Pēc Rietumvācijas un Austrumvācijas apvienošanās Berlīne kļūst par
līderi Eiropas metropoļu vidū. Uz turieni plūst politiķi un diplomāti,
biznesmeņi, arhitekti un celtnieki, vēsturnieki un vēstures mīļotāji,
mākslinieki un mākslas cienītāji, vienkārši zinātkāri jauni un ne tik
jauni cilvēki no visas pasaules. Runājot par jauno Berlīni, visi min
grandiozos celtniecības projektus (īpaši austrumu pusē): SONY centrs un
Potsdamas laukuma ieplānotā apbūve, reihstāga stikla kupols, kura
fotogrāfijas ir kļuvušas par tūristiem domāto atklātnīšu “bestselleru”,
dažādu vēstniecību arhitektoniski drosmīgās un ļoti pamanāmās jaunās
ēkas. Tomēr, lai gan šī jaunā arhitektūra liek elpai aizrauties un
pārsteidz ar vērienu, kam jau var pārmest racionālā saprāta trūkumu (to
atzīst gan paši berlīnieši, gan pilsētu būvniecības un plānošanas
speciālisti), tas nav vienīgais, kas saista Berlīnē šodien. Pilsētā
pulsē dzīvība: vienlaikus notiek dažādi kultūras pasākumu, ir iespēja
apmeklēt visdažādākās mākslas un vēstures izstādes, galeriju rajonā
Mitte darbus eksponē jauni un daudzsološi autori no visas pasaules. Te
ir ko redzēt, dzirdēt un just. Visaugstāko atzinību izpelnās pilsētas
vadības nopietns un tālredzīgs atbalsts kultūrai un mākslai, kas
Rietumberlīnei bija raksturīgs jau pirms mūra krišanas, bet šobrīd
sajūtams vēl lielāks vēriens.
Viens no pārliecinošākiem Berlīnes pilsētas tēvu labās gribas
piemēriem ir 1996. gada 1. novembrī atklātais muzejs bijušajā Hamburgas
stacijā, kas ar nolūku netiek saukts par laikmetīgās mākslas muzeju,
bet gan par “muzeju tagadnes Berlīnei” (Hamburger Bahnhof Museum fūr
Gegenwart Berlin vai Museum for the Present Berlin).
Lai izprastu šī stāsta būtību, nepieciešama vēsturiska atkāpe, lai
atminētos, kas tad ir Hamburgas stacija Berlīnē. Pirms 150 gadiem
aizsākās stacijas vēsturiskā eksistence. 1846. gada 12. decembrī, kad
no turienes sāka kursēt pirmie vilcieni Hamburgas virzienā, tā bija
viena no vērienīgākajām dzelzceļa staciju būvēm visā Eiropā. Laikposmā
no 1846. līdz 1847. gadam to realizēja dzelzceļa staciju
būvinženierijas pionieris Frīdrihs Neihauss (Friedrich Neuhaus,
1879–1976). Šī vēlīnā klasicisma stilā būvētā ēka ir vienīgā Eiropā
saglabājusies šāda rakstura dzelzceļa stacijas būve. Diemžēl jau 1884.
gadā, strauji pieaugot pasažieru un pārvadājamo preču skaitam, stacija
vairs nespēja pildīt savus uzdevumus un tika slēgta, bet tās funkcijas
sāka veikt lielāka celtne (Lehrter Bahnhof), kas bija uzbūvēta pirms 13
gadiem. Galvenā stacijas ēka kādu laiku (1885–1886) kalpoja dzelzceļa
administrācijas vajadzībām, bet pēc ilgām pārrunām 1904. gadā pārtapa
Transporta un būvniecības muzejā. Tad arī, pateicoties Ernsta Švarca
(Ernst Schwartz) inženiertehniski izcilajam dzelzs konstrukciju
risinājumam, notika starp diviem ēkas spārniem esošo atvērto platformu
grandiozā slēgtā seguma izveide. Vērienīgais slēgtais pārsegums, kas
aizvien uzskatāms par visas stacijas centrālo akcentu, spēj pārsteigt
arī jaunajā muzejā. Transporta un būvniecības muzejs bija ļoti
populārs. Laikposmā no 1910. līdz 1911. gadam un no 1914. līdz 1916.
gadam, ekspozīcijai paplašinoties, papildus galvenajai fasādei uzcēla
spārnu piebūves – izveidojās klasisks parādes pagalms. Šādā izskatā ēka
saglabājās līdz pat Otrajam pasaules karam. 1943. gadā tā smagi cieta
gaisa uzlidojumu laikā. Transporta un būvniecības muzejs beidza
eksistēt, bet pati māja kļūdaini nokļuva dzelzceļu administrācijas
aizgādībā un visus pēckara gadus netika izmantota. 1983. gadā Berlīnes
pilsētas senāts un dzelzceļu administrācija (Reichsbahn) vienojās, ka
no 1984. gada 1. februāra muzejs nonāk pilsētas pārziņā.
1987. gadā sakarā ar Berlīnes 750 gadu jubileju Hamburgas stacija tika
daļēji atjaunota, renovācijas darbus, vēl neko nezinot par ēkas
izmantojumu nākotnē, vadīja arhitekts Vinnetū Kampmans (Winnetou
Kampmann). 1987. gadā ar izstādi “Ceļojums uz Berlīni” (Reise nach
Berlin) notika ēkas publiska atklāšana. Par nozīmīgu atbalsta punktu
ēkas nākotnes perspektīvai kļuva 1988. gada izstāde Zeitlos (Timeless),
kuras kurators bija Haralds Scēmans. Pirmo reizi tika atklātas
Hamburgas stacijas iespējas veiksmīgi eksponēt laikmetīgo mākslu. Tajā
pašā gadā Berlīnes senāts un Prūsijas kultūras mantojuma administrācija
(Stiftung Preussischer Kulturbesitz) parakstīja līgumu par laikmetīgās
mākslas muzeja izveidi Hamburgas stacijā. Arhitekts Jozefs Pauls
Kleihīss (Josef Paul Kleihues) tika uzaicināts veidot ēkas
rekonstrukcijas darbus atbilstoši jaunajām funkcijām. Toreiz daudzi vēl
apšaubīja jauno pārdrošo un finansiāli dārgo ieceri, jo muzejs atradās
nomaļus no galvenajām pilsētas sabiedriskās un kultūras dzīves
artērijām. Šobrīd izvēle ir pilnībā attaisnojusies – 21. gadsimtā
muzejs ir iekļāvies pilsētas kultūras dzīves jaunajā apritē un ir tās
lepnums. Atzinīgi jānovērtē arī arhitekta veikums, jo ēka, saglabājot
savu vēsturisko šarmu, ir ideāli harmoniski pakārtota tās virsuzdevumam
– radīt maksimāli piemērotus apstākļus laikmetīgās mākslas
ekspozīcijai, kuru arī iespējams pārkārtot un pārveidot.
Kas tad ir tas īpašais, kas atšķir Hamburgas stacijas muzeju no citiem
pēdējā desmitgadē uzbūvētajiem vai rekonstruētājiem laikmetīgās mākslas
muzejiem pasaulē? Galvenais ir pati muzeja koncepcija – tas nav
vienkārši kārtējais muzejs vai “viens no...”, bet gan jauns forums,
kura dinamiskajā vidē varētu vienlīdzīgi komunicēties privātās un
publiskās kolekcijas. Muzeja mērķis ir reprezentēt 20. gadsimta otrās
puses un 21. gadsimta mākslu nevis statiskā pamatekspozīcijā, kas
balstītos uz viena muzeja kolekciju, bet gan ar radošu izdomu strādāt
ar vairākām kolekcijām vienlaikus. Izvietojot dažādu Berlīnes muzeju
krātuvēs esošos, bet telpu trūkuma dēļ neeksponētos darbus, ievērots
brīvas improvizācijas princips, bet izvēles galvenie kritēriji ir darbu
unikalitāte un izcilība katra autora radošās biogrāfijas kontekstā.
