MĀKSLINIEKI 49. VENĒCIJAS BIENNĀLĒ Daiga Rudzāte Jaunā gadsimta pirmajā Venēcijas biennālē Haralds Scēmans sapulcinājis lielu daļu no tiem, kuru māksla 20. gadsimtā spēja radīt zīmīgas pārmaiņas vispārējā plūsmā. Tālab spožo vārdu ir visai daudz. Žurnāls “Studija” nosauc vairākus izcilus māksliniekus, kuru darbi apskatāmi 49. Venēcijas biennālē, bet patiesībā viņi ir tikai daži no tiem, kuru māksla spēlējusi zīmīgu lomu 20. gs. kopainā un tādējādi no kuratora Haralda Scēmana puses saņēmusi apzīmējumu “revolucionārā”. Paturiet prātā, ka šīgada biennāli krāšņo un papildina arī vesela plejāde izcilu kinorežisoru – Atoms Egojans, Abāss Kjarostāmi, Šantala Akermane, Emirs Kusturica un citi, kuru darbi pārliecinoši un organiski ieslīd vizuālo mākslu izstādē. Tur, piemēram, iespējams noskatīties Marina Karmica un Semjuela Beketa kopdarbu – filmu Comedie, kas pirmo reizi tika izrādīta 1966. gadā Venēcijas filmu festivālā. |
|
Ričards Serra. IEKŠĀ/ ĀRĀ/ PA KREISI/ PA LABI (IN/OUT/LEFT/RIGHT). 2001
Jozefs Boiss. 20. GADSIMTA BEIGAS. 1983
Marisa Merca. TESTA ROSA. 1989
Aligjēro Boeti. KARTE. 1972-1973
Ilja un Emīlija Kabakovi. NE VISI TIKS PAŅEMTI LĪDZI NĀKOTNĒ. 2001
Džefs Vols. PAMESTĀ APKĀRTNE
Rons Mjūks. BEZ NOSAUKUMA (NOSKŪTĀ GALVA). 1998
Bils Viola. NEREDZAMĀ KVINTETS
Maurīcio Katelāns. DEVĪTĀ STUNDA. 1999
Vanesa Bīkrofta. MĀSAS PROJEKTS. 2000
Kriss Kaningems. FLEX. 2000
|
| Jozefs Boiss
(Joseph Beuys, 1921–1986)
Dzimis Krēfeldē. Viņa pirmā personālizstāde notika 1953. gadā
Kranenburgā. Haralds Scēmans raksta, ka “tieši Boiss bija nenogurdināms
brīvības koncepta sludinātājs”. Boisa instalācijas ir viens no Plateau
of Humankind koncepta atspēriena punktiem. Hanss Dīters Hūbers lekcijā
Tēlotājas mākslas institūtā Ņujorkā teica, ka cilvēki Boisu dēvējuši
gan par ārprātīgo, gan par šarlatānu, gan par šamani... Jozefs Boiss
nepieļāva domu, ka māksla varētu būt elitāra parādība, kas atrodas
izolācijā no ikdienas dzīves. “Tādā gadījumā tā ir dažiem
intelektuāļiem piederoša teritorija, kas atrodas ļoti tālu no cilvēka.”
Boisa māksla vienmēr lielākā vai mazākā mērā bijusi autobiogrāfiska.
Viņa agrīnie zīmējumi ir personīgās pieredzes un vācu pagātnes (pasaku,
zinātnes, literatūras, filozofijas un mākslas vēstures) fragmentu
grafiskas kolāžas. Tās ir arī viņa performanču mākslas pamati. Savos
uzvedumos Boiss kombinēja laika un telpas teatrālos elementus ar paša
izvēlētiem pagātnes citātiem, fragmentiem. Šīs akcijas radīja jaunus
objektus un relikvijas, kas tika izmantotas turpmākajās performancēs.
Un tādējādi radās paša Jozefa Boisa mākslas vēsturiskā mitoloģija.
Boisu jau kopš agras bērnības fascinēja augi un dzīvnieki.
Dabaszinātnēm bija būtiska ietekme uz visu viņa dzīvi. Bērns būdams,
viņš kolekcionēja augus un kukaiņus. Vecāku mājās bija iekārtota
laboratorija, kurā notika ķīmijas un fizikas eksperimenti. Boiss ļoti
bieži izmantoja dzīvniekus savās akcijās, it kā sarunājoties ar tiem
viņu pašu valodā, dažkārt identificējot sevi ar kādu no tiem. Visbiežāk
jau ar zaķi, kura ķepa vai ļipa vienmēr kā talismans bija māksliniekam
līdzi. “Dzīvnieku viesībās” (Party for Animals, 1969) viņš savu vārdu
iekļāva dzīvnieku sarakstā līdzās vilkam, zirgam un daudziem pārējiem.
