Rīgas laiks un interjera sintētiskais šarms Pārdomas Vita Banga,Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija |
|
VIESNĪCA "ROLANDS". Lilijas Dineres gleznojumi
VIESNĪCA "ROLANDS". Lilijas Dineres gleznojumi
|
| No putna lidojuma
Rīga no putna lidojuma vienmēr ir izskatījusies skaista ar savu zilo
Daugavas strēli, tiltu arkām, pilsētas "lielo vēderu" – tirgus
angāriem un šmaugi līkumoto kanālu starp zaļajiem apstādījumu puduriem.
Neatsveramu savdabību tai piešķir baznīcu smailie silueti un senatnīgo
ēku jumtu ritmi, kas saulē atviz gan sūbējuma patinas, gan kārniņu, gan
vienkārši metāla spožumā. Tagad Rīga piedzīvo lielas pārmaiņas – jo
sevišķi vecpilsēta. Tā rekonstruējas, remontējas, būvējas, jo
uzradušies bagāti investori, turīgi ļaudis, un, skaties, sāk "bālēt"
tās siluets – to aizsedz jaunceļamā Triangula bastiona pasāžas būve, un
jumti teju palikuši plakani vai traucas debesīs kā zikurāti.
Zeļot materiālās dzīves kultam, naudas iesvaidītie tiecas dzīvot tuvāk
debesīm, iespējams, tā cerot tur nokļūt. Un tā Vecrīgu skatā no putnu
lidojuma piesārņo dažnedažādas jumtu izbūves – gan stiklotas, gan
mūrētas. 19. gadsimtā ap ēkām bija šķūnītis pie šķūnīša, tagad tas pats
notiek uz jumta, tikai kvalitatīvākos materiālos izpildīts. Uz jumtiem
ir sabūvēts daudz par daudz, turklāt kultūrvēsturiski aizsargājamā
vidē.
Ir acīm redzams, ka disnejlendiski raibajā Rātslaukuma apbūvē –
cik autoru, tik radošas domas iemiesojumu – nav domāts par kopējās
apbūves stratēģiju. Neskaitāmie Rātslaukuma apbūves konkursi nav devuši
baudāmu rezultātu. Rātsnams šajā variablajā stilu mikslī, kur skatu uz
Daugavu aizsedz Kamarina nams, top lielos tempos. Turpmākā Domes mītne
tektoniski ir tikpat dīvaina kā pašu varasvīru pieņemtie un teju
nākamajā dienā atceļamie lēmumi.
Skumji, ka brīvvalsts desmit gadu pastāvēšanas laikā ir iznīcināts
vecpilsētas kodols un tā telpiskā organizācija. Piederu pie tiem, kuri
tiešām grib saglabāt savu vecpilsētu, ko "neuzfrišinātu" kārtējais
aizguvums, kurš neierakstās esošajā apbūves kontekstā. Viens piemērs
jau ir – metāla karkasa ierāmētais 21. gs. "brīnums" pie vecā
"unīša", kas netīk ne rīdziniekiem, ne pašiem veikala darbiniekiem
(nefunkcionālas telpas). Laikam jau tāpat kā masaliņas tas viss ir
jāizslimo. Bet kāpēc mēģinājumu placdarms jaunajai, ekstrēmajai
arhitektūrai nav plašie jaunie rajoni? Tur tā labi iederētos, jo
bezformīgajā kastīšu vidē izceltos. Zīmīgs ir arhitekta Edgara Pučiņa
teiktais: "Vecrīgā notiek nevis reģenerācija, bet deģenerācija."
(Būve.Interjers, 2002, Nr. 15.) Ar patērētāja
viedokli dzīvojam šodienai, šim brīdim, taču, izjaukto vidi traumējot,
tās vēsturisko substanci vairs neatgūt. Pilsētā, kas veidojusies
vēsturiski, vecajai apbūvei ir jāpievērš jo sevišķa uzmanība, jo otras
vecpilsētas Rīgā nav un nebūs.
Vai māksla glābs "Rolandu" ?
Tehniskās universitātes korpuss vēl nav īsteni nojaukts, kad Rīga tiek
bagātināta ar vēl vienu viesu un tūristu labklājībai domātu viesnīcu.
