Kāds ir process, kurā izveidojas tik plaša spektra kultūras menedžeris kā jūs? Kāda ir jūsu pamatspecialitāte?
Mana atbilde jūs droši vien pārsteigs. Mana pirmā profesionālā sfēra
bija ķīmijas industrija. Pēc skolas beigšanas gribēju studēt teātra
zinātnes, bet tēvs atrunāja, sakot, ka vajadzīga kārtīga profesija. Tā
sāku strādāt ķīmijas rūpnīcā, un var teikt, ka biju ļoti
aizrāvusies ar savu darbu. Mani vēl līdz šai dienai interesē
dabaszinātnes, tomēr es sāku studēt angļu un vācu literatūru un teātra
zinātni.
Paralēli mācībām arī strādāju. Tas deva iespēju pašai finansēt
studijas, būt neatkarīgai no tēva, un man tas bija ļoti svarīgi. Ģimenē
biju vienīgais bērns, un interese par teātri radās jau agrā bērnībā.
Atceros, ka pirmo teātra izrādi apmeklēju piecu gadu vecumā un turpmāk
to darīju ļoti bieži. Bija pat mirklis, kad vēlējos kļūt par aktrisi.
Vectēvs man bērnībā uzdāvināja Šekspīra kopotos rakstus, kurus es
izlasīju no pirmās līdz pēdējai rindiņai. Tie mani ļoti saviļņoja. Mani
interesēja visdažādākās kultūras norises. Tagad mans vīrs ir gleznotājs
un – gluži likumsakarīgi – es interesējos par vizuālajām mākslām.
Mani interesē arī mūzika, pati spēlēju ģitāru un čembalo. Jāsaka, ka
kultūra ir ļoti būtiska manas dzīves sastāvdaļa.
Kā Gētes institūta pārstāve jūs esat strādājusi vairākās valstīs. Kuras tās bija, un ar ko tās atšķīrās no Latvijas?
Vispirms minēšu Šanhaju Ķīnā, kur nokļuvu 1982. gadā. Gētes institūts
tur atradās universitātes telpās. Tas bija ļoti smags laiks Ķīnai, mēs
bijām ļoti ierobežoti.
Pēc tam es piecus gadus dzīvoju Dienvidkorejā. Tur valdīja militāra
diktatūra – cilvēki šai valstī dzīvoja bez pases, viņiem nebija tiesību
atstāt valsti, telefonsarunas noklausījās. Un mēs izjutām stingru
valsts kontroli.
Septiņus gadus strādāju arī Madridē, Spānijā. Ir ļoti grūti salīdzināt
šīs zemes ar Latviju, jo katra no tām ir atšķirīga. Spānijā, piemēram,
cilvēki nemācās svešvalodas, jo spāņu valoda ir ļoti izplatīta, viņiem
nav nepieciešamības pēc svešvalodām. Tur uzkrītoši jūtams, ka Spānija
kādreiz bijusi lielvalsts. Tādējādi dažkārt viņiem šķiet, ka citu
valstu pieredze nav nepieciešama. Ja runā par Latviju, es redzu, ka
pastāv ļoti liela interese par Vāciju. Tā ir sevišķa situācija, kas
raksturīga tikai Latvijai
Kādas ir Gētes institūta attiecības ar valsti? Kāds instruments – valstiskā uzstādījumā – ir Gētes institūts?
Runājot par institūta uzdevumiem, jārunā par diviem virzieniem.
Vispirms jāatzīmē, ka tā ir valsts institūcija, nevis privāta firma.
Institūta primārais uzdevums Vācijā ir vācu valodas mācīšana
ārzemniekiem. Savukārt ārzemēs Gētes institūts līdzās valodas mācīšanai
nodarbojas arī ar kultūras darbu. 1972. gadā tika noslēgts līgums ar
Vācijas Federatīvās Republikas Ārlietu ministriju, kuras uzdevumus
Gētes institūts veic visdažādākajās pasaules malās.
Gētes institūta darbs Latvijā jau no pirmajiem soļiem ir izcēlies ar
toleranci pret visu šeit notiekošo. Es ļoti labi atceros pirmo Gētes
institūta direktoru Frīdrihu Vinteršeitu un viņa lielo vēlēšanos, lai
"lietas notiktu". Vai šāda tolerance ir Gētes institūta darba
pamatprincips, vai arī attieksme atkarīga no personām, kuras uzņemas
nest savas valsts kultūru pasaulē?
