"Kāda ir jūsu profesija? – Manuprāt, patiesībā rakstnieks... Kā
rakstnieks un arhitekts es domāju, ka viss atgriežas pie manipulācijām
ar vārdiem un koncepcijām." Tā intervijā (to var izlasīt
www.berlinbabylon.de) Hubertusam Zīgertam (Hubertus Siegert) savu
praksi raksturo Rems Kūlhāss – arhitekts, teorētiķis, pētnieks un
kritiķis, Hārvarda universitātes Praktiskās arhitektūras un urbānā
dizaina nodaļas profesors, kuru strīdīgie preses un ekspertu izteikumi
raksturo gan kā talantīgāko 21. gs. vizionāru, strukturālistu un jaunās
arhitektūras pravieti, gan kā dekonstruktīvistu, modernisma tradīciju
grāvēju un dažkārt ārišķīgu filozofu un praktiķi ārpus konvenciju
robežām. Uzaicinot Kūlhāsu kā viesredaktoru Wired 2003. gada
jūnija numuram, žurnāls ar sirsnīgu ironiju atzīmē viņa slavenāko
grāmatu svaru (Delirious New York – 2 mārciņas; “S;M;L;XL” – 6 mārciņas
vai 1334 lpp.). Tomēr pat rūdītākie Kūlhāsa un viņa skolas studiju un
rakstu fragmentārisma kritiķi atzīst, ka nesaudzīgais arhitektūras
lomas izvērtējums mediju, tehnoloģiju un globalizācijas apzīmogotajā
pasaulē ir vainagojies ar oriģinālu un talantīgu arhitektūras projektu
virkni. 2000. gadā "hiperarhitektam" Kūlhāsam tiek piešķirta Prickera
balva (Nobela ekvivalents par mūža ieguldījumu arhitektūrā) "par
jaunu teorētisku un praktisku arhitektūras un kultūras situācijas
attiecību definējumu, par devumu būvniecībā, kā arī par viņa idejām".
Starp citu – Prickera balvai 2003. gadā seko Japānas Mākslas
asociācijas Premium Imperiale, bet 2004. gada februārī (par spīti tam,
ka Lielbritānija vēl šobrīd ir Kūlhāsa projektu neskarta zeme) –
augstākā britu arhitektūras balva jeb Karaliskā zelta medaļa.
Šoziem Berlīnes Neue Nationalgalerie notika Kūlhāsa un viņa vadītā
arhitektūras biroja OMA (Office of Metropolitan Architecture), tā
"dvīņa", izpētes šūnas AMO, un Hārvarda universitātes
"Pilsētas projekta" izstāde Content, kuras būtisks papildinājums ir
katalogs ar tādu pašu nosaukumu. Šis projekts raksturojams ne vien kā
aizraujošu arhitektūras risinājumu un urbāno stratēģiju skate, bet arī
kā arhitektam nozīmīgu atsauču un koncepciju virkne. Izstāde atklāja
Kūlhāsa metodi, kurā katru būvprojektu ievada teksts un teorija,
izvērsts sociālās, ekonomiskās un funkcionālās situācijas apskats –
ēkas modernā tēla ierosinātājs. Juceklīgā ekspozīcija, ko var raksturot
kā "à la arhitektu darbnīca", Mīsa van der Roes
projektētajā Neue Nationalgalerie skaidrajā stikla čaumalā
atsauca atmiņā Kūlhāsa mesto izaicinājumu modernisma pieminekļiem un to
aizbildnieciskajiem sargiem, taču arī viņa paša deklarēto piederību
modernistu aizsāktajai tradīcijai. "Es nerespektēju, es mīlu Mīsu,"
apgalvo Rems Kūlhāss Content katalogā. Savukārt horizontālais,
izvērstais maketu tīkls telpā likās vizualizējam kaislīgo un brīvo
blīvuma, lieluma un kartogrāfijas jēdzienu lietojumu arhitekta
publikācijās un atgādināja plašos, "plakanos" OMA 90. gadu
projektus – Ilinoisas Tehnoloģiskā institūta apjomu Čikāgā vai Lilles
pilsētas plānojumu un Grand Palais "guļošo debesskrāpi".
