DzĪve starp divām kultŪrām jeb meklĒjot savĒjo
Jau vairākus gadus rakstu “Studijai” par Francijas mākslas dzīves
norisēm, bet par sevi... par sevi rakstīt ir dīvaini, kaut arī vērtīgi.
Rodas tāda sajūta, it kā es uzliktu punktu uz “i”, deklarētu viena
posma beigas. Bet patiesībā man jau labu laiku tiešām arī liekas, it kā
viens dzīves cikls nule būtu beidzies un ir sācies otrs – manējais.
Savulaik Frīdrihs Nīče savā bezgala poētiskajā grāmatā “Tā runāja
Zaratustra”, kas latviski, jādomā, ir visai smagnēji iztulkota, teica,
ka cilvēka dzīvi mēs metaforiski varētu iedalīt trīs posmos. Pirmais
periods – cilvēks kā kamielis, kas savā tuksnesī cītīgi pārnēsā smagas
nastas: uzspiestas (nemanāmi ieaudzinātas) tradīcijas, neskaitāmas
sociālās dogmas. Otrs periods – lauva. Agresīva sacelšanās pret šo
reizēm tik konservatīvo slogu, pret šo zvīļo pūķi, kas – kā teicis
slavenais un nereti absolūti demagoģiski interpretētais vācu filozofs –
saucas: “TEV JĀDARA”. Un trešais posms, ko ir daudz grūtāk sasniegt, –
bērns. Nevis noliegums, bet apliecinājums. Nevis kategoriskais NĒ, akla
un graujoša esošās realitātes negācija, bet pavisam vienkāršais,
radošais JĀ.
JĀ – nevis kā egocentriska prasība, nevis kā uz galda uzsista dūre vai
varmācīga savas (ie)gribas demonstrācija, bet kā kreatīvs sevi un dzīvi
apliecinošs impulss.
Es zinu un jūtu, un nojaušu – izdzīvojot visas esošās un, iespējams,
arī iedomātās grūtības, esmu izgājusi cauri abiem pirmajiem dzīves
posmiem un aizsākusi trešo. Tomēr šī maiņa nav bijusi viegla, varbūt
pat daudz grūtāka nekā cilvēkiem, kas savas eksistenciālās problēmas
risina vienas kultūras ietvaros, jo nu jau vairāk nekā sešus gadus es
dzīvoju, strādāju, studēju Francijā – valstī, kas visiem pasaules
tūristiem ir romantisku sapņu zeme, bet visiem māksliniekiem – ja ne
gluži mūsdienu, tad vismaz modernās mākslas Meka un vienlaicīgi zeme ar
savdabīgu mentalitāti, kura ne tikai jūtami atšķiras no latviskās
dzīvesziņas, bet arī no mūsu (vismaz no maniem agrākajiem) uzskatiem
par to, kas tad īsti ir franču kultūra, kura, manuprāt, ir nevis
bohēmiska, bet analītiska, kritiska un visnotaļ individuālistiska.
Nacionālās īpatnības, par laimi, ir dažādas; citādi pasaule būtu
duļķaini blāva. Tomēr tās izprast ir svētīgi. Arī – šīs iezīmes
formulēt. Tā, piemēram, salīdzinot dažādu Rietumeiropas tautu dzīves
uztveri, dažkārt dzirdēts šāds apgalvojums: vācieši sakot – “Viss, kas
nav atļauts, ir aizliegts”, savukārt franči – “Viss, kas nav aizliegts,
ir atļauts”.
Vācu mentalitāti nezinu, toties, runājot par frančiem, šis teiciens
šķiet diezgan trāpīgs, kaut gan nevajadzētu to akli vispārināt –
neviena nācija, neviena kultūra nav monolīta, un, taisnību sakot,
raksturojot jebkuru tautu, vispirms būtu atsevišķi “jāizķidā” katrs
sociālais slānis, turklāt, ilgstoši izzinot kādu kultūru, kļūst aizvien
grūtāk to topoloģizēt. Ar laiku aizmirstas abstraktais franču vai citas
nācijas koncepts un paliek “vienīgi” reāli, konkrēti cilvēki.
