VĀCU FOTOGRĀFIJA AR DIEVA SKATU Anda Kļaviņa, “Diena”, īpaši “Studijai” Smalkās Ķelnes galerijas Johnen&Schottle durvis veru, kā baznīcā ienākot – lēni un smagi, ar to pašu sastingumu, kāds uz paildzinātu mirkli pārņem apziņu, gatavojoties saskarsmei ar kaut ko cēlu un varenu. Divvientulība ar desmit milzu fotogrāfijām. Jūtos kā viduslaiku svētceļnieks, kā Heses Zeltamute, kurš mērojis tālu un grūtu ceļu, lai noguruma bezspēkā beidzot nokristu pie kādas slavenas svētbildes un pēcāk pavadītu dienas, studējot tās vēstījumu un apbrīnotu Dieva varenību. Kas man ir jāstudē Kandidas Hēferes – šo darbu autores – fotogrāfijā? Grāmatu muguriņas kādā iespaidīgā bibliotēkā vai plauktu un trepju izvietojuma attiecības kādā arhīvā, vai dizaina priekšmeti kādā ekscentriskā interjerā. Neviena paša cilvēka, tikai dažādu lietu kārtība. Šo fotogrāfiju iespaidīgie apmēri, krāsu spozme, fokusa precizitāte un satura bagātība kopā veido īpatnēji sakrālu starojumu. Paradoksālā kārtā tas izriet tieši no fotogrāfijas neapstrīdamā reālisma, no fotogrāfa attieksmes objektivitātes. Sasniegtā neitralitātes pakāpe ir tik liela, ka, šķiet, fotogrāfija uzņemta no kādas augstākas būtnes skatpunkta. Tas ir sakrālums, kāds līdz šim bijis pa spēkam tikai glezniecībai un par kura aiziešanu bažījās Frančeska Kirke. Šī fotogrāfija ir glezniecība daudz lielākā mērā nekā tā māksla, kas ar eļļas krāsām risina laikmetīgās pasaules problemātiku, jo runā par mūsu dzīvi veidojošajām svētajām struktūrām, tām – kuras piešķir dzīvei formu un kārtību un ir atskaites punkti.
Tā ir Diseldorfas fotogrāfijas skola, par kuru šoreiz ir runa. Tie ir vācu dzīvo klasiķu Hillas un Bernda Beheru apmācītie un iedvesmotie fotogrāfi, kas sociālo un kultūras analīzi spējuši pacelt līdz mākslas līmenim. Pēdējā piecgadē Kandidas Hēferes, Tomasa Rufa, Andreasa Gurska, Aksela Hūtes, Tomasa Štruta darbi ir bijuši pieprasītākie teju visos pasaules lielākajos mākslas centros. Pie Andreasa Gurska milzīgās izgāztuves fotogrāfijas, kas "Arsenālā" bija redzama 2002. gadā izstādes "Mūsdienu vācu fotogrāfija" ietvaros, šodien var stāvēt kā senāk pie svētbildes ar Madonnu un bērnu, jo milzu atkritumu kalni ar katru mirkli kļūst arvien nozīmīgāks modernā cilvēka rīcības atskaites punkts. Šī ir ļoti kompleksa fotogrāfija, iespējams, objektīvākais pētījums, kas veikts par jaunlaiku cilvēci, īpaši jau Rietumu sabiedrību. Bet mēs zinām, cik garlaicīga mēdz būt objektivitāte, tādēļ var saprast arī tos, kuri šo fotogrāfiju sauc par garlaicīgu.
|
|
Bernds un Hilla Beheri. MĀJA. 1972
Tomass Rufs. H. T. B. 07. 1999
Andreass Gurskis. 99 CENTI. 1999
Kandida Hēfere. BIBLIOTĒKA MADRIDĒ. 2000
Aksels Hūte. BRYANT PARK. 2002
Hans Kristians Šinks. A4 PIE ČEMNICAS.
