Austrumeiropas smaids Margarita Zieda Berlīnē |
|
Boruts Peterlins (Slovēnija). STIŠNA
Macejs Skavinskis (Polija). KOZEBRODA, KARNEVĀLS
Martins Kollārs (Slovākija). SVIDNIK
Františeks Dostāls (Čehija). PRĀGA 1973
|
| No pērnā gada maija Vācija programmatiski ir ķērusies pie
iepazīstināšanas ar desmit jauno Eiropas Savienības valstu kultūru.
Izrādās, tas patiešām joprojām ir vajadzīgs. Lai arī vairāk nekā
desmitgade ir riņķī, kopš dzelzs priekškari un mūri krituši, taču
interese un zināšana par to, kas notiek austrumpus, reizēm šķiet
pieticīgāka nekā vēl deviņdesmito gadu sākumā. Personiskā pieredze
Berlīnē aizvien no jauna apliecina, ka vienkāršs vācietis ar vienu vai
divām augstākajām izglītībām par Latviju, piemēram, nezina neko vairāk
kā vien to, ka tā ir bijusī Padomju savienības teritorija. Kas bija
kara cēlonis Dienvidslāvijā, neatceras, lai to izskaidrotu nezinātājam.
Programma Kulturjahr der Zehn, ko latviski varētu tulkot kā
"Desmitnieka kultūras gads", līdz ar kaimiņu politisko un ekonomisko
pietuvošanos ir ķērusies vērsim otrreiz pie ragiem un ar visraibāko
iniciatīvu palīdzību mēģina savā teritorijā atklāt šo valstu kultūru no
jauna. Pārsvarā tie ir Rietumu kuratoru skatpunkti un darbu atlase, kas
šajā "kultūras gadā" strukturē Austrumeiropas kultūras ainavu, nereti
mierīgi aprobežojoties ar saviem jau esošajiem priekšstatiem un ij
nemeklējot pēc citiem. Tāpat kā presē, runājot par Latviju, deviņos
gadījumos no desmit tekstu ilustrēs Kolhoznieku nams un blokmāju grēda
vai vienā gadījumā – jūgendstila ansamblis, arī šeit izstāžu zālēs ļoti
labprāt vēlas redzēt kaut ko tādu kā Kaspara Gobas fotografētos "Purva
valsts" ļaudis, ja runa ir par Austrumeiropu. Tas līdzībās runājot.
Lai gan Gobas ļaudis, protams, "kultūras desmitniekā" jau ir pabijuši
– Berlīnes Mākslas akadēmijas pērnajā rudenī rīkotajā izstādē E.U.
Positiv. Tā ka Vācijas kultūras gada uzturētās runas par dialogu
– un šī ir valsts subvencija galu galā – nereti disonē ar
praksē novērojamo monologa formu. Rietumeiropas monologa par
Austrumeiropu.
Arī Berlīnes Martin-Gropius-Bau īsi pirms Ziemassvētkiem atklātā
fotoizstāde "Smaidiet, fotografēju!" (Bitte lächeln, Aufnahme!), kas
turpināsies līdz 14. februārim, norisinās "desmitnieka kultūras gada"
ietvaros. Izstādes kuratorus Aleksandru Tolnaju (Alexander Tolnay) un
Manfrēdu Šmālrīdi (Manfred Schmalriede) Austrumeiropas fotogrāfijā esot
interesējis kritiski distancēts skats uz izmainīto pasauli, kam labs
sabiedrotais ceļā varētu būt ironija vai humors. Izstādes nosaukumu
viņi vēlējušies attiecināt tiklab kā uz pašu fotografēšanas, tā uz
politikas aktu – iestāšanos Eiropas Savienībā. Turklāt, viņuprāt,
izstāde piedāvā arī lielisku spēles laukumu dažādu skata veidu
dokumentācijai. Kuratorus interesējusi straight photography – tiešs
skatiens uz cilvēkiem un ikdienas notikumiem, bez inscenējuma kameras
priekšā un digitālas attēla apstrādes.
