Parīzē, Nacionālajā ielā (rue Nationale) latviešu tēlniece Valentīna
Zeile vada veidošanas kursus, ko varam dēvēt arī par savdabīgu skolu ar
saviem noteikumiem un atlases kritērijiem. Viņa radījusi pati savu vidi
– “mākslas oāzi”, kur iegūtais summējas kosmopolītisma piestrāvotā
gaisotnē. Visai sarežģīts, pretrunu pilns ir bijis tēlnieces dzīves
gājums, līdz beidzot varam runāt par Valentīnas sapņu piepildījumu –
pedagoga darbu privātā darbnīcā Parīzes 13. kvartālā.
Valentīna Zeile dzimusi 1937. gada 14. maijā Latgales pusē – Naujenē,
jau bērnībā apzinājusies, ka vēlas kļūt par mākslinieci. Pusaudzes
gados devusies uz Rīgu, lai iegūtu mākslas izglītību. Mācījusies Rīgas
lietišķās mākslas vidusskolā (1952–1957), Latvijas Mākslas akadēmijā
(1957–1963; toreiz LPSR Valsts mākslas akadēmija) Tēlniecības nodaļā
profesoru Emīla Meldera un Kārlis Zemdegas vadībā, Valentīnas Zeiles
kursa konsultants un padomdevējs bijis arī Teodors Zaļkalns.
Valentīna Zeile agri uzsākusi patstāvīgas mākslinieces gaitas.
Nenoliedzams ir viņas devums septiņdesmito un astoņdesmito gadu sākuma
memoriālajā tēlniecībā, stājtēlniecībā, mazo formu plastikā, sevišķu
atzinību izpelnījušās viņas darinātās medaļas. Septiņdesmitajos gados
Valentīna Zeile regulāri rīkoja personālizstādes Rīgā, citās Latvijas
pilsētās, Padomju Savienībā, kā arī ārzemēs. Viņa kļuva par vienu no
“zvaigznēm” latviešu padomju portrettēlniecībā. 1973. gadā ar
Valentīnas ierosmi tika organizēta 1. republikas medaļu triennāle. Viņa
uzskatāma par šī tēlniecības veida tradīciju atjaunotāju un aktīvu
veidotāju. Tēlniece piedalījās nozīmīgos starptautiskos forumos – FIDEM
skatēs, Dantes centra Ravennā organizētajās biennālēs. Septiņdesmito
gadu vidū arvien pieauga Valentīnas vēlme tuvināties franču kultūrai.
Par to liecina neskaitāmie franču kultūras darbinieku portreti
stājtēlniecībā un medaļās, rakstītās dzejas rindas, kas veltītas
Parīzei, regulārie Francijas apmeklējumi. Mākslinieces citādība bija
acīm redzama. Daiļrades pirmajos gados (kopš sešdesmito gadu vidus)
Valentīnu varētu raksturot kā talantīgu, arī priekšzīmīgu mākslinieci,
kas pakļāvās sava laika prasībām, bet astoņdesmitajos no viņas būtības
jau lauzās ārā izaicinājums. Valentīnas Zeiles daiļrades tēmu diapazons
bija par plašu, viņas māksla – par internacionālu un viņas būtība – par
spēcīgu un spilgtu. Valentīna bija temperamentīga un mērķtiecīga ne
tikai mākslā, bet arī dzīvē. Izpelnoties “padomju sabiedrības” un arī
kolēģu nosodījumu, viņa apprecējās ar ārzemnieku – šarmantu francūzi no
Marseļas un 1982. gadā atļāvās pamest Latviju.
Astoņdesmito gadu otrā pusē Valentīna Zeile veiksmīgi iekļāvās franču
20. gs. figurālās tēlniecības atzarā: papildinājās pie medaļu meistara
Raimona Korbēna, izpildīja pasūtījumus – medaļas Parīzes Monētu namam,
piedalījās Luvras eksterjera skulptūru restaurācijā. Visai aktīva un
intensīva ir Valentīnas radošā biogrāfija Francijā. Viņa regulāri rīko
personālizstādes Parīzē, citās Francijas pilsētās, izstāda darbus
respektablos mākslas salonos (“Rudens salonā”, “Franču mākslinieku
salonā” u.c.), šajās skatēs daudzkārt izpelnījusies goda viesa statusu,
ir Franču mākslinieku salona biedre un žūrijas locekle, saņēmusi
augstus apbalvojumus – medaļas, diplomus, balvas. Gūstot iedvesmu
aizgājušo gadsimtu kultūras uzslāņojumos un vēsturiskajos stilos,
atradusi savu vietu Parīzes lokālās mākslas dzīves tradicionālisma
gultnē, neoklasikas atbalstītāju lokā. “Novatoriskais klasicisms”,
“mūsdienu mākslas klasiskais virziens”, “barokāla pārpilnība” – šādas
metaforas ir atrodamas franču mākslas kritikās. Valentīnas māksla
sakņojas Žana Batista Karpo, Ogista Rodēna, Aristida Majola, Emila
Antuāna Burdela radošajā mantojumā, viņa iepazīst arī franču 20. gs.
akadēmiskās tēlniecības paaudzi – Raimonu Martēnu, Robēru Vleriku un
daudzus citus meistarus, nonākot pie sava individuālā izteiksmes
rokraksta.