Hans Kristians Šinks. A4 PIE DISELDORFAS
|
| Objektivitātes triumfs
Tieši ar objektivitāti ir jāsāk, jo pretenzijas uz to ir 20. gadsimta
vācu fotogrāfijas centrālā rūpe. Bauhaus bija vieni no pirmajiem, kas
fotogrāfijas kā medija neatkarību saskatīja tās spējā lietas tvert
objektīvi. Viņiem fotogrāfija bija dizaina atzars, kas, tāpat kā
arhitektūra, – "radoša, bet bezpersoniska", ko neaizēno tāda lieka
greznība kā gleznieciska virsma, personiska attieksme u.tml. Lāslo
Mohojs-Naģs grāmatā "Glezniecība, fotogrāfija un filma" (1925) slavē
fotokameru par spēju veikt redzējuma higiēnu, kas beigu beigās
"likvidēs to piktoriālo un tēlaino asociāciju modeli, ko mūsu
skatījumam uzspieduši lieli gleznotāji". Identiskā laikposmā – no
1918. līdz 1933. gadam – attīstās arī otra objektivitāti uzsveroša
kustība – Neue Sachlichkeit (jaunā lietišķība), kuras ietvaros
Alberts Rengers-Pačs fiksēja industriālo un dabisko ainavu līdzības.
Šai fotogrāfijai raksturīga atsvešināta, gandrīz zinātniska
objektivitāte un uzmanība pret detaļām. Arī Augusts Zanders, strādājot
pie projekta "XX gadsimta cilvēki", vēlējās tos parādīt "tādus, kādi
tie ir, nevis kādiem tiem vajadzētu būt vai kādi tie varētu būt".
Objektivitātes ideju pēc kara turpināja laulātais Picture generation
pāris Bernds (dz. 1931) un Hilla (dz. 1934) Beheri, kuri Eiropas
straujā modernizācijas procesa ietekmē 50. gadu nogalē pievērsās
aizejošā laikmeta arhitektūras fotografēšanai. Viņi Rūras
apgabala dūmeņus un palīgceltnes redzēja kā anonīmas skulptūras, kas
tikpat lielā mērā liecina par sabiedrību kā skaista tēlniecība. Līdzīgi
kā ārpus laika mīt grieķu skulptūru tēli, tā stāv Beheru ūdenstorņi,
gāzes tvertnes un akmeņogļu ieguves torņi. Šo celtņu abstrahēšanu
fotogrāfi panāk ar pašradītu objektivitātes recepti, kas palikusi
nemainīga vairāk nekā 40 viņu darbības gadus.
Objektīva fotogrāfija, protams, ir tikai melnbalta.
Katru no ēkām Beheri izolē, to iecentrējot un frontāli ierāmējot.
Fotogrāfijas tiek uzņemtas pavasarī vai rudenī, lai dabas krāšņums
netraucētu. Tie ir agri rīti bez cilvēku klātbūtnes. Apgaismojuma
vienmērība panākta, fotografējot apmākušās dienās, kad mākoņi dara
gaismu matētu. Beheri izmanto lieliem formātiem piemērotu kameru un
smalki graudainu melnbalto filmu, kas vēlāk ļauj skaidri saskatīt
ikkatru detaļu. Fotogrāfijas top sērijās, no kurām neviena vēl nav
slēgta, un mākslinieki tās bieži eksponē kvadrantos, lai būtu iespēja
šķietami identiskās ēkas salīdzināt. Šī izsmalcinātā estētika, kad
formas sāk runāt pašas, ir Beheru mākslas lielākā vērtība.
Šādi fotografēdami, mākslinieki ir apceļojuši Rietumeiropu un ASV,
kļūstot par tādiem kā industriālo būvju tipologiem. Viņi paši rosina
vērst uzmanību uz industriālās pasaules smalkumiem un tādējādi atklāt
tās daudzveidību, tomēr es sliecos šeit saskatīt pasaules garlaicīgo,
pat baismo līdzību. Piemēram, Zīgenes industriālā rajona dzīvojamās
mājas – simtiem privātmāju, kas celtas (ne 20., bet gan 19. gadsimtā)
pēc vienas piegrieztnes. Atšķirība tik vien, ka kādai pāršūts viens,
kādai – divi dēļi. Dzīvojot privātmājā, gribas taču domāt, ka tāda tā
ir vienīgā. Beheri parāda, ka ne. Vai tas liecina, ka tikpat parasti ir
arī to iemītnieki?
Beheri strauji kļuva atzīti 60. gados, kad viņu fotogrāfijas, kurās
apvienojās minimālisms un konceptuālisms, ļoti sasaucās ar
tālaika idejām un virzieniem mākslā. Viņi vairākkārt piedalījās
documenta, Venēcijas mākslas un arhitektūras biennālēs, Sanpaulu
biennālē. 1976. gadā Bernds Behers ieņēma profesora vietu Diseldorfas
Mākslas akadēmijā, kur pats atvēra fotogrāfijas klasi. Tā jo drīz no
glezniecības uz fotogrāfiju pārvilināja daudzus talantīgus studentus,
tostarp iepriekšminētos. Beheri (ar studentiem strādāja abi) mudināja
izkopt faktuāli precīzu, tonāli vienotu pieeju attēlu radīšanā. Viņi
vienlīdz uzsvēra koncepcijas un tehniskā izpildījuma kvalitāti. Mācīja
atrast subjektu, uzsākt projektu un fotografēt to līdz galam, padarot
par dzīves projektu. Jāteic, ka ideja par sērijveida darbu šo gadu
laikā tik dziļi iespiedusies vācu fotogrāfu apziņā, ka pa Vāciju klīst
joks: "Ai! Es nofotografēju puķudobi! Vai tas nozīmē, ka tagad man tā
būs visu laiku jāfotografē?"
Beheru jeb Diseldorfas skola 70.–80.gados iemantoja milzīgu
popularitāti un cieņu. Skolotāji pašaizliedzīgi veltīja sevi studentiem
un paši tapa piemirsti. Kad panākumus sāka gūt iepriekšminētie
studenti, viņi pasaulē uzkūla otro intereses vilni par Beheru
fotogrāfiju. Lielākā daļa viņu fotogrāfiju sērijas publicētas tikai 90.
gadu beigās. 2002. gadā pirmā sērija – Zīgenes industriālā areāla
dzīvojamās ēkas – bija pārstāvēta Documenta 11. Tagad katra prestiža
fotogrāfijas galerija piedāvā Beheru pelēkās objektivitātes attēlu
blāķus, kas sienas noklāj kā augsti estetizēta kāda vēsturiskā laikmeta
frīze. Bet rakstīt par šādu mākslu ir vieglāk nekā skatīties.
Fotogrāfija – tikai virsma
Kā no laika izrauti uz skatītāju veras arī uzcītīgākā Beheru skolnieka
Tomasa Rufa (dz. 1958) portretu modeļi. Šajās sejās nav nevienas
cilvēcības pazīmes, ja mēs uzskatām, ka tā pirmkārt ir emocionalitāte.
Tās liekas tik neizturami tukšas un bezjēdzīgas. Šķiet, Rufs vēlējies
radīt antonīmu tam, par ko raksta Rolāns Barts Camera Lucida:
Reflections on Photography (1982), – ar fotogrāfiju ir iespējams nodot
dziļas emocijas, un ir brīdis, kad fotogrāfijas subjekts veido tiešu
saiti ar skatītāja emocijām. Rufam fotogrāfija ir tikai virsma, papīra
gabals, kas var attēlot citu virsmu. Par to, ka fotogrāfija var
atspoguļot tikai zināšanu izskatu, gudrības ārieni, esejā On
Photography (1977) raksta arī Sjūzena Zontāga. Rufs šīs
fotogrāfijas, kas bija šobrīd skatāmas arī izstādē Cruel and Tender,
radījis 80. gadu vidū, atsaucoties uz 70. gadiem, kad Vācijā darbojās
vairākas teroristu organizācijas. Katrs tika turēts aizdomās, un
drošākā sejas izteiksme publiskajā telpā bija tā, kas līdzinās pases
uzņēmuma neitralitātei.
