Somu filmu jaunais vilnis Juka Rislaki, īpaši “Studijai” |
| Somu filmas ir atradušas savu skatītāju, un skatītāji ir atraduši
filmas. Pēdējā laikā Somijā ražotās filmas guvušas pārsteidzoši labas
atsauksmes, un Eiropā to var salīdzināt vienīgi ar īru filmu jaunajiem
sasniegumiem. Starpība, tiesa, ir tajā apstāklī, ka iecienītākās somu
filmas vēl joprojām nav viegli pārdot ārzemēs. Toties pašu mājās tauta
vārda tiešā nozīmē mīl jaunos filmu radītājus.
Šo lūzumu vajadzēja gaidīt ilgi. Jau 20. gs. 50. gados somu filmas
nogrima nepamanītas, un šī situācija turpinājās līdz pat 90. gadu
vidum. Šķita, ka gan televīzijas, gan amerikāņu filmu pārspēks
no-stiprinās uz visiem laikiem. Mazpilsētu kinoteātri kļuva par lūgšanu
namiem vai palika tukši. Iesakņojās para-dums izsmiet jaunās pašmāju
filmas vai izturēties pret tām naidīgi. Laikraksti ļaunā priekā
rakstīja par spēļu filmām, kuras visā valstī sapulcinājušas tikai pāris
simtus skatītāju, bet kuras valsts, rēķinot uz katru skatītāju, bija
atbalstījusi ar vairākiem simtiem latu.
Ilgu laiku kā uz konveijera lentes tika ražotas pri-mitīvas komēdijas,
kas atkārtoja pašas sevi, citas bija pelēks ikdienas atspoguļojums, tad
vēl lēnas un klusas elitei domātas mākslas filmas, kuras lielākajam
skatītāju pulkam tā arī palika neizprotamas. Jā, un arī vareni
“nacionālie eposi”. Kritiķi parasti beidza savu rakstu ar piebildi:
“Pietiekami laba, ņemot vērā, ka tā ir somu filma.”
Protams, Somijā jau vairākus gadus bija strādājuši arī starptautiski
pazīstamie un atzītie režisori brāļi Aki un Mika Kaurismeki. Īpaši
produktīvs ir Aki Kaurismeki, kurš ir ne tikai savu filmu režisors, bet
arī scenārija autors, producents un bieži vien montāžists un
izplatītājs. Kaut arī Kaurismeki tiek dēvēts par ļoti somisku režisoru,
viņu lielā mērā ietekmējušas franču kino tradīcijas, un nav nekāds
brīnums, ka tieši šajā valstī režisora filmas tiek vērtētas visaugstāk.
Kaurismeki filmās, kurās nav daudz repliku, ar simpātijām un asarām
aizplīvurotu smaidu stāstīts par vienkāršo somu dzīvi. Viņa jaunākais
darbs ir mēmā filma “Juha” (pēc Juhani Aho tāda paša nosaukuma romāna).
Daudzas jaunās iecienītās filmas raugās pagātnē. To darbība notiek
laukos, tās stāsta par somu kopīgo vēsturi, piemēram, par kara gadiem
vai populāru dziedātāju likteņiem. Jaunā viļņa simbols ir 32 gadus vecā
režisora Olli Sārelas filma “Ceļš uz Ruka ezeru”, kuru Helsinku
producentu firma Matila &Rohr produktions sāka rādīt pagājušā gada
sākumā. Sārelas iepriekšējā filma stāsta par jauna mācītāja piedzīvoto
Somijas pilsoņu kara laikā 1918. gadā.
“Ceļš uz Ruka ezeru” ir filma ne tikai par karu, bet arī par mīlestību.
Agrāk mūsu kara filmas stāstīja par kolektīvu, bet šajā jaunās paaudzes
filmā ir divi galvenie varoņi, no kuriem viena ir sieviete. Varam sekot
jauna leitnanta attīstībai un arī tam, kas notiek “viņa galvā”.
Leitnants (Pēters Francens) ir “labs” cilvēks, kuram svarīga morāle un
kara likumi. Kad sarkanie partizāni nolaupa un izvaro viņa līgavu
(Irina Bjerklunda), vīrietis pārvēršas: viņš kļūst par slepkavu un
cilvēku, kurš pats meklē grūtības, apdraudēdams arī savu vīru dzīvības.
Kāds igauņu kritiķis ir teicis, ka vīrieša un izvarotās sievietes tēls
patiesībā attēlo Somijas un Karēlijas attiecības. Filmā ir skaidri
motīvi, kas liecina par ticības klātbūtni, un viens no skaistākajiem
momentiem – vīru ēdienreize – atgādina Leonardo da Vinči gleznu ar Jēzu
Kristu un mācekļiem, baudot pēdējās vakariņas.
Filmā attēloto notikumu laiks ir 1941. gada jūnijs, kad Somija kopā ar
Vāciju uzbruka Padomju Savienībai. Skatītāji seko, kā grupa somu
armijas velosipēdistu dodas izlūkbraucienā ap ezeru Karēlijā un kā šis
brauciens kļūst vardarbīgs. Scenārija pamatā ir rakstnieka Anti Tūri
romāns, kas savukārt balstīts uz kara veterānu atmiņu stāstījumiem.
Filmas veidotāji šo romānu lielā mērā piemērojuši savām vajadzībām, un
dažādu scenārija versiju bijis pāri par desmit. Filmēšanā Austrumsomijā
piedalījās 600 somu ka-ravīru.
Par veiksmīgu tika atzīts ne tikai režisora un aktieru darbs, bet arī
operatora sniegums – operators Kjels Lageross ziemā tika apbalvots ar
Somijas balvu 10 000 latu apmērā – un mūzika. Mūziku sacerējis
klasiskās mūzikas izglītību ieguvušais Tuomass Kantelinens, kurš
komponēja tieši simfoniskajam orķestrim. Filmā to atskaņoja Karēlijas
simfoniskais orķestris no Petrozavodskas, un vēlāk tika izdots arī
kompaktdisks. Režisora prasības reizēm esot novedušas komponistu
“gandrīz līdz asarām”. Tagad Kantelinens paziņojis, ka kļūšot par somu
profesionālo kinofilmu pirmo komponistu. Kantelinena jaunākais darbs ir
opera par Somijas visu laiku lielāko sportistu Pāvo Nurmi.
“Ceļš uz Ruka ezeru” guva ļoti labas atsauksmes, un skatītāji stāvēja
rindās, lai to redzētu. Jau jūnijā skatītāju skaits sasniedza rekordu –
400 000, un visa 1999. gada laikā šo filmu noskatījās 420 000 cilvēku.
Videofilmu nopirka 77 000 somu. Šos rekordus 90. gados pārspēj tikai
divas Kaurismeki filmas
– I Hired a
Contract Killer un “Tālu aizmūk mākoņi”, kas stāsta par jaunu
bezdarbnieku pāri, – tomēr šeit pieskaitīti arī skatītāji ārzemēs.
Dīvaini, bet “Ceļu uz Ruka ezeru” vispirms nopirka Japāna, Koreja,
Taivāna un Singapūra. Kad pagājušā gadā dalīja “somu oskarus” – Jusi
statujas, šī filma tika novērtēta ar veselām septiņām balvām: labākā
filma, labākais režisors, labākais operators, labākā mūzika, labākā
montāža, labākais skaņu ieraksts un labākās dekorācijas.
Tā nu “Nezināmais karavīrs” beidzot ieguvis vērā ņemamu turpinājumu.
Rakstnieka Veino Linna “Nezināmais karavīrs” ir somu lasītāju
visiemīļotākais romāns pagājušajā gadsimtā – un pirmais literārais
darbs, kas stāsta par karu “no vardes perspektīvas”, no vienkārša
ierindnieka viedokļa. Arī tajā stāstīts par somu cīņu pret Padomju
Savienību 1941.–1944. gadā. Šis romāns bijis par pamatu veselām divām
filmām – 50. gados un 80. gados. Pirmajā versijā, kas ir visiecienītākā
filma Somijas vēsturē, paši aktieri bija kara veterāni, un tas atstāja
lielu iespaidu uz skatītājiem, tomēr viņi bija mazliet par vecu savām
lomām. Otra versija tika īstenota reālistiskāk ar jauno aktieru
spēkiem, bet šoreiz attieksme nebija tik silta.
Izņemot “Ceļu uz Ruka ezeru”, pēdējā laikā ievērojamus panākumus
guvušas divas filmas. Pirmā no tām – “Traucēkļi” (režisors Aleksi
Mekela) – stāsta par tā dēvētajiem problemātiskajiem jauniešiem.
