VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Masa un kultūra
Šeldas Puķītes blogs, 25.10.2011
Vairāki notikumi, kas lielākoties norisinājās pagājušajā nedēļā, lika aizdomāties par attiecībām starp "masu" un "kultūru".
 
Mels Ramoss. Laimīgā blondā Lulu. 1965
 
Pirmais signāls šajā virzienā smadzenēm tika dots jau oktobra sākumā, kad Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā tika atklāta Kārļa Vītola masu kultūras vērtību reflektējošā gleznu izstāde "Sāga: Botokss".(1) Sociāli aktīvas un reizē masu kultūras zīmju vēstošas ir arī Gintera Krumholca skulptūras, kas pašlaik apskatāmas izstādē "MAYDAY!" galerijā "Māksla XO".(2) Nākamais stimuls pārdomām nāca no nupat izdotās Sergeja Kruka grāmatas(3), kurā var pietiekami smalki un detalizēti iepazīties ar PSRS masu produkciju, kas izpaudās daudzo propagandas skulptūru ražotnē. Noslēgumā šai tēmai nedaudz negaidīti pievienojās arī starptautiskās estētikas un mākslas konferences "Vērojuma telpas: attēls, skaņa, performance, vārds" ietvaros notikusī diskusija "Valodas slimība mākslas kritikā – diagnoze vai terapija".(4) Diskusijas rezultātā nācās aizdomāties par tādu jautājumu kā mākslas kritika masām.
 
Kārlis Vītols. Svētais Juris. 2010
 
No vārda "masa" un "kultūra" var, piemēram, veidot savienojumu "masu kultūra". Kārļa Vītola gleznās redzamie tēli un to formālais atveidojums (krāsa, līnija, kompozīcija) atbilst masu mediju varoņiem, kas kultivē jaunās vērtības (lasi preses relīzē: "plastiskās ķirurģijas brīnumus un "šopinga" kultu"(5) ). Savukārt gleznu sižetam mākslinieks patapinājis stāstus iz Rietumeiropas mitoloģijas, folkloras un pat Bībeles. Bez jau minētajām lielformāta gleznām izstādē var redzēt arī divus komiksus, kas stāsta par cīņu starp mūsdienu masu produkcijas atkarībā nonākušo sievieti un briesmīgo paverdzinātāju dievu Botoksu. Nu ko, viena kārtīga, trekna popārtiska pasaka, (prātā uzreiz nāk gleznotājs Mels Ramoss (Mel Ramos) un Pīters Fillips (Peter Phillip) vai tēlnieks Allens Džonss (Allen Jones)). Izmantotā "masu kultūras mākslas" valoda, "jēlās" krāsas un triepiena noreducēšana līdz minimumam perfekti atbilst popārta rāmim.
 
Ginters Krumholcs. Balstīts uz patiesiem notikumiem. 2009
 
Skatot Gintera Krumholca izstādes preses relīzē pievienoto foto ar vienu no izstādes darbiem, prātā nāk režisora Kamerona kases grāvējs, proti, filma "Terminators 2", kur ļaunais kiborgs ir izgatavots no vielas, kas filmas laikā maina desmitiem plastisku formu(6). Tomēr Gintera Krumholca skulptūrās bez masu kultūras patērēšanas tēmas un kritikas ir vēl vairāki citi līmeņi. Izstādē „Mayday!” mākslinieks runā par vīrieša vietu matriarhālajā pasaulē, izmantojot reklāmas spilgto, indīgo krāsu kolorītu, bet formās ironiski spēlējas ar vīriešu pasaulē ieliktiem kultūras artefaktiem (uzreiz gribas savilkt līdzības ar vairākiem redīmeida un kiča kategorijās ieliekamiem mākslas darbiem, piemēram, Džefa Kūnsa "Rozā pantēru" 1988). Jaunajā pasaulē vīrietis ir skaista prece, pēŗļu zvejnieks ar fotoaparātu rokās, Poseidonam līdzīga mītiska būtne vai galvu zaudējis indivīds.
 
