VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Peldošā dizaina sala [19.10.2015. 07:57]
Sintija Veinberga, Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas zinātnes nodaļas 3.kursa studente
3.Rīgas starptautiskā dizaina izstāde Design Isle 2015
Starptautiskais izstāžu centrs Ķīpsala, Rīga
2.10.–4.10.2015.
 
Klāt rudens un laiks novērtēt šī gada dizaina ražu. Interesentiem tāda iespēja bija oktobra sākumā Ķīpsalā, Rīgas starptautiskā dizaina izstādē Design Isle 2015, kurā piedalījās vairāk nekā 200 Baltijas dizaineri un dizaina uzņēmumi. Nozares speciālistiem šis pasākums kalpoja par sava veida biznesa tikšanos trīs dienu garumā, savukārt vienkāršiem baudītājiem tā bija iespēja gūt ekspreskursu Latvijas dizaina norisēs. Izstāde apvienoja Gada balvas dizainā pretendentus, studentus, individuālos māksliniekus un uzņēmumus. Dizaina priekšmetus varēja aplūkot, aptaustīt un galu galā arī iegādāties.
 
Attēls no: www.designisle.lv/parizstadi.php
 
Lai nu kā tur būtu ar gada balvas rezultātiem un profesionāļu vērtējumiem, man — vienkāršai estētisku lietu cienītājai pēc izstādes apmeklējuma un dizaina labumu aplūkošanas radās priekšstats par to, kāds tad ir Latvijas dizains. Un kāds tas varētu būt, jo savus diplomdarbus izstādīja arī jaunie dizaineri (vēl nupat studenti).
 
FLASHION wear apģērbu zīmola stends ar dizaineri Agnesi Pundiņu
Foto: Sintija Veinberga, 2015
 
Izstāde piedāvāja ļoti plašu klāstu objektu — mēbeles, traukus, rotas, apģērbu, grafiskā noformējuma piemērus, rotaļlietas, gaismas ķermeņus un daudz ko citu. Praktiķes daba piesaistīja pie izteikti funkcionāliem objektiem, kas atvieglo un uzlabo cilvēku ikdienas dzīvi. Interesi izraisīja FLASHION wear apģērbu zīmola pirmie pumpuri. Dzīvojam zemē, kur tumšais rudens/ziemas periods ir gana ilgs, lai apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem būtu pašsaprotams elements garderobē. Un ne tikai sirsniņas formas atstarotāji pie mēteļa muguras vai dzeltena ceļinieku veste, bet patstāvīgs, estētisks un koptēlu izceļošs apģērba gabals, kā, piemēram, jau minētā zīmola apmetnis. Ziemas tuvošanās un alkas pēc omulīgas ietīšanās segā tējas un labas grāmatas kompānijā aicināja novērtēt "Dusi" — mīkstu zvilni, ko iespējams transformēt atbilstoši vēlamajai zvilnēšanas pozai. Savukārt, Igauņu uzņēmuma DecoArtis dizaina trauku līnija Nambé savaldzināja ar izpildījuma un materiālu kvalitāti, tīrajām formām un elegantajām līnijām.
 
Zvilnis "Dusis"
Attēls no: www.dusis.lv/gallery
 
DecoArtis dizaina trauku līnija Nambé
Attēls no: www.designisle.lv/jaunumi_101.php
 
Materiālu izvēlē priekšroka tiek dota dabīgiem un pamatīgiem materiāliem, izmantojot koku, akmeni, metālu, stiklu, betonu un meklējot ar vien jaunus veidus, kā tos pielietot. Neiztikt bez koka priekšmetiem — dizaineri piedāvā ne tikai koka mēbeles, bet arī koka rotaļlietas, izlietnes, pulksteņus, tauriņus utt. Koka tauriņu sakarā jāuzteic Bug Wooden Accessories par jauno kolekciju "Bruņas", kurā atradusi vietu arī eleganta koka somiņa. Interjera izrotāšanai var piemeklēt akmens traukus, izlietnes, polimērbetona elektrības slēdžus. Nekur nav pazudusi mīlestība pret linu un adījumiem un pat gaismas ķermeņi, kas izgatavoti no stikla šķiedras, vairāk raisa asociācijas ar mežģīņotu lina audumu.
 
Rokas pulkstenis OVI. Ivo Asns. Liepājas dizaina un mākslas vidusskola
Foto: Sintija Veinberga, 2015
Bug Wooden Accessories jaunā kolekcija "Bruņas"
Attēls no: http://bugbowtie.com/pages/armor—collection
Betona kontaktligzdas no FLO
Foto: Sintija Veinberga, 2015
Intas Bergas veidotie gaismas ķermeņi
Foto: Sintija Veinberga, 2015
 
Nekur nav zuduši arī latviskās identitātes meklējumi, par ko liecina biežais etnogrāfiskā raksta izmantojums. Mērķim jau patiešām nav ne vainas, taču attiecībā uz rakstu pielietojumu nu pat jau rodas jautājums — vai tad nebūs par daudz? Netrūkst objekti, kuros jūtama ornamenta mehāniska pārcelšana — metode, kuru latviešu dizaina tēvs Jūlijs Madernieks nosodīja jau 20. gs. 20. gados. Līdz ar to pats objekts neliecina par jaunradi un etnogrāfisko zīmju izmantojums drīzāk norāda uz vēlmi piešķirt objektam vismaz kaut kādu vērtību — redz, manta latviskā garā. Tāds suvenīrs vien galu galā sanāk. Taču priecē darbi, kur latviskais raksts ir atsvaidzināts, nedaudz pārveidots, radot ko jaunu un pārsteidzošu, lai arī būtībā pazīstamu. Turklāt tam ir piešķirta sekundāra loma — tas kalpo tikai kā akcents objektam, bet kopumā veido pievilcīgu dizainu.
 
Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas stends 3.Rīgas starptautiskajā dizaina izstādē Design Isle 2015
Foto: Sintija Veinberga, 2015
 
Kopumā izstāde atstāja uzmundrinošu iespaidu. Gan pieredzējušo, gan jauno dizaineru darbi liecina par radošu domu lidojumu, savukārt, izpildījuma kvalitāte neliek šaubīties par amatnieciskajām prasmēm. Cieņā tiek turētas tradīcijas, taču ne mazāka loma piešķirta mūsdienīgiem risinājumiem, izmantojot mobilās tehnoloģijas, apgūstot jaunus materiālus vai vecajiem rodot jaunu pielietojumu. Atliek vien cerēt, ka būs arvien vairāk tādu pasākumu, kas vienkopus ļauj aplūkot vietējo dizaineru veikumu. Pretējā gadījumā daudz kas tā arī paliek pasūtītāja un izpildītāja četrās sienās un sabiedrība par daudziem tiešām kvalitatīviem dizaina paraugiem tā arī neko neuzzina.

Ar Gada balva dizainā 2015 un Skolu gada balva dizainā 2015 laureātiem var iepazīties Latvijas Dizaineru savienības mājas lapā.
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts