TIK TUVU TĀLU PROJĀM Maiks Figiss: Digitālā smeldze jeb kino 21. gadsimtā Mārtiņš Slišāns 21. gadsimts ir sācies.
Arī kino. Līdz ar digitālās tehnoloģijas attīstību pasaules kinotelpu ar katru gadu piepilda arvien vairāk tā saucamo filmu, bet ko patiesi vērtīgu
ieraudzīt vēl joprojām var reti. |
|
Kadrs no Maika Figisa filmas "Laika kods"
|
| Labākais katra laikmeta mākslā iemiesojis tālaika pasaules uztveri. Vai
tā būtu senā Grieķija ar ideālajām kailstājām, vai renesanses
“Neticīgais Toms”, kas pasaules vātī bāž savus neticīgā pirkstus, vai
franču impresionisms, kas pasauli ieraudzīja ņirbošās krāsās. Vai kino,
kas dzima mirklī, kad gaisma kameras tumsā noskūpstīja slīdošo
celuloīda lenti. Kopš tā laika kino fiksējis mainīgo pasauli – gan 20.
gs. 30. gadu romantismu, gan 40. gadu neoreālismu, gan 60. gadu
revolūcijas jauno vilni, kas aizskaloja klasiskā kino kanonus. Pienācis
jauns gadsimts, un digitālais attēls ir tikai šodienas pasaules
uztveres modeļa atspulgs. Savās potencēs tas uzrāda arī kino nākotni.
Tehnoloģijas attīstība rāda kaut ko vairāk nekā pati savus sasniegumus
– tā atrāda mūsu pasaules attīstības ceļus. Kultūrā zūd māksla un
paliek instalācija. Arī kino. Un tas ir objektīvi. Krieviski to varētu
pateikt vienkārši: mir vihološčivajetsja. Mūsu vienkāršajā letiņu mēlē
pārceļot – “pasaule iztukšojas” (jēdzieniski). Iztukšojas jēdzieni, no
kuriem sastāv mūsu pasaules uztvere. Ja katrs jēdziens un katra ideja
tiek banalizēta, tad kāda rezultātā ir mūsu pasaules uztvere?
Postmoderns ideju rasols ar emocionāli asiņojošām saknēm, kas vēl
atceras kultūraugsni, no kuras tās izrautas, tomēr jūt savu tukšumu kā
cilvēks, kam amputētā kāja vēl niez, bet pakasīt to vairs nevar. Kurā
ideju sajaukums un to metastāzes vienojušās intelektuālā
pašapmierināšanās orģijā. Kur datora cietais disks kopojies ar cilvēka
miesu un smadzenēm, radot digitālas realitātes kiborgu – cilvēka un
mikroshēmas hibrīdu.
Vai tā būtu daudzmiljonu “Kapeņu izlaupītāja” ar digitālajiem krūšu
implantiem (Lāra Krofta), “Zvaigžņu karu” pasaules un “Matriksa”
realitātes datorinstalācija vai sūdains stiepļu mežģis šikā mākslas
galerijā – būtība ir viena. Cilvēka pasaules uztvere tiek pārveidota
algoritmiska režģa ciparu virknē. Nenoliedzami – ērtā ciparu virknē,
kas cilvēkam rāda savu draudzīgo “interfeisu” un ļauj justies kā tās
kungam un pavēlniekam. Tā ir realitāte, kur cilvēks vairs nejūt pamatu
zem kājām ne emocionāli, ne intelektuāli. Tā sauktais inteliģentais
skatītājs – cilvēki, kas vēl iet uz kino lūkoties pēc ne-Holivudas
kino. Un daudzi no Eiropas kino kritikas elites aplaudē meistaram, kas
ņirgājas par viņiem pašiem. Žēl. Par to Kannās piešķir “Zelta palmas
zaru”, kā tas notika ar Larsa fon Trīra “Dejotāju tumsā”. Ar piebildi
par tēmu – tas ir viens no pirmajiem talantīgo autoru darbiem
digitālajā video, kas izmanto šo mediju kā filmas faktūras neatņemamu
sastāvdaļu.
Šķiet, ka dzīvē (tāpat kā kino) šobrīd tiek daudz diskutēts, bet maz
pateikts. Runājot par digitālā kino ēru, vietā ir teiciens: tik tuvu
tālu projām. Digitālās kameras nopērkamas vai uz katra stūra, bet īsts
digitālais kino, kurš bāzējas uz klasiskā kino pamata un kura mērķis ir
izrādīšana uz lielā ekrāna, galarezultātā izmaksā tikpat dārgi kā
attēls, kas iespiests uz kinolentes.
Digitālais video sniedz radošo fleksibilitāti un bāzi treniņam, bet
īstenības atspulgu uz kinolentes nespēj dot nekas cits kā gaismas
stars, kas lauzis lēcas liekumu un nogulsnējis režisora pasaules
uztveri uz kinolentes. Nav jābūt profesionālim, lai atšķirtu video no
kino. Bet ir jābūt lielam meistaram, lai video pasniegtu kā kino. Un
arī tas iespējams tikai līdz zināmai robežai. Tad videokameras
gaismuztveres spēja lūst un elektronika nodod savu falšumu.
Tomēr, beidzot diskusiju par priekšrocībām īstenības fiksācijā,
jāatgriežas pie ideju cīņas, kas īstenībā ir nozīmīgākā, – galvenais ir
nevis caur ko tu pasaki savu sakāmo, bet gan kas tev uz mēles. Tagad
vai pirms simt gadiem – viens no kino galvenajiem uzdevumiem ir ne
tikai piebāzt cilvēka smadzenes ar pēc iespējas biezāku popkorna slāni
un ieraudzēt to burbuļojošā kokaīna “kolas” sulā, bet gan fiksēt Laika
esenci, sniegt platformu izpratnei par cilvēka vietu un attiecībām,
kuras viņš tajā veido.
MAIKS FIGISS
Kāds tam visam sakars ar Maiku Figisu – to pašu, kas dubultīgi nominēts
“Oskaram” par filmu “Pametot Lasvegasu” (1996)? Viņš ir vīrs, kas visās
izpausmēs uzskatāms par šodienas radošāko un modernāko kino autoru šī
vārda labākajā nozīmē. Maiks Figiss nevis priecājas pats par savu
attēlu spogulī, bet fiksē mūsu dzīves būtiskās lietas šodienas
kontekstā. Kāds gudrais teicis, ka mākslās ir tikai trīs tēmas, par
kurām vērts runāt, un tās arī veido visa cilvēces kultūrslāņa
kvintesenci: dzīve, nāve un mīlestība. Tas, cik dziļi autors (ne)spēj
ieskatīties un atklāt auditorijai šīs trīs lietas sava laika kontekstā,
arī nosaka viņa (ne)nozīmību kultūras un kino vēsturē. Un Maiks Figiss
to spēj. Kvalitatīvi un kvantitatīvi. Ar digitālā video palīdzību.
Kāda sieviete sarunā par kino man reiz teica: pasaules kino lielākajiem
meistariem filma ir gatava tad, kad viņi izvēlējušies aktierus savam
stāstam. Antonioni nedeva aktieriem nekādu psiholoģisko motivāciju,
Viskonti tos slīpēja kā dimantus, bet abi panāca vienu un to pašu – uz
ekrāna aktieris iemiesoja viņu pasaules uzskatu un problemātiku un
tieši tā, kā viņi vēlējās pateikt. Un tā, manuprāt, ir meistara svarīga
pazīme. Šai ziņā Maiks Figiss pielīdzināms kino vēstures gigantiem.
Spēja atrast īsto aktieri īstajam stāstam, turklāt iekļaut viņu tipāžu
ansamblī, kuri cits citu papildina, kalpojot vienotam autora pasaules
redzējumam, ir prasme, kas tik izcilā mērā piemīt reti kuram režisoram.
Digitālais video ar savu kompaktumu atbrīvo no smagnējās kino
uzņemšanas mašinērijas, bet visos laikos tā ir un paliek liela autora
pazīme – universālā “nejaušā brīvība”, kas atstāj tējas tasītes krītošu
lietus lāšu varā Tarkovska filmās vai liek kamerai bezgalīgi klejot pa
Venēcijas atpūtnieku sejām Viskonti filmās vai pa Teherānas krustojumu
apli mūsdienu mākslas kino kulta autora irāņa Mohsena Makmalbafa
filmās. Tā piemīt arī anglim Maikam Figisam – šī “nejaušā brīvība”,
sajūta, ka autors it kā nejauši bijis klāt epizodē ar kameru blakus.
Parasti šādās epizodēs tu sajūti fiksētu laika dimensijas realitāti.
Visus jaunos kinoskolu audzēkņus māca manipulēt ar laika dimensiju un
reklāmas speciālistus izglīto mākslā izstāstīt stāstu 30 sekundēs, bet
lielie kino autori rāda ko citu – viņi piedāvā izjust laika plūdumu.
Viņu filmas ir kinolentes negatīvs, kas, mērcēts laika straumē un
laboratorijā attīstīts, uzrāda laika pēdu nospiedumus.
To kino augstskolā ar pasaules vārdu – Maskavas VGIK – žargonā sauc par
pilošo trubu estētiku un tajā apmāca topošos kino meistarus. Tikai
(ne)laime viena – šāds kadrs ir nežēlīgs un fiksē to, kas tajā notiek
ne tikai fiziski, bet arī garīgi. Tas ir režisora pašportrets. Viņa
spēks un vājība, viņa gaume un bezgaumība. Kadrs ir soģis, kura priekšā
melu nav. Tas ir tik īsts, cik īsts ir tā radītājs. Tas ir tik dziļš,
cik dziļš ir tā autors. Un 999 pilošas trubas būs garlaicīgas autora
garīgā tukšuma dēļ, bet vienā tu varēsi lūkoties kauč veselu stundu. Un
tad tu zini, ka tā ir “Tarkovska truba”.
LAIKA KODS
Ar “Laika kodu” Figiss pierāda, ka arī digitālais kino spēj fiksēt
laika pēdas. Lai cik tas būtu pārsteidzoši, izmantojot jaunā laikmeta
digitālo faktūru un estētiku, Maiks Figiss spēj runāt par mūžīgām
vērtībām. Par traģisko cilvēka nepilnības smeldzi. Par pārcirsto saikni
ar Dievu. Par centieniem bēgt no īstenības realitātē. Cik asi
realitātes reljefi iezīmējas kadra digitāli paviršajā un plakanajā
faktūra, kas it kā kliedzoši sauc: tas, uz ko jūs skatāties, ir falšs,
– un tikpat asi atklāj būtisko pamatslāni – īstenības smeldzi. Tāda
cilvēka smeldzi, kurš nekad nebūs pilnīgs un to arī apzinās, bet
tieksies pēc piepildījuma. Digitālo smeldzi, kas nekad nebūs kino un to
apzinās, bet spējīga uz tā mimikriju. Arī tās īstenības, kam baidāmies
ieskatīties sejā. Tās īstenības, no kuras vairāmies pārmērības, lai
kādas tās būtu. Tās īstenības, ko apklājam ar īslaicīgo šķietamās
realitātes ilūziju. Ar digitālā attēla palīdzību un amatierkameras
raustīgo kadru Figiss it kā norauj segu cilvēka iekšējās dzīves
intīmākajiem noslēpumiem un fiksē tos bez kinolentes romantiskā oreola
skaudrā ciparu virknē.
Time code – laika kods. Katram “kinošņikam” šis jēdziens ir tuvs un
pazīstams – tas apzīmē ikviena kadra vietu un secību bezgalīgajā kadru
jūrā, kas uzfilmēti kāda projekta ietvaros. Katram kadram ir savs
numuriņš, tāpat kā katrs mirklis mūsu dzīvē ir numurēts.
Filma seko četriem tās varoņiem viņu gaitās gandrīz divu stundu garumā
reālā laika plūsmā – vienā kadrā bez montāžas. Reizē tā ir paralēlā
darbība, kas notiek uz kinoekrāna, kurš sadalīts četrās vienādās daļās.
Koncepts, par kuru pats autors ironizē un izsmej to ar filmas galvenā
varoņa – Holivudas producenta – muti.
Kaislības, kas virmo saistībā ar kādu Holivudas filmu kompāniju, tās
darbiniekiem un apkārtni, rāda seklo mūsdienu sabiedrības attiecību
modeli un peripetijas. Aiz it kā seklās virspuses slēpjas dziļi sāpīgs
konteksts – pārdomas par cilvēka kritušās dabas dziļo ievainotību un
nežēlību reizē. Tā ir tēma, kas caurvij daudzas Maika Figisa filmas,
bet jo īpaši centrālo vietu ieņem autora pēdējos darbos (aizsākumu var
datēt ar filmu “Seksuālās nevainības zaudēšana”, 1999). Tā vien šķiet,
ka Figiss iziet biblisko meklējumu ceļu, un viņa pēdējās trīs filmas
veido savdabīgu triloģiju – cilvēka portretu jaunajā laikā kontekstā ar
mūžīgajiem cilvēces jautājumiem.
Visas trīs filmas seko filmēšanas un filmdaru dzīves procesam, kas pats
par sevi ir traģikomiska mūsu pašu tēlu un imidžu radīšanas sistēmas
alegorija, kur lozungs keep smiling slēpj bezdibeni. “Seksuālās
nevainības zaudēšana”, uzsākot ciklu, velk mūsdienu darbības paralēles
ar Ādama un Ievas grēkā krišanas stāstu, savukārt “Laika kods” (2000)
jau parāda šīs krišanas sekas un it kā nejauši caur diviem filmu
plakātiem ieskicē saukli “piesargieties no Zvēra”, bet “Hotelis” (2001)
tieši un precīzi atklāj mehānismu, kā ļaunums gan kā metafizisks, gan
reāls lielums gūst virsroku cilvēka sirdi un līdz ar to arī viņa
darbībā.
Visas trīs filmas lielā mērā uzņemtas, izmantojot lēkājošo
amatierkameras principu, ko Larss fon Trīrs pasludināja par jaunu kino
dogmu. Figiss par to un citām nopietnām kino ražotāju un kino kritiķu
gudrībām gardi pasmejas kā Mocarts, kas viegli improvizē, kamēr daudzie
Eiropas saljēri mokās ar dogmas kompozīcijas dramaturģiju un lauza
galvu par “gudru” un stilīgu digitālās tehnikas pielietojumu.
Pareizās kino ražošanas kā reizrēķina pārzināšana liek Figisam meklēt
arvien jaunus risinājumus savu stāstu vēstīšanai. Jo būtiskais viņa
filmās ir saturs, kam vienkārši gadījusies moderni stilīga forma. Un
tik tiešām: pats Figiss atzīst, ka paralēlo ekrānu un amatierkameras
principu atklājis nesen – tikai pirms gadiem četriem, kad budžeta
ierobežojumu dēļ ļoti īsā laika posmā bija jāuzfilmē “Mis Džūlija”
(1999). Likdams kameru operatoram uz pleca, viņš šo vienotā telpā
notiekošo stāstu (pēc Augusta Strindberga lugas) veidojis, filmējot
ainas ar divām kamerām vienlaikus (dialogi ilgst pat
trīsceturtdaļstundas), un pārbaudījis darīto, skatoties to paralēli
divos videomonitoros.
Tas viņam inspirējis ideju par filmu, kuras sižets vienlaikus norisinās
uz vairākiem ekrāniem paralēli. Tā radās “Laika kods”, kura gandrīz
divu stundu garais stāsts filmēts piecpadsmit reižu – katrreiz vienā
divstundīgā piegājienā ar četrām kamerām sekojot katram varonim
atsevišķi. Skatītājiem tiek piedāvāts labākais improvizācijas variants.
Jo patiesi – ne scenārijs, ne dialogi uz papīra aktieriem tā arī netika
izsniegti, tik vien kā precīzi norādījumi, kas ir viņu tēls, pēc cik
ilga laika un kurā vietā viņiem jānonāk, un tikšanās galarezultāts – kā
cēliensaikne muzikālā sacerējumā, kur tēma un noskaņa zināma, bet
izpildītājs improvizē, lai nonāktu līdz nākamajam pieturas punktam.
Līdzīgi arī filmas operatoriem – viens no tiem bija pats Figiss –
uzdevums bija aktieriem sekot un atsevišķos mirkļos strauji sakustināt
kameru, imitējot zemestrīci. Galarezultāts liek aizdomāties par ģēnija
dzirksti filmas režisora talantā. To spontanitāti, ar kādu var strādāt
tikai meistars, kas darba tehniku pārvalda labāk nekā savus piecus
pirkstus.
Tas, ka Figiss nedod gatavas atbildes, bet akūti asi fiksē attiecību
faktūru vidē, viņa filmās paver plašas interpretācijas iespējas pēc
katra skatītāja prāta un gara redzes spējām un dod pamatu diskusijām
līdz rīta gaismai ne tikai šī nelielā raksta ietvarā.
RĪTDIENA
Runājot par attīstību mediju un digitālo tehnoloģiju lauciņā, tā vien
šķiet, ka digitālais video kļūs par tik ikdienišķu mūsu dzīves
sastāvdaļu un finansiāli tik pieejams, ka pirksim kameru saviem bērniem
kā kurpju pāri un viņi ar to pratīs apieties līdz ar datoru jaudas
pieaugumu tikpat viegli kā tie, kas vecākus apmācīja, kā pareizi spiest
pogas videomagnetofona pultij.
Rītdiena ir laiks, kur viens no apsolījumiem, kas bāzējās
digitālā video un datorjaudas saplūsmē, ir absolūta virtuālā realitāte
divdesmit četras stundas diennaktī. Vai tā būtu datorprogrammatūras
radīta realitāte vai attēli, kas pārraidīti no mikrovideoraidītājiem,
kuri piestiprināti dažādiem cilvēkiem dažādās pasaules malās. Bet tā
būs dzīve, kas ir ierakstīta un nav jādzīvo. Pasaule – matrikss.
Pasaule – instalācija. Kults, kas radies no tādā pašā vārdā dēvētās
filmas. Iznīcības un pašiznīcināšanās filozofija ietērpta spožās
bruņās, kas formu aizņēmusies no komiksiem, bet filozofisko apli met
caur neo-bībeliskiem citātiem un datorspēļu hiperrealitāti.
Pastāvot šādai realitātei, rītdiena vēl būs, bet parītdiena var vairs nebūt.
|
| Atgriezties | |
|