Ievads. par kompetenci
Andra Dzenīša kameroperas "Tavas klusēšanas grāmata" uzvedums jaunās
mūzikas festivālā "Arēna" 2004. gada rudenī izraisīja pietiekami
būtiskas kaislības, lai mākslu interesenti atkal lieku reizi aizdomātos
par skaņas un attēla attiecībām. Te būtu nošķiramas divas formāli
dažādas lietas: mūzikas vizualizācija un attēla apskaņošana. Ikdienā
mēs sastopamies ar tādu vides komponentu mijiedarbību kā debesu
nokrāsas, putnu dziesmas, garāmbraucoša trolejbusa īdēšana, sētnieka
slotas švīkstēšana, veca koka nama čīkstēšana, zaļa gaisma pretējā nama
trešā stāva logā u. tml. – šīs parādības tiek uztvertas kā
pašsaprotamas un bieži vien pat netop apzinātas vai ievērotas, kaut to
emocionālā iedarbība uz mūsu sajūtām, atmiņu refleksiem, pašsajūtu un
tamlīdzīgām dzīvošanas sastāvdaļām ir nepārvērtējama un vitāli
nepieciešama. Minētajiem šķietami sadzīviskajiem skaņu/krāsu motīviem
līdzāsnostatīt varam kultūras vides audiovizuālos aspektus – teātri,
kino, operu, videoreklāmas utt.
Mākslas darba baudītājam vairumā gadījumu nav svarīgi, vai pirmā bija
skaņas vai attēla ideja, – galvenais, lai rastos emocionāls, racionāls
vai vēl nezin kāds iespaids. Turpretim, tiklīdz par to jāsāk domāt, lai
analizētu vai vismaz puslīdz sakarīgi izteiktos, tā kļūst skaidrs, ka
eventuālajam vērtētājam vai, teiksim nepretenciozāk, viedokļa paudējam
nepieciešamas ļoti plašas zināšanas un vērtīga pieredze vairākās
mākslās. Pretējā gadījumā (vismaz mūsu valstī) palaikam vērojama
situācija, kurā mūzikas speciālisti nevarīgi meklē vārdus savu vizuālo
iespaidu aprakstīšanai, turpretim drāmas vai kino zinātāji riskē kļūt
smieklīgi skaņumākslas lietpratēju acīs. Pēc iepriekšminētās Andra
Dzenīša operas noskatīšanās Nacionālajā teātrī jutos pārliecināts, ka
te nu gan nav vajadzīga īpaša kompetence, lai konstatētu, ka režisores
un videomākslinieces darbs ir vienkārši slikts. Pēc dažām dienām satiku
kinozinātnieci Anitu Uzulnieci, kura teicās saskatījusi līdzību ar
radniecīgām tendencēm kāda 20. gs. 30. gadu mūzikas vizualizētāja
mākslā. Man viņa vārds, protams, neizteica neko.
Ir pietiekami daudz ļaužu, kuri uzskata, ka mūziku nevajag ilustrēt ar
attēlu. Ievērojami mazāk būs to, kas uzdrīkstēsies veidot kinofilmu vai
teātra izrādi, iztiekot bez mūzikas nereti neiederīgajiem, toties
iedarbīgajiem pakalpojumiem. Turpmākajās rindās īsi pieskarsimies
dažiem vēsturiskiem mūzikas vizualizācijas aspektiem, lai raksta beigās
nonāktu pie nedaudziem mūsdienu paraugiem.
KrāsU ĒrĢeles
Krāsas un skaņas attiecības visticamāk valdzinājušas
ļaužu prātus jau kopš tā laika, kad par skaņu un varavīksnes krāsu
sakarībām domāja Pitagors un Aristotelis. Tamlīdzīgas idejas
aktualizējās renesanses un baroka laikmetā – te īpaši minami tādi
izgudrotāji kā Leonardo da Vinči un Atanasijs Kirhers (laterna magica
autors). Tad nāca Izaks Ņūtons, kurš pēc sava prāta mācēja pielīdzināt
spektra krāsas septiņām diatoniskās skaņurindas pakāpēm tā, lai
sakarība balstītos uz doriskās skaņkārtas. Savukārt 18. gadsimta vidū
ievērību gūst franču jezuīts, viņš arī matemātiķis un fiziķis, Luijs
Bertrāns Kastels – okulārā klavesīna izgudrotājs. Viņš prata izgatavot
taustiņinstrumentu, kas radīja gan skaņu, gan (mūkaprāt) atbilstošu
krāsu. Pirmajam Kastela radītajam brīnumam (ap 1730. gadu) vācu
komponists Georgs Fīlips Tēlemanis komponēja īpašu mūziku, un publika
bija sajūsmā, redzot, kā 60 mazos lodziņos mainās spektra krāsas. Otrs
Kastela darinājums (ap 1754. gadu) ar apmēram 500 svecēm un spoguļiem
bija gan iecerē daiļš, tomēr diemžēl praktiski nefunkcionējošs. 1893.
gadā Beinbridžs Bišops radīja krāsu ērģeles – buduāra spoguļgaldam
līdzīgu meistardarbu, kur taustiņa nospiešana atvēra attiecīgu slēģi,
aiz kura redzamais krāsainā stikla lodziņš meta atspīdumu uz lielāku
spoguli ērģeļu fasādes augšējā daļā, to maigi tonējot.
Jaunu posmu gaismu projekciju attīstībā ienesa elektrības ieviešana –
britu gleznotājs Volless Rimingtons radīja krāsu ērģeles ar gaismu
spēlēm, kas priecējušas ar Vāgnera, Šopēna, Baha un Dvoržāka skaņdarbu
atskaņojumiem, bet 1915. gadā piedalījušās Aleksandra Skrjabina
sinestētiskā simfoniskā opusa "Prometejs" Ņujorkas pirmatskaņojumā.
Un te mēs esam nonākuši pie termina, kas prasās īsi skaidrojams.
Krāsu dzirde
Skrjabina "Prometeja" aprakstos epitets "sinestētisks" netiek
lietots pārāk bieži, kaut gan pēc būtības labi tam atbilst. Fizioloģijā
par sinestēziju sauc sajūtas rašanos ne tikai tajā maņu orgānā, uz kuru
tiek izraisīts kairinājums, bet arī kādā citā. Tiklab šis termins
lietojams arī literatūras, mūzikas un mākslas parādību aprakstīšanā, jo
nereti šī it kā patoloģiskā novirze spējusi raisīt pārsteidzošus
mākslinieciskus impulsus. Literatūrā varam minēt Bodlēra, Rembo,
Nabokova vārdu, mākslā – Kandinski un Marineti, savukārt mūzikā
sinestēzija attiecināma uz tādu izcilu vīru daiļradi kā
Rimskis-Korsakovs, Skrjabins, Mesiāns un citi. Tiesa, tā sauktā
hromestēzija jeb spēja dzirdēt skaņas, skaņkārtas vai tonalitātes
attiecīgās nokrāsās izrādās pagalam neobjektīva padarīšana, jo
komponistu viedokļi par to, kādā krāsā ir, piemēram, 'do', ievērojami
atšķiras. Atšķirībā no sava ievērojamā priekšteča Nikolaja
Rimska-Korsakova krievu ekstātiskais skaņdaris Aleksandrs Skrjabins
savu skaņu–krāsu teoriju, cik noprotams, balstīja vairāk uz sajūtām un
metafizisko garīgo pieredzi, nevis uz teorētisku vai, precīzāk,
mākslīgu izdomājumu. Viņš ne visai uzticējās krāsu ērģeļu bērnišķajām
rotaļām un krāsas attiecināja ne tik daudz uz atsevišķām skaņām, bet
gan drīzāk uz tonalitātēm, turklāt iespaidu impulsi mainījās atkarībā
no mūzikas intensitātes. Minētā simfoniskā opusa "Prometejs"
partitūra tika radīta instrumentiem un gaismas klaviatūrai – iecere
bija grandioza, tomēr tās īstenojums gaismas instrumentu tehnisko
iespēju dēļ praktiski nebija iespējams, tāpēc Skrjabina sapnis ne tikai
dzirdēt, bet arī redzēt "Prometeju" viņa dzīves laikā neīstenojās.
Savukārt, atgriežoties pie dažādu komponistu atšķirīgajām krāsu
dzirdēm, vērts uzmest aci Ludviga Kārkliņa "Mūzikas leksikonā"
redzamajai salīdzinošajai tabulai, kur, piemēram, tas pats 'do'
Skrjabinam ir sarkans, turpretim Rimskim-Korsakovam, Jānim Ivanovam un
Ādolfam Skultem – balts. 'La' – Rimskim-Korsakovam ir rozā,
Skrjabinam zaļš, Ivanovam gaišzils, bet Skultem sudrabots. Kā gribi, tā
dzirdi/redzi.
Fizikāli un metafizikāli pĒtĪjumi
Ne velti divreiz pieminēju skaņu 'do'. Liekas, tas ir spilgtākais
gadījums krāsu dzirdes atšķirību raksturošanai. Šo rindu autoram
pievilcīga un pamatota šķiet Krievijas zinātnieku Kļimenčuka un
Solomatinas teorija par ciešu saikni starp skaņu augstumiem, spektra
krāsām, cilvēka čakrām un Zodiaka zvaigznāju. Šajā teorijā par
atskaites punktu tiek ņemts tas pats 'do' – Auna zvaigznāja skaņa,
kura ir sarkana tāpat kā šīs pirmās Zodiaka zīmes planēta Marss. Un
tālāk pa spektru, Zodiaka loku vai ķermeņa čakrām uz augšu.
Interesanti, ka līdzīgās domās, iespējams, bijis gleznotājs un mākslas
zinātnieks Jēkabs Bīne, kura traktātu "Krāsu saskaņas mācība līdz ar
apceri par glezniecības sakaru ar mūziku, dzeju un tēlniecību" (1934)
būs saistoši pašķirstīt katram, kuru interesē apkārtējās pasaules
elementu neapšaubāmā, vēl arvien pētāmā un pārsteidzošā saistība un
vienotība. Savukārt minētais krievu zinātnieku pētījums norāda turklāt
vēl arī uz neierobežotām atsevišķu skaņu un krāsu variācijām attiecībā
pret pamattoni, kur, piemēram, diēzu virzienā (uz augšu) iespējama 121
alterācija, kas krāsu pasaulē būtu pamatkrāsas izgaismošanās jeb tās
gaišāks variants. Interesanti, ka bemolu virzienā (tātad uz leju) arī
iespējama 121 alterācija, bet te rodas kvalitatīvi cita krāsa. Tātad
vienas oktāvas robežās katrai no septiņām pamatskaņām iespējamas 242
alterācijas, kas kopumā nozīmē 1710 skaņu. Cilvēka dzirde to pagaidām
nespēj izšķirt, bet tas, protams, nav iemesls apgalvot, ka
iepriekšminētais ir blēņas.
The Wall, Glāss un (atkal) DzenĪtis
Un vēlreiz atgriezīsimies pie mūzikas vizualizācijas. Opera ir žanrs,
kurā kopš Monteverdi laikiem ļaudis ar to vien nodarbojas kā konkrētos
vizuālos tēlos iemieso komponista uzrakstīto (nemateriālo) partitūru.
Kvalitatīvu lēcienu skaņumākslas ilustrēšanā ienes kinomāksla.
Pārskrienot mēmā kino laikam un pirmajām skaņulentēm, atzīmēsim, ka par
pirmo videoklipu tiek uzskatīts amerikāņa Rika Nelsona veikums
kompozīcijai Travelin' Man (tiesa, ir sastopami šī fakta apstrīdētāji
– par to sīkāk var lasīt žurnāla "Mūzikas Saule" 2004. gada 6. (20.)
numurā publicētajā Mārtiņa Beitiņa rakstā). Tomēr lielāku grūdienu
mūzikas vizualizēšanas attīstībā dod The Beatles, precīzāk, tie, kuri
viņus filmēja, lai radītu publikas atzinības apbalvotas un visai
nebēdnīgas filmas. Pēc tam jau iespaidus vairs ne saskaitīt, ne
uzskaitīt. Pēdējās desmitgadēs pasaule tiek burtiski pārplūdināta ar
skaniski vizuālu informāciju, kurā izretis paspraucas pa kādam labas
mākslas dzīvības asnam. 1981. gada augustā publika līksmo par MTV
kanāla piedzimšanu. Tikmēr Franko Dzefirelli uzņem filmu La traviata,
bet gadu vēlāk klajā nāk leģendārā filma The Wall ar Pink Floyd mūziku,
starp citu, lielisks piemērs, kur nebūt ne spilgtākā šo progresīvā roka
dižgaru mūzika iegūst fantastiskas dimensijas, pateicoties režisora
Alana Pārkera talantam (varbūt tas ir līdzīgi kā dzejas un mūzikas
attiecībās – visvieglāk esot komponēt dzejoļus, kas nav gluži ģeniāli).