Documenta VII laikā Jozefs Boiss aizsāka projektu “7000 ozolu” (7000
Oaks), kura turpinājumu viņam nebija lemts pieredzēt. 1988. gadā Dia
mākslu centrs Ņujorkā pretim izstāžu zālei novietoja piecas bazalta
kolonnas. Katrai no tām blakus tika iestādīts koks. 1996. gadā 22.
ielas abās pusēs tika izvietoti 18 šādi pāri.
Marisa Merca
(Marisa Merz, dz. 1925. g.)
Dzimusi Milānā. Uzaugusi Turīnā, kur divus gadus apmeklējusi medicīnas
skolu Universita degli Studi di Torino. Otrā pasaules kara gados
iesaistījusies antifašistiskajā grupā Giustizia e Liberta, arestēta un
ieslodzīta cietumā. Tur nemitīgi zīmējusi uz jebkura no atrodamajiem
materiāliem. 1950. gadā viņa sāka gleznot ar eļļas krāsām uz audekla.
Marisas Mercas pirmā personālizstāde notika 1954. gadā Turīnā, Galleria
La Bussola. 1966. gadā viņa audeklus un dažādus priekšmetus (pudeles,
lietussargus un lietusmēteļus) caurdūra ar neona caurulēm, tādējādi
simboliski piepildot tos ar enerģiju.
Kopš 1967. gada mākslinieces vārdu min ciešā saistībā ar Arte Povera
(nabagu māksla) virzienu. Marisa Merca piedalījusies vai visās
nozīmīgākajās starptautiskajās konceptuālisma un minimālisma izstādēs.
Arī When Attitudes Become Form: Live in Your Head, kura notika 1969.
gadā Bernē, Kunsthallē un ar kuras sarīkošanu Haralds Scēmans ieguva
mākslas pasaules burvja slavu. Mercas darbi spilgti demonstrē Arte
Povera pamatprincipus – interesi par procesu, formas organiku un
sasaistes starp dzīvi un mākslu uzturēšanu. Gadu vēlāk Marisas Mercas
darbos parādījās jurtas motīvs, kas turpmāk kļuva par vienu no viņas
pazīstamības zīmēm. Jurtas metāla karkasu pārklāja vaska, dubļu, stikla
lausku kārta un zaru saišķi un papildināja politiskas vai literāras
frāzes, kas bija izlasāmas uz neona caurulēm.
“Es nekad nenodalu savu dzīvi no mākslas,” saka viņa pati. Marisa Merca
vienmēr atzinusi izteikti sievišķīgas “darbības”, piemēram, adīšanu.
Viena no viņas darbu centrālajām tēmām ir māja kā sievietes privātā un
intīmā karaļvalsts.
1968. gadā Merca no neilona vai vara diegiem izadīja sarežģītas formas,
kas lieliski piegūla pašas augumam. Bea ir tai pašā gadā tapis darbs,
kurā atšifrējams mākslinieces meitas vārds. “Mazās kurpes” (Little
Shoes) ir 1970. gadā radīta neilona un vara skulptūra, kas izgatavota
Marisas Mercas pēdām.
Iļja Kabakovs
(Ilya Kabakov, dz. 1933. g.)
Dzimis Dņepropetrovskā. 80. gadu beigās emigrēja uz Rietumeiropu, 90. gadu sākumā aizceļoja uz ASV.
Savu radošo karjeru uzsāka kā grāmatu ilustrators. Pēc pārcelšanās uz
Maskavu viņš kļuva par vienu no pilsētas disidentiski noskaņoto
mākslinieku un intelektuāļu līderiem. Kopā ar māksliniekiem Vitāliju
Komaru, Aleksandru Melamidu, Ēriku Bulatovu un Dmitriju Prigovu viņš
nodibināja Maskavas konceptuālistu grupu. 60. gadu beigās un 70. gadu
sākumā šī grupa radīja virkni mākslas darbu, kuros kritizēja
komunistisko režīmu un ironizēja par to. Viņu centienu mērķis bija
sagraut padomju kultūras oficiālo fasādi. Pirmā lielā Iļjas Kabakova
instalācija, ko ieraudzīja Rietumu pasaule, bija Ronalda Feldmana
galerijā Ņujorkā izstādītie “Raksturi” 1988. gadā. Rietumu mākslas
kritikas atzinība viņu aplaimoja pēc darbu izstādīšanas Venēcijas
biennālē 1992. gadā un documenta Kaselē. Tagad saka, ka Kabakovs pieder
starptautiskās mākslas pasaules virsotnei.
Runājot par Iļju Kabakovu, nedrīkst nepieminēt viņa sievu Emīliju, kas
ir visu instalāciju līdzautore. Viņi stāsta par savu dzīvi un savu
pasaulsredzējumu. Viņu darbos neiztrūkstoša loma ir autobiogrāfiskām
detaļām un privātām filozofiskām pārdomām. 49. Venēcijas biennālē
redzamo vilciena vagonu skumju padara uzraksts “Ne visi tiks paņemti
līdzi nākotnē”. Uz sliedēm izmētātie zīmējumi liecina par nojausmu, ka
Kabakoviem vietas tur nav rezervētas. Dzīvojot tālu prom no Krievijas,
Kabakovs tā arī nav spējis atbrīvoties no savas pagātnes, kas ir viņa
objektu centrālais tēls un ko viņš (viņi) interpretē ar ironiski skumju
melanholiju. Rietumniekus aizrauj, viņuprāt, tik mistisks un gandrīz
vai neiespējams ceļojums, piemēram, komunālajā dzīvoklī, kāds redzams
Tate Modern pastāvīgajā ekspozīcijā. Pēc jaunās Teita galerijas
atklāšanas zālē, kur atrodas Kabakova darbs, bijis gandrīz vai
neiespējami iekļūt cilvēku pārpilnības dēļ. 1999. gadā viņš uzbūvēja
“Manas dzīves laivu” – 58 pēdas augstu rokām darinātu koka laivu, kuras
abos galos novietotas kāpnes, pa kurām skatītāji var “iekļūt” Kabakova
dzīvē, ko atspoguļo 25 kartona kārbu saturs – apģērbi, rotaļlietas,
fotogrāfijas...
Džefs Vols
(Jeff Wall, dz. 1946. g.)
Dzimis Vankūverā, kur joprojām arī dzīvo un strādā. Savu karjeru Džefs
Vols uzsāka kā mākslas vēsturnieks. Varbūt tālab viņa darbi pārpilni
alegorisku atsauksmju. Viņa radošās darbības joma ir fotogrāfija, kurā
iemūžinātās situācijas šķiet tik organiskas un dabiskas, ka
"nesagatavotam" skatītājam pat nerodas nojausma par inscenējumu. Pēc
Britu Kolumbijas universitātes beigšanas Vols studēja mākslas vēsturi
Kurto Mākslas institūtā Londonā. Šais gados viņu nodarbinājis jautājums
par to, kā gan mākslinieks, piemēram, Goija vai Manē, vienkārši
atainojot savu laiku, spēj izraisīt tik spēcīgas emocijas. Vienlaikus
viņš domājis par to, kāds mākslas pasniegšanas veids spētu imponēt
moderno sabiedrību. Ienākusi prātā doma izmantot fluorescējošās gaismas
kastes, kurās tiktu ievietotas fotogrāfijas. Tādējādi Džefs Vols atrada
sevi. “Tā nav fotogrāfija vai glezniecība, tas nav kino un arī ne
propaganda, lai arī kopumā raisa asociācijas ar jebkuru no
pieminētajiem izteiksmes veidiem.”
Džefs Vols rada savus darbus līdzīgi kā kino industrijā. Aktieri
darbojas viņa izvēlētajā darbības vidē, un sarežģītās mizanscēnas tiek
konstruētas ar datora palīdzību. Gluži tāpat kā aizgājušo laiku
gleznotāji radīja un attēloja vēsturiskās ainas, ainavas un parādes
portretus, tieši tāpat, izmantojot savas mākslas vēstures un foto
tehnoloģijas zināšanas, Džefs Vols portretē šodienu. Precīzāk būtu
teikt – Vankūveras pilsētas dzīvi, tās cilvēku psiholoģiju un citas
lietas, kas atspoguļo sabiedrību, kurā mēs dzīvojam.