Arī mana Francija vispirms ir cilvēki, kurus es nekad neaizmirsīšu.
Vero, Momo, Amids, Kamilla, ekstravagantā grieķiete Angeliki, kuru
viņas tēvs – gluži kā 19. gadsimta romānā – centās izprecināt kādam
bagātam Venēcijas tirgonim, japāniete Mjuki, kas savas plaukstas
izzīmēja ar dīvainām zilganu hieroglifu rindām. Arī grāmatas, radio,
skola, sarunas, klejojumi... Un dažkārt – gandrīz vai bezgalīga
vientulība.
Mana Francijas dzīve ieilgst, un, ja es tā godīgi parēķinu, tad pašai
paliek jocīgi – aptuveni katru piekto sava mūža dienu esmu nodzīvojusi
svešatnē. Ne vienmēr ir viegli, un, iespējams, tieši tādēļ (droši vien
daudziem tas liksies nedaudz paradoksāli) es nevienam neieteiktu
ārzemēs studēt epizodiski, pat ne tikai pāris gadu, kas arī, protams,
nav nekāds īsais laika sprīdis... Tiesa, daudz ko var iemācīties arī
vienā gadā, vienā mēnesī vai pat vienā vienīgā stundā, īpaši – tīri
profesionāli, taču cilvēcīgi... Tā patiesi cilvēks svešu vidi izprot
tikai četros vai piecos gados. Jo ilgstošā saskarsmē ar kādu citu
kultūru pasaules uztvere mainās, un ir vērts izdzīvot visus dvēseles
evolūcijas periodus.
Pirmajā “emigrācijas” gadā visbiežāk valda vienpusīga attieksme –
vienalga, vai tā būtu citas kultūras idealizācija vai noliegums. Katrā
ziņā tā ir tūrista attieksme – es iekļūstu svešā, man neizprotamā
sistēmā un no malas vēroju, kas īsti notiek.
Otrais un trešais gads ir daudz pretrunīgāki. Novērotāja pozīcija
izzūd, un var rasties identitātes krīze. Atminos – tieši tolaik,
aptuveni trešajā “Francijas ēras” gadā, es vairs nesapratu, kas īsti
esmu un kura kultūra – franču vai latviešu – ir tā pareizā. Ilgi un
dikti prātoju, kādā valodā īsti es domāju, kādā – sapņoju. Nemitīgi
zīmēju pašportretus, ilgi raudzījos spogulī. Nevis tādēļ, lai kā
Sniegbaltītes pamāte vaicātu: “Spogulīt, spogulīt, kas ir tā
visskaistākā?” – nevis tādēļ, lai kā daudzas meitenes klusībā prātotu –
esmu skaista vai neglīta, bet tādēļ, ka manā galvā valdīja viens
vienīgs juceklis, no kura varēju distancēties tikai zīmējot. Es jutu,
ka manī kaut kas mainās, bet, kas tieši, kā tieši, – to nu es nespēju
izprast.
Un tikai vēlāk man “pielēca”. Īstenībā viss ir tik vienkārši. Tik
vienkārši, ka pēcāk es brīnījos, kā gan tik ilgi to neaptvēru: es
neesmu marionete. Kāpēc gan lai es kādu kultūru akli akceptētu? Kāpēc
gan lai es padevīgi pieņemtu kādas kultūras (vienalga, svešās vai
savējās) dogmas, ja var taču visu izsijāt – saskatīt to, kas katrā
tautā ir vērtīgs, kas – konvencionāls, un pieņemt tikai sev atbilstošo.
Vismaz censties to darīt. Pamazām veidot savu, nevis “atražot” tās vai
citas sabiedrības ieprogrammēto kultūru.