Šoreiz tā ir "Rolands". (Starp citu, jau 20. gs. sākumā netālu no šīs
vietas tiešām bija viesnīca "Rolands".) Vecpilsētā tā ir jau devītā
pēc skaita, kas, atrazdamās Kaļķu ielā, no sava piecstāvu korpusa pa
nelielo "šķirbu", kuru žēlīgi atstājis Kamarina nams un rātsnams,
ļauj uzmest skatu Akmens tiltam un sudraboti zilajiem piekrastes
ūdeņiem. Atrodoties pašā Vecrīgas sirdī, šie jaukumi īpaši domāti
tūristu pievilināšanai.
Piecstāvu ēkas stiklotā fasāde, kurā kā lielā ekrānā atspoguļojas
pretējo māju silueti, pasaules arhitektūrā nav nekas jauns. Par to
varējām pārliecināties, skatot neseno Japānas 20. gs. 80.–90. gadu
arhitektūrai veltīto izstādi. Bet pie mums jau parasti viss atnāk ar
laika nobīdi. Stikla plaknē izceltais diskutablais frontoniņš liecina
par vecās apbūves atmiņām. Tonāli tīkams ir pārējo fasāžu pelēcīgi
niansētais risinājums, kas rada asociācijas ar pilsētu pie ūdeņiem.
Turpretim diez vai Rīgai ir raksturīgi mazie franču balkoniņi, bet tāda
bijusi arhitekta iecere, ko papildina detaļu kultūra balkonu apdarē.
Nenoliedzami problemātiska būs šo stikloto detaļu un fasādes tīrīšana.
Taču ko padarīsi – stikla arhitektūras bums pārņēmis ne tikai Rīgu, bet
visu reģionu. Tā ir vizuāli efektīga, siluetos kontrastaina un grafiski
izteiksmīga, bet vai ilglaicīga būs tās kalpošana? Šīs ēkas taču nebūs
atjaunojamas, jo būtībā tā ir "vienas dienas arhitektūra". Kā
parasti, lielais atnācējs Laiks visu noliks savās vietās.
Fasādes "ķermenī" eleganti ieritinās un kā spirāle izlokās rezerves
vītņu kāpnes, kas atrodas pagalma pusē. Ēkas izvietojums šaurajā
gruntsgabalā, iespējams, radījis daudzas problēmas. Neveiksmīgs ir
avangardiskais jumta daļas risinājums no Monētu ielas puses – tas
drīzāk izskatās kā konstruktīva kļūme. Iecerētā ideja par stiklotā
jumta pārsedzi šeit devalvējas līdz ar monstrīgi nošķelto virsgaismas
izbūvi jumtā. Ēkā ir gribēts salikt daudz par daudz. Lai rastu gaismu
jumta stāvā izbūvētām konferenču zālēm, veidots stiklojums jumtā.
Rezultātā skatā no Rātslaukuma puses jumta daļā redzamas neveiklas
izbūves, kuras turklāt saulainā laikā piesedz "širmji", kas no
ārpuses vizuāli slikti izskatās. Dramatisku iespaidu atstāj metāla
skursteņu un citu būceņu mudžeklis virs jumta.
Līdz galam neizstrādātais inženiertehniskais risinājums un daļēji arī
plānojums radīja problēmas, kas, realizējot projektu, atspēlējās gan
arhitektam Armandam Biseniekam, gan būvniekiem, gan īpašniekam, kura
maciņu neapšaubāmi tās paplicināja. Kas vainīgs? Šoreiz gan pasūtītājs,
gan izpildītāji. Kā parasti, viena kļūda rada cikliskumu. Īpašnieka
griba ir veto, un ar to viss arī sākās. Vispirms bija iecere celt
kārtējo tirdzniecības centru (blakus Rātslaukumam!), tad biroju ēku.
Ideja par viesnīcu radās pēc Maskavas datu centra veiktās analīzes
priekšlikuma. Izrādās, ka paši laikam nepārzinām esošo situāciju tik
labi.