Spītējot tam, ka šodien fotogrāfija kā patiesības medijs ir mirusi,
Rufs līdzīgi kā šeit minētie pārējie fotogrāfi tic objektivitātes
iespējamībai. Viņš to panāk, izvairoties no jebkā, kas rosina
divdomību. Fotogrāfijās nav interpretācijas. Un fotogrāfs dara visu,
lai tālāk par šo ekstrēmi precīzo lielformāta fotogrāfiju virsmā mēs
neaizietu: katrs spogulis ataino sienu, katras atvērtas durvis ved pie
citām – aizvērtām; stūri nobloķē manu skatienu. Šo necaurredzamību
pastiprina iemītnieku fiziskā klātneesamība. Tomēr šī vizuālās uztveres
blokāde atraisa iztēli. Fotogrāfijas spēja likt vienai iemūžinātai
telpai un laikam aizsviest mūs uz citu ir viena no tās lielākajām
kvalitātēm. Tiesa, Rufam ir gluži vienalga, kādas atmiņas manī izraisa
šīs fotogrāfijas. Viņam tās drīzāk ir kā neizbēgams izvēlētā medija
slogs. Viņš negrib atklāt tā, ko viņš fotografē, dziļāku nozīmi vai
esenci, bet viņš akceptē attēlos ierakstītos estētiskos spriedumus un
sociālkulturālo saturu. Rufs uzņemas atbildību tikai par fotogrāfijas
radīšanu un attīstīšanu, tur, kur sākas interpretācija, viņa kontrole
beidzas. Viņa daudz citēto izteikumu, ka fotogrāfija reproducē tikai
lietu virspusi, var mīkstināt ar apliecinājumu, ka cilvēki attēlā var
saskatīt vienīgi to, kas jau ir viņos.
Rufs bija pirmais Beheru skolnieks, kurš izvēlējās strādāt ar krāsaino
fotogrāfiju. 70. gadu beigās tas vēl skaitījās dumpiniecisks
mēģinājums apgāzt melnbaltās fotogrāfijas dominanti dokumentālajā
žanrā. Viņš savu izvēli pamatoja ar to, ka melnbaltā fotogrāfija
cilvēka acij rāda mākslīgu pasaules ainu, jo mēs taču to redzam
krāsainu.
Rufam, šķiet, ir visvairāk dažādu sēriju. Sākotnējie draugu un ģimenes
portretējumi (1979–1983) kompozīcijā ir tikpat stingri kā Beheru
ūdenstorņi: vertikālo bilžu apgriešana pievērš uzmanību bieži
horizontālajām ģeometrisko struktūru un tekstūras detaļām un dabiskās
gaismas atspīdumam uz nospodrinātajām koka un flīžu virsmām. Līdzīga
pieeja vērojama arī sērijā "Ēkas" (1987–1991), tomēr tur piejaucēta
arī Bauhaus estētika. Rufs fotografēja parastas būves Diseldorfā un tās
apkārtnē, izvēloties 50.– 70. gados celtās.
No 1989. līdz 1992. gadam Rufs fotografē zvaigznes – Eiropas Dienvidu
observatorijas iegūtos attēlus viņš modificē savām vajadzībām. Tās ir
milzu izmēra zvaigžņu, galaktiku un citu kosmosa parādību fotogrāfijas.
Rufs parāda, ka bez zināšanām šīs debesjuma ainas uztveram vien kā
abstraktas struktūras, līdzīgi kā tas ir ar citām sfērām. Interesantas
ir Līča kara inspirētās fotogrāfijas, kur mākslinieks izmantojis nakts
redzamības fotokameru, lai šādi iemūžinātu arī Diseldorfu, it kā
pārvēršot to kara zonā.
Rufu līdzīgi kā citus studentus Diseldorfas Mākslas akadēmijā fascinēja
arī cita slavena pasniedzēja – Gerharda Rihtera darbi. Rihters joprojām
ir viens no pasaules vadošajiem gleznotājiem. Rihteram fotogrāfija ir
gleznu atsperes punkts. Viņš izmanto no avīzēm izgrieztus attēlus un
reproducē tos gleznieciski, runājot par fotografētas un gleznotas
bildes atšķirībām. Rihters savu koncepciju noved līdz robežai, gleznas
pārsvarā ir duļķaini neskaidras, bet tik un tā tās ir gleznas un tādēļ
labākas par fotogrāfiju. Šo tehniku vienā no pēdējām sērijām "Akti"
pārņēmis arī Rufs. Internetā iegūtos pornogrāfiskos attēlus viņš
izšķīdinājis līdz tik tikko saprotamām aprisēm. Caur šo abstrakciju
fotogrāfs vēlējies panākt, ka klaji neķītrās ainas mūsu acij top pat
tīkamas. Šādi mēs neredzam pornozvaigznes bezgaumīgo make up vai
neķītros sejas vaibstus, bet iztēlē uzburam šo sievieti kā Afrodīti.