"Atpakaļ nākotnē?"
(No Manuela Kastelsa raksta Cities, information, the global economy, kas publicēts 2000. gadā.)
Mūsdienās, kad jauno arhitektūras pieminekļu jēgu un pilsētu attīstības
sindromu formas analītiķu vietā izvērtē sociologi un ekonomisti,
Kūlhāss tiek saukts par arhitektūras gaišreģi un bieži vien kļūdaini
uzskatīts par globalizācijas procesu kritiķi.
Viņš pats savus teorētiskos meklējumus definē kā "apsēstību ar
tagadni", kā mēģinājumu saskatīt arhitektūras lomu un tās robežas
kapitāla, migrācijas un informācijas plūsmu pārņemtajā pasaulē. Par
spīti aizraujošajai datu, populārzinātnisku terminu un valodas burvības
mirāžai viņa publikācijās, Kūlhāsa teorētiķa skatpunkts ir
biedējošs. Viņa vīzija ignorē jebkādus ekoloģiskus, videi
draudzīgus vai sociālus risinājumus. Kūlhāsa objekts ir urbāna,
industriāla, sintētiska un ar informāciju piesātināta pasaule. Viņa
utopijām ir totāls raksturs. Žurnālam Wired
(www.wired.com/wired/archive) viņš atzīstas: "Lietas, ar kurām es
strādāju, ir lietas, no kurām man ir bail." Un vēl Kūlhāss saka: "Es
negribētu parādības vienkāršot un teikt, ka esmu pret brīdī, kad tās ir
daļēji neizbēgamas, bet mūsu (OMA – M.T.) ēkas ir mēģinājums paņemt
labāko no šīm reālijām."
AMO un Nīderlandes valdības sadarbībā tapušais projekts Šipholas lidostas paplašinājumam
ir ilustratīvs: jaunas satiksmes pilsētas izvietojums uz mākslīgas
salas Ziemeļjūrā atrisinātu pārapdzīvotā kontinenta teritoriālās
problēmas un piedāvātu jaunu, komfortablu pagaidu mājvietu
servisa upuriem, lielā laikmetīgā biznesa "kinētiskajai elitei".
Darījumu, komforta un tirdzniecības cietoksni – salu ar dezorganizēto
sauszemes realitāti savienotu tilts. Par spīti vai pateicoties domas
vērienam, šis ir viens no daudzajiem iesaldētajiem OMA projektiem, un
to Kūlhāss uztver sāpīgi.
Mākslīgās salas situācija vai, citiem vārdiem, tabula rasa ir Kūlhāsa
ideāls, to viņš vairākkārt atzīst, sūdzoties par laikmetīgā arhitekta
uzdevumiem nevis celt no nulles, bet gan stilīgi "pievienot lietas".
Alkās pēc autonomijas un vēriena Kūlhāss līdzinās modernistam un
urbānisma vizionāram Lekorbizjē, kura slavenais trīs miljonu
pilsētas risinājums savulaik Parīzē paredzēja Sēnas labā krasta apbūves
aizstāšanu ar tipveida augstceltņu, maģistrāļu un zaļo zonu
tīklu. Kūlhāsu ar pagājušā gadsimta metriem vieno tukšuma un
"potenciālās telpas" estētika. "Vienkārši estētika un padziļināta
saikne ar izzušanu, nevis minimālisms," saka Kūlhāss intervijā Linnai
Bekerei. Arī OMA biroju papildinošais spoguļattēls – "zināšanu"
(studiju, koncepciju, arī leiblu) virtuālais serviss AMO – ir
dibināts (90. gadu beigās) kā arhitektūras materiālisma pretmets, "kas
iesaka būvēt ēku tikai galējas nepieciešamības gadījumā".