Kā atzīst Berlīnes Nacionālās galerijas (Nationalgalerie) direktors
Dīters Honišs (Dieter Honisch), galvenais šī muzeja “trumpis” ir dažādu
kolekciju savstarpēji auglīga krustošana, dinamiski mainot un variējot
ekspozīciju.
Unikāls ir fakts, ka līdztekus oficiālo mākslas institūciju, piemēram,
Nacionālās galerijas, Mākslas bibliotēkas (Kunstbibliothek), Grafikas
kabineta (Kupferstichkabinett), Lietišķās mākslas muzeja
(Kunstgewerbemuseum) deponētajiem darbiem galveno ekspozīcijas kodolu
veido Ēriha Marksa (Erich Marx) privātkolekcijas šedevri. Eiropā ir
ļoti maz laikmetīgās mākslas privātkolekciju, kuru veidotāji būtu
spējīgi domāt atbilstoši muzeju līmenim, un Ērihs Markss nenoliedzami
ir viens no tiem. Savukārt bezprecedenta gadījums ir tas, ka Berlīnes
pilsēta, ieguldot milzīgus finansiālus līdzekļus, veido jaunu muzeju,
kurā galvenā vieta atvēlēta vienas privātpersonas izcilai kolekcijai,
no kuras daudzus darbus pilsēta pat ir īpaša līguma ceļā atguvusi no
Marksa kunga. Vērienīga un tālredzīga rīcība.
Kādi darbi veido slaveno, leģendām apvīto Marksa kolekciju? Tēlaini
izsakoties, tā balstās uz četriem “vaļiem”: Jozefs Boiss, Roberts
Raušenbergs, Sajs Tvomblijs un Endijs Vorhols. Tiešām jāatzīst, nekur
citur – nedz Ņujorkas MOMA, nedz Londonas Tate Modern – neesmu
redzējusi tik perfekti eksponētus Jozefa Boisa un Roberta Raušenberga
darbus. Vēl Marksa kolekcija var lepoties ar izciliem Dena Fleivina,
Ričarda Longa, Donalda Džada, Anzelma Kīfera, Brūsa Naumana, Keita
Heringa, Džefa Kūnsa, Sindijas Šērmenas, Aniša Kapūra darbiem.
Jaunais muzejs par savu misiju uzskata nepieciešamību būt dzīvai
Berlīnes pilsētas sastāvdaļai, radīt labvēlīgu vidi laikmetīgai
mākslai, dzīvot tagadnē ar skatu nākotnē, un tas, manuprāt, pilnīgi
attaisnojas. Jau ienākot muzeja iekšējā pagalmā, patīkami pārsteidz
Dena Fleivina neoni, kas neuzkrītoši eleganti pakārtojas klasicisma
fasādes ritmiem, bet, ieejot iekšā stacijas centrālajā daļā ar
vērienīgo slēgto pārsegumu, pārņem apbrīns par to, kā šajā muzejā prot
pasniegt mākslu. Nekur nekā nav par daudz, visi objekti šķiet organiski
ieauguši savās vietās: gar sāniem abās pusēs vairākas Anzelma Kīfera
gleznas, bet centrā viņa paša slavenie objekti par lidmašīnu un
bibliotēku tēmām, tiem seko Ričarda Longa radītais milzīgais “Berlīnes
aplis” un Mario Merca cilvēces trauslumu un ievainojamību
simbolizējošais stikla La Goccia D’Aqua (ūdens piliens). Arī lielajās
austrumu un rietumu galerijās eksponātiem ir radīta maksimāli piemērota
vide, kur no mākslas darbiem brīvā telpa spēj “strādāt” mākslas labā.
Gan par Marksa kolekciju, gan par pašu muzeju varētu runāt bezgalīgi,
analizēt katru jaunu izmaiņu ekspozīcijā, pētīt konkrēta autora darbu
pasniegšanas veida specifiku utt.
Tomēr iesaku visiem “labāk vienreiz redzēt nekā simtreiz dzirdēt”. Berlīne taču ir tik tuvu, tepat pie mums Eiropā... |