Māksla satiek biznesu jeb kā pelnīt ar mākslu Ilze Vītola, "Trīs krāsas" Kultūra un radošums šobrīd tiek atzīts par galveno konkurētspējas un nodarbinātības virzītājspēku Eiropā. Radošuma attīstība ir izvirzīta par vienu no prioritātēm, un tuvāko 6 gadu laikā kultūras un radošo industriju attīstībai plānots novirzīt 1,8 miljardus (ne miljonus) eiro.
Foto: Agnese Aljēna
Arī Latviju jau ir sasnieguši pirmie radošo industriju atbalsta pasākumi. Eiropas un valsts atbalsts radošajām industrijām kļūst patiešām jūtams. Taču cilvēki, kas iesaistīti projektu izskatīšanā un finansējuma piešķiršanā atzīst, ka projektu sagatavotājiem un iesniedzējiem nav pietiekamu prasmju, kas ļautu šo naudu saņemt un efektīvi izmantot. Rezultātā veidojas paradoksāla situācija – nauda ir pieejama, taču nav sasniedzama.
Agnese Aljēna, kas pēta biznesa un mākslas attiecības biznesa vadības doktorantūrā un pasniedz "Radoši pelnīt" kursu Mākslas izglītības centrā "Trīs krāsas", stāsta, ka par iemeslu šādai situācijai varētu būt tas, ka Latvijas mākslas skolās un augstskolās šobrīd netiek aktīvi mācītas uzņēmējdarbības prasmes, kas nepieciešamas biznesa plānu sastādīšanai un ilgtspējīga biznesa plānošanai. Jau šobrīd radošās industrijas ir visā pasaulē vienas no visstraujāk augošajām biznesa jomām. Lai uzsāktu radošo biznesu, ir vajadzīgas ne vien zināšanas mākslā, bet arī biznesā, kas ir ikvienam mērķtiecīgam māksliniekam apgūstama joma.
Lielai daļai radošo cilvēku ar profesionālajām zināšanām mākslas jomā nepietiek, lai varētu nopelnīt, strādājot mākslas laukā. Pētījumi rāda, ka vairāk kā 70% mākslinieku naudu pelna strādājot kafejnīcās, valsts iestādēs, birojos un citur nevis radot mākslu. Taču mums jāņem vērā, ka vide ir būtiski mainījusies un gan mūsu sabiedrībai, gan pašiem māksliniekiem ir pienācis laiks pārskatīt savus uzskatus par to, ka ar mākslu nevar nopelnīt. Industriālā un masu produkcijas ēra pasaulē iet uz beigām. Jau tagad biznesa tendenču pētnieki atzīst, ka cilvēki šodien daudz labprātāk izvēlas lietas, kas ir kas vairāk kā plastmasas masu produkcija. Cilvēki no jauna sāk novērtēt un piešķirt lielāku nozīmi dizainera personībai, lietas vai produkta autentiskumam un ar to saistītam stāstam.
Svarīgi ir saprast, ka radošajā biznesā ir citi noteikumi un likumi nekā citās ierastajās biznesa jomās, un tos jau šodien būtu jāiekļauj mākslas izglītības procesā. Tas attiecas gan uz jauniem cilvēkiem, kas vēl tikai mācās un apgūst izglītību mākslas un dizaina programmās, gan arī tiem profesionāļiem, kas mākslas un dizaina studijas jau beiguši.
Agnese pati ir māksliniece un tic radošo industriju nākotnei. Pateicoties savai interesei gan par mākslu, gan biznesu, viņa ir izstrādājusi mācību kursu Radoši pelnīt. Šis kurss ir paredzēts māksliniekiem un radošiem cilvēkiem, kas vēlas izprast mākslas un biznesa saskares iespējas. Kursa laikā ir iespēja izstrādāt savu plānu, kā pelnīt ar mākslu.
Kursā iekļautas tēmas par savu vēlmju un vajadzību veselīgu sabalansēšanu ar biznesu, par mākslas biznesa specifiku, savas mērķa auditorijas definēšanu, atrašanu, pārdošanas kanālu identificēšanu, cenas noteikšanu, sava personīgā zīmola filozofijas izstrādi, sava vārda un mākslas mārketingu.
Atliek vien noticēt, mainīt savu nostāju, apgūt jaunas zināšanas, lai atgrieztos pie krāsām, otām un mākslas.
"Trīs krāsas" ir nevalstisks mākslas izglītības centrs, kas nodarbojas dažādiem mākslas izglītības projektiem, tostarp ar mākslinieku un mākslas skolotāju profesionālo tālākizglītību.