Aligjēro Boeti
(Alighiero e Boetti, 1940–1994)
Dzimis Turīnā, 1972. gadā pārcēlies uz dzīvi Romā. Boeti ir savveida
itāļu kulta figūra, kura vārds nesaraujami saistīts Arte Povera.
Mākslinieku fascinēja cilvēka aizraušanās ar dažādu lietu
klasifikāciju. Viņš radīja sistēmu, kas apgāza modernistu popularizēto
teoriju par perfekciju un klasifikācijas iespējamību. “Sabiedrības
pamati sabruks, ja kaut viens no tās elementiem nebūs savā vietā,”
teicis Boeti. Savā darbā “Dvīņi” (Twins) Boeti sadevies rokās ar Boeti.
Viens no viņiem esot Aligjēro, otrs – Boeti. Pirmais raksturojot viņa
personības ārējo daļu, otrais – daudz abstraktāko pusi.
Mākslas pasaulē Boeti vārds pazīstams kopš 1967. gada. (Tas ir laiks,
kad pasauli iekaroja arī Arte Povera.) Tomēr, kā rakstīja Berijs
Švābskis (Barry Schwabsky): “Aligjero Boeti jau ilgu laiku, pirms viņš
sevi pasludināja par mākslinieku, bija nodarbojies ar mākslas radīšanu.
Viņa pirmais mākslas darbs tapa 1948. gadā, kad, kā rakstīja viņš pats,
“es saplēsu lielu brūna papīra loksni mazos taisnstūra gabaliņos, pēc
tam izkārtoju tos vienu virs otra un izveidoju tādu visai nestabilu
kolonnu.” Šie mākslas darbi, kurus Boeti radīja kopš 8 gadu vecuma, jau
nav nekas izcils. Bet tie parāda viņa slieksmi Arte Povera virzienā.”
Bils Viola
(Bill Viola, dz. 1951. g.)
Dzimis Ņujorkā. Dzīvo un strādā Longbīčā, Kalifornijā. Viņu dēvē gan
par video laikmeta Rembrantu, gan par videomākslas pionieri. 1995. gadā
viņš pārstāvēja ASV Venēcijas biennālē un tur izstādīto darbu grupa
“Apraktie noslēpumi” (Buried Secrets) esot izraisījusi īstas ovācijas.
Savus eksperimentus videomākslas jomā Bils Viola sāka 1970. gadā
vēl pirms Sirakjūsas universitātes vizuālās un performanču mākslas
koledžas beigšanas. Viņa pirmo videolenšu un instalāciju radīšanu īpaši
ietekmējusi aizraušanās ar skaņu un darbs ar mūziķi Deividu Tjūdoru
(David Tudor). Dažus gadus vēlāk viņš darbojās kopā ar Nam Džun Paiku
un Pīteru Kampusu. Šī sadarbība atstājusi īpašu ietekmi uz viņa
mākslinieciskās personības veidošanos.
Bils Viola vairāk nekā jebkurš cits no laikabiedriem bagātinājis un
paplašinājis video medija emocionālo un estētisko ietilpību. Video
kalpo kā līdzeklis, ar kura palīdzību mākslinieks parāda laika
dimensiju. “No viņa mākslas izšļācas vai pakāpeniski pa pilītei iztek
un atspoguļojas dzīve. Un tā spēj apburt un aizraut cilvēku gluži tāpat
kā kinofilma. Tomēr Bils Viola nav stāstnieks. Viņavideodarbiem nav
atrisinājuma. Tie gluži kā muzikālas kompozīcijas sastāv no frāzēm –
pauzēm, kāpinājuma un pieklusuma, lai viss atkal varētu sākties no
gala,” – tā rakstīja Laura Caminga (Laura Cumming) The Guardian šīgada
6. maijā.
Maurīcio Katelāns
(Maurizio Cattelan, dz. 1960. g.)
Dzimis Padujā. Šobrīd dzīvo un strādā Ņujorkā un Milānā. Mākslas pasaulē pazīstams jau kopš 20. gs. 80. gadu beigām.
