Krietni karsts šovasar bija gan Lielbritānijā, gan visā Eiropā. Tomēr
apzīmējums "karsts" raksta nosaukumā nav izvēlēts tikai globālo
klimatisku izmaiņu sakarā, bet gan, lai raksturotu Londonu kā šībrīža
"karsto punktu" fotogrāfijas kā daudzšķautņainas un aktuālas
laikmetīgās mākslas parādības apzināšanā. Lielbritānija, tāpat kā
Francija, ir stāvējusi līdzās fotogrāfijas šūpulim 19. gadsimtā, bet
dokumentālās fotogrāfijas unikālo vēsturisko un arī māksliniecisko
nozīmi speciālisti un kolekcionāri novērtēt sāka krietni vēlāk nekā
ASV, Francijā un Vācijā (sk. Ilzes Strazdiņas interviju ar Tate Modern
kuratori Emmu Deksteri "Studijas" 30. numurā). Lai arī vēlāk nekā
citur, bet tas, kas tiek darīts šobrīd, ir vērienīgs piemērs laikmetīgā
attieksmē pret fotogrāfiju kā mākslas veidu visdažādākos aspektos:
popularizācijā, izglītībā, analītiskā pētniecībā, kā arī pašsaprotamā
bezkompromisa valsts, pilsētas pašvaldību un lielo sponsoru
finansiālajā atbalstā, kas nav mazsvarīgs faktors auglīgai attīstībai.
"Fotogrāfijas vasara 2003" visnotaļ aktīvajā Londonas publiskajā
mākslas telpā bija pirmais tik vērienīgais pasākumu komplekss, veltīts
gan mūsdienu, gan 20. gadsimta fotogrāfijai kopumā. Septiņos nozīmīgos
pilsētas punktos – Nacionālajā portretu galerijā, Fotogrāfijas
galerijā, galerijā Serpentine, Tate Britain, Tate Modern, Viktorijas un
Alberta muzejā un Vaitčepelas galerijā – visas vasaras garumā notika
izstādes, lekciju cikli, diskusijas, sarunas ar māksliniekiem, radošās
darbnīcas u.c. Šajā rakstā koncentrēšos uz pieciem notikumiem –
izstādēm, kuras katra savā veidā paplašina priekšstatus par
fotogrāfijas iespēju diapazonu, ja ar to darbojas īsti MEISTARI, kuri
maksimāli mērķtiecīgi un radoši izmanto šī mākslas medija plašo
vizuālo, tehnisko, intelektuālo un emocionālo līdzekļu arsenālu.
Viktorijas un Alberta muzejā iekārtota izcilā franču fotogrāfa Gija
Burdēna (Guy Bourdin, 1928–1991) darbu retrospekcija. Pasaules slavu
meistars ieguva 70. gadu vidū un 80. gadu sākumā ar neparastajām modes
fotogrāfijām, kad viņš strādāja franču Vogue un veidoja reklāmas
fotogrāfijas Charles Jourdan apaviem. Gija Burdēna veikums šajā jau
rutīnu ieguvušajā komerciālās mākslas lauciņā pielīdzināms radikālam
apvērsumam. Viņa modes fotogrāfijās primārais ir noskaņa, situācijas
daudznozīmība, bieži vien spēcīgs dramatisms, izsmalcinātas krāsu un
gaismas spēles, īpatnējs kustības sastinguma fiksējums un tikai pēc tam
pats modes produkts – tērps un tā eksponētājs – skaista modele. Gija
Burdēna modes fotogrāfijas pilnīgi konfrontējas ar komerciālo tēlu
radīšanas iedabu, veidojot radikālu alternatīvu vispārpieņemtiem modes
tēliem, kuru galvenie centrālie elementi ir dažādi skaistuma etaloni un
pats tērps. Meistara darbos vispirms fascinē to izsmalcinātā būtība,
īpatnējais pasaules vērojums, kur valda glamour, dekadentiska kaisle,
gaidu pilna neziņa, noslēpumaina, krimināla gaisotne. Man personiski
radās asociatīvas paralēles ar Deivida Linča filmu estētiku. Gija
Burdēna pedantiski inscenētās fotogrāfijas piedāvā neatrisināmus
daudznozīmīgus stāstus bez sākuma un beigām. Iespēja it kā slepeni
vērot svešu dzīvju kaislības maģiski suģestē mūsu interesi un liek
pašiem risināt šo nenotikušo notikumu noslēpumaino pavedienu.
