Spaidu ispaidi Venecijā Normunds Naumanis, "Diena",ipaši "Studijai" |
|
|
| Normunds Naumanis,
“Diena”, īpaši “Studijai”
Spaidu iespaidi Venēcijā
1. Neizdzēšamu kultūršoku sagādāja Venēcijas grandiozākā dzīvā
instalācija – 7439 akreditēto žurnālistu un citu art-VIP (galeristu,
kuratoru, kolekcionāru, muzeju direktoru, kritiķu, mācībspēku,
mākslinieku un mākslas dīleru) valkīriskais uzlidojums un izvietošanās
kaut arī iespaidīgajā (“Dārzu” un Arsenāla teritorija – 200 000 m2),
tomēr šādai interesentu ordai krietni pašaurajā Venēcijas biennāles
(VB) teritorijā. Instalācija ilga trīs bezmaksas dienas un pilnībā
paralizēja iespēju baudīt Venēcijā reprezentēto pasaules mākslu ar
meditācijas, padziļinātas uztveres un apdomas klusā laika palīdzību.
Pie valstu paviljoniem stāvēja slavenu modes namu izpārdošanas vājprāta
cienīgas rindas, kādas esmu redzējis Parīzē (visgarākā izveidojās pie
VB galvenās balvas laureātes Vācijas ēkas; runā, ka Latvijas Mākslas
akadēmijas profesors E. Kļaviņš, pusotru stundu kopā ar citām mākslas
prominencēm izstāvējis, beidzot atmeta ar roku, un tūdaļ arī policists
paziņoja, ka paviljonā kāds kaut ko esot samaitājis, tādēļ tas tiek uz
laiku slēgts!). Bija jāuzmanās, ka kopīgi atmodinātajā pūļa jeb
dzīvnieciskas ziņkāres instinktu priekā par mākslu nejauši neuzkāp
kādai ar jaunāko Gucci parfīmu svaidītai un Mikimoto pērlēm greznotai
ekscentriskai grāfienei vai sirmi elegantam miljonāram/kolekcionāram no
Japānas (lūk, reāls gadījums no manas prakses – gribēdams tuvāk aplūkot
un pasmaržot Boisa leģendāros 1984. gada “Olīveļļas akmeņus”, es
brutāli uzskrēju virsū šo tēlniecības objektu dāvinātājai Cīrihes
Kunsthalles austriešu baronesei X, kura par savu dāsnumu stāstīja pie
rokas pieķertajam Ernesto Neto, slavenajam milzīgo, smaržīgo garšvielu
skulptoram...).
Savā ziņā mākslas un apmākslas ļaužu svētceļojums uz Venēciju jūnija
pirmajās dienās tradicionāli apliecina, ka VB ir prestižākais mākslas
notikums pasaulē, tas tiesa. Par to pārliecinājos, vērojot Pegijas
Gugenheimas muzeja – bālgana palaco – dārzu iekšpilsētā no kanāla
pretējās puses restorāniņa, kur pēc dienas mākslas terora beidzot, kaut
ar uzpampušām kājām, toties laimīgā vientulībā pavakariņoju:
ūdenstaksometri uz oficiālo pārtiju Amerikas paviljona atklāšanas dienā
veda tādas slavenības, par kurām līdz šim bija lasīts kā par 20. gs.
mākslas stūrakmeņiem... Taču izstādi ar skaidru prātu uztvert tiešām
traucē cilvēku tūkstošu nospiedošā masa. Vienīgais mierinājums, ka
māksla te triumfē – pie kafijas stendiem VB bija daudz mazākas rindas
nekā pie paviljoniem. Un apziņa, ka pavisam drīz es atgriezīšos
Venēcijā, lai rūpīgi un pamatīgi izbaudītu to, kas elementāri bija
fiziski neapskatāms atklāšanas dienās. Citādāk būtu kā krievu parunā:
kāzās biju, medu dzēru, gar ūsām tecēja, mutē netika! Jo patiesībā visi
septiņi tūkstoši akreditēto biennālē bija izredzēto, tomēr spaidu
kārtas tūristu statusā pārskrējienos pa maršrutu no mākslas X uz mākslu
Y. Un tā līdz bezgalībai.
Šai sakarā rodas ķecerīga doma – tās valstis, kurām nav ekspozīcijas
galvenajās VB teritorijās, bet gan pilsētā, ir daudz labākā un mākslai
izdevīgākā pozīcijā. Arī Latvija šoreiz San Lio baznīcā uz stratēģiskā
tūristu krustceļa Piazza San Marco–Ponte Rialto.
2. Vācijas paviljons–Islandes paviljons kā ideāls opozītais pāris, kurā
realizējas princips: skatītāja/dalībnieka dezorientācija mākslas telpā
plus visneiedomājamākās manipulācijas ar pārsteiguma efektiem. Tas, ko
izbūvējuši vācietis Gregors Šneiders (Gregor Schneider) (mirusī māja,
kurā, tupus rāpus lienot, spraucoties tumsā, smakās, klūpot un
maldoties kā Ešera labirintā, nonāc pie nebeidzamu ireālu baiļu
hiperreālistiska šoka – šī māja nemaz nav tik mirusi, bet gan dzīva ar
tavām bailēm!) un islandietis Finbogi Petursons (Finnbogi
Petursson) (minimālistiska, dizainā perfekta koka mājiņa – koridors,
kur mākslas efekta vietā notupies ceļos un, glūnot pa šķirbiņu,
saņem... tukšu svaigi smaržojoša koka kastīti – Nekā telpu, papildinātu
ar pulsējošu audiomuzikālo gaisu/atmosfēru) ir vistīrākais mākslas
“orientālisms” – pārsteigums, radīts pēc ķīniešu kastītes vai sīpola
principa: atziņas un sajūtas atnāk izziņas procesā.
Atraktivitātes motīvi dominē – it kā mākslinieki sekotu publikas
sauklim “Pārsteidz mani!”. Protams, tas – vismaz biennāles skates
ietvaros – nivelē klasiskas, tīro žanru mākslas dominanti (piemēram, VB
tikpat kā nebija normālas akadēmiskās glezniecības, un tā, kas bija, –
slikta, koloristiski un kompozicionāli vārga) un mūsdienu mākslu
“holivudizē”, taču – ja tāds ir mākslas tirgus konjunktūras cirks,
atliek ar to rēķināties, pat izsmejot un noliedzot vidējstatistisko
salonproduktu – un to netrūka arī VB! – kā very bad taste.
Bet kopumā man patīk, ka VB ar tik daudziem darbiem apliecina
mākslinieku virzību uz cilvēku sajūtu, maņu pieredzes paplašināšanu:
smaržīgas skulptūras, tehnoloģiski brīnumlīmenī pasniegta skaņas efektu
izmantošana, jaunās tehnoloģijas – pat metram Ričardam Serram ir
nepieciešami superklases metināmie un urbji un īpašas līmes, lai radītu
savas unikālās metāla spirāles! Serra, protams, ir materiāla
vieliskošanas skaidrais, monumentālais ģēnijs. Tāpat kā mistiskais
kolorists Anišs Kapūrs, kurš gan Scēmana kolekcijā nebija aicināts.
3. Scēmana mīluļu zona – ekspozīcija Arsenāla barakās kā savveida
astoņdesmitos gados dzimušās world music konceptuālo ideju
transformācija vizuālajās mākslās. Te bija daudzi izcili mākslas
priekšmeti, bet personiski vislielāko metafizisko baudu sagādāja britu
kino/video/digitālā meistara Krisa Kaningema video triloģijas
sintētisko tēlu maģija, kas sāpīgi apliecināja mūžīgo nespēju komunicēt
ar cilvēkiem pat dzidrāko jūtu līmenī – tikai intelektuāls sekss un
erotizēta vardarbība. Vēl “manu” izcilnieku sarakstā ir austrālietis
Rons Mjūks un ķīnietis Sjao Jui (Xiao Yu) ar fizioloģiskajām un
trauslajām “īstās ādas un miesas” skulptūrām, kaut arī Mjūka “Puisēns”
ir izmēros milzīgs – kā Gulivers, bet Jui fantastiskās, formalīna
“skafandros” iekonservētās cilvēkdzīvniekbūtnes – embriji – pirmajā
brīdī šķiet no panoptika pagrabiem izvilktas... taču pieredze un
mīlestība nāk lēnām! Izpildījumā ideāli perfekts ir angļa Čārlza
Sendisona videodarbs – molekulārā spožo burtiņu ziba tumšā izplatījumā:
nāve, sieviete, vīrietis, mūžība, bērns, māte, dzīve... it kā
elementārs, tomēr fascinējošs. Izcilas ir šveicieša Arnolda Odermata
fotogrāfijās iemūžinātās automobiļu nāves – kā cēlas, skaistas,
kompozīcijā dekadenti aukstas un tik pievilcīgas! Un, protams, japāņa
Tacumi Orimoto publiskai izmisuma intimitātei fotodokumentētā, bet ne
mirkli ne piedauzīgi spekulatīva mākslinieka mātes Alheimera slimības
aina – šis darbs ir tik personisks, ka par to joprojām nevaru runāt bez
saviļņojuma. Kā Orimoto mēģina rast šķietami nežēlīgai spēlei līdzīgu
kontaktu ar vistuvāko cilvēku, kura apziņā viņš, dēls... vienkārši
pazūd. Te nu tas ir – no cilvēka līdz dzīvniekam ir viens solis. Tāpat
kā otrādi.
P.S. Var palikt iespaids, ka VB veido mākslā atzītas autoritātes un
slavenības (kā, piemēram, ekskluzīvā trīsdienu akcija ar septiņdesmito
gadu supermodeli Antonioni Blow Up fiksēto Verušku, kuru nekad vairs
neredzēs “parastās” biennāles apmeklētāji, jo paliks vien zāle/kabinets
ar uzrakstu “Veruška bija šeit” – arī atmiņām uzlādēta mākslas telpa!),
bet valstu sacensība ir iegansts, lai sadalītu tās dažas “Zelta
lauvas”. Jā, var domāt arī tā. Vismaz man VB atsevišķo valstu paviljonu
apmeklējuma paviršais kopiespaids šobrīd – pārāk daudz videomākslas
(turklāt, amatieriski sliktas), pārāk daudz interesantu ideju aizmetņu,
kas tā arī nav noformējušies par mākslas darbiem, ieguvuši to
stabilitātes pašvērtību, ko jebkuram darbam piešķir talants, apvienots
ar ideālu tehnisko izpildījumu. Tādēļ arī skate Arsenālā atšķiras ne ar
“domas lidojumu”, bet ar domu, kas ieguvusi pabeigtu mākslas formu.
Izpildījuma kvalitātē – spēks, nevis labajos nodomos. Nu gluži kā
atskaņojot Venēcijai piederīgos Māleru vai Čaikovski. Sūdīgs
izpildījums sabojā gan vienu, gan otru, gan... izlaidīgu padara VB
skatītāju, un viņš dodas dzert uno expresso, prego!
|
| Atgriezties | |
|