Savos darbos spēlējas ar cilvēku dzīvē nozīmīgiem un pazīstamiem
simboliem. Viņa skarto tēmu loks ir plašs – no rasisma un terorisma
līdz pat Vjetnamas karam un mākslas pasaules funkcionēšanas
mehānismiem. Katelāns tik pazīstamos tēlus, kurus ikdienā tiražē masu
mediji un reklāmas aģentūras, izmanto, lai pateiktu savus izsmalcinātos
komentārus par lietām un parādībām. Skandalozākais no viņa darbiem
noteikti ir 1999. gadā tapusī “Devītā stunda” (meteorīta notriekta
pāvesta Jāņa Pāvila II skulptūra), kas apskatāma arī 49. Venēcijas
biennālē. Aizvadītā gada 21. decembrī Polijas parlamenta katoliciski
noskaņotie deputāti aktīvi protestēja pret šī darba iekļaušanu Varšavas
Nacionālajā galerijā sarīkotajā izstādē, kuras kurators bija Haralds
Scēmans. “Man patīk tas, ka kāds mēģina glābt pāvestu. Tas ir kā
brīnums, kas nāk nevis no debesīm, bet gan no zemes. Bet galu galā tā
jau ir tikai vaska figūra.” Tā šo incidentu komentējis pats mākslinieks.
Gandrīz tikpat slavens bija Katelāna izgājiens Pikaso veidolā
(neproporcionāli liela Pikaso sejas maska, svītrains jūrnieka krekls un
tumšas bikses) Ņujorkas ielās 1998. gada rudenī, atklājot savu darbu
iztādi Projects 65: Maurizio Cattelan.
Šī nebija pirmā Venēcijas biennāle Maurīcija Katelāna mūžā. Mākslas
kritikai vienmēr tīk atzīmēt 1993. gadu – pirmo Venēcijas biennāli
mākslinieka izstāžu sarakstā. 1997. gadā 47. biennālē redzamais darbs
Turisti ir Prada ģimenes īpašums. Viņi to iegādājās par 61 000 mārciņu.
Rons Mjūks
(Rons Mueck, dz. 1958. g.)
Dzimis Melburnā. Viņa vecāki bija leļļu izgatavotāji. Pēdējos 20 gadus
dzīvo un strādā Lielbritānijā. Atšķirībā no saviem YBA kolēģiem, kuru
dzīvesstāstos ietilpst Londonas mākslas skolu apmeklējumi, slikto zēnu
un meiteņu dzīves stils un daudzi jo daudzi skandāli, Rona Mjūka kontā
visa tā nav. Viņa pirmā debija uz mūsdienu mākslas skatuves bija tik
skandalozā Sensation 1997. gadā, kura notika Londonā, Karaliskās
Mākslas akadēmijā un kurā bija redzams viņa veidotais “Mirušais tēvs” –
četras pēdas gara miruša vīra skulptūra no silikona un stikla šķiedras
sveķiem. Tā bija izveidota ar anatomisku un dermatoloģisku precizitāti,
atainojot visas nianses, kuras laiks ievelk cilvēka ķermenī. (Pirms tam
15 gadus Rons Mjūks strādāja bērnu televīzijas šovos un filmindustrijā
– veidoja specefektus tādās filmās kā, piemēram, “Labirints” ar Deividu
Boviju 1986. gadā.) Līdz 16. jūnijam Džeimsa Koena galerijā Ņujorkā
bija apskatāma Rona Mjūka darbu izstāde. Par vienu no tās eksponātiem
(“Māte un bērns”), kas atainoja dzemdību ainu ar vissīkāko precizitāti,
mākslas kritiķi visi vienā balsī apgalvoja, ka tas ir vispatiesākais,
visjaukākais un sirsnīgākais dzemdību atainojums, kāds jebkad redzēts.
Vēl mēdz teikt, ka Rons Mjūks ir viena no labākajām lietām, kas
notikusi ar reālismu.
Vanesa Bīkrofta
(Vanessa Beecroft, dz. 1969. g.)
Dzimusi Dženovā. Viņas pirmā personālizstāde notika 1993. gadā Milānā –
īpaši intīms šovs, kurā bija apskatāmas zīmējumu sērijas kopā ar
dienasgrāmatu astoņu gadu garumā. Tai pašā gadā viņas darbi pirmo reizi
tika izstādīti Ņujorkā, Andrea Rosen galerijā. Vanesas Bīkroftas
“izejmateriāls” ir dzīvs cilvēks. Viņas performancēs piedalās jaunas
kailas vai puskailas sievietes, kuras ir it kā nekustīgas, sastingušas,
pamirušas. Šīs tā dēvētās instalācijas atgādina “dzīvus” attēlus,
elitāru modes žurnālu vākus. Jauno sieviešu tēli līdzinās lellēm. Viņas
izskatās kā citas planētas karalienes, kā Helmūta Ņūtona iemūžinātie
tēli. Dažkārt viņas patiesi līdzinās kādai armijas vienībai. Monty Di
Pietro, analizējot mākslinieces izstādi Tokijā, rakstīja: “Kas ir tas,
kas liek Vanesai Bīkroftai, kuras darbi sastāv no izskatīgām modelēm,
viņas izģērbt un “izstādīt” galerijās un muzejos? Tas, ka cilvēki grib
iet un apskatīt viņas.” Bīkrofta pati saka: “Sieviete vienmēr izprot
situāciju, to, kas notiek. Ir atšķirība starp reprezentācijas tēlu un
reālo cilvēku. Es vienmēr gribu, lai manām modelēm kājās būtu
augstpapēžu kurpes, jo tās padara sievieti stipru un pašpārliecinātu.
