Pārved Kārļa Zāles veidotā Rīgas Brāļu kapu memoriāla skulptūru ģipša metu Astra Dzērve, Liepājas muzeja muzejpedagoģe Aprīlī pilnībā tiks pabeigta Kārļa Zāles veidotā Rīgas Brāļu kapu memoriāla skulptūras „Māte Latvija svēta savus kritušos dēlus” ģipša meta apakšējās daļas pārvešana uz Rīgu. Pārvešanas darbus veic tēlnieks, Rīgas Celtniecības koledžas pedagogs Guntars Vagners.
Tēlnieks Guntars Vagners
Pirms diviem gadiem ar Rīgas pieminekļu aģentūras atbalstu uz Rīgas Celtniecības koledžu restaurācijas darbu veikšanai pārveda minētās Kārļa Zāles skulptūras ģipša meta virsējās daļas.
Rīgas celtniecības koledžas restaurācijas nodaļā veiks izpētes un restaurācijas programmas sastādīšanas un praktiskāš restaurācijas darbus. Tā ir lieliska mācību prakse jaunajiem restauratoriem. Restaurācijas uzraudzību veiks tēlnieks Guntars Vagners, Rīgas celtniecības koledžas Restaurācijas nodaļas vadītājs Āris Straustiņš un restaurācijas pedagogs Ronalds Lūsis.
Pēc restaurācijas ģipša metu paredzēts novietot publiski pieejamā vietā, iespējams, topošajā Nacionālajā bibliotēkā. Mets ir mērogā viens pret trīs ar šūnakmenī kalto skulpturālo grupu Rīgas Brāļu kapos.
Skulptūras mets uz Liepāju tika atvests 20. gadsimta piecdesmito gadu beigās kā iespējamais vides objekts un novietots pagaidu novietnē Liepājas muzeja pagalmā. Metu skāris laikazobs un tam nepieciešama restaurācija, taču iespējams, ka tas līdz mūsdienām saglabājies, pateicoties tam, ka atradās muzeja teritorijā.
Kā atceras ilggadējie Liepājas muzeja darbinieki, metu sākotnēji bija paredzēts novietots Liepājas Sv. Trīsvienības baznīcā, tad to plānoja pārvest uz Virsnieka saieta namu Karostā, taču meta izmēru un sarežģīto pārvietošanas darbu dēļ netika līdz galam realizēts.
Jau iepriekš Rīgas pieminekļu aģentūras direktors Guntis Gailītis norādīja, ka piecdesmito gadu beigās Mākslas akadēmijas Tēlniecības darbnīcas Gaujas ielā 1 tika atbrīvotas no uzkrātajiem ģipša modeļiem, un tajā laikā arī Kārļa Zāles darbu maketi izklīdināti pa visu Latviju. Viņš atzīst, ka Brāļu kapu kompleksa restaurācijas laikā maketam varētu būt liela nozīme kā autora sākotnējās ieceres nesējam.
Skulptūras meta pārvešana uz Rīgu notiek Valsts Kultūrkapitala fonda atbalstītā oprojekta ietvaros un ar Rīgas celtniecības koledžas un Nacionālo Bruņoto spēku atbalstu.