Tikai daŽi starpkontinentālā "puŽĻa" elementi Helēna Demakova |
|
Volfs Fostels. FUXUS - PIANO - LITUANIA
Aina no 24 stundu ilgas akcijas 1965. gadā
Nam Džun Paiks. I BELIEVE IN REINCARNATION, I WONT TO BE A FROG IN MY NEW LIFE, WOOSTER STREET SIGN
Fluxus izstāde Rīgā iesākās ar Emeta Viljamsa performancēm
Fluxus izstāde Rīgā iesākās ar Emeta Viljamsa performancēm
Fluxus izstāde Rīgā iesākās ar Emeta Viljamsa performancēm
Fluxus izstāde Rīgā iesākās ar Emeta Viljamsa performancēm
|
| 1. Fluxus noslēpumi
Fluxus noslēpums ir sēnes, kuras tik ļoti patika Džonam Keidžam un
kuras viņš pazina īsteni akadēmiskā izpratnē. Savas "Dienasgrāmatas"
apakšvirsrakstā Keidžs rakstīja: "Kā lai uzlabo pasauli – jūs tikai
vērsīsiet lietas uz slikto pusi."1
Kā Keidža pasaulē, kura nemaz nebija "viņējā" – kā jau dzen adeptam
–, sēnes saistījās ar laiku, kas bija noteicošā subjektu veidojošā
forma? Vai arī sēne ir "atvērta partitūra"?
Mazāks noslēpums ir bites, kuras tik ļoti patika Jozefam Boisam. Tās ir
tik noslēpumainas kā ikviena grūti izprotama individuālā mitoloģija –
viena izcila mākslinieka radītā simbolu sistēma.
Personības un to simboli bija iemesls Fluxus lēnai iziršanai.
Protams, katram ir savi Fluxus noslēpumi vai arī to nav vispār.
2. Fluxus definīcijas
Fluxus definīcijas ir tikpat nenoteiktas kā šis mākslas virziens jeb
radošā kustība, kas aptvēra vairāku kontinentu māksliniekus, it īpaši
aktivizējoties Ņujorkā, Vīsbādenē, Diseldorfā, Ķelnē, Nicā, Parīzē,
Kopenhāgenā, Amsterdamā un Tokijā. Tikai ļoti intelektuālā un vāciski
precīzā Kārina Tomasa savā neskaitāmas reizes pārizdotajā "Mākslinieku
leksikonā" iedrošinās strikti skaidrot, ka "Fluxus ir 1962. gadā
pasludināta, cieši ar hepeningu saistīta un tādējādi grūti nošķirama
akciju forma, kuru var apzīmēt kā kolāžu, kas komponēta no notikumu
nogriežņiem"2. Tā nu tas īsti nav, pret šo un citām definīcijām
iebilduši daudzi Fluxus mākslinieki, līdz pat pilnīgai attiecību
saraušanai ar šo virzienu un tā redzamākajiem ideologiem.
Nosaukuma Fluxus autors un sākotnējais visas starptautiskās kustības
aktīvākais organizētājs bija lietuviešu izcelsmes ņujorkietis Džordžs
Mačūns. Sākotnēji Fluxus bija iecerēts kā žurnāla nosaukums, taču šis
izdevums nekad neieraudzīja dienasgaismu. Toties parādījās daudzi citi
"notikumi" ar Fluxus zīmogu, piemēram Mačūna savāktie multiples,
uzsaukumi un Fluxus ikgadējās kastītes (Yearboxes), kuras saturēja
daudzu mākslinieku "neobligātus" darbiņus bez paraksta.
1993. gadā Ovens F. Smits savā monogrāfijā "Fluxus: īsa vēsture"
raksta, ka Mačūns lietojis vārda Flux leksikālo definīciju, lai
definētu, kas ir Fluxus. Tas būtu kā tecēšanas akts, kā nepārtraukta
tālākplūšana, kā lietu nemitīga pārvērtība.3 Šī nosaukuma nozīmju laukā
visas Fluxus iekšējās pretrunas kļūst par tā dabisku sastāvdaļu.
