kārtība visā dzīvajā ir,
un ir skaisti šīs sakarības ieraudzīt.
Tomēr – gan materiāls, gan attiecības ir tikai līdzeklis, nevis mērķis.
Bet, kas ir mērķis, – es nezinu. Vai to maz ir iespējams formulēt?
Varbūt instalāciju mākslas rašanās ir loģiski saistīta ar zinātnes
attīstību – iedziļināties, sajust ko citu, nevis formālo virspusi, nest
ziņu par ko citu nekā vārdi. Tāpat kā atsevišķi vārdi var pārvērsties
dzejā.
Tu strādā intuitīvi?
Varbūt tā var teikt, bet es arī daudz domāju un analizēju.
Pacietīgi jāpārdzīvo tukšuma un neziņas laiks. Tad parādās kāda svarīga
dzīves atziņa, tēli, simboli, līdzības. Tas var būt arī materiāls vai
krāsa, kas uzmācīgi patīk. Tad nāk brīdis, kad skaidri zinu, kas
jādara. Svarīgi sajust – ko man vajag.
Starp darbiem ir periodi. Uztaisi un tad esi tukšs, tad ir bail, ka
nākamais darbs būs nezin cik ilgi jāgaida. Esmu ievērojusi – jo īstāk,
patiesāk esmu strādājusi, jo smagāks ir tukšums, darbu pabeidzot. Pēc
izstādes “Daži dzejoļi” kādu mēnesi nevarēju atgūties. Sākumā bija pat
biedējoša fiziska sajūta, it kā no manis būtu palikusi tikai čauliņa,
ko jebkurš piegrūžoties var saspiest. Dažkārt man saka: “Vai tu nevari
uztaisīt ātri izstādei darbu, nu uztaisi kaut ko nelielu!” Kaut kā
nevaru. Citreiz gan ir idejas galvā, un tad var kādu no tām paņemt, bet
biežāk kādu laiku ir tukšums un ir tā skumīgi, bet tad pildies, pildies
– un kādā brīdī darbs atnāk, un tad ir atkal labi. Esmu iemācījusies,
ka biedējošā tukšuma laikā jālasa grāmatas, jāklausās mūzika. Rīgā
pietrūkst radio džeza programmas, ko nejauši atradu Parīzē.
Kas tev nāk vispirms – forma vai darba ideja?
Viss notiek mijiedarbojoties. Forma nāk pa vienu celiņu, noformulētā
doma – pa citu, un tad tas viss saiet kopā. Gatavie darbi – tā esmu es
citā materiālā. Tādā veidā mākslinieks negribot pasaka ļoti daudz par
sevi. Esmu uztaisījusi vairākas piltuves. Tas man tāds mīļš tēls.
Dažkārt jūtos kā piltuvē, kas aiziet bezgalīgi uz leju vai bezgalīgi
plašumā – kosmosā. Citreiz esmu piltuvē
kaut kur augstāk, un tad man liekas, ka es visu pasauli mīlu un sajūtu
visus cilvēkus, domās plešos plašāk un plašāk. Citreiz eju uz iekšu –
uz leju, esmu palikusi pilnīgi viena, jau bez ādas, un it kā nebūtu
vairs kur iet. Tas ir tik dažādi! Bailes sametas, kad esmu šaurākajā
vietā, tad sevi mierinu – mierīgi, mierīgi! Tu jau zini, ka viss mainās
un ir vienkārši jāpārlaiž šis stāvoklis. Kad esi plašumā, tad elpa
aizraujas, cik tas viss ir plaši!
Darbu tēli vienkārši atnāk. Plūmes kauliņš (potenciāls) varētu būt
pie-mineklis šim brīdim, šodienai. Lapa – es iedomājos tās liepas, kas
man ir zem darbnīcas logiem, un pēkšņi ieraudzīju, cik lapas tēls ir
daudznozīmīgs, cik lapai skaista forma, ka tā patiesībā atgādina koku.
Šos stāstiņus zinu tikai es. Pats darbs jau ir jauna realitāte.
Vai paškritika un apziņa, ka mākslā tik daudz jau pateikts, netraucē radīt jaunus darbus?
Sen vairs nedomāju, ka man būtu jācenšas radīt kaut ko jaunu. Ja kaut
kas ir manī izaudzis, tas jālaiž pasaulē. Jaunais piedzimst tad, kad
pie-dzimst.
Esmu atklājusi, ka uz gleznu es skatos tāpat kā, piemēram, uz saules
apspīdētu sienu vai puķēm, vai to, kā ūdens vizuļo. It kā es skatītos
garām un cauri ārpusei. Citādāk es vairs nespēju, citādi man vienkārši
nav interesanti. Kad ir uztverts kaut kas būtisks, kāda iekšēja
sistēma, detaļas zaudē nozīmīgumu – kā dzejolī vai cilvēkā... Un
vienlaikus detaļas ir tik skaistas – kā tās kārtojas, saskaņojas kādā
ritmā, attiecībās, kā sabiezinājumi spēlējas ar vieglumu.
Šobrīd liekas, ka es varētu atkal aust. Ar šo brīnišķīgo profesiju var
saindēties. Sākumā diegi un lupatiņas ir izkaisītas uz visām pusēm, tu
tos paņem un saliec kopā, saaudzē. Folklorā saka – aizsalst jūra. Viss
sakārtojas. Skaists ir brīdis, kad nogriez velkus un beidzot vari
ieraudzīt visu audumu kopā.
Vai ir lietas, uz kurām raugies kritiski?
Es vairs neko nekritizēju. Mani vienīgi neinteresē vienaldzīga māksla.
Es skatos, esmu kā antena un mēģinu uztvert darba blīvumu vai
intensitāti. Nu ko tu kritizēsi kāpostā – ka viņš ir liels vai mazs?
Vai tu jūti Eiropas mākslas procesu savstarpējās ietekmes?
Varbūt šie procesi virmo gaisā? Nu nevar taču būt, ka, piemēram, 80.
gados, saskatoties poļu “Projektus”, radās mūsu 90. gadu sākuma mākslas
bums. Visam ir dziļāki cēloņi. 1997. gadā redzēju documenta X Kaselē.
Sajutu, ka kaut kas pilnīgi jauns, ko es varbūt tikai bikli esmu
nojautusi, ir pēkšņi izcelts milzu izstādē pa visu pilsētu. Kaut kas
ļoti intīms, ko nevar ieraudzīt loģiski ar prātu – no virspuses. Un kā
apstiprinājums – pēdējā zālē lieliem burtiem starp citiem uzrakstiem
bija teikums: The tactic – not a new direction. Es vai ļimu no
pārdzīvojuma.
Kā sakrīt tavas iekšējās pārmaiņas ar mākslas attīstību?
Māksla nav atdalāma no tā, kā tu, cilvēks, dzīvo. Es ļaujos savām
sajūtām, un šīs pārmaiņas vienkārši ir kopā. Es ļaujos daudz vairāk
nekā agrāk, un caur šo ļaušanos notiek brīnumi. Nezinu, varbūt
vienkārši es pati sev izdomāju aizvien interesantāku dzīvi. |
| Atgriezties | |
|