Tie vairs nav vienkārši plikņi. Ja vīrietis raugās uz šīm sievietēm, it
kā tās būtu apģērbtas un vienkārši krāšņo auditoriju, tad tas ir tas,
ko viņš grib redzēt. Varbūt tad, kad to būs redzējuši divdesmit reizes,
viņi sāks domāt citādāk. Lai gan es neesmu pārliecināta. Tas ir
eksperiments.”
Māksliniece darbojas ne vien performanču jomā, bet izstāda arī
fotogrāfijas un videodarbus, kuri ir mākslas darbi un vienlaikus viņas
uzvedumu dokumentētāji, zīmējumus un eļļas gleznas (arī tajās
centrālais tēls vienmēr ir sieviete).
Kriss Kaningems
(Chris Cunningham, dz. 1970. g.)
Dzimis Rēdingā. Šobrīd dzīvo un strādā Londonā. Mākslā viņu mēdz dēvēt
par jaunpienācēju un min kopā ar tādiem skandālistiem kā brāļi Čepmeni
un Maurīcio Katelāns. Popmūzikas pasaule Krisa Kaningema vārdu pazīst
senāk nekā vizuālo mākslu cienītāji. (Viņa videoversijas popzvaigžņu
dziesmām saņēmušas ne vienu vien balvu.) Visu savu dzīvi viņš esot
mīlējis mūziku, tālab arī māksla bijusi tai pakārtota. Viņš pats saka:
“Mans mērķis ir radīt tēlus, kuri nav stilīgi, bet ir skaisti. Ja manu
darbu varoņi ir pārlieku uzspodrināti, tie “krīt ārā” no konteksta.”
Viņa pēdējo, 2000. gadā radītā videodarba Flex tapšanu inspirējusi
aizraušanās ar anatomijas grāmatu studijām. Un, vērojot šo emocionāli,
akustiski un vizuāli tik piesātināto filmu, patiesi, pārņem sajūta, ka
redzi mītisku procesu.
Ričards Serra
(Richard Serra, dz. 1939. g.)
Dzimis Sanfrancisko. Karjeru mākslā uzsācis kā gleznotājs. Viņa pirmā
personālizstāde notika Romā 1966. gadā. Pasaules slavu Serra ieguva ar
savām minimālistiskajām, spēkpilnajām un gigantiskajām skulptūrām,
kuras ir īsts izaicinājums gravitācijas likumam. Lietu apjoms vienmēr
fascinējis mākslinieku. Kādā intervijā viņš atminas sevi četru gadu
vecumā vērojam ostā pietauvojušos tankkuģi un to, ka kuģis izskatījies
bezgala milzīgs. Patiesībā Ričards Serra ir ne vien leģendārs
mākslinieks, bet arī lielisks konstruktors. Runājot par viņu pašu, mēdz
lietot apzīmējumu “enerģijas bumba”. Viņš radījis bezgala daudzas vides
skulptūras, kuras izvietotas visdažādākajās vietās Ziemeļamerikā un
Eiropā. Pēc Gugenheima muzeja Bilbao pasūtījuma Ričards Serra darināja
“Čūsku” – 100 pēdu garu un 13 pēdu augstu skulptūru, kuras svars ir 160
tonnas. Arhitekts Frenks Gerijs, kas projektējis Gugenheima muzeju
Spānijā, jau vairāk nekā 30 gadus ir tēlnieka labākais draugs.
Pavērojot viņu abu radošo veikumu, iespējams atrast ne mazums paralēļu.
Vismaz vēlmi radīt gigantiskus darbus (kuru konstrukcija spītē fizikas
likumiem) – noteikti.
|
| Atgriezties | |
|