MoMA Modernā sākumi. Cilvēki. Vietas. Lietas Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” MoMA – Ņujorkas Modernās mākslas muzejs. Angļu valodā – Museum of Modern Art. Saīsinājumā arī veidojas burtu kopa MoMA, kas kļuvusi par muzeja apzīmējumu. Šeit no 1999. gada 7. oktobra līdz 2000. gada 14. martam skatāms grandiozs izstāžu cikls “Modernā sākumi: Cilvēki. Vietas. Lietas”. |
|
Pols Sezans. Peldētājs. 1885
Rineke Dijkstra. Odesa, Ukraina. 1993. gada 4. augusts
Gerijs Hills. IEŅEMOT VIETU. 1990
Ērvings Penns. BALETA TEĀTRIS. ŅUJORKA. 1947
Gerijs Vinogrends. PASAULES IZSTĀDE ŅUJORKĀ. 1964
Marija Fermanda Kardozo. KAPSĒTA - VERTIKĀLS DĀRZS. 1992
Hektors Gimārs. BALKONA ŽOGS
Žaks Anrī Lartings. PARĪZE. AKĀCIJU BULVĀRIS. 1912
Frenks Loids Raits. LOGA VITRĀŽA. 1912
Ādolfs Terī. MARSEĻA. 1863
Čārlzs Rennijs Makintošs. KRĒSLS. 1897
|
| Cilvēki. Vietas. Lietas. Kas vēl zīmīgāk, precīzāk, tiešāk var
raksturot laikmetu, gadsimtu, mākslas attīstības periodu? Nenoliedzami
– izvēle, atlasot pašu būtiskāko konkrētam laikposmam, norisēm un arī
parādībām. Izvēli izdara cilvēki, un arī manu izvēli noteica šo
komponentu klātbūtne, secība, virzība, lai raksturotu sākotni – modernā
jeb, precīzāk, modernās mākslas sākumus, kuri kļuvuši ne vien par
reālu, bet arī tēlainu devīzi – metaforu Ņujorkas Modernās mākslas
muzeja startam. “Modernā sākumi” ievada MoMA vērienīgo rekonstrukcijas
un pārbūves procesu. “Modernā sākumi” radikāli maina priekšstatu par
klasiskā, tradicionāli akadēmiskā manierē izveidotu pastāvīgo
ekspozīciju. “Modernā sākumi” aizsāk arī tūkstošgades mijas izstāžu
sēriju: 17 mēnešos no 1999. gada oktobra līdz 2001. gada martam tiks
parādīta modernās un laikmetīgās mākslas attīstība visa 20. gadsimta
laikā.
Protams, neatņemama, vietumis pat dominējoša ekspozīciju sastāvdaļa ir
fotomākslas kolekcija, kino, video. Katras izstādes ievadā – mūsdienu
mākslinieka radīta instalācija vai monumentāls sienas gleznojums. Šīs
kompozīcijas atrodas ārpus izstāžu zālēm – plašajos vestibilos.
Sākotnēji iespaidu vispirms veido aktīvas krāsu joslas. Pirmā stāvā –
aveņu sarkans, otrā – balts, trešā – melns. Aktīvs, kontrastējošs krāsu
salikums. Intriģējošs startam.
Tomēr, runājot par šodienas startu un skatu nākotnē, jāmin arī kāds
agrīnais starts. Muzeja sākums. Un tie atkal ir pirmām kārtām cilvēki,
kuru tālredzība, ambīcijas un filantropisms (Amerikā tik bieži lietots,
iemīļots vārds!) noteica Modernās mākslas muzeja sākumu 1929. gada 7.
novembrī, kad – tiesa gan, toreiz citās telpās – tika atvērta pirmā
izstāde “Sezans, Gogēns, Serā, van Gogs”. Par muzeja dibinātājām kļuva
trīs dāmas, trīs bagātas kolekcionāres: Lilija Blisa, Mērija Kvinna,
Kornīljusa Salivana kundze, Ebija Oldriča, Džona D. Rokfellera,
juniora, kundze. Pēc dāmu uzaicinājuma par muzeja pirmo direktoru
kļuva 27 gadus vecais Alfrēds Bārs (Barr), kurš, neraugoties uz savu
jaunību, bija iemantojis augsti profesionāla modernās mākslas
lietpratēja slavu. Tieši viņš izstrādāja modernās mākslas muzeja
darbības modeli, kas ne vien lika pamatus tēlniecības, glezniecības un
grafikas nodaļām, bet vienlaicīgi arī lietišķās mākslas, plakāta,
dizaina, fotogrāfijas un kino kolekcijām. Līdztekus tika radīta
speciāla programma darbam ar sabiedrību – mo-dernās mākslas
popularizācijai un sabiedrības izglītošanai. Šādas darbības modelim
tolaik pasaulē nebija analogu, un septiņdesmit muzeja
pastāvēšanas gados tas ne tikai nav zaudējis aktualitāti, ne vien
pierādījis savu dzīvotspēju, bet arī apstiprinājis tālākas radošās
attīstības iespējas. Ņujorkas MoMA ir kļuvis par vienu no lielākajiem
un prominentākajiem muzejiem pasaulē. Šeit tiek darīts viss, lai,
direktora Glenna D. Lourija (Glenn D. Lowry) vārdiem runājot, “mēs būtu
pirmie visā pasaulē. Vieta vienīgi pirmajā desmitniekā mūs neinteresē!”