Es tomēr teiktu, ka tolerance ir mūsu darba nozīmīga sastāvdaļa. Mēs
runājam par sadarbību kultūras jomā, un sastrādāties var tikai ar
partneriem. Tikai tad, ja abas puses savstarpēji respektē viena otru.
Tas nozīmē, ka mēs vienmēr respektējam konkrēto zemi, tās kultūru, jo
Gētes institūts nekad nerunā par kultūras importu vai eksportu, bet par
ideju mijiedarbību un kultūras attīstību. Tālab partneru vēlmes vienmēr
ir jāievēro, un mēs to darām. Es pat domāju, ka toleranci var aizstāt
ar vārdu "respekts".
Lai labāk izskaidrotu darbības principus, es varētu minēt kādu piemēru.
Piemēram, Francijas kultūras centrs ir viena no Francijas vēstniecības
sastāvdaļām. Tas nozīmē, ka centra direktors ir tieši pakļauts
Francijas vēstniekam Latvijā. Gētes institūts nav pakļauts Vācijas
vēstniecībai, jo tam ir līgums ar Vācijas Federatīvās Republikas
Ārlietu ministriju. Tātad Vācijas vēstniecība Latvijā nodarbojas ar
lietām, kas ir tās kompetencē, savukārt Gētes institūts – ar
citiem jautājumiem.
Mums visiem ir liels prieks par daudzajām mākslas izstādēm, ar kurām
Gētes institūts atzīmē savu 10 gadu jubileju Latvijā. Kā tas iespējams,
ka uz Latviju cits pēc cita atceļoja tik daudzi augsta līmeņa darbi?
Vispirms man jāatzīmē sadarbība ar Lāces kundzi, jo tieši viņa mums
atļāva divas reizes pēc kārtas Valsts Mākslas muzeja ekspozīciju zālē
rīkot šīs izstādes. Šie desmit gadi Latvijā gan Gētes institūtam,
gan Latvijas valstij ir bijis ļoti svarīgs laiks, tālab mēs sapratām,
ka, atzīmējot jubileju, jāparāda kaut kas ļoti labs, ka šis posms
jānoslēdz ar skaistiem projektiem. Ielūdzot mīļus un dārgus ciemiņus,
taču gribas kaut ko sevišķi labu un interesantu pagatavot...
Gētes institūta darbs Latvijā izceļas saistībā ar būtisku
kultūras norišu organizēšanu un virzīšanu – notiek regulāri
vizuālās mākslas, mūzikas, kino, teātra pasākumi. Līdzās izstādēm
notika arī operas "Jākobs Lencs" pirmizrāde. Vai šādas plašas
kultūras programmas iekļaušana Gētes
institūta darbā ir valsts pasūtījums vai tomēr privāta iniciatīva?
Vācijas valdība finansiāli atbalsta dažādus projektus, kurus īstenoto
Gētes institūts. Jautājums, ko mēs darām ar šiem līdzekļiem, kā to
izmantojam un kādu projektus realizējam, – tā ir mana atbildība,
un to es arī izšķiru. Vai es rīkoju izstādi, teātra izrādi, kino vai
semināru – tās ir manas tiesības lemt, ko ar šo naudu darīt. Es cenšos
to ieguldīt labos projektos un, protams, esmu priecīga, ka man ir dota
brīvība izvēlēties.
Es vēlētos arī, lai mūsu latviešu partneriem būtu vairāk brīvības,
izvēloties projektus. Lai viņiem nevajadzētu prasīt finansējumu katram
projektam atsevišķi. Domāju, ka, pastāvot finansiālai brīvībai, var arī
labāk strādāt.
Kāds ir Gētes institūta projektu finansēšanas mehānisms?
Ir zināma summa, kāda dota manā rīcībā vienam gadam. Protams, tiek
kontrolēts, kā izmantojam šos līdzekļus, jo tie nāk no nodokļu
maksātāju kabatas. Katrai mākslas nozarei ir ekspertu grupa, kurā
darbojas 12–15 cilvēki. Visi projekti, kurus es plānoju, man vispirms
jāiesniedz šai ekspertu grupai, kas bāzējas Minhenē. Tur izskata katru
projektu, vadoties pēc konkrētiem kritērijiem – kvalitātes,
nozīmīguma un ietekmes uz sabiedrību.
Kas ir šie eksperti – ierēdņi, kultūras profesionāļi?