Nedaudz pirms tam tapa filma bērniem “Zēns un lūsis” (Raimo O. Niemi).
Šīs trīs filmas Somijā piedalās vienlīdzīgā cīņā ar tādiem kinoteātru
kasu magnētiem kā “Zvaigžņu kari” un tādām videofilmām kā Disneja un
Špīlberga bērnu filmas. “Zēns un lūsis” kā veiksmīgākā bērnu filma
apbalvota ar valsts prēmiju un tika ātri vien pārdota 33 valstīs. 83
000 somu iegādājušies filmas videokaseti, un tas ir gada rekords.
Stāsts par zēnu un lūsi iznācis arī kā lasāmgrāmata un ilustrēta
grāmata.
Bez tam jāmin Timo Koivusalo “Klaidonis un gulbis”, kas stāsta par 50.
gadu populārās mūzikas lielā-kajām zvaigznēm, un “Lapzemes zelta
mirdzums” – par zelta drudzi Lapzemē. Visas šīs filmas ir radījuši
vīrieši, bet noteikti jāmin arī tas, ka Somijā ir daudzas vērā ņemamas
un pazīstamas režisores. Taru Mekelas “Mazā māsiņa” raugās uz karu ar
sievietes acīm. Galvenā persona gados jaunā Katri kara laikā kļuvusi
par atraitni un brīvprātīgi palīdz Sarkanā Krusta slimnīcā. Pēc
vispopulārākās somu raksnieces Lailas Hietamiesas romāna nupat
izveidota ļoti veiksmīga filma “Pamestās mājas, tukšie pagalmi”, kuras
darbība notiek kara laikā Karēlijā. Veiko Āltonens savā filmā “Ar
mīlesību, Maire” savukārt stāsta par augstākās sabiedrības kundzi, kas
sajūk prātā.
Daudzās citās Eiropas valstīs filmu skatītāju skaits samazinājās, bet
Somijā tas pieauga un ir pārsniedzis septiņus miljonus gadā
(iedzīvotāju skaits valstī – pieci miljoni). Starp 1999. gada 10
visvairāk apmeklētajām filmām četras bija somu filmas, un tā paša gada
pirmajā pusgadā puse no biļetēm tika pārdota uz pašmāju filmām. Kases
ieņēmušas 27 miljonus latu, un Helsinkos apmeklējumu skaits pieaudzis
par 32 procentiem. Pilsētas centrā tiek atvērti daudzi lieli jauni
kinoteātri.
Somu kino panākumi bija pārsteigums arī pašiem filmu radītājiem, un
tagad tiek diskutēts par to, kur meklējams cēlonis. Jauni spēki un
jauni kinoteātri noteikti nav vienīgais izskaidrojums. Visbūtiskākā
laikam ir izglītība un nauda. Liela vērība veltīta scenārijiem, un
filma nevar cerēt uz finansiālu atbalstu, ja pamatā nav labs scenārijs.
Ir nodibinātas daudzas jaunas producentu firmas, un reklāma, kā arī
izplatīšana ir profesionāla. Jauna filma tiek izplatīta vienlaicīgi
visā valstī pat 30–40 kopijās. Prese un citi mediji ir labvēlīgi, un
katras jaunas filmas pirmizrāde tiek atspoguļota TV vakara galvenajā
ziņu raidījumā.
Valsts naudu kino veidotāji saņem ar kinofonda starpniecību. Šis fonds
balsta pēc iespējas vairāk projektu dažādos posmos, un arvien tiek
atrasti kādi lieli projekti, kuriem piešķir pāri par miljonu latu.
Mūsdienās šis atbalsts vairs nav jāatmaksā, kaut arī filma gūst
finansiālus panākumus. Nauda tiek lūgta arī privātiem sponsoriem.
Galu galā runa varbūt ir par to, ka režisori neveido un skatītāji
neskatās tikai “somu filmas”. Tagad tiek filmētas vienkārši filmas,
kaut arī tas tiek darīts Somijā.
(“Ceļa uz Ruka ezeru” un citu filmu krāsainas fotogrāfijas var atrast
producenta firmas interneta lapaspusēs www.matilarohr.com vai tās var
pasūtīt pa elektroniskā pasta adresi mrp@surfnet.fi)
|
| Atgriezties | |
|