Tāds arī ir interneta uzdevums – nevis attēlot realitāti, bet sniegt
tikai vizuālus impulsus. Pēdējā sērijā Substratum Rufs izmanto komiksu
attēlus no interneta un, kopējot citu citam virsū, panāk abstraktus
gleznojumus. Ja tā būtu glezniecība, šis darbs automātiski kļūtu
leģitīms, bet, tā kā tā ir fotogrāfija, izturamies ar aizdomām un
meklējam paskaidrojumu.
No 2000. gada Rufs ir Diseldorfas Mākslas akadēmijas profesors un turpina Beheru aizsākto.
Kā mĒs organizĒjamies un kā organizĒ mŪs
Man nav bijusi iespēja klātienē redzēt Stefana Šora un Viljama Eglstona
slavenos 70. gadu lielformāta attēlus, savukārt klasiskās baznīcu
svētbildes mani uzrunā nesadzirdami klusi, tādēļ šeit apskatīto
mākslinieku lielās fotogrāfijas manī raisa nebijušas izjūtas – pietāti
pret tik lielām formām, vēlmi tajās ienirt, reizē emocionāli atdevīgi
un smalki pētoši. Īpaši tas attiecas uz Tomasa Štruta (dz. 1954)
fotogrāfiju.
No visiem Beheru studentiem viņš visizteiktāk izmanto tos pašus apjomus
un emocionālo spēku, kāds piemīt vecmeistaru gleznām. Tas īpaši
atklājas viņa Itālijas baznīcu fotogrāfiju sērijā, kur viņš fiksējis
to, kā cilvēki aplūko dažādas senas un slavenas gleznas. Štruta darbi
ir poētiskas daiļrunības pilni. Vai tā būtu pirmā rīta gaisma, kas
saplūst ar Venēcijas baznīcas gleznas spozmi, vai simetrija starp kādu
Luvras apmeklētāju grupu un gleznā redzamā kuģa vraku, šīs fotogrāfijas
saskaņo neizsakāmo un vienkāršo, parādot, kā mūsu priekšgājēju garīgās
tieksmes krustojas ar tagadnes nepieciešamībām. Muzeju fotogrāfijas
viņš radījis tikpat lielos izmēros un ar līdzīgām ambīcijām kā tajās
attēlotā māksla. Mākslas pieredze šeit dubultojas – redzam mūžīgo un
gaistošo, reālo un ideālo.
Komentāros par to, kā mēs skatāmies mākslu, Štruts parāda, ka tā
vienlaikus var iepriecināt, biedēt, nogurdināt un pat atbaidīt.
Viņš runā arī par mūsu ticību attēliem. "Pieredzes pārvirze (uz attēlu
– A. K.) ir moderns fenomens," Štruts norāda. Šajā gadījumā
fotogrāfija ir tā, kas reflektē par glezniecību, bet pēc kāda laika tas
būs kāds cits medijs, kas līdzīgā manierē uzlūkos fotogrāfiju.
Pie cilvēku fotografēšanas, fiksējot tos kultūras vai reliģijas
institūciju kontekstā, Štruts nonāca pakāpeniski. Kopš 70. gadiem viņš
ar fotogrāfiju pēta urbānās telpas raksturu un to, ko tā var atklāt par
sabiedrības vēsturi un identitāti. 1978. gadā Štruts saņēma stipendiju
darbam Ņujorkā. Pēcāk viņš apceļojis puspasaules – Rietumeiropu,
Ameriku un Āziju. Viņš skaidri un izturēti kataloģizējis neapzinātās
struktūras, kas raksturo kultūru, – ielu tekstūras, formas un mērogus.
Viņa darbiem piemīt skaidra ģeometrija. Tie top sērijās, un no
subjektivitātes Štruts izvairās ar centralizētu skatienu un salīdzinošu
tehniku. Fotogrāfs rada īpatnējus vietu portretus, parādot vēsturisko
pārmaiņu ietekmi uz urbāno vidi: Tokijas debesskrāpju meži kā progresa
zīmes, Čikāgas drūmie dzīvojamie rajoni kā izgāzušās kolektīvās
sociālās organizācijas cerības u.tml. Viņš vēlas panākt mūžīgo pilsētas
caurskrējēju (mūsu) apstāšanos un vērst izmeklējošu skatienu pilsētas
virzienā.
Izstādei Cruel and Tender kuratori izvēlējās 80. gadu vidū tapušos
individuālu cilvēku un ģimeņu portretus. To inspirējuši Štruta ģimenes
albumi un režisoru Kurosavas, Fellīni, Trifo, Šabrola filmas. Pirms
katras fotogrāfijas tapšanas viņš ilgi pārrunājis, kā cilvēki vēlētos
sevi redzēt. Štrutu interesē, kā cilvēku grupa spēj sevi organizēt. It
kā vienkāršos momentuzņēmumus viņš transformējis par hipnotiskiem
portretiem, kas līdzinās viņa ielu fotogrāfijām: vai tie būtu cilvēki
vai ēkas, ikviens elements ir izvietots tā, ka katra detaļa ir
vienlaikus saistīta ar citām un tomēr autonoma.
Kapitālisma kritika un slavinājums
Andreass Gurskis (dz. 1955) savās fotogrāfijās ieņem Dieva vietu – no
ievērojama paaugstinājuma fotografē dažādas masas, vai tie būtu masu
preču plaukti 10 centu veikalā Amerikā (“99 centi”) vai techno
parāde Berlīnē (Love Parade). Cilvēki un lietas viņa masu
portretos vienmēr ir sīkas un daudz, bet katra konkrēti identificējama.
Šīs pozas dēļ mākslinieks bieži saukts par augstprātīgu, tomēr
talantīgāko modernās masu kultūras fenomenu portretētāju. Biržas,
parlamenti, popkoncerti, dzīvojamo ēku bloki, iepirkumu centri ir viņa
lielskalas darbu subjekti kopš 90. gadiem, kad viņš pēc studijām
Folkvanga universitātē un Diseldorfas Mākslas akadēmijā uzsāka straujo
karjeru mākslā.
Gurski interesē šīs laikmetīgā kapitālisma vides masu kārtība. Precīzās
detaļas un neapšaubāmais reālisms patiesībā ir pārdomāts apmāns. Viņš
apstrādā savus darbus digitāli – kombinējot dažādas bildes, izņemot,
pārstrukturējot attēla daļas vai mainot krāsas. "Dodu priekšroku
skaidrām struktūrām, jo izjūtu vēlmi – varbūt iluzoru – kontrolēt
lietas un iegūt tvērienu pār pasauli," skaidro mākslinieks.
Manipulācijas procesu viņš vērtē kā izraušanos no tradicionālajām
fotogrāfijas un glezniecības barjerām.
Gurska fotogrāfijās top skaidrs, ka kapitālisms vienlaikus ir
lieliskākā un drausmīgākā līdzšinējās cilvēces attīstības fāze.
Fotogrāfs to kritizē un vienlaikus padara skaistu (fotogrāfijas tikpat
labi noderētu kāda pasaules tirdzniecības uzņēmuma brošūrai). Bet vācu
mākslinieka oriģinalitāte ir spilgtajā dzīvīgumā un asprātībā.
Fotogrāfijas ir tikpat kliedzošas, pat banālas kā reklāmas attēli,
tomēr saglabā asi pētniecisko garu, kāds piemīt dokumentālajai
fotogrāfijai. Gurskis vācu romantisma majestātiskumu savieno ar
principiāli atturīgo minimālisma abstrakciju. Tas izdodas,
hiperbolizējot kādu attēla aspektu. Bet tieši šīs pārspīlētības dēļ
Rietumu cilvēks atzīst šo pasauli par viņa esam. Tā ir pasaule, kurā
pašpietiekami valda dažādas sistēmas un cilvēks ir šo sistēmu vergs,
pats to nepazinādamies. Fotogrāfijā Cable Car, Dolomites (1987) Gurskis
atgādina, ka cilvēks ir kā mazs gaisa vilcieniņš ceļā uz otru kalnu, ko
ieskauj bieza migla.
Auru sistematizācija
Vairāki apmeklētāji stāstīja par Vācijas paviljona savādo auru pērnā
gada Venēcijas biennālē. Šo auru veidoja nelaiķa Martīna Kipenbergera,
šķiet, neapzinātā nāves priekšnojautā gleznotie darbi un telpas vēsā
atmosfēra Kandidas Hēferes (dz. 1944) fotogrāfijās. Vācu
fotogrāfe noteikti to sajuta un iemūžināja telpu brīdī, kad tikko
aizgājušo apmeklētāju un mākslas darbu starojuma sajaukums vēl
neredzami virmoja gaisā un nosēdās uz izstāžu zāles sienām, grīdas,
gleznu rāmjiem, veidojot vēl vienu kārtu šīs telpas aurai.
Vairāk nekā 20 gadus Hēfere fotografē telpas tādās publiskās vietās kā
bibliotēkas, muzeji, universitātes, uzgaidāmās telpas, kafejnīcas,
sporta halles, baznīcas. Kad cilvēku nav klāt, kā tas vienmēr ir
Hēferes darbos, liekas, ka lietas pašas sevi izvietojušas, strukturējot
telpu pēc kādas burvju kārtības. Un tas mākslinieci fascinē.
Sistemātiski protokolējot pasaules telpu auras, viņa radījusi
fotosēriju Interiors of Architecture. Lai gan tas izskatās pēc
centieniem enciklopēdijas virzienā, Hēfere to noliedz. Kā jau īsta
Diseldorfas skolniece viņa fotogrāfijās neiekļauj arī nekādus
komentārus.
Hēferes fotogrāfijas var raksturot kā neuzbāzīgas, objektīvas, precīzas
un atturīgas. Estētika viņai ir ļoti svarīga. Fotogrāfija top skatītāja
acu līmenī, izmantojot platleņķa fotoaparātu, lai fiksētu pēc iespējas
lielāku telpas daļu. Tukšo istabu fotogrāfijās liela loma ir gaismai.
Hēfere nekad neizmanto zibspuldzi, tikai dabisko un elektrisko
apgaismojumu. Fotogrāfe uzsver, ka nekas nav konstruēts vai digitāli
apstrādāts.
Kandida Hēfere Diseldorfas Mākslas akadēmijā studēja desmit gadus un
līdz ar Tomasu Rufu bija pirmā, kas izmantoja krāsaino fotogrāfiju.
Kādā intervijā viņa vieglprātīgi izsakās, ka viņai fotogrāfija
vienkārši ir vieglākais ceļš, kā iegūt attēlu. Viņa atzīst, ka
interjeru fotogrāfijās meklē līdzības atšķirīgās telpās un atšķirības
līdzīgās. Tajā pašā laikā viņa dokumentē arhitektūras un interjeru
izmaiņas laika gaitā. Lai gan cilvēku nav, tieši viņus māksliniece
fotografē – viņu kultūru, dzīvesstilu, kas atspoguļojas arhitektūrā un
dekorā.
Gleznieciska socioloĢija bez cilvĒkiem
Aksels Hūte (dz. 1951) ir nedaudz retāk piesaukts diseldorfietis. Lai
gan arī viņa intereses objekti ir industriālā arhitektūra – biroju
ēkas, rūpnīcas, metro stacijas, dzīvojamie rajoni, it īpaši vientulīgās
nomalēs, – viņa fotogrāfijām drīzāk ir gleznieciskas, nevis
fotogrāfiskas kvalitātes. Hūte izmanto tradicionālās glezniecības
paņēmienus: centrālā perspektīva, apmalu nogriešana, palielināti leņķi,
sabalansētas kompozīcijas. Dažbrīd viņa fotogrāfijas prātā raisa
paralēles, piemēram, ar Andra Vītoliņa industriālo ainu gleznām.
Hūtem arhitektoniskie elementi izvietoti ainavā kā dekori vai kulises
cilvēku dzīvei. Fotogrāfijas ir kā portreti: tās ataino, kā cilvēki
dzīvo šajās vietās bez pašu cilvēku klātesamības. Tā ir kā urbānās
pasaules socioloģija bez cilvēkiem. Lai arī viņu nav klāt, viņiem ir
galvenā loma.
Strufsky beigu gaidās
Vācijas prātam vienmēr pa spēkam bijusi paradigmu virzīšana, ne tikai
sekošana tām, tādēļ vācu auditorijas aizrautība ar tik augsti
intelektualizētu mākslu neraisa aizdomas, tomēr nedaudz izbrīna
Diseldorfas skolas pamatīgie panākumi pasaulē. Pat ASV un Francijas
mākslas publika, kam varētu būt svešāda vācu aukstā objektivitāte, kā
suģestēta tiecas savos muzejos izstādīt un galerijās reprezentēt minēto
mākslinieku darbus.
Tomēr šobrīd Vācijā arvien biežāk un skaļāk izskan jautājums: "Cik
var?! Strufsky laiks ir pagājis!" Strufsky – šādu jau komiski uzlādētu
apzīmējumu pašā Vāczemē ir ieguvuši Štruts, Rufs un Gurskis kopā. Jaunu
asiņu meklējumi nav nemaz tik veiksmīgi. Visi minētie fotogrāfi
pasniedz ievērojamākajās Vācijas mākslas akadēmijās, pēc aculiecinieku
stāstītā – stingri turoties pie objektivitātes principa, bet studenti
no pasniedzējiem visbiežāk pārņem tikai estētiku, ideju dziļumam
izpaliekot. Arī fotografēšanas tehnikas izkopšanai netiek veltīts tik
daudz uzmanības. Tālab Strufsky tiek uzskatīta par pēdējo fotogrāfu
paaudzi, kas prot fotografēt.
Interesantas alternatīvas Diseldorfas skolai ir Tomass Demands (dz.
1967) un Hanss Kristians Šinks (dz. 1961), kuri abi nāk no bijušās
Austrumvācijas. Šinks, izmantojot Austrumvācijas arhitektūru, tās
detaļas, rāda urbāno vidi kā nekurzemi. Tie ir viadukti, sienas,
arhitektūras elementi, kas, fotografēti īpašos rakursos vai tuvplānos,
zaudē atsauces uz to aktuālo funkciju, pārvēršoties par
neidentificējamiem, monstroziem veidojumiem. Savukārt Demands fotografē
masu mediju virtuālo pasauli. Viņš izmanto paša darinātus istabu un
eksterjeru modeļus, kas, atbilstoši nofotografēti, liekas kā reālas
telpas, piemēram, populāra vācu TV šova studija. Viņa
fotogrāfijas ir lielas, detaļās izstrādātas, tikai tajās redzamo telpu
un objektu sterilitāte liek aizdomāties, ka tās ir mazas butaforijas.
Tādu arī mākslinieks iztēlojas masu mediju izveidoto virtuālo pasauli –
gandrīz īstu: "Es redzu masu medijus kā bezgalīgu ainavu, virtuālu
mājvietu ar skandālu pilnām lielpilsētām, pilsētām ar zvaigznēm un
slīksnājiem, kur notiek slepkavības." Viņu interesē atklāt to
neitralizējošo efektu, kāds piemīt masu medijiem attiecībā pret
kultūru. Demands pārstāvēs Vāciju arī šīgada Sanpaulu biennālē.
Apvērsumu pret Diseldorfas skolas diktatūru tuvā nākotnē varētu veikt
studenti no Folkvanga universitātes Esenē un Leipcigas Grafikas un
poligrāfijas augstskolas. Tur fotogrāfijas apmācības programmā uzsvars
likts uz subjektīvāku pasaules tvērumu, inspirējoties no Amerikas
fotogrāfijas skolas tradīcijām. Bet, kamēr revolūcija briest tikai mazu
galeriju sienās, Strufsky un kolēģi turpina sistematizēt pasauli.
|
| Atgriezties | |
|