LACMA (Losandželosas Laikmetīgās mākslas muzejs) pārbūves projektā
tā vietā, lai papildinātu jau eksistējošu piecu veco ēku labirintu ar
vēl vienu savienojošu piebūvi – koridoru, kas būtu "garāks par
vidusmēra lidostas terminālu", OMA, izvērtējot muzeja kolekciju,
izšķīrās par radikālāku saturisku risinājumu. Uz vecās ēkas pamatiem
tiks būvēti četri ar pārejām savienoti Āzijas, Eiropas, Amerikas un
modernisma kolekciju bloki, kurus pārklās caurspīdīga, no metāla tīkla
veidota aizsargjumta sfēra. Sākot no nulles, projekts ne vien maina
apjomus un telpu ērtumu, bet arī, kā ierasts OMA risinājumos, ievieš
iespējām bagātu cilvēku kustības un muzeja izzināšanas modeli. LACMA
jumts ļauj pieminēt arī biroja sadarbību ar Londonas firmas Ove Arup
inženieriem, īpaši ar Sesilu Balmondu, kura haiteka idejas "maina
pasaules aprises".
Modernistu cīņa par funkcijas un formas vienotību un apjomu minimālismu
pieder aizgājušajam laikmetam, turpretim Kūlhāsa blīvuma programma
lieliski ierakstās aktuālajās, jau šī raksta apakšvirsrakstā citētā
Manuela Kastelsa izvirzītajās globālās informācijas un kapitāla plūsmu
sabiedrības teorijās: "Datu un kapitāla plūsmu mezglpunkts raksturo
dominējošo telpu mūsdienu sabiedrībā." Kūlhāsa vadītā Hārvarda
universitātes "Pilsētas projekta" izdevumus bagātina kultūras, mediju
un ekonomikas teorētiķu Saskijas Sasenas, Frīdriha Kitlera, Skota Leša
un Maikla Hārta arhitektūras, informācijas un sociālo grupu izplatībai
veltītās esejas. Minimālistu lozungs less is more Kūlhāsa projektos
tiek aizstāts ar more is more. Kādreiz modernisti pavairoja atsevišķus
moduļus, bet šodien Kūlhāss piedāvā klonēt organismus: viens no viņa
aktuālākajiem konceptiem ir generic city – sugas pilsēta. Pilsēta bez
īpašībām un identitātes, viena no miljonu apmetnēm, pilsēta ar tukšumu
idejas vietā. Tomēr saskaņā Hārvarda universitātes "Pilsētas
projekta" pētījumiem sugas pilsētas matrica dzimusi jau Romas
impērijas kara nometņu laikos.
"Es esmu bijis brīnumbērns ļoti ilgu laiku." R.K.
Kūlhāsa (dz. 1944. g.) piederība informāciju ražojošai un izplatošai
sabiedrības daļai ir viegli saprotama, ielūkojoties viņa biogrāfijā.
20. gs. 60. gados nākamā arhitektūras zvaigzne strādāja žurnālā Haagse
post Nīderlandē, rakstīja rakstiņus par kultūras tēmām, kā arī
scenārijus filmu grupai "1, 2, 3". Savu iekļaušanos 60. gadu paaudzē
viņš atzīmē ar lepnumu. 1978. gadā pēc arhitektūras studijām Londonā un
Ņujorkā un OMA biroja dibināšanas (1975, kopā ar Eliu un Zoi Zengeļiem
un Madlēnu Vrīsendropu) Kūlhāss sevi piesaka kā teorētiķi ar grāmatu
Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan, kuras
lappusēs viņš pievēršas metropoles "sastrēgumu" vai
"pārapdzīvotības" kultūras (culture of congestion) fenomenam. Blīvums
un intensitāte veido pilsētas īpašo arhitektūru, kas savukārt piedāvā
novatorisku telpu pilsētas attīstībai. Manhetenas gadījumā –
arhitektūras salu arhipelāgu, debesskrāpjus kā pilsētas pilsētā.