Kadrs no Džeimsa Kamerona filmas "Terminators 2: Sprieduma diena" (1991)
 
Nākamā minēto jēdzienu kombinācija ir mākslas produktu masveidīgā ražošana. Par to, kā jau minēju, man lika aizdomāties Sergeja Kruka apjomīgais pētījums par LPSR tēlniecību tās attiecībās ar politiku un ekonomiku semiotiskā šķērsgriezumā. Padomju laikos šķiet, ka liela daļa daudzskaitlīgie mākslinieciskās propagandas darbi – ļeņini, staļini un raiņi, nāca no kombināta "Māksla". Kā jau jebkura masveidīga ražošana, kaut kādā brīdī kvalitātes un kvantitātes attiecību svari sasvērās un sākās tā saucamā "haltūrēšana".

Citā pagriezienā šīs tēmas sakarā prātā nāk okeāna otra mala, kur ar savdabīgu mākslas ražošanu nodarbojās (gan daudz mazākos apmēros) ASV dzīvojošais mākslinieks Endijs Vorhols (Andy Warhol). Viņš savā darbnīcā, ko bija nodēvējis par "Fabriku", kopā ar palīgiem vienlaicīgi radīja/ražoja gan gleznas, neskaitāmus sietspiedes novilkumus, gan veidoja filmas. Šobrīd ekvivalents tam šķiet Demians Hērsts (Damien Hirst). Vēsture rāda, ka ražošana turpinās tik ilgi, kamēr ir pieprasījums un dažkārt tam neskādē pat ekonomiskie krahi.

Noslēdzošā kombinācija ietver vārdu salikumu mākslas kritika masām, pie kuras negaidīti nonācu "kim?" apaļā galda diskusiju laikā. Pirmkārt, jāsecina, ka lielākais trūkums diskusijās par mākslas kritikas problēmām ir pārāk lielā vispārināšana. Šķiet, daudz auglīgāk būtu paņemt vienu mazu kritikas "blusu" un izanalizēt, nevis haotiski mēģināt aptvert abstrakto kopumu (piemēram, apskatīt jautājumu par polemikas trūkumu). Sarunās parādījās arī doma par tekstu pieejamību un saprotamību pēc iespējas plašākām masām. Par šo jautājumu sarunas turpinājās arī pēc konferences jau neformālākā gaisotnē. Nav jau tā, ka es šo ideju nosodītu, bet slidens šis pasākums paliek mirklī, kad rakstītājs, cenšoties nokāpt pāris pakāpienus zemāk, neļauj lasītājam pakāpties augstāk. Sauklis "mākslu masām" vai "mākslu tautai" atgriež mūs pietiekami nesenā pagātnē, kad kritiku mēdza rakstīt arī fabrikas strādnieki vai nopelniem bagātas slaucējas. Teksta būtība nav tikai informēt vai likt par kaut ko aizdomāties, bet arī tīri lingvistiski bagātināt, tāpēc labāka formula liekas kritikas vēršanās pie indivīda, masām atstājot reklāmas saukļus.
 
Grāmata "Mēs. XX. gadsimts". – Rīga: Dienas Grāmata, 2011
 
Must see listē šonedēļ redzu Ernesta Kļaviņa izstādi "Karš starp titāniem un rūķīšiem" galerijā "Alma" (27.10.–28.11.2011), bet 27. oktobra vakarā plkst. 19:00 ir iespēja arī apmeklēt 2011. gada "Foto Kvartāla" gadagrāmatas atklāšanas svētkus radošajā telpā "¼ Satori". Vakar pasaciņas grāmatas godā šoreiz gribējās ierindot izdevniecībā "Dienas Grāmata" nupat iznākušo "sieviešu līgas" kopdarbu "Mēs. XX. gadsimts", kurā dažādas autores ar stāstiem mēģina izgaismot Latviju cauri 20. gadsimtam.

