VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Mihala Batori izstāde Parīzē
Zane Gromulsone, mākslas kritiķe, Parīze
Līdz 30. aprīlim Parīzes Dekoratīvās mākslas muzejs piedāvā iespēju apmeklēt poļu izcelsmes grafikas mākslinieka Mihala Batori (Michal Batori) retrospektīvo izstādi. Batori darbojas gan grāmatu vāku ilustrēšanā, gan mūzikas CD disku priekšlapu noformēšanā, taču pasaulei plašāk pazīstams kā viens no mūsdienu labākajiem afišu māksliniekiem.
 
Mihals Batori. Piano-Folies. 2006
 
Ne velti pie viņa uzticāmākajiem klientiem ir pieskaitāmi tādi Francijas kultūras milži kā modernās mākslas muzejs "Žorža Pompidū centrs", Šaijo pils muzejs, Colline teātris, mūzikas un akustikas izpētes institūts Ircam un citi.

Izstāde, kas jau nodēvēta par Parīzes nozīmīgāko šī gada notikumu grafikas mākslā, ir pirmais Batori iznāciens Francijas muzejos, lai gan pats mākslinieks apgalvo, ka "mans muzejs ir ielas". Katrā ziņā šī ir lieliska iespēja vienkopus redzēt Batori labākos darbus sākot no 1994.gada līdz pat pēdējā laikā paveikto.

Nu jau 24 gadus par Batori savdabīgo "muzeju" ir kļuvušas Parīzes ielas. Dzimis un māksliniecisko izglītību ieguvis Polijas pilsētā Lodzā, grafiķis 1987.gadā pārcēlās uz Parīzi, kur sākotnēji strādājis reklāmas aģentūrā. No 2004.gada Mihals Batori ir neatkarīgs mākslinieks, kas sadarbojas ne tikai ar Parīzes kultūras notikumu organizētājiem (jāatzīmē, ka Batori strādā lielākoties tikai ar mākslinieciska rakstura pasūtījumiem), bet nereti arī Polijas.

Mihala Batori radītās afišas uz ielām vispirms pārsteidz ar savu humora pilno orģinalitāti. Dialogs starp praktisko informāciju afišās un garāmgājēju tiek radīts, piemēram, ar ābolu seržu, no kurām rādīts mīlnieku pāris, attēlu, šķēru, kas kļuvušas par balerīnas kājām, vai tasītes – domātspējīgas galvas, palīdzību. Batori darbos savijas sirreālisma pasaule un poļu afišu tradīcijas.

Pati izstāde sākas ar zāli – Mihala Batori darbnīcas imitāciju, ļaujot apmeklētājiem ieplūst šī mākslinieka pasaulē. Ar līmējamo tapešu, sadzīvisku dekorāciju un aksesuāru palīdzību tikušas nojauktas robežas starp muzeja neitrālo, balto fonu, radot iespaidu it kā Batori mūs būtu uzaicinājis ciemos pie sevis. Šeit atklājas viņa ideju sākums, ikdienišķas lietas – plastmasas maisiņi, dārzeņi, galda piederumi utt., no kurām vēlāk ar kolāžas un fotomontāžas tehnikas palīdzību tikuši radīti afišās sastopamie emociju pilnie tēli, tāpat arī grāmatas, kas iespaidojušas mākslinieku un tehniskie paņēmieni, kurus viņš izmanto savu darbu radīšanā. Kā apgalvo pats mākslinieks: "Es reti kad pārvietojos vairāk par 500 metriem, lai atrastu idejas un tēlus saviem darbiem".

Kad darbu radīšanas "virtuve" ir iepazīta, izstāde turpinās ar ideju realizācijām – afišām dabīgā izmērā un citiem viņa iespiedgrafikas darbiem. Kopumā eksponētas ap 100 labākās afišas, sadalītas pa tēmām – deja, mūzika, teātris, literatūra un pasūtītājiem, tostarp – Šaijo pils teātrim, Colline teātrim, Ircam, Zinātnes muzejam utt. Viena ekspozīcijas zāle veltīta Mihala Batori studijām un ogles zīmējumiem, kas atklāj šī mākslinieka daudzpusību.

Noslēgumā aliek pieminēt, ka afišu mākslai veltītas izstādes tiek rīkotas reti, un ar šo Mihala Batori ekspozīciju Parīzes Dekoratīvās mākslas muzejam veiksmīgi izdevies atsvaidzināt interesi par šo mākslas virzienu.
 
Atgriezties