Protams, ja mēs runājam par tādu ekspertu grupu, kas nodarbojas ar
kultūras projektiem, tur noteikti iesaistīti mākslas kritiķi,
pasniedzēji, dažādu teātru direktori utt. Viņi ne tikai dod
norādījumus, bet sniedz man arī padomu. Tas nozīmē arī to, ka pirms
projekta iesniegšanas Minhenē es atļaujos viņiem piezvanīt, lūdzot
padomu vai pat uzdodot dažus specifiskus jautājumus konkrētam
ekspertam. Jo projekts man ir labi jāsagatavo, ja vēlos, lai tas tiktu
akceptēts un es saņemtu finansējumu.
Pēc tam kad projekts ir realizēts Latvijā, mēs sniedzam atskaiti, kurā
jāatzīmē šādi punkti: cik cilvēku apmeklēja vai bija iesaistīti
projektā, kāda bija publikas reakcija; mums ir jāsniedz arī preses
izraksti, jāatskaitās konkrēti par līdzekļu izmantošanu. Šīs atskaites
izskata Minhenē un novērtē, kā projekts ir realizēts un vai esam
lietderīgi izmantojuši piešķirtos līdzekļus. Gētes institūts strādā
atklātībā. Tas nozīmē, ka kontrole ir ne tikai no Ārlietu ministrijas
puses. Mūs kontrolē arī sabiedrība un Vācijas vēstniecība Latvijā. Arī
Vācijas vēstniecība Latvijā saņem visus mūsu projektus. Ja kāds no tiem
vēstniecību neapmierina vai arī ja viņi uzskata, ka tajā ir iesaistīts
par maz cilvēku, vai arī ja šis projekts, viņuprāt, nesasniedz
auditoriju vai tam ir pārāk mazs kontakts ar konkrēto zemi, viņi var
šīs iebildes vai kritiku izteikt Ārlietu ministrijai. Mūs kontrolē arī
apmeklētāji no Vācijas, jo viņiem ir skaidrs, ka visi pasākumi, kuri
šeit notiek, tiek rīkoti par viņu – nodokļu maksātāju naudu.
Tātad šajā ekspertu padomē ietilpst arī Ārlietu ministrijas ierēdņi?
Visbiežāk tas ir tikai viens ierēdnis, bet var būt arī vairāki. Lai arī
līgums ar Ārlietu ministriju pastāv kopš 1972. gada, jāsaka, ka
sadarbība ar ministriju notikusi jau pirms šī līguma. Un jāatzīst, ka
konfliktu nekad nav bijis.
Tādi neveidojas tāpēc, ka savu darbu veicam ar atbildību. Vispirms ir
jāievēro, ka tie nav mūsu privātie līdzekļi, ar kuriem rīkojamies. Mēs
nedrīkstam zaudēt atbildības sajūtu. Ja es domāju par konfliktiem
plašākā mērogā (ne tikai Latvijas kontekstā), jāsaka, ka visā Gētes
institūta pastāvēšanas vēsturē atceros vienu vai divus konfliktus.
Viens bija saistībā ar 1968. gada studentu nemieriem Vācijā. Toreiz
daudzas Gētes institūta filiāles visā pasaulē pieminēja šos studentu
nemierus. Helmūts Kols, apmeklējot Gētes institūtu Vācijā, atļāvās
teikt, ka šī studentu nemieru atspoguļošana varbūt nav bijusi īsti
politiski pareiza. Man jāsaka, ka Gētes institūts nav politiska
organizācija.
Pēc kādiem principiem jūs vadāties, izšķiroties par to vai citu projektu? Varbūt Ārlietu ministrija piedāvā kādu programmu?
Vācijas Ārlietu ministrija nedod norādījumus, kādus projektus vajadzētu
realizēt, jo ar kultūras jautājumiem ārzemēs nodarbojas nevis ārlietu
ministrijas, bet gan Gētes institūts. Protams, dažkārt tiek izteikti
priekšlikumi, bet tie netiek pasniegti kā obligāti. Kas attiecas uz
mani privāti, tad jāatzīst, ka negribu realizēt projektus, kuriem Gētes
institūts būtu tikai finansētājs. Es cenšos veidot projektus kopā ar
latviešu partneriem.