Izturot daudzkārtējus konkursus vietējo pasniedzēju vidū, 1987. gadā
Valentīna Zeile ieguva zīmēšanas pasniedzējas vietu Parīzes pilsētas
organizētajos kursos. Savukārt pirmie privātskolnieki Valentīnu atrada
jau 1992. gadā, kad viņa vēl strādāja savā darbnīcā Monmartras
romantiskajā gaisotnē. Kopš 1997. gada Valentīnas darbnīca atrodas
speciāli mākslinieku vajadzībām projektētā ēkā, kas atšķiras ar īpašu
funkcionālismu un piemērotu apgaismojumu (arhitekts – Kristians de
Portzamparks).
Kad viens no skolniekiem pirmoreiz vēra durvis, viņš iesaucās: “Cik tā
ir balta, gaiša un augsta – kā katedrāle!” Tā arī Valentīna nosauca
jauno darbnīcu par “Katedrāli” (La Cathēdrale). Pie darbnīcas durvīm ir
ziņojumu dēlis, uz kura atrodami gan iekšējās kārtības noteikumi, gan
darba plāns tuvākajam laikam, ietverot arī nozīmīgākās izstādes, gan
nozīmīgi izteicieni, kopīgi pasākumi un dzīves vadmotīvi.
Centrālā telpa ar stiklotu sienu ir galvenā darba vieta Valentīnas
personiskajam radošajam darbam un audzēkņu nodarbībām. Darbnīcas abās
pusēs rūpīgi izkārtotas Valentīnas medaļas un zīmējumi, bet uz
postamen-tiem – dažādos laikposmos tapuši tēlniecības darbi. Uz
plauktiem atrodami daudzi mācību līdzekļi – ģipša ornamentu paraugi,
galvaskauss, cilvēka anatomisko studiju uzskates līdzekļi, antīko
tēlniecības paraugu miniatūras, grieķu skulptūru nolējumi, kā arī Atēnu
Partenona ciļņa fragments ģipsī, kas kalpo par unikālu paraugu
bareljefa veidošanai.
Savukārt otrajā stāvā bibliotēkā ir savākti materiāli par antīkās
Grieķijas un Romas mākslu, lielākajiem franču un citiem Eiropas
tēlniekiem, neskaitāmi izstāžu katalogi. Atsevišķa bibliotēkas daļa ir
veltīta Latvijas mākslas vēsturei.
Visu dienu darbnīcā valda nerimtīga darba atmosfēra. Katrs audzēknis
ierodas savā noteiktajā laikā, katram ir sava darba vieta, darba tērps
un instrumenti. Dažkārt nodarbību laikā skan klasiskā mūzika.
Pēcpusdienas ir raksturīgas ar kādu rituālu – kopīgu tējas dzeršanu.
Tad klātesošie sapulcējas pie galda, Valentīna aizdedzina savu Latgales
keramikas svečturi, novieto augļus, riekstus un citus gardumiņus,
neilgu laiku turpinās sarunas pie tējas tases. Te tiek apspriestas
visdažādākās problēmas – ģimene, dzīvnieki, politika, dzīves pieredze.
Tieši šajās sarunās raisās Valentīnas stāsti par Latviju, neskaitāmas
reizes atgādinot Latvijas ģeogrāfisko stāvokli, vēsturi, politiku,
karus, padomju laikus un citus arī visai strīdīgus jautājumus. Šīs ir
lietas, ko franči patiešām nezina. Viņa joko un smejas, un lieto visu
franču leksiku, kuru ir visai grūti iztulkot. Valentīna ir kas vairāk
par pasniedzēju vai mākslinieci, faktiski viņa ir dzīves skolotāja, šīs
sabiedrības dvēsele.
Audzēkņu uzskaites žurnālā patlaban ir 33 vārdi, citi apmeklē
nodarbības regulāri, citi ierodas no dažādām Francijas pilsētām uz kādu
noteiktu laiku.
Kā var kļūt par Valentīnas Zeiles skolnieku? Valentīna veic pārbaudes
testus, pirmais mēnesis ir izmēģinājuma laiks, un tikai pēc tam viņa
dod savu galavārdu par iespēju apmeklēt darbnīcu pastāvīgi. Viņa ir
izstrādājusi apmācības programmu pieciem gadiem, pēc kuras tiek
plānotas nodarbības, pievēršot uzmanību programmas pakāpenībai un
uzdevumu pēctecībai, tā teikt, sākt visu no “ābeces pirmajiem burtiem”.
Un izrādās, ka uz akadēmiskās tēlniecības bāzes balstītai programmai ir
visai liels pieprasījums un savrupa vieta citu neskaitāmo privāto
apmācības kursu vidū.