(1) Izstāde apskatāma no 7.10. līdz 20.11.2011
(2) Izstāde apskatāma no 20.10. līdz 15.11.2011
(3) Kruks, S. Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Pieminekļu celtniecība un demontāža Latvijā 1945-2010. – Rīga: Neputns, 2011
(4) Konference norisinājās no 21. līdz 23. oktobrim. Minētā diskusija notika 22. oktobrī "kim?" laikmetīgā mākslas centra telpās trešās sēdes: "Mākslas teorija un kritika" ietvaros.
(5) www.lnmm.lv/lv/arsenals/info/explore/exhibition/2011/botox
(6) Atsauce uz filmu "Terminators 2. Sprieduma diena" (1991). Rež. Džeimss Kamerons
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Inese [ 12:07 31.10.2011. ]
Visi labākie mākslas zinātnieki, pētnieki u.tml. raksta skaidri - tā reiz teica prominents pasniedzējs iekš LMA. Piekrītu. Vienkārārši par šķietami sarežģīto. Tas būtu brīnišķīgi.
 
Saturīgi par masu kultūru [ 16:39 27.10.2011. ]
Borgs J. "Notiek šķietama degredācija, nolaišanās masu kultūras līmeņos, it kā tiek glorificēti patērētāju civilizācijas ideāli..
Taču aiz viendienīgām izteiksmēm un dekoratīvi krāsainās līksmības popārta vaibstos jaušama gan sarkastiska ironija, gan asa mūsdienu cilvizācijas drāmas atskārsme. Šķiet, tieši šajā slānī meklējamas tās vērtības, kas saista popmākslu ar cilvēces kultūras lielajām tradīcijām." Žurnāls "Māksla". 1987. gada 5. nr.
 
Kaspars [ 20:13 26.10.2011. kaspars.martinsons [at] gmail.com ]
Turklāt, arī šāds blogs, manuprāt, ir viens no entajiem veidiem, kā šo sarunu ar mākslā ieinteresētu indivīdu padarīt dzīvāku un - individuālāku. Un taču būtu kļūdaini tāpēc uzreiz šādu formātu nosaukt kā tuvošanos "masām". Jo kam māksla neinteresē, tam nav nepieciešams par viņu cvensties nezin kā pastāstīt. Bet, kam māksla interesē, tam ir jādod iespēja piedalīties "sarunā". Un paldies par to! (Arī šim blogam.)
 
Kaspars [ 20:05 26.10.2011. kaspars.martinsons [at] gmail.com ]
Es arī biju paklausīties diskusiju par mākslas kritiku kim?. Un, kā es sapratu, nebija runa par lingvistiski bagātīga teksta nonivelēšanu, kā arī nebija, manuprāt, runa par "masām" un tuvošanos tām. Bet gan aktualizēta problēma mākslas kritikā Latvijā, kad tā, šķiet, pāraug mākslas kritiķu tīksmē vērt terminoloģiju krelles un sacensties teikumu garumā. Rezultātā pastumjot to pašu indivīdu malā un veidojot sarunu mākslas zinātnieku un kritiķu starpā vien sev saprotamā valodā. Uzreiz gan gribu piebilst, ka šī problēma pastāvēja piecus gadus atpakaļ un šodien situācija ir jau ļoti uzlabojusies. Tāpēc diskusijā tā bija drusku jau "novecojusi" problēma, jo, manuprāt, iet jau uz labo pusi un rakstītāji sāk atcerēties arī par lasītājiem un nevis tikai spoguļoties vien paši savos kalambūros. Runa, manuprāt, diskusijā nebija par kaut kādu soli atpakaļ, pietuvojoties masām (dies pasarg), bet gan pašas rakstīšanas kultūras uzlabošanu, tā lai ir baudāmi lasīt. Un galu galā saprast, kas uzrakstīts, nevis pazust tukšos un pašmērķīgos pinekļos, kādi dažus gadus atpakaļ bija nepatīkama tendence, lasot recenzijas.
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts