Smadzeņu koncerts Kaspars Groševs, mākslinieks Alvin Lucier - Music for solo performer (1965)
David Rosenboom - Invisible Gold (Pogus, 2001) |
| Kadrs no filmas "The Secret Life of Plants". 1979. |
| Alvin Lucier - Music for solo performer (1965)
Šīs reizes muzikālais stāsts aizsākās 20. gs. 60. gados, un, lai aiztaupītu visu šīs ražīgās desmitgades skanisko varoņdarbu uzskaitījumu, nolēmu sākt ar pašu pamatu, proti - cilvēka galvu un tās saturu.
Džons Keidžs pie idejas par klusuma skaņdarbu (4'33") nonāca, 40. gadu beigās Hārvarda Universitātē apmeklējot īpaši būvētu telpu, kas absorbē jebkuru skaņu un ir bez akustikas. Tā vietā, lai piedzīvotu pilnīgu klusumu, komponists dzirdēja savu nervu sistēmu un asins cirkulāciju. Tas viņam licis saprast, ka pilnīgs klusums nav iespējams.
60. gadu sākumā jaunais komponists Elvins Lusjers nolēma savu nervu sistēmu likt lietā, lai radītu muzikālu performanci "Mūzika solo izpildītājam". Tās laikā Lusjeram pie galvas tika piestiprināti elektrodi, kas uztvēra viņa smadzeņu alfa viļņus. Ar pastiprinātāju palīdzību tie tika pārraidīti uz īpašiem skaļruņiem, kas bija izvietoti tā, lai liktu dažādiem telpiski izkārtotiem sitaminstrumentiem rezonēt. Smadzeņu viļņu "tulkošanas" process sākās, izpildītājam aizverot acis.
Šīs performances skaņu ieraksts tā arī nekad nav ticis izdots CD versijā, tomēr tā iemūžināta video. 1975. gadā komponists Ričards Ešlijs uzņēma septiņu divstundīgu filmu ciklu Music with Roots in the Aether par saviem cīņu biedriem laikmetīgās mūzikas lauciņā, tostarp Filipu Glāsu, Teriju Riliju un arī Elvinu Lusjeru. Filmas pirmā stunda veltīta gleznieciskā scenogrāfijā ietērptai abu komponistu sarunai, pēc kuras seko performances Music for solo performer un Bird and person dyning (šajā darbā Lusjers, kam piestiprināti divi binaurāli mikrofoni, ļoti lēnām meklē paslēptu elektronisku rotaļu putnu, ar savu kustību radot skaņas saitēšanos un mainot tās raksturu).
Šo filmu iespējams noskatīties interneta vietnē: www.ubu.com/film/lucier.html.
Visu cikla filmu DVD versijas atrodamas www.cdemusic.org. |
|
David Rosenboom - Invisible Gold (Pogus, 2001)
Deivids Rozenbūms savā daiļradē allaž lielu nozīmi piešķīris spontanitātei un improvizācijai, un 70. gadu otrajā pusē tapušajā darbā On Being Invisible viņš attīsta ideju par smadzeņu viļņu lomu muzikāla darba tapšanā. Autora vārdiem, šis skaņdarbs ir "drīzāk pašorganizējoša, dinamiska sistēma, nevis organizēta muzikāla kompozīcija", kurā viņa radīta datorprogramma ģenerē un attīsta muzikālas formas, balstoties uz izpildītāja smadzeņu subjektīvo skaņu uztveri. Rodas tāds kā aplis - programma nolasa un pārstrādā to, kā Rozenbaums uztver paša radītās skaņu konstrukcijas. Kompozīcijas raksturs mainās, ja izpildītājs uz notikumu gaitu reaģē ar neparedzētu smadzeņu aktivitāti. Pats komponists šo procesu dēvē par "kļūšanu neredzamam" - balansēšanu starp iegremdēšanos sevi pārsniedzošā procesā un apzinātu notikumu radīšanu.
Šajā kompaktdiskā iekļauts arī skaņdarbs Portable Gold and Philosopher's Stones, kurā četru izpildītāju radītie smadzeņu signāli, savienoti ar datoru un sintezatoru, veido meditatīvu skaņu ainavu.
Salīdzinājumā Lusjera darbs šķiet monolītāks, dobjajiem smadzeņu signāliem patīkami saspēlējoties ar sitaminstrumentu telpisko rīboņu, savukārt Rozenbūma improvizācijas, šķiet, varētu vilkties mūžīgi, tām nav ne sākuma, ne gala. Brīžiem intensīvās daudzstāvu skaņu konstrukcijas atgādina agrīnos elektroniskās mūzikas eksperimentus, tomēr atsevišķi momenti, it sevišķi On the Invisible II, ir ļoti interesanti, sakausējot kontrastējošus signālus un trokšņus un vienlaikus nepārspīlējot ar to intensitāti.
CD un MP3 iespējams iegādāties www.pogus.com/21022.html.
|
| Atgriezties | |
|