vieta
Dodoties pastaigā, piemēram, pa kādu no Rīgas parkiem, var soļot pa
skaidri iezīmētiem akmens celiņiem, bet var arī sekot cilvēku iemītām
takām, kas laika gaitā izveidojušas neatkarīgus maršrutus – pretējus
tiem, ko izplānojis dārznieks, ainavu arhitekts, pilsētplānotājs,
privātīpašnieks. Līdzīgi var pārvietoties arī pa pašu pilsētu, no
punkta A nonākot punktā B, nevis izmantojot sabiedriskā transporta
noteiktos pieturas punktus, bet gan šķērsojot pilsētu caur pagalmiem,
kas savieno kvartālus, pa sānielām un jebkam citam, tikai ne
kājāmgājējiem un velosipēdistiem paredzētām kustības joslām. Šķiet, ka
tā ir ne vien tīri cilvēciska iezīme – spītība un nepakļāvība –, bet
arī viena no Rīgas (vai kādas citas lielas Austrumeiropas pilsētas)
burvībām: sētas durvis, atvērtie pagalmi, slepenie podjezdi (kuru gan
Rīgā arī vairs nemaz nav tik daudz). Diez vai Ņujorkā vai kādā citā
Rietumu megapolē tas vēl būtu iespējams. Daļēji tāpēc, ka sabiedriskās
telpas kļuvis arvien mazāk, daļēji tāpēc, ka arī šodien mēs staigājam
pa iepriekšējo gadsimtu “pilsētu plānotāju” (kas pilsētu uzlūkoja kā
“Dieva acs” (M. Dekartjē) no augšas) iezīmētajiem ceļiem, uz kuriem
cilvēki parādījās tikai kā mazas melnas mušas. Šodien cilvēki vairs
negrib justies, kā “mazas melnas mušas”, tomēr arvien biežāk ārpus
mājām, darba vietas, pāris zināmiem krogiem, restorāniem un veikaliem,
kurus apmeklē ikdienā, viņi pat nepadomā, “kā būtu, ja būtu”...
Taču pievērsīsimies domai, ka vienlaikus līdzās pilsētai – mašīnai, ko
projektējuši šauru jomu speciālisti, eksistē ideju pilsētas.
Arhitektiem un māksliniekiem tās, iespējams, ir gluži reālas un
neierobežotas “papīra pilsētas”, kuras ticamāk nenotiks nekā notiks,
nabadzīgajiem patērētājiem – kājāmgājējiem – visbiežāk utopiskas
vīzijas, kuras rosinājusi neapmierinātība ar dzīvi, turīgajiem
patērētājiem – droši vien jaunu veikalu, tiltu un automašīnu pazemes,
zemūdens un gaisa garāžu pilis. Un šķiet, ka tieši pēdējie savas vēlmes
varēs redzēt īstenojamies, jo tas, kam ir tiesības runāt par pilsētu un
kas to var ietekmēt, noteikti nav akadēmiskas ievirzes vai sabiedriskas
apspriešanas, bet gan politiskās varas un naudas jautājums.
Romantiķiem, ideālistiem un citiem, kam pilsēta turpinās arī ārpus
depato1, nekas cits neatliek kā meklēt alternatīvus paņēmienus un
instrumentus, lai esošo tomēr padarītu par vēlamo.
Modernistu ideja par pilsētu, rupji sakot, nozīmēja izmēzt 19. gadsimta
pilsētas haosu un netīrību. Iespējams, ka jau tad, cilvēkiem esot tik
aizņemtiem ar progresa ideju, ielas no komunikācijas un tikšanās ceļiem
kļuva par satiksmes vadiem, kas “jaunajā pilsētā” savienoja noteiktām
funkcijām domātas vietas. Laika gaitā tas noveda pie vietām, kas,
iztīrītas no visa liekā, kļuva par noslēgtu telpu, kur varēja satikt
tikai sev līdzīgos un vairs nepastāvēja dažādība.
Postmodernā arhitektūra? Arī tajā (ar izņēmumiem) dominējošā bija 20.
gadsimta sākumā vairākiem avangarda virzieniem raksturīgā vēlme
atbrīvoties no jau eksistējošā un arī 80. gadu avangarda teorija
pretoties tam, kas jau ir pieejams. Arī šādā kontekstā zināmā mērā
pilsēta kā tikšanās un saziņas telpa turpina sarukt. Tā turpina pārtapt
par patērētāju satiksmes ceļu, kas ved no vienas iepirkšanās vietas uz
citu, no viena kulta objekta uz citu.
Pasaules tīmeklis. Kas tam kopīgs ar pilsētu, kurā ikdienā pārvietojamies?
vide
Pašlaik vieni no 20. gadsimta novatoriskākiem arhitektūras projektiem
top arhitekta Rema Kūlhāsa (Koolhaas) vadītajā arhitektu birojā OMA
(Office for Metropolitan Architecture).2 Šeit īpaši tiek uzsvērta tieši
esošā situācija. R. Kūlhāss, argumentēti diskutējot ar daudziem citiem
šodien pasaulē vadošiem arhitektiem, atklāti pauž viedokli par
arhitektūru mazāk kā formas un ideoloģijas mākslu, vairāk kā metropoles
radītu nosacījumu, to rašanās loģikas un tehnoloģiju kompleksas izpētes
jomu, sliecoties par labu arhitektūrai nevis kā “cēlajai mākslai”, bet
gan kā “uz izpēti balstītam biznesam”, kas sniedzas pāri
tradicionālajām arhitektūras, ainavu arhitektūras un urbānās plānošanas
disciplīnām. R. Kūlhāss savos arhitektūras projektos un grāmatās rāda
pilsētas mērogu un blīvumu un pēta tās jaunās situācijas, kurās
mūsdienu metropoles iedzīvotājs nonāk piespiedu kārtā globalizācijas
procesu ietekmē. Kā grāmatā Archilab. Radical Experiments in Global
Architecture raksta Maikls Spīkss (Speaks), “brīvi no vēsturiskās
misijas radīt nākotni, OMA arhitekti – telpas dizaineri – izvērtē
situāciju un “iejaucas” pašreiz notiekošajā”.
Šodien visā pasaulē, jo īpaši Ziemeļamerikā un Eiropā, rodas jauna tipa
menedžeri un uzņēmēji. Ar tiem var iepazīties biznesa lifestyle žurnālu
lappusēs (Business 2.0., Fast Company un Red Herring). Šie jaunie
menedžeri, kurus balsta IT industriju vispārējie panākumi un “kurina”
Ziemeļkalifornijā plaukstošā riska kapitāla indīgais un agresīvais
stils, ir kļuvuši par tādiem kā varoņiem, kuru uzdevums ir pieradināt
un izmantot komplekso pasauli, ko tiem “pasvieduši” globalizācijas
spēki. Jaunos menedžeriskos avangardistus patiešām vada menedžerisks
piegājiens, nevis interese par, piemēram, Ž. Delēza, posteiklīda
ģeometrijas, diagrammu vai datu teorijām, kas savstarpēji vieno šodien
pasaulē novatoriskākos arhitektoniskos risinājumus. Tieši R. Kūlhāss un
OMA tiek uzskatīti par pionieriem un novatoriem uz izpēti balstītajā
arhitektūras praksē.3
Pēc mūsdienu daudzdimensionālās pilsētas pieredzes izpēte var nozīmēt
ne tikai sarežģītus daudzpakāpju pilsētplānošanas attīstības projektus,
kuros iekļauti dārgi maksājoši statistikas izdevumi un vēsturiskā
izpēte vairākos līmeņos, bet arī bieži uz intuīciju un uzticēšanos
balstītu elementāru interesi vai ziņkāri par savu apkārtējo vidi, par
telpu, kurā atrodas “manas” mājas, “mans” birojs vai “mana” iela.
Arhitektiem šāda interese kā profesionāla kvalitāte jāizrāda arī par
svešām mājām, birojiem, ielām, kvartāliem un veselām pilsētām. Kad
jauno mediju kultūras centrs RIXC uz Rīgu aicināja četrus jaunus
arhitektus (Tuomasu Toivonenu, Bjarki Ingelsu, Lāslo Fečki, Sohei
Sigemacu4), kas visi sadarbojušies ar OMA biroju, sākotnējās sarunas ar
e-pasta starpniecību lika manīt, ka tā nebūs tikai profesionāla
interese par Austrumeiropas arhitektūras “brīnumiem”, bet arī radoša un
cilvēciska interese par idejām, kas rodas jauna veida sabiedrisko un
privāto telpu attiecību situācijās, “kad mājas – privātā telpa – kļūst
daudz privātākas un būtiski mainās arī sabiedrisko telpu funkcijas”
(Tuomass Toivonens).
mediju telpa – mūsu dažādo valodu kopīga laikmetīga metafora
“Pilsētvide piemērojas komunikācijas tehnoloģiju radītās infoekonomikas
prasībām. Šobrīd tā ir sazarots skrejceļu labirints ar uzgaidāmiem
portāliem, kuros notiek robežu noārdīšanās starp darbu un izklaidi,
publisko un privāto. Plūsmu ekonomikas radītajā imaterialitātē sarūk
domas telpa, kurā piedāvāt jēgu veidojošu saturu.
Jauno mediju telpa piedāvā alternatīvu, kas pastāv plūsmas loģikas
rekonstruēšanā. Sadarbības tīklu sociālā dinamika, pārtransformēta
fiziskajā pasaulē, veido jaunus nosacījumus sabiedriskās telpas
paplašināšanā. Telpas secīgas transformācijas laikā jau pašu tapšanas
procesu padarot par māksliniecisku, konceptuālu un komunikatīvu
kopdarbības platformu, kurā līdzdalīgi darbojas dažādu nozaru pārstāvji
– mākslinieki, dizaineri, arhitekti, tehniķi, zinātnieki.” (Normunds
Kozlovs. No simpozija “Mediju telpa” manifesta)
Starptautiskais arhitektūras un digitālās mākslas simpozijs “Mediju
telpa”, kas notika Rīgā no 11. līdz 15. martam (rixc.lv), bija
viens no pirmajiem projektiem Latvijas Mākslinieku savienības ēkas (11.
novembra krastmalā 35) piebūves – tēlnieces Leas Davidovas-Medenes
bijušās darbnīcas – rekonstrukcijas projekta ietvaros. “Aktivizējoties
jaunām mākslas formām, rodas nepieciešamība pēc mediju mākslas
specifikai un tehnoloģiskām iespējām atbilstošas vietas un sabiedriskās
telpas izveides pilsētā. Šādas atvērtas tikšanās un projektu norises
telpas izveidošanai pilsētā ir būtiska nozīme, to pierāda arī līdzīgas
iniciatīvas citās Eiropas pilsētās (piemēram Lava Stokholmā, AULA un
Lassi Palatsi Helsinkos u.c.). Arī Rīgā ir aktuāls jautājums par
sabiedriskās telpas paplašināšanu, izmantojot jauno komunikāciju
tehnoloģiju un sadarbības tīklu sociālo dinamiku. Šo aspektu rezultātā
radās ideja un motivācija Mediju telpas attīstību (arī visā tās
rekonstrukcijas periodā) uzskatīt par radošu mākslas procesu, lai jau
ēkas tapšanas laikā tajā tiek radīta starpdisciplināra un starptautiska
sadarbības vide. Mediju telpā tās dažādajās attīstības stadijās notiks
radošās darbnīcas, kas radīs vizuāli konceptuālus risinājumus ēkas
pārbūvei un eksperimentālu tehnoloģiskās mākslas projektu realizēšanai
tajā.” (Rasa Šmite. No simpozija “Mediju telpa” preses informācijas)
Process, kas dažādos līmeņos notiek laikā starp arhitekta ideālo
risinājumu uz papīra un faktisko realizāciju dabā, pats sāk līdzināties
tīklojumam, kurš savādā veidā savieno šķietami pretrunīgus viedokļus
(padomju laikā skolotu inženieru piedāvātos risinājumus ar
starptautiskas pieredzes bagātu pasaules mēroga arhitektu
priekšlikumiem), pretrunīgas idejas (“morāli novecojušu ēku” –
arhitekta Jura Kronberga izteikums par Latvijas Mākslinieku savienības
ēku) ar virtuālo realitāti un, visbeidzot, – sapņus ar īstenību. Arī tā
ir viena no Rīgām, kas līdzās vēsturiskajam Rīgas centram – Vecrīgai
vēlas mainīt priekšstatu par cilvēku jaunā sabiedriskā telpā, kur
attiecības “būtu jāmēra” mērogā 1:1, nevis, piemēram, 1:10, jo cilvēks
tomēr nav tik vien kā maza melna mušiņa šīs vai citas pilsētas
ģeogrāfiskajā kartē.
|