Valentīnas skolnieki ir atšķirīgi – dažāda vecuma un interešu vadīti
franči. Citam jau aiz muguras nopietnas karjeras gadi ārsta vai
advokātā profesijā, cits vēlas apgūt tēlniecību paralēli žurnālista
darbam, vēl kāds jaunībā nav īsti izlēmis, kuru ceļu iet, tādēļ
pārbauda savas mākslinieciskās dotības. Pamatīgu laiku audzēkņi
aizvada, veidojot ornamentus un ciļņus, akanta un rokoko motīvus, vēlāk
Valentīna Zeile atļauj pievērsties sejas pantu veidojumiem. Tā maz
pamazām, līdz top pirmie portreti un figurālas kompozīcijas. Reizi
mēnesī audzēkņi veido pēc modeļa, šai nodarbībai visi gatavojas sevišķi
nopietni, iepriekš sastādot dalībnieku sarakstu.
Ir izveidojies darbnīcas audzēkņu kodols, kuri šeit pavadījuši sešus un
vairāk gadus un joprojām turpina sevi pilnveidot. Citi ir talantīgi,
citiem talanta ir mazāk, citi ir centīgāki.
Un neapšaubāmi var rasties jautājums – kādu meistarības pakāpi te var iegūt, un kādi ir šo audzēkņu panākumi?
Audzēkņu vidū ir topošie mākslinieki, kurus jau varētu dēvēt par
patstāvīgiem tēlniekiem, tie ir Stēvs Rafēns un Natālija Ferrači
(patlaban uzturas ASV). Karina Žakmāra un Valērija Burē jau regulāri
piedalās salonos, bet Karina ieguvusi arī atzinību un apbalvojumus. Arī
audzēkņu darbos neapšaubāmi varam pazīt Valentīnas rokrakstu un
izpratni par tēlnieciskajām pamatvērtībām – formu, apjomu, gaismēnu
spēles. Par nozīmīgu faktu varam uzskatīt gadskārtējo Parīzes Rudens
salonu, kurā pieci Valentīnas audzēkņi šogad piedalīsies ar savām
kompozīcijām.
Savukārt Daniels Tatons, pēc profesijas arhitekts, paralēli veidošanas
kursiem ar sevišķu nopietnību pievērsies Valentīnas Zeiles un viņas
izveidotās skolas identifikācijai Francijas un Latvijas tēlniecības
skolu krustcelēs. Apzinot mākslinieku biogrāfijas un mācību gadus
konkrētu meistaru paspārnē, viņš izveidojis sinoptisku tabulu, kas
ataino māksliniecisko ģenēzi no paaudzes paaudzē. Vertikālie un
horizontālie atzari veido nevis tik ierasto ģimeņu radurakstus, bet gan
mākslinieku paaudžu visai intriģējošas kopsakarības jau kopš 18.
gadsimta. Lūk, tikai viens tabulas atzars: Valentīna Zeile
papildinājusies pie medaļu meistara Raimona Korbēna, kas savukārt
mācījies pie Robēra Vlerika – Lisjēna Šnega audzēkņa, bet viņš savukārt
mācījies pie Ogista Rodēna. Lai iedziļinātos minētā projekta
zinātniskajā pusē, faktiski nepieciešams paša autora izvērsts
komentārs, bet, aplūkojot Daniela Tatona paveikto tikai faktoloģiskā
līmenī, varam secināt, ka tas ir visai sarežģītas informācijas
apkopojums, pat datu bāze. Vēl jo vairāk, ņemot vērā arī faktu, ka
Valentīnas audzēknis ar tādu pašu rūpību mēģina veidot arī latviešu
mākslinieku sinoptiskās tabulas atzaru saistībā ar Franciju.
Vai uz Daniela Tatona veiktā pētījuma bāzes varam vērtēt Valentīnas Zeiles radošo daiļradi?
Valentīnas Zeiles atsevišķus darbus attiecīgā kontekstā varētu ierindot
arī postmodernisma pagātnes stilistisko citātu virknē, jo tēlniece
nebūt nav orientēta uz eklektiku vai estetizētu formu salonismu. Tomēr
jāņem vērā arī Francijas īpatnība, kur stilu un virzienu nomaiņa
vēsturiskajā griezumā netiek uztverta kā savstarpēja cīņa, bet gan
drīzāk kā virknējums, kas atspoguļo mākslas dažādību un stilistisko
pēctecību. Līdz ar to arī Daniela Tatona sinoptiskā tabula it kā atrod
Valentīnas vietu franču mākslas kopainā un vēlreiz apstiprina faktu, ka
viņas daiļrade ierindojama 20. gs. pēcrodēna skolas un neoklasikas
atzarā. Lai gan šādā aspektā franču tēlniecībā šodien nebūt nav
pasaules nozīmes vārdu, tomēr paralēli laikmetīgajām formu izpausmēm
figurālā tēlniecība un medaļu māksla Parīzē joprojām turpina pastāvēt.
Un vēl kāds secinājums: šodienas franči kaislīgi mīl savu vēsturi un
savas valsts aizgājušo gadsimtu šarmu, šīs kvalitātes respektē arī
Valentīna Zeile. Viņa allaž mēdz atgādināt sava drauga un dzīves
padomdevēja franču mīma Marsela Marso vārdus: “Ja tev aizmugurē nav
bijis liels Meistars, tu nekad nekļūsi par lielu mākslinieku.” |