Pieticība nav amerikāņu gaumē. Darbību sekmē un virza pamatotas
ambīcijas. Muzejā nācās pārliecināties, ka tur cilvēki dzīvo it kā
citās dimensijās, mērogos un attiecībās un ne tikai tāpēc, ka tas ir
privātpersonu dibināts un atbalstīts muzejs, kam tiek ziedots daudz
naudas... Visus – no uzrauga līdz direktoram – vieno lepnums un vēlme
strādāt šajā muzejā. Šodien vairāk nekā 500 kuratoru, asistentu,
mākslinieku, restauratoru, fotogrāfu, glabātāju utt. patiesi,
aizrautīgi cenšas īstenot “muzeja Nr. 1” programmu. Un par to, ka
virziens ir nosprausts pareizi, liecina vēl daži skaitļi.
Tāpēc telpas Ņujorkas pašā centrā, Manhetenā – 11. nams 53. Rietumu
ielas un 5. avēnijas krustojumā – sen kļuvušas par šaurām kā
kolekcijām, tā ekspozīcijām un apmeklētājiem. 2005. gadā ir paredzēta
muzeja jaunās ēkas atklāšana. Jaunais korpuss tiks celts pēc japāņu
arhitekta Jošio Tanaguši (Joshio Tanagushi) projekta. No pašreizējās
ēkas paliks šobrīd muzejam tik raksturīgā fasāde no 53. ielas puses un,
protams, iekšējais pagalms – skulptūru dārzs, kas kļuvis ne tikai par
muzeja arhitektūras, bet arī Ņujorkas pilsētas neatņemamu sastāvdaļu.
Ar amerikānisku vērienu un mērogiem šo rekonstrukcijas un pārejas posmu
ievada minētā izstāžu sērija 17 mēnešu garumā – MoMA 2000. Kopā tās ir
deviņas plašas izstādes – trīs izstāžu cikli: “Modernā sākumi”
(1880–1920), “Izdarot izvēli” (1920–1960), “Atvērtie gali” (1960–2000).
Kā liecina gadskaitļi iekavās, izstāžu cikli atspoguļos modernās
mākslas attīstību noteiktos posmos vairāk nekā gadsimta garumā.
Iedalījums šādos posmos atbilst muzeja kolekcijas specifikai un
raksturam. Katrā ciklā ir paredzētas trīs lielas izstādes. Katra no tām
ir kā pārpildīta, pārblīvēta lidmašīna, kurā, neraugoties uz šo
pārbagātību, ir stingri noteikta kārtība. Ikvienā no atsevišķām
izstādēm ir atrastas galvenās tēmas vai arī atsevišķas izstādes
ietvaros var veidoties savrupas ekspozīcijas. Paralēli izstādēm
sagatavota koncertu, filmu, pasākumu programma – specifiska un
raksturīga attiecīgajam laikposmam. “Modernā sākumus” pavada mēmā kino
parāde un virtuozas džeza stundas. Muzeja darbības mehānisms strādā ar
tik nevainojamu precizitāti un ātrumu, ka brīžiem neviļus radās
iespaids, ka atrodos nevis muzejā, bet gan lidostā, kur katru nedēļu
“startē” jauna izstāde, kino vai mūzikas vakars...
Man laimējās iepazīties klātienē ar “Modernā sākumiem” – izstādēm
“Cilvēki”, “Vietas”, “Lietas”. Secība rūpīgi pārdomāta un nekādā ziņā
nav nejauša. Pirms iepazīšanās ar katru no tām, vispirms par kopīgo.
Izstādes veidotas muzeja pastāvīgās ekspozīcijas vietā. Ekspozīcijās
iekļauti darbi vienīgi no MoMA dažādu nodaļu kolekcijām un krājumiem.
Būtiski ir sasaistes, saskares “mezgli” ar šodienas mākslu. Katrā no
daļām ir vienlaicīgi klasiskā modernisma un laikmetīgās mākslas
demonstrējumi, kuri kalpo kā apliecinājums vienas vai otras tēmas
aktualitātei un nozīmīgumam visā gadsimtā.
Laikam pats provokatīvākais “pāris” veidojas izstādes “Cilvēki”
ekspozīcijā. Līdzās Pola Sezana “Peldētājam” atrodas vācu fotogrāfes
Rinekes Dijkstras (Dijkstra) peldētājs – pusaudzis zēns Odesā Melnās
jūras krastā 1993. gada 4. augustā. Šādi negaidīti salīdzinājumi liek
skatītājam pārdomāt atšķirības modeļa interpretācijā. Kādas dzīves
izjūtas raksturo Sezana peldētājs 19. gadsimta beigās, un kādas 20.
gadsimta beigu gaisotnes neatkārtojamas vibrācijas fiksējusi vācu
fotomāksliniece? Brīžiem šķiet, ka salīdzinājumi ir mazliet mākslīgi
konstruēti, un tomēr tie vienlaikus ir ļoti rosinoši. Izstāde “Cilvēki”
uzaicina apgūt cilvēka ķermeņa uztveres, analīzes, inspirācijas,
traktējuma dažādas stadijas un fāzes, tālab darbi pārdomāti izkārtoti
atsevišķās tematiskās grupās – “Komponējot ķermeni”, “Ķermeņa valoda”,
“Unikālās formas”, “Ķermenis (figūra) un lauks”, “Aktieri. Dejotāji.
Peldētāji”, “Pozējot–nepozējot”. Tomēr paradoksālākais, ka izstādē nav
viena, galvenā sākuma vai kulminācijas. Ir vairākas ieejas – līdz ar to
dažādas izstādes uztveres iespējas. Ceļš izstādē var būt dažāds. Visur
tiek piedāvāti salīdzinājuma varianti.
Savrupā grupā veidota tēlniecības ekspozīcija – atkal tā kā mazliet par
daudz un par blīvu!... Matisa–Rodēna dominante. Atkal salīdzinājums! Kā
ķermeņa formu un apjomu uztver gleznotājs un tēlnieks, kas pazinuši
viens otru un sekojuši viens otra daiļradei. Īpaši šis
pretnostatīšanas, pat “izsekošanas” efekts panākts fotomākslas
izvietojumā grupā “Pozējot–nepozējot”. Te vienkop eksponētas divu veidu
fotogrāfijas. Vienās cilvēki un cilvēku grupas ir apzināti pozējušas
fotogrāfa priekšā. Otrās ir nejaušā, ja tā var teikt, trāpīgā mirkļa
burvība, kas ne mazāk precīzi raksturo situāciju vai personību.
Par vēl vienu savveida pretstatu fantastiskajai krāsainībai, iespaidu
un kontrastu intensitātei ekspozīcijā kalpo Sola Levita (Le Witt)
monumentālais sienas gleznojums vestibilā – 1975. gadā radītās
kompozīcijas atkārtojums speciāli šai izstādei. Tajā mākslinieks parāda
četru tipu līniju 190 iespējamās kombinācijas. Gluži kā izstādes
ekspozīcijas pamatā ir cilvēks, tā arī Sola Levita kompozīcijas pamatu
veido līnija un pusarka, kurai mainīti leņķi, liekums, savienošanās,
saskares vietas. Viens un tas pats... un citāds, dažāds, savādāks tāpat
kā cilvēks – tik daudzveidīgs un daudzšķautņains šajā izstādē!
Izstāde “Vietas” turpina “Cilvēku” tēmu un vienlaikus to papildina. Šīs
izstādes centrālā dominante un dialogs veidojas ap asi – neskartā dabas
ainava un modernā, arī nereālā pilsēta. Vietas, kas savstarpēji
konstrastē ar cilvēka klātbūtni, aktīvu darbību tajā. Šeit atsevišķa
gleznu kopa eksponēta sadaļā “Francijas ainava”, kurā īpaša uzmanība
veltīta nevis Parīzei, bet gan tās apkārtnei – Fontenblo un
La-Rue-de-Rois, tad ziemeļu (Normandijas) – Živernī un dienvidu
(Provansas) – Estakas apkaimei Kloda Monē, Vinsenta van Goga, Pablo
Pikaso, Pola Sezana, Žorža Serā u.c. mākslinieku skatījumā.
Vieta – tās ir ne tikai cilvēka un dabas attiecības, bet arī māja,
mājoklis, interjers, un te par vēl vienu sevišķu piesaistes punktu
kalpo Hektora Gimāra mēbeļu, telpu interjeram un pat eksterjeram
veidoto objektu ekspozīcija. Viņa darinātie Parīzes metro ieejas
lukturu oriģināli tika atjaunoti speciāli šīs izstādes vajadzībām.
Metro ieejas “vārti” tēlaini un emocionāli ietilpīgi raksturo šo
kontrastu starp tradicionālo un jauno, atklāto un apslēpto vidi,
publisko un intīmo, dabisko un mākslīgo, cilvēku un dabu, kas tik
radikāli un būtiski mainījās tieši laika periodā starp 1880. un 1920.
gadu.
Vēl viens – pilnīgi cits cilvēka un dabas savstarpējo attiecību modelis
tiek piedāvāts kolumbiešu mākslinieces Marijas Fernandas Kardozo
(Cardoso) instalācijā “Kapsēta – vertikāls dārzs”, kas izvietota muzeja
otrā stāva vestibilā. Uz sienas plaknes 34 m garumā un 3,5 m augstumā
vairākās grupās ir izkārtotas vairāk nekā 6000 mākslīgās lilijas.
Mākslīgā un reālā pasaule. Kapaplāksnes, akmens mauzoleju aprises
vieglām grafiskām līnijām iezīmētas uz sienas. Par šiem vīzijām
līdzīgajiem zīmējumiem daudz aktīvāki ir ziedu klājumi, kas, liekas,
aug ārā no sienas. Vēl viena šīs instalācijas sastāvdaļa – silueti un
ēnas, kas atkarībā no dienas apgaismojuma veidojas ar tik dažādu
emocionāli tēlainu intensitāti un izteiksmību.
“Lietas” – trešā izstāde no cikla “Modernā sākumi” – aplūkojama muzeja
trešajā stāvā. To savukārt ievada Maikla Kreiga-Mārtina (Craig-Martin)
monumentālais sienas gleznojums, kurā, kā mākslinieks saka, “ir kaut
kas kā gleznā, kurā vienīgi objekti veido mūsu kopīgo valodu”.
Pārsteidz šo gleznoto ikdienas priekšmetu monumentālie izmēri un to
parastam izskatam neatbilstošās krāsas. Palielinājums, liekas, izceļ
izstādes “Lietas” galvenos varoņus – galdus, krēslus, priekšmetus uz
galdiem. “Lietas” iepazīstina ar cilvēka pastiprinātu interesi par
visparastāko sadzīves priekšmetu, to formu. Tas ir laiks, kad krēsls un
galds “pārdzīvoja” patiesi radikālas izmaiņas, nokļūdams, piemēram,
Marsela Dišāna, brāļu Tonetu, Čārlza Rennija Makintoša, Oto Vāgnera un
daudzu citu spilgtu mākslinieku, arhitektu, dizaineru uzmanības lokā.
Tieši šajā izstādē parādās klusās dabas gleznojumi, no kuriem ar lielu
mīlestību un atlasi ekspozīcijā tika iekļautas kompozīcijas ar ģitārām.
“Cik tālu var deformēt, mainīt, sašķelt priekšmeta formu, lai tas
saglabātu savu “pazīstamību” jeb autentiskumu?” – liekas, ka šādu
problēmu risinājuši kubisti. Jau Pablo Pikaso klusās dabas kalpo par
īpašu attieksmes un izpētes apliecinājumu.
“Lietu” vadošā ass – vitrīna ar “lietām kā subjektiem”. Vienā rindā
parādīta priekšmetu evolūcija no augstas klases dizaina paraugiem līdz
priekšmetam–lietai–objektam, kas zaudējis savu lietišķumu un
funkciona-litāti, tā vietā iegūdams pilnīgi citu – jaunu saturu un
tēlainību, kļūstot no mākslas darba, klusās dabas elementa, priekšmeta
plaknē un telpā par patstāvīgu mākslas darbu. Meretas Openheimas
objekts – tase ar apakštasi, aplīmēta ar kažokādu,– ir viens no
efektīgākiem lietu revolucionārās attīstības piemēriem.
“Modernā sākumi” ir starts. Efektīgs, pārliecinošs, fascinējošs un
provocējošs, arī nereti izaicinošs un amerikāniski pašpārliecināts
pieteikums. Ņujorkas Modernās mākslas muzejs iesācis jaunu gadsimtu ar
nelokāmu mērķi kļūt par pasaules muzeju Nr. 1. Izvēle ir izdarīta.
2005. gadā, kad pārveidotais muzejs uzsāks darbu jaunajā ēkā, tādu
startu te būs vēl vairāk un tie būs vēl vērienīgāki.
To spīdoši apliecina izstāžu sērija – MoMA 2000. |
| Atgriezties | |
|