Bet izteikšos konkrētāk.
Es pamazām atbrīvojos no smagās zemes matērijas.
Lietišķajā mākslas skolā es mācījos keramiķos, Mākslas akadēmijā –
Tekstilmākslas nodaļā un maģistrantūrā. Kad akadēmiju biju gandrīz vai
beigusi – bija atlicis tikai vēl gads –, nolēmu studēt Francijā. Kaut
kā man Latvijā radikāli pietrūka, un kaut kā, tieši otrādi, bija par
daudz. Īsumā to aptuveni varētu formulēt kā bailes nedzīvot. Bailes
iestigt rutīnā, kusli paļauties nolemtības plūsmai. Tas viss jau
izklausās nedaudz dīvaini, bet patiesībā tieši tā arī bija, ja nu
vienīgi tolaik es vēl nespēju to tā verbalizēt. Bet var jau būt, ka
“tur iekšā” bija (ir) kas mistisks un iracionāls, jo teorētiski
(finansiāli) man nekādu iespēju mācīties ārzemēs nebija – vecāki
palīdzēt nespēja, un nekādus sponsorus arī es neatradu, tā ka nācās
vien pašai ar visu tikt galā (tiesa, Kultūrkapitāla fonds man piešķīra
stipendiju ceturtajā un piektajā mācību gadā).
Sākumā domāju studēt kādā Parīzes mākslas skolā (Francijā atšķirībā no
Latvijas mākslas skolās tiek iegūta augstākā, nevis vidēja izglītība;
termins “mākslas skola” nozīmē tikai to, ka tā nav akadēmiska tipa
mācību iestāde), taču tur pastāvēja ļoti dzelžaini vecuma limiti. Un,
tā kā biju par dažiem mēnešiem vecāka, nekā tam bija jābūt, manus
darbus un dokumentus viņi pat atteicās aplūkot.
Atradu citu skolu Francijas vidienē, Sentetjēnā (Ecole Regionale des
Beaux Arts de Saint-Etienne), taču izrādījās, ka mūsu Latvijas
izglītību viņi nemaz “neņem par pilnu”. Un, lai gan pati tolaik jau
studēju Latvijas Mākslas akadēmijas piektajā kursā, vienīgā iespēja
papildināt mākslas zinības bija – atkal sākt visu no jauna.
Sākumā likās ļoti dīvaini: kā nu es tā, mākslinieces diploms gandrīz
vai rokā un – āreče – atkal pirmā kursa studentes godā... Bet nedēļu
padomāju un piekritu “nolaisties”. Galu galā – cita valsts, cita
valoda, cita metodika, citi mācību priekšmeti.
Francijas un Latvijas mākslas izglītības sistēmas tiešām ir ļoti
atšķirīgas, tāpēc sākumā bija grūti. Traucēja mana akadēmiskā
pašapziņa, īpaši zīmēšanā. Zināju, ka varu uzzīmēt daudz profesionālāk
nekā pārējie, taču – vienīgi akadēmiski. Bet tad, kad man pēkšņi bija
jāskicē ar kreiso roku (kreiļiem ar labo) vai uz milzīga “palaga”
jāzīmē ar oglīti, piesietu pie koka nūjas, jutos pazudusi. Turklāt es
lieliski zināju, ka jebkurā mirklī – vienlīdz pēc stundas, kā pēc
piecām minūtēm – pasniedzējs varēja pateikt: “Darbus pie sienas.” Un
man taču tā gribējās būt labākajai... Es nebiju, nejutos brīva, un
dažkārt man pārmeta: “Tā neesat jūs pati, tā ir vienīgi jūsu iemaņu
demonstrācija.”
Trešajā kursā es sāku atbrīvoties. Iestājos mākslas nodaļā, specializējos videomākslā (režija, filmēšana, digitālā montāža).