120 izstādē apskatāmās fotogrāfijās Austrumeiropa uzaicinājumam smaidīt
atsaucas rezervēti. Tiesa, pats šis uzaicinājums attiecas uz attēliem,
kas tapuši četrdesmit gadu amplitūdā un ietver ļoti dažādas smaida
gradācijas – no subversijas līdz sarkasmam, neuzbāzīgi un vienlaikus
aktīvi izmantota groteska kā fiksētās dzīves kvintesence. Laika
dimensija iestiepjas Františeka Dostāla fotografētajā septiņdesmito
gadu Prāgā, kur tramvaja sliedes beidzas ielas vidū, atduroties pret
laternas stabu, kur milzu skrūvju uzgriežņi, nostiprināti uz
velosipēdista bagāžnieka, māj sveicienus kā dzelzs dūres, un savieno to
ar Martina Kollāra jau 21. gadsimtā fiksēto cūkas braucienu uz
Slovākijas šosejas, kurā ar sarkaniem lakatiem pārsegtā lopiņa galva un
dibens traucas pretī nākotnei korridas vērša dramatismā.
Nav ne humora, ne ironijas lietuviešu fotogrāfa Rimalda Vikšraiša no
1976. līdz 2001. gadam veidotajā ciklā "Nogurušā ciemata grimases".
Attēlos fiksēta bezcerīga un neglīta dzīve, kuras visneglītākais
elements un vienlaikus arī centrs ir cilvēks. Dzīve, kas līdzinās
atkritumu izgāztuvei, nabadzība, kas piepilda šīs fotogrāfijas, –
tie nav tik daudz materiāla, cik dvēseliska līmeņa nospiedumi. Līdzās
zosīm, kaķīšiem, cūkām, dabai fiksētie cilvēki atklājas kā slimas
būtnes ar vājām cerībām uz atveseļošanos. Un tā nav mazohistiski
paškritiska diagnoze, kas lasāma Vikšraiša attēlos, bet drīzāk gan
dokumentācija, kas izvairās no komentāra.
Pārmaiņas Igaunijas urbānajā sejā pētījis fotogrāfs Marts Viljuss. Ar
atkāpi laikā – 1989., 1998. un 2002. gadā fotografējot vienu un to pašu
objektu un veicot vienu un to pašu attēla kadrējumu, Viljuss ir
izveidojis triptihu, kurā piedalās simboliskā vispārinājuma dimensija.
Tā, piemēram, koka vārtus pie mūra sienas ar notekcauruli nomaina
šaušalīgi betona vārti, kuriem izzūdot paveras brīva telpa skatienam,
un nekas jau tur tāds aizslēdzams nav bijis, tālumā redzamas mājas un
gājēju celiņš.
Melnbalto realitāti Viljusa fotogrāfijās nomaina krāsainā, kas
paradoksālā kārtā izdzēš kolorītu, nākot vietā vēsai askēzei, dārzeņu
kiosku ar leknu uzrakstu krievu valodā, kas raksturo namiņa funkcionālo
saturu, aizstāj stikla arhitektūra, kādā mājo bankas, bet no kioska
pāri palicis vien tukšs laukums. Telefona kabīnēm apjozto sienu nomaina
noskretušu reklāmas lapeļu un afišu klājums, līdz tas viss tiek
nomazgāts neitrālā atvērtībā. Baltā sienā.
Vitālākā no izstādē pārstāvētajām Baltijas valstīm ir Andreja Granta
Latvija – ar govju pulku jūras krastā un cilvēkiem pilnu laivu smiltīs
pie Miķeļtorņa. Ar suni, kas ar spēku tiek rauts aiz kakla laukā no
cilvēkiem bieza ūdens. Ar sirmu kungu zem Prince saulessarga plastmasas
mēbeļu ieskāvumā, dzīvu mērkaķīti būrī un mīkstiem, gaisā iekārtiem
pitoniem. Blīvā ainava pārraida ērmīgo lietu stāvokli "jaunajās
teritorijās", kurās vienai zīmju sistēmai slāņojas virsū jau nākamā,
radot dīvainas kombinācijas. Jaunu kultūras aprakstu. Bet cilvēks tajā
neatrodas uz eksistenciāli zemākās robežas, vismaz Andreja Granta
fotogrāfijās ne. Lai gan – turpat līdzās viņa poļu kolēģa Maceja
Skaviņska pelēkajās postsociālistiskajās ainavās cilvēkus vieno nāvīgs
nogurums. Tādi kā miruši cilvēki "uzsmaida" Rietumeiropai. Kuratori
šo fotoizstādi dēvē par mentalitāšu parādi, kam labprāt pievienoties
var, Maltas un Kipras attēlu sportiski reliģiozos sajaukumus vērojot,
bet ko darīt ar biedējošajām grimasēm lietuviešu ciematiņa sejā?
|
| Atgriezties | |
|