Kūlhāss skata arhitektūru kā šķietami neformālu, bet konsekventu
kairinošu pilsētas psiholoģiskās struktūras ģeneratoru. "Neprātīgā
Ņujorka" un tajā veiktā Manhetenas rūtojuma uzšķēršana iezīmē viņa
nākamo pētījumu apvārsni – urbānisma interpretācijas.
80. gados OMA piedalās vairākos arhitektūras konkursos
(pārsvarā bez panākumiem) un veic teorētisko pilsētbūvniecības un ēku
projektēšanas izpēti. 80. gadu beigās tiek īstenoti vairāki neliela
mēroga projekti – Roterdamas Kunsthalle, kā arī rezidences: dzīvojamais
komplekss Fukuokā, Japānā, divu draugu māja Roterdamā, Villa Dall' Ava
Parīzē u.c. Šo projektu atvērtība gaismai un ainavai,
funkcionālisms un spēles ar taisnstūra formu visai tieši sasaucas ar
modernisma savrupmāju piemēriem. Kā jauninājumu var minēt Kūlhāsa
iemīļoto mūsdienīgo sintētisko materiālu (kuru virsmas ir matētas un
puscaurspīdīgas) izmantojumu konstrukcijās un interjeros. Kūlhāsa
savrupmāju pērle ir 1998. gadā pabeigtā māja Bordo, kurā specifiskais
uzdevums (īpašnieka – invalīda ērtība) panākts, iebūvējot mājas trīs
līmeņu apjomā 3x3,5 m lielu dzīvojamo istabu – liftu. Plūstošs,
dinamisks ēku dalījums līmeņos, nevis statiskos stāvos, ir arhitekta
rokraksta vēl viena pazīme. Viens no pirmajiem OMA lielajiem
pasūtījumiem ir pilsētas attīstības koncepcija Lillē (īstenota
1990.–1994. gadā; Kūlhāss tiek uzaicināts vadīt projektu pēc
teorētiskas, ne-vizuālas prezentācijas). Skatot pilsētas
teritoriju kā ap ātrvilcienu un automaģistrāļu līniju koncentrētu
un biznesa debesskrāpju marķētu mezglpunktu, OMA sevi pierāda kā
laikmetīgā urbānisma analītiķu birojs. OMA 90. gadu projektiem ir
veltīta Kūlhāsa un Brūsa Mau (Bruce Mau) dizaina, arhitektūras un
informācijas pārsātinātā megagrāmata "S; M; L; XL" – "lasāmgrāmata
(coffee table book) paaudzei, kas izaugusi ar MTV un Deridā" (šādi tā
raksturota www.pritzkerprize.com). Nosaukums atspoguļo OMA intereses –
no detaļas līdz reģionālai attīstībai – un iezīmē būtiskākos Kūlhāsa
konceptus.
"Arhitektūra kā performanču māksla"
(Mihaela Sorkina apzīmējums rakstā Critique žurnālā Architecture Review)
Plūsmu arhitektūra un nesaudzīgais teorētiskais urbānisms rada aizdomas
par Kūlhāsa saistību ar viņa tautieša situacionista Konstanta
Nīvenheisa (Nieuwenhuys) nākotnes Babilonas vīzijām. Kādā 1969. gada
Venēcijas biennāles fotoattēlā jaunais Kūlhāss žurnālists ir pat
redzams sarunā ar leģendāro arhitektu. Tomēr salīdzinājumā ar
Nīvenheisa pīlāru balstītajiem bezgalīgajiem migrējošās apmetņu
pilsētas koridoriem pragmatiķa Kūlhāsa domas lidojumam pietrūkst
sociālā utopisma.