Ir arī cita veida kombinācija – kā, piemēram, Stīvs Reihs un viņa
dzīvesbiedre Berila Koro, kuru simbioze lieliski eksponējas videooperā
Three Tales (2003): mūzika pati par sevi ir tipiski reihiska un pa
īstam iedarbojas uz jums tikai tad, kad videomateriālos redzam
dirižabļa Hindenburg bojāeju, drausmos kadrus Bikini atolā un klonētās
aitas Dollijas dzīvesstāstu. Vai arī kinorežisors Godfrijs Redžo un
komponists Filips Glāss, kuru sadarbība Qatsi projekta ietvaros sniedz
fantastiskas radošas domubiedrības iespaidu – mūzika ir spirāliska, ar
pretenziju uz mākslīgu darbīgumu, ar tā sauktajam ostinētajam
minimālismam raksturīgo atsevišķu posmu mehānisko sakabinājumu. Un
attēls dzīvo līdzīgu, īstenībā identisku dzīvi, rādot tuksneša
pirmatnējību kontrastā ar cilvēka darbības augļiem, urbanizējot un
industrializējot. Par ko ir šis stāsts? Glāsa dotā pamattēma uzrunā
arhetipisko vientulību katrā no mums. Redžo prot to uzzīmēt.
Un iepretim šim mūzu skūpstam – ikdiena datora ekrānā: Windows Media
Player radītā (un, ja iedziļināmies, tad īstenībā nepievilcīgi
spekulatīvā) ilūzija, ka ekrānā redzamajiem visnotaļ glītajiem krāsu,
līniju un laukumu vijumiem un stiepumiem ir kāds izrietošs sakars ar
tobrīd skanošās mūzikas ritējumu vai, ja vēlaties, pat noslēpumu.
Mūzikas būtību nav viegli attēlot bildēs, turklāt ne vienmēr tas
vajadzīgs. Jums taču būs pazīstama sajūta, kad mūzikas klausīšanās
pusnomoda stāvoklī sāk rādīties tikai jums pašam nozīmīgi un kaut ko
skaidrojoši attēli. Tā droši vien ir tuvošanās radītāja un medija jeb
interpreta saskares maigajai dzirkstelei. Preparēt to nav
iespējams. Un var saprast pianistu Svjatoslavu Rihteru – viņš
ilgi pretojās izcilā dokumentālista Bruno Monsenžona vēlmei viņu filmēt
un pat tad, kad piekrita filmēšanai, tomēr pamanījās kadrā atzīt, ka
neredz iemeslu, kāpēc klausītājiem būtu jāredz, kā viņš izskatās pie
klavierēm.
Nobeigums – tikpat kompetents kā sākums
Ļoti lieliem soļiem esam pārstaigājuši skaņas un attēla vēstures
bezgala saistošo taku, pieskaroties vien dažām būtiskām ceļazīmēm. Ja
šābrīža noskaņā man kāds liktu kaut ko rezumēt, visticamāk bilstu, ka
pamatots ir tas multimediālais projekts, kurš jau kopš idejas rašanās
virzīts uz dažādu mākslu satikšanos, turpretim autonoma muzikāla opusa
vizualizēšana vairumā gadījumu ir lieka. Tas ir kategoriski teikts.
Pats nonāktu pretrunās, ja rūpīgi pārskatītu kaut vai tikai paša
redzēto un dzirdēto vien. Bet to gan zinu, ka šodienas kultūrā būtiska
ir tieši mākslu satikšanās, dialogs, sintēze utt. Protams, multimediāls
žanrs pats par sevi nevar būt veiksmes garantija. Tomēr ielūkošanās
kaimiņu mākslas noslēpumos var atklāt daudz ko iepriekš nezināmu.
Teiksim, par pasaules kārtību.
|