Gribu teikt, ka orientējos visā, kas notiek Latvijā. Katru dienu lasu
lielākos laikrakstus – "Dienu", "Neatkarīgo Rīta Avīzi", skatos
Latvijas televīziju un rītos klausos arī Latvijas radio. Tas nozīmē, ka
man ir skaidrs, kas Latvijā ir jauns, par ko Latvija diskutē. Es jūtu,
kādi jautājumi šobrīd ir svarīgi vai populāri šai valstī, vai tiem ir
kaut kas kopīgs ar Vāciju. Par to visu es runāju ar partneriem šeit
Latvijā. Tās varbūt dažādas tēmas – filmas, narkotikas, teātris,
filozofija. Es meklēju partnerus, un tad mēs kopīgi spriežam, vai tur
varētu sanākt kāds projekts.
Otrkārt, veidojot projektus, nevis es vēršos pie latviešu partneriem,
bet latvieši nāk pie manis un lūdz speciālistu palīdzību. Piemēram
šogad pie manis atnāca dakteris Strazdiņš un vēlējās, lai es arī
iesaistītos projektā, kas nodarbojas ar narkomānijas problēmu. Biju
ļoti priecīga par šādu priekšlikumu.
Kuri no sadarbības punktiem, areāliem jums līdz šim likušies veiksmīgākie un interesantākie?
Man jāsaka – ļoti daudzi. Pagājušā gadā kopā ar studentiem realizējām
kino projektu, mums ir jau ilgāka sadarbība ar filozofu Igoru Šuvajevu.
Bet es nevaru uzsvērt vienu konkrētu nozari, kas būtu sevišķi
interesanta. Varētu tikai teikt, ka viens no garākajiem un
sarežģītākajiem projektiem noteikti bija operas "Jākobs Lencs"
iestudējums.
Vai ir bijuši ar šejienes kultūrvidi saistīti skaisti pārdzīvojumi?
Es gribētu uzsvērt, ka salīdzinājumā ar citām valstīm Latvijā ir
ļoti liela interese par kultūru. Nezinu, vai ir veikta statistika, bet
man būtu interesanti uzzināt, cik bieži viens latvietis gada laikā
apmeklē koncertus, teātri vai operu. Es jūtu, ka vajadzība pēc kultūras
šajā zemē ir ļoti liela, un tas, protams, ir skaisti. Ja runājam par
kādu sevišķu pārdzīvojumu saistībā ar kultūru Latvijā, domāju, ka,
tāpat kā daudziem citiem, arī man liels pārdzīvojums bija Rīgas 800
gadu svētki, kas bija ne tikai krāšņš pasākums, bet parādīja arī tautas
kopības izjūtu.
Ja jūs paraugāties uz vācu kultūras fenomenu, kas jums personīgi ir tuvākais.
Kas attiecas uz manu gaumi, varu sniegt konkrētas atbildes. Mājās
klausos Bahu, Šūbertu, Vāgneru, arī jauno vācu popmūziku, arī hiphopu.
Personīgi pazīstu komponistu Ģērģu Ligeti un ļoti labprāt klausos viņa
mūziku. Man patīk tāds virziens kā slam-poetry, kas ir mūzikas un
dzejas apvienojums. Man patīk 18. gadsimta literatūra, es lasu mūsdienu
dzejnieku darbus, piemēram, Martīna Štrausa dzeju. Esmu sajūsmā par
Viljamu Forsaitu, kas šobrīd vada deju grupu Frankfurtē. Runājot par
kino, gribētos izcelt režisori Ulriki Otingenu. Viņas jaunā filma
Good bye Lenin ir lieliska (ceru, ka nākamajā gadā mums būs iespēja
uzaicināt režisori uz Rīgu, kā arī parādīt šo filmu). Fasbinders
protams, ir kultūras fenomens pats par sevi, taču es priekšroku dodu
Aleksandram Klūgem.
Runājot par vācu kultūras fenomenu, jāatceras, ka Vācija ir federāla
valsts, kas sastāv no daudzām zemēm. Tas ir pamats tam, ka Vācijā
kultūrai ir daudzi centri – Ziemeļvācijā savs, Bavārijā savs utt. Tas
padara šo kultūru ļoti daudzšķautņainu. Katrā zemē kultūras jautājumi
tiek risināti neatkarīgi, katrai zemei ir sava federālā valdībā. Tāpēc
var teikt, ka Vācijā kultūras dzīve ir ļoti bagāta, un, es domāju, tas
ir visas Vācijas kapitāls.n
Kāds ir process, kurā izveidojas tik plaša spektra kultūras menedžeris kā jūs? Kāda ir jūsu pamatspecialitāte?