Runājot par Gija Burdēna radošo biogrāfiju, interesants fakts ir tas,
ka modes fotogrāfijai meistars pievērsās jau brieduma gados, pirms tam
būdams pazīstams ar savām estētiskajām melnbaltajām fotogrāfijām,
darinātām labākajās franču foto skolas tradīcijās. Arī izstāde
Viktorijas un Alberta muzejā sadalīta divās daļās. Pirmajā daļā ir
mākslinieka modes fotogrāfijas, kuras izstādē uztveramas vēl spilgtāk,
nekā lapojot modes žurnālu, kā arī daži īpaši intriģējoši slaidi un
video, kas tapuši paralēli modes sesijām. Otrajā daļā ir 50. gados
tapušās agrīnās minimālās melnbaltās fotogrāfijas – jūtīga dabas
fiksācija, kur ir tikai debesis un horizonts, vējā noliekusies zāle.
Vēl šajā sadaļā varam iepazīties ar meistara vēlāko gadu radošo
"virtuvi" – no oficiālā pasūtījuma brīvām radošām izpausmēm un
dažādiem eksperimentiem gan ar polaroīda foto tehniku, gan krāsainiem
slaidemi, arī ar video un dažādām piezīmēm. Polaroīda fotogrāfijās,
kuras parasti modes fotogrāfi izmanto ieceres skiču vietā, meklējot
ideālāku variantu galaproduktam – reklāmas foto, Gijs Burdēns fiksē it
kā nejaušo, garām slīdošo, bet sev ļoti būtisko: tā var būt ietves
mala, noplukuša žoga fragments, koka stumbrs, slapji mašīnas riepu
nospiedumi asfaltā. Šie ļoti personiskie, piezīmju rakstura darbi
sniedz iespēju izprast mākslinieka savdabīgos vizuālo formu meklējumus.
Vēl jāatzīmē izstādes nevainojami pārdomātais un stilā izturētais
iekārtojums, kas ir ekvivalenta vērtība paša meistara darbiem. Eleganti
vijīgās tumši bordo vairogu formas, kas savdabīgi līdzinās sievietes
ķermeņa aprisēm, izceļ fotogrāfijas un izstādes apskatei piešķir īpašu
ritmu.
Vienā no labākajām neatkarīgajām un nekomerciālajām galerijām –
Serpentine – apskatāma pasaulslavenās mākslinieces Sindijas Šērmenas
(dz.1954) darbu vērienīga izstāde. Tā ir autores pirmā lielā solo skate
Lielbritānijā un pēc Londonas būs apskatāma arī Skotijas Nacionālajā
modernās mākslas galerijā Edinburgā (6.12.2003.–7.03.2004). Paralēli
izstādei desmit Sindijas Šērmenas foto darbi (reklāmas plakātu veidā –
billboards) skatāmi Gloucester Road metro stacijā speciālas publiskās
mākslas programmas ietvaros (Platform for Art, www.thetube.com).
Sindijas Šērmenas vārds ir stabils brends 20. gadsimta laikmetīgajā
mākslā. Jau 70. gadu vidū viņa nonāk pie sava radošā rokraksta
atklājuma: fotografēt sevi, vienlaicīgi esot režisoram, aktierim, grima
māksliniekam, dekoratoram, stilistam un visbeidzot fotogrāfam. Unikāls
ir fotogrāfijās fiksētais viena aktiera teātris – dažādu provokatīvu,
nekur neeksistējošu, bet tomēr tik pazīstamu sieviešu tēlu portretu
galerija. Māksliniece nekad neekspluatē sevi, veidojot pašportretus,
bet gan nemitīgi manipulē ar 20. gadsimta Rietumu sabiedrībai pēdējos
30 gados tik raksturīgiem priekšstatiem un stereotipiem – TV
"ziepenēm", Holivudas filmām, cirka klaunādēm, reklāmas plakātiem,
labi zināmu vecmeistaru gleznu parafrāzēm, pat pornogrāfijas
industrijas standartiem – , pilnīgi adoptējot sevi katras kompozīcijas
iecerei.
Galerijā Serpentine apskatāmajā izstādē apkopoti vairāk nekā 50 darbi:
tā ir retrospekcija, kurā ir gan lielformāta fotogrāfijas, gan neliela
izmēra melnbalto fotogrāfiju sērijas, kā arī pavisam jauni, vēl nekur
nepublicēti darbi, kas ir spoža šīs plejādes virsotne. Tās ir
fotogrāfijas no sērijas "Sieviete – klauns". Emocionālajā
piepildījumā un dziļumā šie tēli ir līdzvērtīgi Fellīni filmās
radītajiem sieviešu tēliem. Izcilā kompozīcijas, krāsas un gaismas
meistare, stilu fetišiste, maskarādes un teatrālas pārģērbšanās kuriozu
manipulatore pēdējās desmitgades darbos atbrīvojas no grezni
iespaidīgajiem un stilistiski perfekti izstrādātajiem ārējā izskata
rāmjiem, par galveno izvirzot katra radītā tēla garīgo būtību.
Vaitčepelas mākslas centrā un galerijā izstādi iekārtojis viens no
mūsdienu vadošajiem ASV fotogrāfiem Filips Lorka di Korča (Philip Lorca
diCorcia, dz. 1953). Izstāde liek jaunā griezumā novērtēt ikdienišķās
dzīves norises.
Filips Lorka di Korča savos darbos apvieno dokumentālā foto tradīcijas
ar kino industrijas un reklāmas foto klišejām, kas palīdz radīt
emocionāli spriegu saikni starp mūsu dzīves realitāti un ilūzijām,
sapņiem, alkām, iekāri. Balansējot starp neformālo momentkadra burvību
un rūpīgi inscenētas kompozīcijas kvalitātēm, spēlējoties ar dabisko
gaismu un precīzi tēmēto mākslīgo apgaismojumu, meistara modrajai acij
nepaslīd garām nedz simboliskas detaļas, nedz rāmi plūstošās ikdienas
dzīves nejaušas reālijas. Di Korčas fiksētie pilsētu ielu skati, māju
interjeri, dabas ainavas fascinē ar psiholoģisko un emocionālo
intensitāti. Pirmajā brīdī darbi bieži gan atgādina perfektas žurnālu
fotogrāfijas, tikai pamazām var "aiziet" līdz to būtībai, īpatnajām
reflektīvajām kvalitātēm, kas ir pilnīgi pretējas patērētāju kultūras
tradicionālās tēlu sistēmas dabai.
Izstāde Vaitčepelas galerijā sastāv no divām autonomām sērijām. Pirmā –
"Divas stundas" – ir divu stundu garas foto sesijas rezultāts kādā
Havanas ielas stūrī. Mirkļa liktenīgo dramatismu, savdabīgu
kinematogrāfiska kadra glanci ikdienas pilsētas ritmam un vienkāršām
situācijām piešķir speciālais jaudīgā apgaismojuma zibsnis, kas, ielas
gājējam neredzot, tiek slepeni ieslēgts fotogrāfam vēlamajā mirklī. Šo
savu neparasto metodi Filips Lorka di Korča komentē šādi: "Iela
nepiespiež cilvēkus atklāt savu pašapziņu. Katrs šķiet iegrimis pats
sevī. Viņi aizvien mazāk apzinās savu apkārtni un šķiet apmaldījušies
paši savā esībā." (Citēts no Tate Modern izstādes Cruel&Tender
kataloga.)
Otrā sērija – "Dzīves stāstu grāmata" (A Storybook Life) man
personiski emocionāli likās vēl iespaidīgāka un neprognozējamāka, tajā
tiešām visā pilnībā jūt izdaudzināto di Korčas pašu "sāli".
A Storybook Life projekta idejas izcelsmes pamatā ir tāda paša
nosaukuma grāmata. Kad fotogrāfam vairākas izdevniecības piedāvāja
veidot savu darbu retrospekcijas albumu, viņam tas likās pārāk pasīvi
un garlaicīgi – tā vietā tapa neparasta paša autora veidota intuitīva,
nevis hronoloģisku darbu atlase. "Tas ir gan stāsts, gan dzīve.
Mājiens uz stāstošo momentu projekta nosaukumā atklāj manas darbu
atlases metodes un ambīcijas. Stāstošās attiecības starp dažādiem
tēliem faktiski ir pilnīgi fiktīvas, var teikt, pat liekulīgas, jo
patiess ir tikai katrs attēls pats pret sevi. (..) Man bija skaidri
tikai visas sērijas pirmais un pēdējais attēls, kas man dziļi
personiski saistās ar manu tēvu. Tas viss nav nekas vairāk kā vienīgi
intuīcija." (Citēts no Vaitčepelas galerijas bukleta.)
A Storybook Life – tās ir pēdējo divdesmit gadu laikā radītas
septiņdesmit šķietami jēdzieniski un hronoloģiski savstarpēji
nesaistītas fotogrāfijas, kas spēj veidot maģiski suģestējošu
cilvēciskās esības diagrammu. Savā formā tas ir it kā nepretenciozs,
tomēr episks cilvēciskās ikdienas eksistences redzējums: dzīvojamie
interjeri, dabas un pilsētu ainavas ar cilvēkiem vai bez tiem,
personiskais un publiskais, bet pāri visam klājas mīklaini skumjš
vientulības tīmeklis...
Vācu izcelsmes Londonā dzīvojošā mākslinieka Volfganga Tillmaņa (dz.
1968) darbu skate Tate Britain ir pirmā viņa fotogrāfiju izstāde kādā
no Lielbritānijas muzejiem. Izstādes nosaukums "Ja notiek viena lieta,
viss var notikt" (If one thing matters, everything matters) var kalpot
arī kā atslēga visas izstādes veidojuma principam, kur organiski viena
tēma, ideja pārtop citā, lielformāta fotogrāfijas nomaina mazas
pastkartes formātā fiksētas idejas un diametrāli pretēji vizuālie tēli
paradoksāli un dinamiski papildina cits citu.
Pirmais, kas vienmēr pārsteidz, sastopoties ar Volfganga Tillmaņa
fotogrāfijām, ir to trauslais līdzsvars starp dažādām galējībām: tām
piemīt spēcīga "tiešā trāpījuma" tūlītēja iedarbība un reizē arī
gandrīz vai akadēmiska skaidrība un nosvērtība, tās var būt negaidīti
izaicinošas, bet dziļākajā būtībā sakņoties profesionālās fotogrāfijas
tradīcijās un mākslas vēstures studijās. Veids, kā mākslinieks konstruē
savu tēlu sistēmu, atbilst viņa viedoklim par dzīves sarežģīto esību:
faktiski viņš visu laiku portretē sevi un pasauli ap sevi. Savā veidā
visi viņa darbi ir kā visaptverošas, daudznozīmīgas klusās dabas:
nosviests apģērbs, kas vēl saglabā cilvēka miesas siltumu, uz brokastu
galda atstāti priekšmeti, mājas pažobele vai vienkārša ainava savā
"aiz kadra" eksistencē spēj pateikt tikpat daudz, cik mākslinieka
draugu portreti vai paša ķermeņa anatomijas fiksācijas. Tillmaņa
fotogrāfijām raksturīgs zināms atsvešinātības elements – tāds
bezkaislīgs dokumentējums, tomēr paradoksālais slēpjas faktā, ka tieši
šis varbūt "vāciskais vēsums" iedarbojas uz skatītāju spēcīgāk nekā
atkailinātas, īpaši demonstrētas emocijas.
Izstāde Tate Britain ir kā vienots piedzīvojums Tillmaņa dzīves un
mākslas telpā, ko varētu salīdzināt ar muzikālu kompozīciju; attēli
dažādos lielumos, ritmos un blīvumos (melnbalti, krāsaini, dažādās foto
tehnikās veidoti, arī mākslinieka pirmais video, kura ideja nāk no
Berlīnes nakts klubu apciemojumiem) rindojas uz plašajām izstāžu zāļu
sienām gluži kā notis nošu lapās. Autors apzināti nav vēlējies darbiem
pievienot anotācijas, lai netraucētu kopējo vizuālo ritmu, bet katrs
skatītājs saņem speciālu grāmatiņu ar izstādes topogrāfiju un visu
darbu nosaukumiem.
2000. un 2001. gadā Tillmanis radošo enerģiju koncentrējis, veidojot
abstraktus darbus sērijā Blushes. Pirmajā mirkli fotogrāfijas līdzinās
abstraktām glezniecības kompozīcijām (šīs abstrakcijas asociējas ar
šķiedrām, cilvēka miesas porām), tomēr to pamatā ir klasisks
fotogrāfijas tehnoloģijas process.
Katra jauna tēma, jauna sērija šai izstādē ir kā iepriekšējās savdabīgs
turpinājums. Ekspozīcijā iekārtota, ņemot vērā darbu tapšanas
hronoloģiju, tomēr tālab tā nekļūst garlaicīga, jo paša mākslinieka
kreatīvo meklējumu diapazons ir neprognozējami atraisīts. Visa izstāde
kopumā izstaro reibinošu pozitīvu enerģiju un demonstrē fotogrāfa vēlmi
lietas un parādības mūsu vecajā pasaulē nenopulgot, bet prast
priecāties par tām.
Par "Fotogrāfijas vasaras 2003" centrālo notikumu nenoliedzami
uzskatāma vērienīgā 20. gadsimta reālistiskās fotogrāfijas izstāde
Cruel & Tender, kas iekārtota Tate Modern.
Izstādes idejas nozīmīgi atbalsta punkti ir divi reālistiskās
fotogrāfijas klasiķi: Augusts Zanders (Vācija, 1879–1964), kas visu
mūža darbu veltīja apjomīgam projektam "20. gadsimta cilvēki", kura
ietvaros dokumentēti visdažādākie Vācijas sabiedrības sociālie slāņi,
un Volkers Evanss (ASV, 1903–1975), kas Lielās depresijas laikā,
iesaistoties "Fermeru aizsardzības" programmā, apceļoja un
fotogrāfijās fiksēja Amerikas vidienes lauku dzīves norises un
cilvēkus. Abus šos dažādās pasaules malās dzīvojošos fotogrāfus vieno
skaidrs, skrupulozi precīzs situāciju un cilvēku dokumentējums,
izturoties ar cieņu un pietāti pret attēlojamo, bet izvairoties no
liekiem nostalģijas, sentimenta un romantisma uzslāņojumiem.
Izstādei atlasīti divdesmit trīs Eiropas un ASV fotogrāfu vairāk nekā
200 darbi no dažādām kolekcijām pasaulē. Katra autora kolekcijai
atvēlēta sava telpa, izstādes topogrāfija nav pakļauta laika
hronoloģijai. Veidojot izstādi no tik dažādu autoru darbiem, kuratori
Emma Dekstere (Tate Modern) un Tomass Veskis (Thomas Weski, Haus der
Kunst in Mūnich) drīzāk balstījušies uz asociatīvām paralēlēm un
iedarbīgiem kontrastiem. Manuprāt, veiksmīgs ir abu izstādes kuratoru
kopdarbības duets: Tomass Veskis kā atzīts fotogrāfijas eksperts
sniedzis vērtīgus profesionālus padomus izstādes darbu atlasē, savukārt
Emma Dekstere kā laikmetīgās mākslas kuratore uz izstādes virsuzdevumu
skatījusies no radoši brīvākām pozīcijām.
Kuratori izstādē balstās uz četrām vadošām tematiskām līnijām, kas
savstarpēji pārklājas un papildina cita citu. Pirmā tēma – Comparison
and Clasification ("Salīdzināšana un klasifikācija") balstās uz
faktu, ka fotogrāfija kā salīdzinoši jauns 20. gadsimta medijs strauji
adaptēja zinātnes un antropoloģijas analītiskās pētniecības principus.
Vēlme pētīt un kolekcionēt, saglabāt savu dokumentējumu nākamām
paaudzēm raksturo Evansa un Zandera, kā arī virknes sekotāju daiļradei.
Otrā tēma – Far Away and Close to Home ("Tālu prom un tuvu pie
mājām") demonstrē vēlmi koncentrēties uz it kā pavisam vienkāršām,
ikdienišķām parādībām. Tā raksturīga daudziem Cruel&Tender izstādes
dalībnieku darbiem – izstādē atklājas fotokameras unikālā spēja
novērtēt gluži necilu lietu diskrēto šarmu. Trešai tēmai – Industry and
Consumerism ("Industrija un patērētāju ideoloģija") piederīgie darbi
ir pārliecinošs apstiprinājums tam, ka fotogrāfija pati par sevi ir
izcils tehnisks izgudrojums, kas, pateicoties plašajam pielietojumam un
popularitātei, tiek nemitīgi rūpnieciski pilnveidots. Šai tematiskajā
lokā pārliecinoši iekļaujas Andreasa Gurska manipulācijas ar
digitālajām kamerām, veidojot mūsdienu pseido tempļu panorāmas –
lielveikalus, biržas zāles, pilsētu izgāztuves u. tml.), kā arī Lūisa
Balca rādītās minimālās "tīrās" tehnoloģiskās vides – zinātniskās
pētniecības centri, klīniku un hi-tech industrijas darba telpas, kurās
nav manāma dzīvu būtņu klātesamība vai liecības, ka tās kādreiz tur
būtu bijušas. Ceturtā tēma – Caught in the Lens ("Objektīva
notvertie") fokusē uzmanību uz dzīves pabērnu un no sabiedrības
izstumto tēlu foto fiksāciju. Īpaša spriedze sajūtama Ukrainas
fotogrāfa Borisa Mihailova Harkovas padibeņu kolorīto pārstāvju
lielformāta dokumentējumos.
Jāteic, ka kopumā izstāde izskan kā episki pārliecinošs un patiess
vēstījums par 20. gadsimta cilvēkiem visā to esības daudzveidībā.
Pateicos par atbalstu Latvijas vēstniecībai Lielbritānijā,
personīgi Jānim Dripem un Irēnai Hamiltonei. |