Kūlhāsa minētās autoritātes ir krievu konstruktīvisti, Mīss van der Roe
un Roberta Venturi un Denīzes Skotas-Braunas teorijas. Venturi 1966.
gadā – popārta laikmetā – ASV publicētais arhitektūras manifests
Complexity and Contradiction in Architecture ("Sarežģītība un pretruna
arhitektūrā") uzrunāja laikabiedrus ar protestu pret modernisma
askēzi, tā vietā piedāvājot ikdienišķo elementu, detaļu, ornamentu
daudzveidības un kontekstu dzīvīgo daiļrunību. "Iespējams, tieši no
ikdienišķās, vulgārās un nicinātās ainavas mēs varam atvasināt
sarežģīto un pretrunīgo kārtību, kas atbilst mūsu arhitektūrai kā
urbānam lielumam." Atsaucoties uz senās Grieķijas un baroka laika
piemēriem, Venturi uzsver attēla – informācijas nozīmi arhitektūrā.
Īpaši mūsdienās arhitektūrai ar elektronisko mediju palīdzību būtu
jāatgriežas pie ikonogrāfiskās komunikācijas. Kūlhāsa pēdējo gadu
ieceres ir piesātinātas ar elektroniskiem attēliem, un pat caurspīdīgās
OMA ēku fasādes bieži vien liekas scēniski ierāmējam iekštelpu
aktivitātes.
Nerealizētais ZKM (Kultūras un mediju centrs) korpuss Karlsrūē
(1998), Vācijā, paredzēja tiešraides no ēkas iekšpuses, ziņu un
vilcienu sarakstu projicēšanu uz ēkas fasādes ekrāniem. OMA jaunākā
ambiciozā projekta – Ķīnas Centrālās televīzijas debesskrāpja
ārpusi iecerēts rotāt ar attēliem un projekcijām, kā arī gaismas
efektiem, kas piešķirs ēkai "sargājošas un komunikatīvas funkcijas"
(šādi projekts aprakstīts Content katalogā). 2003. gadā lietošanā
nodotās Ilinoisas Tehnoloģiskā institūta
(IIT) telpas piesātinātas ar atsaucēm uz pirmo lielo institūta
arhitektu Mīsu van der Roi, kurš 40. gados projektējis institūta
studentu pārvaldes korpusu. IIT ieeju dekorē 18 pēdu augsts van der
Roes portrets pikseļu rezolūcijā, bet galvenās auditorijas melnbalto
aizkaru raksts ir aizgūts no viņa zīmējuma. "Es domāju – jaunā
paaudze, ieejot šādā ēkā, var sajust informācijas trūkumu (..), man
likās svarīgi veidot fundamentālu informācijas valodu, kas būtu
iedarbīga šādos apstākļos," saka Kūlhāss. IIT pārbūve gan izvērtās par
pārbaudījumu OMA konteksta izjūtai, jo mēģinājums jaunajā korpusā
absorbēt oriģinālo van der Roes ēku izraisīja asas diskusijas ar
pieminekļu sargiem, kuras beidzās ar kompromisu – vēsturiskās ēkas
fasādes no kopapjoma nodala iekšpagalms. Šajā diskusijā Kūlhāss
izvirzīja vēl vienu postmodernisma priekšvēstneša Venturi tēzi – par
nepieciešamību mīlēt (pieminekļus, ēdienu, reklāmas, kultūru)
"nesnobiski".
Plašo iekštelpu sintētiskās vides dominante mūsdienās ir vēl viena
Venturi aizsākta un Rema Kūlhāsa attīstīta tēma. Tā ievada arī viņa
gadsimtu mijas pesimistisko diskursu par arhitekta profesijas
pakārtotību un pat tās izmiršanu. Tādi sīkumi kā elektrības vadi,
dienasgaismas, gaisa kondicionētāji, eskalatori, siltuma un mitruma
regulētāji 20. gadsimtā radikāli mainījuši arhitektūras veidolu.