Mana atbilde jūs droši vien pārsteigs. Mana pirmā profesionālā sfēra
bija ķīmijas industrija. Pēc skolas beigšanas gribēju studēt teātra
zinātnes, bet tēvs atrunāja, sakot, ka vajadzīga kārtīga profesija. Tā
sāku strādāt ķīmijas rūpnīcā, un var teikt, ka biju ļoti
aizrāvusies ar savu darbu. Mani vēl līdz šai dienai interesē
dabaszinātnes, tomēr es sāku studēt angļu un vācu literatūru un teātra
zinātni.
Paralēli mācībām arī strādāju. Tas deva iespēju pašai finansēt
studijas, būt neatkarīgai no tēva, un man tas bija ļoti svarīgi. Ģimenē
biju vienīgais bērns, un interese par teātri radās jau agrā bērnībā.
Atceros, ka pirmo teātra izrādi apmeklēju piecu gadu vecumā un turpmāk
to darīju ļoti bieži. Bija pat mirklis, kad vēlējos kļūt par aktrisi.
Vectēvs man bērnībā uzdāvināja Šekspīra kopotos rakstus, kurus es
izlasīju no pirmās līdz pēdējai rindiņai. Tie mani ļoti saviļņoja. Mani
interesēja visdažādākās kultūras norises. Tagad mans vīrs ir gleznotājs
un – gluži likumsakarīgi – es interesējos par vizuālajām mākslām.
Mani interesē arī mūzika, pati spēlēju ģitāru un čembalo. Jāsaka, ka
kultūra ir ļoti būtiska manas dzīves sastāvdaļa.
Kā Gētes institūta pārstāve jūs esat strādājusi vairākās valstīs. Kuras tās bija, un ar ko tās atšķīrās no Latvijas?
Vispirms minēšu Šanhaju Ķīnā, kur nokļuvu 1982. gadā. Gētes institūts
tur atradās universitātes telpās. Tas bija ļoti smags laiks Ķīnai, mēs
bijām ļoti ierobežoti.
Pēc tam es piecus gadus dzīvoju Dienvidkorejā. Tur valdīja militāra
diktatūra – cilvēki šai valstī dzīvoja bez pases, viņiem nebija tiesību
atstāt valsti, telefonsarunas noklausījās. Un mēs izjutām stingru
valsts kontroli.
Septiņus gadus strādāju arī Madridē, Spānijā. Ir ļoti grūti salīdzināt
šīs zemes ar Latviju, jo katra no tām ir atšķirīga. Spānijā, piemēram,
cilvēki nemācās svešvalodas, jo spāņu valoda ir ļoti izplatīta, viņiem
nav nepieciešamības pēc svešvalodām. Tur uzkrītoši jūtams, ka Spānija
kādreiz bijusi lielvalsts. Tādējādi dažkārt viņiem šķiet, ka citu
valstu pieredze nav nepieciešama. Ja runā par Latviju, es redzu, ka
pastāv ļoti liela interese par Vāciju. Tā ir sevišķa situācija, kas
raksturīga tikai Latvijai
Kādas ir Gētes institūta attiecības ar valsti? Kāds instruments – valstiskā uzstādījumā – ir Gētes institūts?
Runājot par institūta uzdevumiem, jārunā par diviem virzieniem.
Vispirms jāatzīmē, ka tā ir valsts institūcija, nevis privāta firma.
Institūta primārais uzdevums Vācijā ir vācu valodas mācīšana
ārzemniekiem. Savukārt ārzemēs Gētes institūts līdzās valodas mācīšanai
nodarbojas arī ar kultūras darbu. 1972. gadā tika noslēgts līgums ar
Vācijas Federatīvās Republikas Ārlietu ministriju, kuras uzdevumus
Gētes institūts veic visdažādākajās pasaules malās.
Gētes institūta darbs Latvijā jau no pirmajiem soļiem ir izcēlies ar
toleranci pret visu šeit notiekošo. Es ļoti labi atceros pirmo Gētes
institūta direktoru Frīdrihu Vinteršeitu un viņa lielo vēlēšanos, lai
"lietas notiktu". Vai šāda tolerance ir Gētes institūta darba
pamatprincips, vai arī attieksme atkarīga no personām, kuras uzņemas
nest savas valsts kultūru pasaulē?
Es tomēr teiktu, ka tolerance ir mūsu darba nozīmīga sastāvdaļa. Mēs
runājam par sadarbību kultūras jomā, un sastrādāties var tikai ar
partneriem. Tikai tad, ja abas puses savstarpēji respektē viena otru.
Tas nozīmē, ka mēs vienmēr respektējam konkrēto zemi, tās kultūru, jo
Gētes institūts nekad nerunā par kultūras importu vai eksportu, bet par
ideju mijiedarbību un kultūras attīstību. Tālab partneru vēlmes vienmēr
ir jāievēro, un mēs to darām. Es pat domāju, ka toleranci var aizstāt
ar vārdu "respekts".
Lai labāk izskaidrotu darbības principus, es varētu minēt kādu piemēru.
Piemēram, Francijas kultūras centrs ir viena no Francijas vēstniecības
sastāvdaļām. Tas nozīmē, ka centra direktors ir tieši pakļauts
Francijas vēstniekam Latvijā. Gētes institūts nav pakļauts Vācijas
vēstniecībai, jo tam ir līgums ar Vācijas Federatīvās Republikas
Ārlietu ministriju. Tātad Vācijas vēstniecība Latvijā nodarbojas ar
lietām, kas ir tās kompetencē, savukārt Gētes institūts – ar
citiem jautājumiem.
Mums visiem ir liels prieks par daudzajām mākslas izstādēm, ar kurām
Gētes institūts atzīmē savu 10 gadu jubileju Latvijā. Kā tas iespējams,
ka uz Latviju cits pēc cita atceļoja tik daudzi augsta līmeņa darbi?
Vispirms man jāatzīmē sadarbība ar Lāces kundzi, jo tieši viņa mums
atļāva divas reizes pēc kārtas Valsts Mākslas muzeja ekspozīciju zālē
rīkot šīs izstādes. Šie desmit gadi Latvijā gan Gētes institūtam,
gan Latvijas valstij ir bijis ļoti svarīgs laiks, tālab mēs sapratām,
ka, atzīmējot jubileju, jāparāda kaut kas ļoti labs, ka šis posms
jānoslēdz ar skaistiem projektiem. Ielūdzot mīļus un dārgus ciemiņus,
taču gribas kaut ko sevišķi labu un interesantu pagatavot...
Gētes institūta darbs Latvijā izceļas saistībā ar būtisku
kultūras norišu organizēšanu un virzīšanu – notiek regulāri
vizuālās mākslas, mūzikas, kino, teātra pasākumi. Līdzās izstādēm
notika arī operas "Jākobs Lencs" pirmizrāde. Vai šādas plašas
kultūras programmas iekļaušana Gētes
institūta darbā ir valsts pasūtījums vai tomēr privāta iniciatīva?
Vācijas valdība finansiāli atbalsta dažādus projektus, kurus īstenoto
Gētes institūts. Jautājums, ko mēs darām ar šiem līdzekļiem, kā to
izmantojam un kādu projektus realizējam, – tā ir mana atbildība,
un to es arī izšķiru. Vai es rīkoju izstādi, teātra izrādi, kino vai
semināru – tās ir manas tiesības lemt, ko ar šo naudu darīt. Es cenšos
to ieguldīt labos projektos un, protams, esmu priecīga, ka man ir dota
brīvība izvēlēties.
Es vēlētos arī, lai mūsu latviešu partneriem būtu vairāk brīvības,
izvēloties projektus. Lai viņiem nevajadzētu prasīt finansējumu katram
projektam atsevišķi. Domāju, ka, pastāvot finansiālai brīvībai, var arī
labāk strādāt.
Kāds ir Gētes institūta projektu finansēšanas mehānisms?
Ir zināma summa, kāda dota manā rīcībā vienam gadam. Protams, tiek
kontrolēts, kā izmantojam šos līdzekļus, jo tie nāk no nodokļu
maksātāju kabatas. Katrai mākslas nozarei ir ekspertu grupa, kurā
darbojas 12–15 cilvēki. Visi projekti, kurus es plānoju, man vispirms
jāiesniedz šai ekspertu grupai, kas bāzējas Minhenē. Tur izskata katru
projektu, vadoties pēc konkrētiem kritērijiem – kvalitātes,
nozīmīguma un ietekmes uz sabiedrību.
Kas ir šie eksperti – ierēdņi, kultūras profesionāļi?
Protams, ja mēs runājam par tādu ekspertu grupu, kas nodarbojas ar
kultūras projektiem, tur noteikti iesaistīti mākslas kritiķi,
pasniedzēji, dažādu teātru direktori utt. Viņi ne tikai dod
norādījumus, bet sniedz man arī padomu. Tas nozīmē arī to, ka pirms
projekta iesniegšanas Minhenē es atļaujos viņiem piezvanīt, lūdzot
padomu vai pat uzdodot dažus specifiskus jautājumus konkrētam
ekspertam. Jo projekts man ir labi jāsagatavo, ja vēlos, lai tas tiktu
akceptēts un es saņemtu finansējumu.
Pēc tam kad projekts ir realizēts Latvijā, mēs sniedzam atskaiti, kurā
jāatzīmē šādi punkti: cik cilvēku apmeklēja vai bija iesaistīti
projektā, kāda bija publikas reakcija; mums ir jāsniedz arī preses
izraksti, jāatskaitās konkrēti par līdzekļu izmantošanu. Šīs atskaites
izskata Minhenē un novērtē, kā projekts ir realizēts un vai esam
lietderīgi izmantojuši piešķirtos līdzekļus. Gētes institūts strādā
atklātībā. Tas nozīmē, ka kontrole ir ne tikai no Ārlietu ministrijas
puses. Mūs kontrolē arī sabiedrība un Vācijas vēstniecība Latvijā. Arī
Vācijas vēstniecība Latvijā saņem visus mūsu projektus. Ja kāds no tiem
vēstniecību neapmierina vai arī ja viņi uzskata, ka tajā ir iesaistīts
par maz cilvēku, vai arī ja šis projekts, viņuprāt, nesasniedz
auditoriju vai tam ir pārāk mazs kontakts ar konkrēto zemi, viņi var
šīs iebildes vai kritiku izteikt Ārlietu ministrijai. Mūs kontrolē arī
apmeklētāji no Vācijas, jo viņiem ir skaidrs, ka visi pasākumi, kuri
šeit notiek, tiek rīkoti par viņu – nodokļu maksātāju naudu.
Tātad šajā ekspertu padomē ietilpst arī Ārlietu ministrijas ierēdņi?
Visbiežāk tas ir tikai viens ierēdnis, bet var būt arī vairāki. Lai arī
līgums ar Ārlietu ministriju pastāv kopš 1972. gada, jāsaka, ka
sadarbība ar ministriju notikusi jau pirms šī līguma. Un jāatzīst, ka
konfliktu nekad nav bijis.
Tādi neveidojas tāpēc, ka savu darbu veicam ar atbildību. Vispirms ir
jāievēro, ka tie nav mūsu privātie līdzekļi, ar kuriem rīkojamies. Mēs
nedrīkstam zaudēt atbildības sajūtu. Ja es domāju par konfliktiem
plašākā mērogā (ne tikai Latvijas kontekstā), jāsaka, ka visā Gētes
institūta pastāvēšanas vēsturē atceros vienu vai divus konfliktus.
Viens bija saistībā ar 1968. gada studentu nemieriem Vācijā. Toreiz
daudzas Gētes institūta filiāles visā pasaulē pieminēja šos studentu
nemierus. Helmūts Kols, apmeklējot Gētes institūtu Vācijā, atļāvās
teikt, ka šī studentu nemieru atspoguļošana varbūt nav bijusi īsti
politiski pareiza. Man jāsaka, ka Gētes institūts nav politiska
organizācija.
Pēc kādiem principiem jūs vadāties, izšķiroties par to vai citu projektu? Varbūt Ārlietu ministrija piedāvā kādu programmu?
Vācijas Ārlietu ministrija nedod norādījumus, kādus projektus vajadzētu
realizēt, jo ar kultūras jautājumiem ārzemēs nodarbojas nevis ārlietu
ministrijas, bet gan Gētes institūts. Protams, dažkārt tiek izteikti
priekšlikumi, bet tie netiek pasniegti kā obligāti. Kas attiecas uz
mani privāti, tad jāatzīst, ka negribu realizēt projektus, kuriem Gētes
institūts būtu tikai finansētājs. Es cenšos veidot projektus kopā ar
latviešu partneriem.
Gribu teikt, ka orientējos visā, kas notiek Latvijā. Katru dienu lasu
lielākos laikrakstus – "Dienu", "Neatkarīgo Rīta Avīzi", skatos
Latvijas televīziju un rītos klausos arī Latvijas radio. Tas nozīmē, ka
man ir skaidrs, kas Latvijā ir jauns, par ko Latvija diskutē. Es jūtu,
kādi jautājumi šobrīd ir svarīgi vai populāri šai valstī, vai tiem ir
kaut kas kopīgs ar Vāciju. Par to visu es runāju ar partneriem šeit
Latvijā. Tās varbūt dažādas tēmas – filmas, narkotikas, teātris,
filozofija. Es meklēju partnerus, un tad mēs kopīgi spriežam, vai tur
varētu sanākt kāds projekts.
Otrkārt, veidojot projektus, nevis es vēršos pie latviešu partneriem,
bet latvieši nāk pie manis un lūdz speciālistu palīdzību. Piemēram
šogad pie manis atnāca dakteris Strazdiņš un vēlējās, lai es arī
iesaistītos projektā, kas nodarbojas ar narkomānijas problēmu. Biju
ļoti priecīga par šādu priekšlikumu.
Kuri no sadarbības punktiem, areāliem jums līdz šim likušies veiksmīgākie un interesantākie?
Man jāsaka – ļoti daudzi. Pagājušā gadā kopā ar studentiem realizējām
kino projektu, mums ir jau ilgāka sadarbība ar filozofu Igoru Šuvajevu.
Bet es nevaru uzsvērt vienu konkrētu nozari, kas būtu sevišķi
interesanta. Varētu tikai teikt, ka viens no garākajiem un
sarežģītākajiem projektiem noteikti bija operas "Jākobs Lencs"
iestudējums.
Vai ir bijuši ar šejienes kultūrvidi saistīti skaisti pārdzīvojumi?
Es gribētu uzsvērt, ka salīdzinājumā ar citām valstīm Latvijā ir
ļoti liela interese par kultūru. Nezinu, vai ir veikta statistika, bet
man būtu interesanti uzzināt, cik bieži viens latvietis gada laikā
apmeklē koncertus, teātri vai operu. Es jūtu, ka vajadzība pēc kultūras
šajā zemē ir ļoti liela, un tas, protams, ir skaisti. Ja runājam par
kādu sevišķu pārdzīvojumu saistībā ar kultūru Latvijā, domāju, ka,
tāpat kā daudziem citiem, arī man liels pārdzīvojums bija Rīgas 800
gadu svētki, kas bija ne tikai krāšņš pasākums, bet parādīja arī tautas
kopības izjūtu.
Ja jūs paraugāties uz vācu kultūras fenomenu, kas jums personīgi ir tuvākais.
Kas attiecas uz manu gaumi, varu sniegt konkrētas atbildes. Mājās
klausos Bahu, Šūbertu, Vāgneru, arī jauno vācu popmūziku, arī hiphopu.
Personīgi pazīstu komponistu Ģērģu Ligeti un ļoti labprāt klausos viņa
mūziku. Man patīk tāds virziens kā slam-poetry, kas ir mūzikas un
dzejas apvienojums. Man patīk 18. gadsimta literatūra, es lasu mūsdienu
dzejnieku darbus, piemēram, Martīna Štrausa dzeju. Esmu sajūsmā par
Viljamu Forsaitu, kas šobrīd vada deju grupu Frankfurtē. Runājot par
kino, gribētos izcelt režisori Ulriki Otingenu. Viņas jaunā filma
Good bye Lenin ir lieliska (ceru, ka nākamajā gadā mums būs iespēja
uzaicināt režisori uz Rīgu, kā arī parādīt šo filmu). Fasbinders
protams, ir kultūras fenomens pats par sevi, taču es priekšroku dodu
Aleksandram Klūgem.
Runājot par vācu kultūras fenomenu, jāatceras, ka Vācija ir federāla
valsts, kas sastāv no daudzām zemēm. Tas ir pamats tam, ka Vācijā
kultūrai ir daudzi centri – Ziemeļvācijā savs, Bavārijā savs utt. Tas
padara šo kultūru ļoti daudzšķautņainu. Katrā zemē kultūras jautājumi
tiek risināti neatkarīgi, katrai zemei ir sava federālā valdībā. Tāpēc
var teikt, ka Vācijā kultūras dzīve ir ļoti bagāta, un, es domāju, tas
ir visas Vācijas kapitāls.
|