Mačūns centās Fluxus padarīt par viengabalainu starptautisku tīklojumu,
taču tas bija visdažādāko mākslinieku nenoteikta, kaut arī reizēm
kopēja platforma. Uz šīs platformas varēja vienlaikus vai dažādos
laikos nostāties Džons Keidžs, La Monte Jangs, Nam Džun Paiks, Volfs
Fostels, Jozefs Boiss, Džordžs Brehts, Robērs Filū, Joko Ono, Emets
Viljamss, Roberts Votss, Diks Higinss, Alisona Nolza, Bjerns Norgārds,
Henings Kristensens, Bendžamens Patersons un citi.
Mačūns bija tas, ko žargonā varētu nosaukt par "promoteri"
(sekmētāju, organizētāju, tirgzini...), un viņam esam pateicību parādā
par daudziem Fluxus notikumiem, kurus sauca arī par koncertiem. Viņš
veidoja koncertu programmas, un viņš veidoja kontaktus. Viņa nelaime
bija apsēstība ar kanona piemērošanu šai tik atvērtai kustībai, kas
beigu beigās – jau 60. gadu vidū – noveda pie daudziem konfliktiem tā
saucamo Fluxus mākslinieku vidē. Lūk, katalogā4, kas pavadīja Gētes
institūta rīkoto izstādi septembrī Rīgā, lasām, ka labākais Mačūnā bija
viņa lietuviskā izcelme. To teicis neviens cits kā Jozefs Boiss.
Protams, tās ir blēņas tāpat kā daudz kas cits, ko teikuši lieli
mākslinieki. Mačūns bija marksists un tirgzinis, taču tam nebija nekāda
sakara ar okupēto Lietuvu 50. un 60. gadu mijā.
1963. gadā Džordžs Mačūns rakstīja savu Fluxus manifesto. Sekojošais ir
viens no manifesta variantiem, kas apraksta tā saucamās mākslas un
"Fluxus izklaides mākslas" atšķirības5:
"Māksla
Lai attaisnotu savu mākslinieka profesionālo, parazītisko un elitāro statusu sabiedrībā,
viņam ir jādemonstrē sava pilnīgā nepieciešamība un ekskluzivitāte,
viņam ir jādemonstrē publikas atkarība no viņa,
viņam ir jādemonstrē, ka neviens cits kā vien mākslinieks var radīt mākslu.
_____________________________________________________________________________
Tādējādi mākslai ir jābūt kompleksai, pretenciozai, dziļai, nopietnai, intelektuālai, iedvesmotai, nozīmīgai, teatrālai.
Tai ir jāparādās kā vērtīgai patēriņa precei, lai nodrošinātu mākslinieku ar ienākumiem.
Lai celtu tās vērtību (mākslinieka ienākumus un patrona peļņu), māksla
tiek radīta tā, lai tā izskatītos neparasti īpaša un ierobežota skaitā,
lai tādējādi to iegūtu un tai piekļūtu tikai sociālā elite un
institūcijas.
Fluxus izklaides māksla
Lai nostiprinātu mākslinieka neprofesionālo statusu sabiedrībā,
viņam ir jādemonstrē mākslinieka nenozīmība un iekļaušanās,
viņam ir jādemonstrē publikas pašpietiekamība,
viņam ir jādemonstrē, ka māksla var būt viskautkas un to pagatavot var ikviens.
______________________________________________________________________
Tādējādi izklaides mākslai ir jābūt vienkāršai, izklaidējošai,
nepretenciozai, uzmanīgai pret nenozīmībām, tai nav jābūt saistītai ar
prasmēm vai nebeidzamiem vingrinājumiem, tai nav jāpiemīt preces vai
institucionālajai vērtībai.
Izklaides mākslas vērtība ir jāpazemina, radot to neierobežotā skaitā,
producējot to masveidīgi un padarot to pieejamu visiem un pie reizes
par tādu, kuru var producēt jebkurš.
Fluxus izklaides māksla ir arjergards bez pretenzijām vai mudinājuma
līdzdarboties skriešanās sacensībās ar avangardu. Tas tiecas pēc
vienkārša, dabiska notikuma monostrukturālām un neteatrālām kvalitātēm,
tas ir spēle vai joks. Tajā sajaucas Spaiks Džonss, vodeviļa, joki,
bērnu spēles un Dišāns." Te manifests beidzas.
Divdesmit gadus vēlāk, 1983. gadā, ievērojamais vācu kritiķis Tomass
Šmits-Vulfens presē raksta6, ka Fluxus nekad nav bijis patstāvīgs
mākslas virziens kā kubisms vai sirreālisms, ka Fluxus mākslinieki
pamatīgi uzjautrinās, sekojot mākslas zinātnieku vēlmei viņus kārtīgi
definēt. Viņš raksta, ka vienīgais, ko skaidri var pateikt par Fluxus,
ir tā ciltstēva vārds – Džons Keidžs.
Vai Fluxus bija dzīves "ievadīšana" mākslā, dzīve kā māksla vai kā mākslas produkts?
Šādus jautājumus var sastapt 80. gadu presē (tās izlasi laipni pirms
gadiem desmit sakopēja daudzu latviešu mākslinieku draugs Berlīnē
Herberts Jakobi), savukārt vēl 60. gadu prese ir naidīguma un
neizpratnes pilna. No otras puses, būtu grūti pārliecināt vācu birģeri,
kurš mīl vai nu šlāgermūziku, vai Rihardu Vāgneru, ka klavieru
preparēšana – kā to 60. gadu Fluxus koncertos veica Nam Džun Paiks, bet
50. gadu beigās tam priekšrakstus deva Džons Keidžs – ir atbalstāma
radoša nodarbe...
Pirmie asociatīvie jēdzieni, kuri tīri personīgi nāk prātā, lai
raksturotu Fluxus kustību, ir šādi: aptuvenība, atvērtība, anonimitāte,
piezemētība, ikdienišķums, laicīgums, rotaļīgums, dullība, skaņiskums,
vienkāršība, robežu šķērsošana, jautrība, atkārtošanās, ritmiskums,
tīklošanās, čupošanās, sarakstīšanās.
Ar Fluxus nostiprinās mūsdienu mākslas starpdisciplinārā iedaba.
Izstāžu zāle var būt vieta, kurā tiekas vai netiekas mūziķis,
filmveidis, dzejnieks vai arī mūziķis ir vienlaicīgi vizuālais
mākslinieks (Keidža partitūras!), vai arī par vizuālo mākslu meistaru
kļūst dzejnieks (konkrētās dzejas paraugi izstāžu zālēs!). Žanrs un
profesionālā izglītība nav noteicošais faktors, galvenais ir
kreativitāte un kopējs noskaņu lauks ar domubiedriem starptautiskajās
interferencēs.
Iespējamas arī citas asociācijas, taču tās nav bezgalīgas. Ir
kaut kas tāds, kas principiāli atšķir Fluxus no mūsdienu – 21. gadsimta
sākuma aktuālās mākslas ar visu tās stilistisko daudzveidību. Un tas
nav tikai Fluxus ritmiskums un ģenēze eksperimentālās mūzikas jomā.
Fluxus mākslinieki tomēr bija demiurgi, kuri ikdienišķu objektu vai tā
kārtojumu iekļāva pārdzīvojuma un pieredzes jomā, kam bija tiešs sakars
ar tā saucamo mākslu. Fluxus mākslinieks ar savu estētisko aktu iecēla
priekšmetu vai notikumu "mākslas vertikālajā sfērā"7.
Toreiz, 60. gados, un arī tagad mākslinieks ir savveida kolekcionārs,
arheologs un multiplikators. Tomēr kaut kas principiāli jauns ir
noticis ar cilvēku šajās dekādēs, un Fluxus nosacītā ideoloģija ir
apaugusi ar daudz ko citu.
To varētu raksturot ar vienu piemēru. Viens no aktīvākajiem 60. gadu
Fluxus atbalstītājiem, aktivitāšu organizētājiem un Fluxus mākslas
paraugu kolekcionāriem bija galerists Renē Bloks, viņš ir arī viens no
Rīgā notikušās Fluxus izstādes kataloga veidotājiem. Jo liels bija šo
rindu autores izbrīns, kad 2001. gada vasarā telefona klausulē
atskanēja Bloka kunga balss. Viņš runāja par "brīnišķīgajām"
(wunderschöne) Lailas Pakalniņas un Viestura Kairiša/Ilmāra Blumberga
filmiņām, kuras redzējis Venēcijā, un lūdza atļauju tās parādīt
starptautiskā izstādē Kaseles muzejā Fridericianum.
Renē Bloks, kurš runā par Fluxus kā par "prāta stāvokli", tagad
strādā arī ar citiem prāta stāvokļiem, kuri ir pabeigti un kuri ir
sižetiski (stāstoši) vēstījumi. Fluxus dzīvo bez naratīva, toties tagad
Renē Bloks pieņem kaut ko, kas ir wunderschön ar visu iespējamo
skaidrojumu. Mākslinieku radīto "iespējamo pasauļu" amplitūda viņam
ir paplašinājusies.
Tagadnes mākslinieks atšķirībā no Fluxus meistariem, kuri lika un ļāva
MĀKSLAI tapt caur skatienu un skaņu, ir drīzāk pilots. Viņš vai viņa ir
piloti izlūklidmašīnās, kuras ienirst jauno tehnoloģiju, sociālo
problēmu un TV komentāru sfērās, un galaprodukts nav tikai MĀKSLAS
augstumos pacelts ready-made, lai tā būtu skaņa vai priekšmets.
Šodienas māksla, lai cik tas izklausītos paradoksāli, mazāk saistīta ar
MĀKSLU, bet vairāk ar reālo dzīvi.
Kaut kas ir principiāli mainījies un paplašinājies, taču Fluxus ir šīs paplašināšanās vidusposms.
3. Ģenēze
Sākumposms ir Marsels Dišāns. Viņa paša izvēlētie ready-made jeb
industriāli pagatavoti ikdienas patēriņa priekšmeti iegūst mākslas
statusu noteiktā kontekstā. Dišāns šo kontekstu paraksta, taču nelauž.
Tāpat kā MĀKSLAS kontekstu nelauž Džons Keidžs ar visu savu
"Klusumu", kurā ready-made ir telpā "gadījušās" visas un visādas
skaņas, vai izmantojot Freskobaldi Canzoni kā ready-made.
Personīgās izvēles moments Dišānam ir lielāks nekā Keidžam. Vairāk
subjektīvisma. Lielāka arī misticisma deva, kas apelē pie
"konstruējamā" mākslas konteksta, kurš tomēr kaut kur iepriekš pastāv
kā "naturalizēts" dotums. Bet kas to ir naturalizējis? Kas ir
tradīcijas ģenēze? Te atbildes nav, iespējams, ka šī ir tā "pārspīlētā
Dišāna klusēšana", par kuru mākslinieki runās no Ņujorkas līdz
Diseldorfai 50. un 60. gados.
Keidžu var uzskatīt par 20. gadsimta otrās puses visietekmīgāko figūru,
ja runā par mākslas robežu paplašināšanu. Viņa organizētie koncerti
Black Mountin koledžā Ziemeļkarolīnas štatā pēckara gados un 50. gadu
sākumā notika gadus desmit pirms oficiālā Fluxus pirmā notikuma 1962.
gadā.
Keidžs šajā koledžā bija mūzikas pasniedzējs, un viņa skolnieku vidū
bija Roberts Raušenbergs un Sajs Tvomblijs. Kad aizsākās starptautiskās
Fluxus (sa)darbības, koledža jau bija slēgta un tajā notikušās pārrunas
par dzen un I-Ging, Antonēna Arto teātri, džezu, konkrēto poēziju un
citām kultūras un gara dzīves izpausmēm jau bija vēsture. Tāpat kā
vēsture bija eksperimentālās mūzikas aizsākumi. Vēsture jau bija 1958.
gada Keidža koncerts Ņujorkas municipālajā ēkā, kad viņš atskatījās uz
25 radošā darba gadiem. Tajā gadā viņa studenti Ņujorkas Sociālo
studiju skolā bija Diks Higinss, Džordžs Brehts, Alens Keprovs, Els
Henzens un citi, kuri vēlāk veidoja hepeningu un Fluxus kodolu.
Keidžs uzlūkoja komponistu kā "skaņu organizētāju", un skaņas avots
vai pielietojuma veids kompozīcijā nebija akadēmiskās tradīcijas
noteikts. Laiks un "negadījumi"/nejaušības bija iestrādāti Keidža
partitūrās, taču, tāpat kā visā aleotorikā, interpretam bija liela
rīcības brīvība. Radikālākajā Keidža konceptā – "atvērtajā partitūrā"
– iztrūka priekšrakstu par kompozīcijas sākumu un beigām, ātrumu,
instrumentiem un balsu skaitu. Noteikumus veidoja noteikti grafiski
diferencēts lauks. Piemēram, Jozefa Boisa 1969. gada "Skābo kāpostu
partitūra". Šādās laika kolāžās interpreti un uztvērēji īpaši
neatšķīrās cits no cita.
"Atvērtā partitūra" ir skaista metafora, attiecināta uz turpmāko
konceptuālās mākslas attīstību, kurā savukārt Fluxus ir viens no
ģenēzes elementiem. Tomēr, lai kā gribētos Fluxus nostādīt ierindā ar
citiem virzieniem, tā īpašais šarms saistīsies ar ciltstēvu pieradināto
skaņu pasauli. Pārfrāzējot kādu slavenu 19. gadsimta vācu domātāju, par
Fluxus var runāt kā par "melanholijas dzimšanu no eksperimentālās
mūzikas gara", jo melanholija parasti rodas tur, kur tiek apcerēta
daudznozīmība un apšaubīta identitāte.
Par ģenēzi var runāt arī piezemētāk, uzskaitot faktus, ko var atrast
uzziņu literatūrā. Piemēram, par 60. gadu gaisotni šādi izsakās
(Rietum)Berlīnes video aktīvists Maiks Šteiners izstādes
"Interferences" katalogā sakarā ar izstādi Rīgā 1991. gadā (katalogs
pieejams arī latviešu valodā): "Sešdesmito gadu māksla sevi traktēja
kā vēsturiskā avangardisma tendenču radikāls turpinājums. Es atceros
toreiz radīto spriegumu, savas pirmās tikšanās ar "jaunā viļņa"
filmām 1961. gadā Berlīnes filmu festivālā, neoreālistisko itāļu kino,
Polaņska debiju, jauno vācu režisoru manifestu Oberhauzenē, "dzīvo
teātri" (living theatre), konceptuālās mākslas ideju kalnus, hepeninga
mākslinieku paaudzi no Fostela līdz Keprovam, no Raušenberga līdz
Boisam, no minimālās mākslas līdz Fluxus."8
4. Notikumi
Pirms Džordžs Mačūns, kreditoru spiests, no ASV pārcēlās uz Vāciju,
viņš rīkoja visdažādākos pasākumus savā Ņujorkas dzīvoklī, piemēram,
kopā ar Joko Ono. Līdz 1964. gadam viņš Vācijā noorganizēja tagad jau
par hrestomātiskiem nosaucamus koncertus, no kuriem kā pirmais jāmin
Vīsbādenes Valsts Mākslas muzejā 1962. gada rudenī četru nedēļas nogaļu
garumā notikušais Fluxus Internationale Festspiele Neuester Musik.
Grūti iedomāties, ka šāds pasākums – gan ar oficiālu personu kurnēšanu
– notiktu kādas citas zemes valsts iestādes telpās. Vācijā šos
notikumus vēsturiskā pārrāvuma dēļ un uzplaukstošās mākslu brīvības
apstākļos piecieta kā "progresīvus". Ievērojams bija federālo zemju
un pilsētu atbalsts visdažādākajām mākslām, galu galā Vācijā karš 50.
gadu nogalē rezultējās kā Wirtschaftwunder (ekonomiskais brīnums) – arī
tādā veidā kā "nopietnas" algas profesoriem (arī Boisam pirms viņa
padzīšanas no Diseldorfas Mākslas akadēmijas profesora amata),
stipendijas, muzeji, subsidēts radio un televīzija.
Šis pirmais Vīsbādenes Fluxus festivāls, kurā piedalījās daudz dažādu
zemju mākslinieki, vispirms orientējās uz Džonu Keidžu, dadaistu un
Dišāna mantojumu. Grūti noklusēt arī destruktīvos momentus, ko
atbalstīja nebūt ne visi Fluxus koncertu dalībnieki, – tie bija par
iemeslu vēlākai La Montes Janga aiziešanai no Fluxus aktivitātēm.
1962. gadā Paiks Vīsbādenes festivālā uzveda La Montes Janga
kompozīciju, kuras partitūra sastāvēja no teikuma "Uzzīmē taisnu
līniju un seko tai". Paiks, sekojot šai kompozīcijai, iezieda galvu ar
tinti un iezīmēja ar to papīru, kas atradās uz grīdas. Taču pāris gadu
iepriekš, 1959. gadā, Paiks beidza performanci, pieejot pie publikā
sēdošā Keidža, nogriežot viņam šlipsi un uzlejot uz galvas šampūnu. Kā
zināms, Paiks un viņa uzticamā čelliste Šarlote Mūrmane Amerikā tikuši
pat apcietināti, kad izpildījuši kompozīciju, kuras norādēs bijis
jālieto ciets penis skaļas mūzikas radīšanai...
Ja kādam šie notikumi šķiet dīvaini, der atminēties, ka mākslas vēsture
ir daudzu dīvainību pilna – no kastrātu radīšanas baroka operu izpildei
līdz apdullinošai skaņai mūsdienu noise pasākumos. Tāpat der
atcerēties, ka Nam Džun Paiks 90. gados oficiāli pārstāvēja Vāciju
Venēcijas biennālē.
Arī Boiss, kura rituālu simbolisms, ko iemiesoja filcs, tauki, vasks,
krusti, kā arī citi elementi un materiāli, plašajam Fluxus mākslinieku
lokam nebija pieņemams, vairākkārt bijis Venēcijā. Tādēļ nav brīnums,
ka viens no Fluxus vēlīniem notikumiem bija kustības īpašā atcere
izstādē un akcijās 1990. gada Venēcijas biennāles ietvaros.
Viens no saistošākajiem Fluxus notikumiem risinājās 1964. gadā Āhenē,
kad pie tā rīkošanas jau bija piesaistījies jaunais latviešu izcelsmes
aktīvists Valdis Āboliņš. Tur piedalījās patiesi leģendāra akciju
mākslinieku plejāde, to skaitā arī Tomass Šmits, kurš kļuva par
latviešu izcelsmes izdevējas, Elefanten press īpašnieces Marutas Šmites
(dz. Šildes) dzīvesbiedru.
Bet te jau sākas piezīmes par īpašo Fluxus vietu Latvijas mākslā.
5. Fluxus un Latvija
Sākotnēji Fluxus īpašās attiecības ar Latviju veidojās kā attiecības
starp cilvēkiem. Tas bija tālajos 70. gados, kad Rīgā viesos ieradās
jauno mākslu aktīvists Valdis Āboliņš, kurš vistiešākā veidā ir bijis
saistīts ar Fluxus pirmsākumiem Vācijā. Viņš ieradās no Rietumvācijas
un veidoja kontaktus ar progresīvajiem māksliniekiem un teorētiķiem
Rīgā – Maiju Tabaku, Guntaru Pupu, Jāni Borgu un tā saucamo "Mežaparka
komūnu"(Atis Ieviņš, Henrihs Vorkals un citi). Varētu minēt vēl citus
vārdus, bet tā ir atsevišķa pētījuma tēma.
Protams, tas viss notika Valsts drošības komitejas uzraudzībā, jo
Sadraudzības biedrība ar tautiešiem ārzemēs, ar kuras starpniecību
Latvijā viesojās ne viens vien trimdas latvietis, bija tieši pakļauta
čekai. Valdim Āboliņam padomju laikā bija viena priekšrocība – viņš
bija Rietumu kreisais aktīvists, un viņu interesēja ne vien Latvija,
bet arī Padomju Krievija.
Viena no viņa radošajām darbībām bija mail art – viņš sūtīja
pašnoformētas raibi raibas vēstules draugiem pa visu pasauli, bet mail
art tiek uzskatīta par vienu no Fluxus izpausmēm. Tomēr laikabiedri
viņu atceras ne vien kā jauno mākslu popularizētāju (dzīves pēdējos
gados viņš vadīja kreisi noskaņoto Rietumberlīnes Jauno tēlotājas
mākslas apvienību (Neue Gesellschaft fūr bildende Kunst – NGBK)), bet
arī kā īstu Latvijas patriotu. Mākslas pasākumos viņš esot bijis ļoti
ekstravagants, toties trimdas jaunatnes vidē – tāds pats kā visi citi.