Cilvēku plūsma tiek ievilināta pagaidu starpsienu koridoros un sašķelta
ēkas masīvajā ķermenī, kura apvalku saskaņā ar Kūlhāsu varētu drīzāk
dēvēt par "ādu", nevis fasādi. 90. gadu sākumā Kūlhāsa ieviestais
spekulatīvais "lieluma" (bigness) koncepts šodien, apaudzis ar
vēsturiskiem atskatiem un patērētājkultūras vērojumiem, pārvērties par
"krāmu telpas" (junk-space) jēdzienu. Kūlhāsa paša vārdiem runājot,
“"krāmu telpa” ir pārpalikums, ko cilvēce atstāj uz planētas. “Krāmu
telpa” ir mūsu šībrīža panākumu summa. Mēs esam uzbūvējuši vairāk nekā
visas citas paaudzes kopumā, bet nez kāpēc to nesveram tajos pašos
svaros. Mēs neatstājam piramīdas. (..) Tā (“krāmu telpa” – M.T.)
vienmēr ir iekštelpa, tik plaša, ka jūs reti uztverat tās robežas:
visiem līdzekļiem tā veicina dezorientāciju (spogulis, pulējums,
atskaņa). To kā burbuli kopā satur nevis struktūra, bet āda." "Krāmu
telpa" būtu universāls globalizācijas utilitārisma simptoms, kas krīt
acīs gan Latvijas galvaspilsētā, gan Ķīnas jaunajās miljonu apmetnēs,
gan Parīzes priekšpilsētās. Taču skepse par mūsdienu lietu stāvokli un
tā kritika nav traucējusi Kūlhāsam pārvērst "krāmu telpas" nievājamo
tēlu vēl vienā artefaktā – Sietlas Publiskajā bibliotēkā.
Bibliotēkas modelī OMA pamatuzdevums bija klasisko grāmatu
krātuvi un jauno datorizētas informācijas, fotogrāfiju un video
centru apvienot formā, "kas kalpo kā signāls kam īpašam". Ēkas
fasādes caurspīdīgais metāla tīkla apvalks satur kopā piecus spirālē
savienotus stāvu līmeņus. Ikviens no āra gaismas pārplūdinātajiem
līmeņiem ir pielāgots specifiskai krātuves sadaļai, bet starpstāvu
telpas kalpo kā dažādo funkciju savienojuma un servisa punkti. "Caur
informācijas plūsmu bibliotekāri pārvēršas intelektuālās sporta
zvaigznēs." (R.K.)
Tiesa, Kūlhāsa futūrisms pārdzīvojis daudzas sakāves. Lasot intervijas
ar arhitektu un viņa rakstus, nevar nepamanīt īgnumu, ar kādu viņš
atsaucas par kārtējo politisko, birokrātisko, ekonomisko (pārsvarā
pēdējo) apstākļu diktēto mēģinājumu iesaldēt un atcelt kādu no
izstrādātajiem OMA projektiem (ZKM, Vitnija muzeja paplašinājums, IIT
pārbūves oriģinālplānojums utt.). Kūlhāss atriebjas rakstiski, savās
grāmatās, piemēram, atklāti nosaucot Karlsrūi (neīstenotā ZKM ēka) par
dziļu Vācijas provinci. Taču viņa pesimismu raisa gan lēnā (vismaz
piecus gadus ilgā) projektu īstenošana, gan ideju izsīkums pēc to
realizācijas, gan pakļautība pasūtījumam, gan arī arhitektūras konkursu
sacensības raksturs. Cīņā pret pēdējo OMA pat mēģināja noslēgt (tiesa,
īslaicīgu) aliansi ar otru pasaules arhitektūras milzi – Herzog &
de Meuron. Hārvarda universitātes "Pilsētas projektu", kas nodarbojas
ar teorētisko un pilsētpētniecisko darbību (sākotnējais nosaukums
"Projekts par to, kas reiz bija pilsēta"), Kūlhāss raksturo kā
atjaunošanās sfēru. "Urbānisms abstraktā ziņā ir iespēju radīšana.
Pavisam pretēji arhitektūrai. Arhitektūra izsusina potenciālu."
Kūlhāsa analītiskās darbnīcas ir arī talantu kalves – britu
arhitektūras lepnums Zaha Hadida un biroja Foreign Office Architects ir
Kūlhāsa skolnieki.
Jau kopš 1997. gada Kūlhāss ar azartu vēro dinamiskās pasaules
zonas: jaunās, strauji augošās industriālās Āzijas pilsētas un
"krāmu telpas" matricu – iepirkšanās kultūru – visā tās
dažādībā. Pretkara noskaņās OMA apzināti nepiedalās dvīņu torņu
memoriāla sacensībās Kūlhāsa savulaik preparētajā Ņujorkā. Aprakstot
Daniela Lībeskinda ieceri kā "masīvu ievainojuma tēlu, kas pārstāv tik
vien kā vareno visaptverošo sevis pašu žēlošanu", OMA sāk darbu pie
"opozicionārā" Ķīnas Centrālās televīzijas ēkas projekta Pekinā (tiks
īstenota 2008. gadā). Ēkas apjomu veidos divi cilpā savērpti
debesskrāpji.
Āzijas ekonomisko izaugsmi Kūlhāss izmanto kā antitēzi arhitektūrai.
Minot pilsētu ekspansijas datus (iedzīvotāju skaita trīskāršošanās 20
gados) un ēku celšanas tempus (trīs cilvēki un divi mackintosh datori
10 dienās rada 40 stāvu ēku), arhitekts teorētiķis runā par iespējamo
konveijerarhitektūras "jauno tīrību", kurā jaunceltnes ir ikdienas
bauda. Tomēr Kūlhāsa zinātkārais, bezkaislīgais skatījums mulsina ar
savu objektivitāti. "Pilsētas projekta" radītie teorētiskie raksti
satur statistiku un interpretāciju, taču tajos ir grūti atrast
spriedumus un attieksmi. Kā atzīmē kāds Kūlhāsa teorijas kritiķis
(Mihaels Sorkins), "aizplīvurotais politikas nievājums, ironiskais
kritikas un cildinājumu apvienojums – viss norāda uz būtisku
nespēju pavēstīt, ko tad viņš īsti vēlas (so uncool)."
Urbānists Rems Kūlhāss (kopā ar AMO) reizēm ir smieklīgi nopietns preču
zīmju virtuozs (teorētiskais mārketings, protams, ir OMA panākumu
ķīla). Pēdējais dadzis Rietumu industrijas noliedzēju acī ir OMA un AMO
veidotā Prada veikalu ķēde un to pavadošā preču zīmes (rebranding)
kampaņa. Elitārie veikali pasaules lielpilsētās ir nodēvēti par Prada
epicentriem, kuros elektroniskā vizuālā informācija "saglabā auru un
attīsta servisu". Nesnobiskās mīlas zīmē Kūlhāsa biroji seko idejai,
ka Amerikas komerciālā valoda (20. gs. tā bijusi industriāla) ir
valdošais 21. gs. iedvesmas avots un zemu vērtētais fetišisms ir
pilsētas izaugsmes stūrakmens.
Šīgada maijā Latvija iekļausies AMO E-konogrāfijas (AMO un Eiropas
Komisijas izveidots apzīmējums ES vizuālajai identitātei) zonā, par
kuras logo kalpo dalībvalstu karogu pamatkrāsās veidotais svītrkods.
Bet globālais YE$ režīms (jēna+eiro+dolārs) joprojām būs OMA un AMO
darbības vide. Lai cik neticami, bet mums tuvākā Kūlhāsa impērijas
pārstāvniecība, iespējams, veidosies Sanktpēterburgā kā Gugenheima
Ermitāža – "vieta eremītam" (no Content katalogā lasāmā raksta The
State of Hermitage).n
P.S. No 2004. gada 27. marta līdz 29. augustam izstādi Content. Rem
Koolhaas and OMA–AMO. Buildings, Projects, Concepts since 1996 var
skatīt Roterdamas Kunsthallē.
|