“Kurš ir labākais Venēcijas biennāles paviljons?” nedaudz bērnišķīgi
vaicā Parīzes laikraksts Figaro. Atbilde, protams, pasaulslavenajam
konservatīvisma ruporam nav pārāk ilgi jāmeklē (un, zinot franču
patriotismu, tā pat šķiet loģiska). “Labākais paviljons? Objektīvi
runājot – franču!” Un, lai šī pašapzinīgā aksioma uz mūžiem paliktu
mūsu atmiņā, Mišels Niridsanī (Michel Nuridsany), Figaro “Venēcijas
sūtnis”, to savā rakstā Coup de Jeune Pour la Biennale pat atkārto
veselas divas reizes...
Tiesa, šāds apgalvojums – pat papildināts ar visai pompozo frāzi:
“Pjēra Īga ekspozīcija par stikla pili pārvērstajā Francijas paviljonā
ir izsmalcināts mākslas un inteliģences triumfs tehnoloģijas laikmetā”
– mums liek nedaudz pasmaidīt, bet īstu interesi tomēr neizraisa. Cita
lieta – šis jūsmīgais epitets visas franču preses kontekstā. Latviešu
lasītājus noteikti interesēs, kas, raksturojot 49. Venēcijas biennāles
Francijas paviljonu, kuru šogad “okupē” relatīvi jaunais (38 gadi)
mākslinieks Pjērs Īgs (Pierre Huyghe), tiek pasniegts franču publikai.
Kā tas tiek apdziedāts un kā analizēts.
“Taringa pils...” raksta Beaux Arts, “jau pats Pjēra Īga Venēcijas
ekspozīcijas nosaukums mums liek sapņot. Tas nepārprotami piesauc
mīklaino angļu matemātiķi, modernās informātikas priekšteci Alanu
Metisonu Taringu un vienlaikus atgādina arī leģendārus nostāstus par
karaliskiem elfu un troļļu apdzīvotiem mūžamežiem. Un abas šīs valodas
– racionālā informācijas apstrāde un brīnumainā iztēles un pasaku
valoda – veido šī mākslinieka gaismas un skaņas partitūras pamattēmu.”
Toties 12. jūnija Monde uzskata, ka Francijas paviljons ir apzināti
bezpersonisks, un, uzsverot starptautiskās žūrijas specbalvas nozīmi,
to stilistiski un emocionāli pretstata Vācijas paviljonam, šīgada
Venēcijas biennāles “Zelta lauvas” laureātam.
Liberation apgalvo, ka “tas ir pats “modernākais” paviljons šī termina
utopiskajā un nu jau nostalģiskajā nozīmē”. Savukārt Art Press Īga
darbu raksturo šādiem vārdiem: “Ļoti piesātināta un daudzslāņaina
izstāde, kuras telpiskais risinājums (tāpat kā tās saturs) atklāj
mākslinieka stratēģijas kompleksitāti un tās ārkārtīgo aktualitāti.
Venēcija ir lielākais mūsdienu mākslas atrakciju parks.”
Gandrīz vai visi franču preses izdevumi, kas raksta par Venēcijas
biennāli (un tādu ir daudz), piemin Īga ekspozīcijas tehnoloģisko un
virtuālo valodu un tās racionālo vienkāršību (tā paverot “mūžīgas domu
un jūtu telpas”), ikviens piesauc šī iespaidīgi pārveidotā paviljona
pārliecinošās gaismas spēles, scenogrāfiski veiksmīgo trīsdaļību un
ekspozīcijas milzīgās izmaksas (6,5 miljoni franku), tomēr vienīgi
Monde atļāvās runāt arī par nopietnām ķibelēm – izstādes atklāšanā
Pjēra Īga datorizētā instalācija gluži vienkārši “atslēdzās”, un tās
darbība tika atjaunota tikai pēc trim stundām. (Tiesa, it kā jau bija
attaisnojoši iemesli – negaiss un lietusgāzes. Tomēr, piedaloties tik
vērienīgos pasākumos, būtu jārēķinās ar visiem eventuālajiem laika
apstākļiem. Lai arī Itālija mūsu priekšstatos ir izteikta saules
zeme...)
Otrs dīvainais fakts, kas atklājās, analizējot franču presi, – vienīgi
jūnija Beaux Arts atzina, ka ekspozīcija, kaut arī neapšaubāmi Īga
iecere, patiesībā ir kolektīva darba rezultāts, kurā iesaistījušies
daudzi augsta līmeņa speciālisti un uzņēmumi – kino dekorators Pjērs
Pells (Pierre Pelle), kino operators Mišels Amatjē (Michel Amatieu),
mākslinieks Filips Pareno (Philippe Parreno), multiplikācijas filmu
studija Sparx Films, gaismas programmētāju sabiedrība Di-Light
Conneption, starptautiskais stikla un plastiskās mākslas pētījumu
centrs CIRVA utt. Tādēļ Īgu drīzāk varētu klasificēt kā mākslas darba
režisoru, nevis kā “tīru” mākslinieku... kaut gan mūsdienās, pieaugot
video un digitālās tehnoloģijas īpatsvaram mākslā, mākslinieka statusa
maiņa acīmredzot kļūst visai tipiska parādība.
Runājot par Francijas paviljona detaļām, franču presi visvairāk
piesaistījuši centrālās zāles griesti, kas raksturoti kā “disko” un
“gaismas pingpongs”, gigantiska videospēle vai atdzīvināts Sols Levits
un viņa 3D multiplikācijas filma One Million Kingdoms, kuras varone –
no kādas japāņu animācijas kompānijas pārpirktā manga Anna Lī – staigā
pa Mēness tālēm, sintetizētā Nīla Ārmstronga balsī runājot Īga tekstu,
– filma esot kā “dziestoša gaismas blāzma, melanholisks virtualitātes
reibonis”, raksta Liberation.
Sagatavoja Ginta Vilsone |