Jāpiebilst, ka Francijas mākslas skolām nav raksturīga tik skrupuloza
nodaļu sistēma kā Latvijas Mākslas akadēmijā. Tā arī Sentetjēnas
reģionālajā mākslas skolā pirmie kursi bija izteikti vispārīgi
(zīmēšana, gleznošana, tēlniecība, fotogrāfija, litogrāfija, grafika,
datorgrafika, mūsdienu kultūra, kino analīze utt.), bet reāla
sadalīšanās pa nodaļām notika tikai trešajā kursā, kad cilvēks jau bija
daudzmaz visam cauri izgājis.
Skolā bija tikai trīs nodaļas: mākslas, dizaina, komunikācijas nodaļa.
Un mākslas nodaļā – absolūta brīvība un absolūta atbildība. Gandrīz vai
neviens obligātais mācību priekšmets, vienīgi filozofija un mūsdienu
mākslas vēsture. Konferences – fakultatīvas, darbības sfēra – brīvi
izvēlēta. Nekādas “kastītes”; cilvēks var vienlīdz gleznot, filmēt vai
fotografēt, vai vēl kaut ko citu darīt. Kombinēt dažādus mākslas
veidus. Nekādas obligātās tehnikas, nekādas piespiedu tēmas. Studenti
paši iecer projektus, paši tos realizē, paši organizē tikšanos ar
pasniedzējiem, turklāt – tos brīvi izvēloties.
Vienīgi... ja Francijas mākslas skolās pastāv šī fantastiskā un
patiesībā tik nepieciešamā brīvība, tad savā ziņā šī sistēma ir
nežēlīga. Konkurence un nemitīga “sijāšana”. Pirmajā kursā tiek uzņemti
kādi 120 jaunieši, un visi lieliski zina, ka mācību gada beigās katrs
otrais students saņems īsu, diplomātiski pieklājīgu vēstulīti ar
aptuveni šādu tekstu: “Cienītais jaunskungs (jaunkundze)! Mēs Jums
vēlam veiksmīgus radošos panākumus, bet uz nākošo kursu Jūs netiekat
pārcelts!” Un pēc otrā kursa vēl daļu izmet, pēc trešā – tāpat, un
beidzamo kursu nemaz tik daudzi vairs nebeidz.
Konkurenci izturēju. Patiesību sakot – tās esamību centos aizmirst, jo
citādi psiholoģiski būtu pārāk grūti. Vienkārši mierīgi strādāju.
Filmēju, montēju, piedalījos izstādēs un videomākslas festivālos.
Darīju to, kas mani interesēja, un ceru šo “politiku” vēl ilgi
turpināt, kaut gan lieliski apzinos, ka turpmāk būs grūtāk. Jo, tikko
skola ir pabeigta, viss kļūst problemātisks – kameras, datori,
mikrofoni, montāžas galdi, tehniskās konsultācijas. Tādēļ tagad, kamēr
man vēl ir pieejama skolas tehniskā bāze, vācu informāciju par
Francijas kino un mākslas fondiem un rakstu videofilmu projektus.
Un pamazām jau viss notiek. Francijas Nacionālais kinematogrāfijas
centrs par filmas MENDUM scenāriju man piešķīra prēmiju, bet par šo
projektu pagaidām negribētos neko daudz teikt, īpaši tādēļ, ka pašai
vēl jāmeklē producents. Kopā ar franču fotogrāfi Veroniku Barlē
(Veronique Barlet) dibinām starptautisku asociāciju Francijas un
Latvijas mūsdienu mākslas sakaru veicināšanai. Joprojām rakstu
“Studijai” un laiku pa laiku arī kaut ko iztulkoju “Kentauram”. Esmu
arī Sentetjēnas Starptautiskās dizaina biennāles Latvijas kuratore.
Tā nu es dzīvoju. Daru, ko varu. Cenšos dzīvot tagadnē, respektēt
katras esošās dienas realitāti, jo nākotne – laba vai slikta – atnāks
pati.
|