Zīmīgi, ka Mellakaulu Andrim sūtītā vēstulē šis brīvais gars jautā gan
par trimdas latviešu vadību, gan uzdod emocionāli pārlādētu jautājumu:
"Un ko Tu dari Latvijas labad?"
Valdis Āboliņš Latvijas labad darījis daudz. Viņš bija kā logs uz citu, daudzveidīgu pasauli, kurā ir daudzveidīga māksla.
Viņa lielais nopelns bija Maijas Tabakas nokļūšana Rietumberlīnē 1977.
gadā, taču Tabaka labi iekļāvās to dienu figuratīvās glezniecības
konjunktūrā, nevis tajos strāvojumos, kuri turpināja konceptuālisma
attīstību.
Valda Āboliņa personīgais Fluxus aprāvās agri – viņš sadedzināja sevi
gluži kā Fasbinders vai cits hiperaktīvs un bohēmiski noskaņots
cilvēks. Un tomēr darba un kaislību straujums nav vienīgais, kas liek
mums priekšlaicīgi zaudēt tādus cilvēkus. Iespējams, ka vēl mūsu dzīves
laikā plašāk pavērsies čekas arhīvi, iespējams, ka Valda Āboliņa
dzīvesbiedre Ilze Gulēna uzrakstīs memuārus, un tad mēs ieraudzīsim
cilvēku, kuram gauži nācies ciest no nodevības un meliem. Bet
iespējams, ka nekas tāds nekad netiks uzrakstīts, tāpat kā, iespējams,
netiks uzrakstīta šodienas Latvijas mākslas vides nelietību un
nožēlojamas apsēstības vēsture.
1987. gadā Rīgā, Valsts Mākslas muzejā notika NGBK organizēta izstāde
Valda Āboliņa piemiņai. Tur pirmo reizi Rīgā ieraudzījām autentiskus
Fluxus manifestus un priekšmetus, cita starpā arī slavenā Āhenes 1964.
gada 20. jūlija festivāla Actions/Agit-Pop/Dēcollage/
Happening/Events/Antiart/L'autrisme/ Art Total/Refluxus materiālus. Tā
rīkotāji – Valdis Āboliņš un Tomass Šmits. Dalībnieki – Ēriks
Andersons, Jozefs Boiss, Bacons Broks, Volfs Fostels u.c. Savā
uzsaukumā Valdis Āboliņš rakstīja, ka "runa ir par lielākā hepeninga,
par bagātākās dēcollage, par aktīvākās akcijas apzināšanos: tā ir
dzīve".
Ko teiktu Valdis Āboliņš par šodienas dzīvi Latvijā? Viņš noteikti būtu
priecīgs par pēdējo piecpadsmit gadu mākslas aktivitātēm. Kontaktu
veidošanu no Vācijas puses ar Latvijas māksliniekiem turpināja Indulis
Bilzēns, Edvīns Pāss, Maruta Šmite, Ilze Gulēna, Mārtiņš Būmanis un
citi. Kopā ar NGBK 1988./1989. gadā Rietumberlīnē, Brēmenē un Ķīlē
notika iespaidīgā izstāde "Rīga – latviešu avangards". Visādas
aktivitātes turpinājušās Hamburgā un Minsterē. Tomēr Valdis Āboliņš
vislielāko Fluxus gara izpausmi saskatītu grupas "Nebijušu sajūtu
restaurēšanas darbnīca" (NSRD) pasākumos, kuru muzikālās, vārdiskās un
vizuālās aktivitātes aizsākās 80. gadu sākumā.
Valdis Āboliņš salīdzinātu mūsu 1989. gadā notikušo 24 stundu garo
performanci, kuru bijušās japāņu vēstniecības garāžā rīkoja Hardijs
Lediņš un citi no NSRD, ar 24 stundu garo hepeningu 1965. gada jūnijā.
Viņš salīdzinātu dažu NSRD dalībnieku 1988. gadā Ārzemju mākslas muzejā
rīkoto pasākumu "Kurmis alā", kurā privileģētajiem skatītājiem tika
pūsti sejā aerosoli, ar Nam Džun Paika vairākiem agresīviem
hepeningiem. Āboliņš priecātos, ka savveida Fluxus turpinātājs 21.
gadsimta sākumā Kaspars Rolšteins pazīst La Montes Janga darbus,
Hardijam Lediņam pie sienas dzīvoklī ir La Montes Janga fotogrāfija,
bet Juris Boiko ir apcerējis La Montes Janga teorētiskās idejas.
Vēl viņš priecātos, ka Hardijs Lediņš pēc Jura Boiko pāragrās nāves nav
palicis bez domubiedriem. Viņš turpina regulāru sadarbību ar Kasparu
Rolšteinu, sacerot, izpildot un ierakstot kopīgus skaņdarbus.
6. Fluxus izstāde Rīgā
Oficiāli Gētes institūta atbalstītā un Vācijas Ārējo sakaru institūta
rīkotā Fluxus izstāde Rīgā iesākās ar Emeta Viljamsa performancēm,
kurās viņš atrādīja gan šī virziena patriarhu (Dž. Mačūna, Dž. Brehta)
skaniskos darbus, gan savus opusus, kuros tika iesaistīti skatītāji.
Tātad jau izstādes atklāšanā publika tika iepazīstināta ar "īstu"
Fluxus, kas ir procesuāla māksla.
Tomēr arī bez atklāšanas priekiem (vairāki darbi, kā jau Fluxus
tradīcijai piedien, bija humora pārpilni) izstāde bija interesanta kā
vēsturiskas parādības dokumentācija.
Skatītāju sagaidīja Volfa Fostela preparētās klavieres
Fluxus-Piano-Lituania – gluži vai Fluxus arhetips! Šis 1994. gada darbs
ir veltījums Džordžam Mačūnam, un šis nav vienīgais Lietuvas
pieminējums. Mačūna lietuviskie kontakti parādās arī Emeta Viljamsa
portretu sērijā un citur.
Hrestomātiska Fluxus dokumentācija ir Mačūna savāktās Fluxus "gada
kastītes" ar dažādu mākslinieku nelielām priekšmetu "kolekcijām”,
konkrēto dzeju, kartēm etc.
Ir ārkārtīgi interesanti lasīt un pētīt sliktajos rokrakstos pierakstītos tekstus, kuri "gadījušies" fluksistiem.
Lūk, Nam Džun Paika Fluxus kartē atrodam Šēnberga Channel un Vēberna
"Pussalu", bet Robēra Filū darbiņi parāda viņa mākslas dzimšanu no
konkrētās dzejas. Ir ļoti daudz savstarpēju veltījumu, kā arī atsauču
uz procesualitātes pirmsākumiem dadaistu darbos. Tīri fiziski sajūtams,
ka viņiem ļoti patika savstarpēja kontaktēšanās, un, ja tas nebija
iespējams koncertos, tad tas notika ar vēstuļu un veltījumu
starpniecību.
Projekta vācu komponente ir uzkrītoša, bet tā jau ir ietverta izstādes
nosaukumā "Garš stāsts ar samezglojumiem. Fluxus Vācijā 1962–1994".
Mākslas politizācija (Volfs Fostels), intelektualizācija (Dīters Rots)
un pārblīvēšana ar dziļdomīgiem simboliem (Jozefs Boiss) atšķir
vāciešus no rotaļīgajiem frančiem, jutekliski agresīvā Nam Džun Paika
un atvērtajiem amerikāņiem.
Aplūkojot izstādi, radās vēlme to salīdzināt ar kādām absurdās
literatūras miniatūrām, piemēram, Daniela Harmsa darbiem. Tomēr Harmss,
gluži kā Vitgenšteins, nolemj tālāk nerunāt. Par ko nevar runāt – arī
parādības absurduma dēļ –, par to būtu jāpaklusē.
Fluxus strādā ar nākamo soli aiz absurda. Fluxus pat absurdā situācijā atrod ko teikt un kā situāciju modelēt. |
| Atgriezties | |
|