Pasūtītājs nāk ar savu domu, taču arhitekts var pēc iespējas to virzīt
vēlamā virzienā. Jo tikai arhitekts, ne jau pasūtītājs, jūt, kā
"iesēdināt" ēku vidē, kā veidot apjomus un telpiskumu. Tas viss šeit
risināts nepārliecinoši. Kaut arī izmantoti ekskluzīvi dabiskie
materiāli – kapars, marmors, granīts, stikls. Bet mēbelēm – ozolkoks,
riekstkoka māzers, lāsumainais bērzs. Tomēr tas sevi pilnībā neattaisno.
Ir acīm redzami, ka konceptuāli nav atrisināts interjers, kas radījis
daudz problēmu gaismas avotu izvietošanā. Arī mētāšanās no viena
kompromisa uz citu (audumu pasūtījums mēbelēm pirms to tapšanas utt.)
veicināja piekāpšanos piegādātājiem. Stilistisku perfekciju šeit velti
meklēt. Interjerā akcents uz modernām tendencēm sevi attaisno tikai
daļēji, jo daudz ir pārņemtu, tiražētu ideju. Nu kaut vai, piemēram,
ūdenskritums. Neapšaubāmi viesnīcas hallē tas atraktīvi papildina
telpas augstumu un vizuāli baudāms, braucot ar panorāmas liftu. Precīzi
veiktie aprēķini patiesi nevienai ūdens pilītei neļauj draiskuļoties
ārpus "ierāmētās" teritorijas. Tomēr ūdens strūkliņas vārgais plūdums
liek vairāk pašam apcerēt ūdenskrituma iespējamo burvību nekā dabā
esošo. Var būt, ka vajadzēja to iekrāsot ar dažādu apgaismojumu, tā
pastiprinot efektu. (Rīgā gan veikalos, gan kafejnīcās ir
strūklaku un ūdenskritumu birums. Veiksmīgākais pagaidām ir kafejnīcā
"Barons". Šeit patiešām var baudīt ūdens čalošanu un vizuālo efektu,
jo tas pārslīd spoguļvirsmai un vīziju dubulto.) Savukārt kamerālās
halles atvērums ir pārāk šaurs, lai izjustu daudzstāvu apjomu, turklāt
pēdējā stāvā augstums nesasniedz 2,20 m. Sabiedrisko telpu projektēšanā
tas nav izprotams.
Būtībā interjers it kā sadalās divās daļās – apartamenti un
restorāna zāle. Viesnīcas apjoms veidots modernajā dizainā, bet
pagrabtelpās, akcentējot galvenokārt viduslaiku kultūrslāni,
nepārprotami ir iznācis mikslis. Gribēts un negribēts. Protams, ja
iecere bija saglabāt un eksponēt senatni, tad izprotama ir 13. gs. akas
vizualizācija zem stikla ieseguma. Taču idejas pasniegums ir trafarets,
bet, ja laikmeta parādība kļūst trafareta, tad tā vairs nav
interesanta. Efektu mazina ūdens kondensāta krāšanās uz stikla.
Atkal jālabo kārtējā kļūda. Jau sākot ar Melngalvju nama interjeru, mēs
daudz kur redzam pazemes ejas, vecās arkas, mūrus, ko nemitīgi eksponē
zem stikla plāksnēm. Iespējams, ka tā ir Rīgas īpatnība. Arī seno mūru
un velvju izrādīšana (konsultējis arhitekts Pēteris Blūms, renovējis
restaurators Māris Līdaka) ir it kā veiksmīga interjera sastāvdaļa, jo
restorāns atrodas pagrabtelpās. Tomēr zālē mūris un velves
uztveramas slikti, jo uz to fona nevajadzīgi "izlec" virtuves bloks
ar high tech stiliņu un stiklotajām plaknēm. Taču ēdienkarte šeit sola
tādas "ekstras" kā meža zvēru un putnu cepetis. Tad nu lūgtum,
augstie viesi, kas sēdēs nelielajā velvētajā nišā (VIP telpa) un
drebināsies mitrajos mūros, skatoties, kā palēnām cepas kautķermenis.
Tas viss nemaz neliekas tik eleganti. Lauku vai mednieku pils krodziņā
tas jau būtu tuvāk īstenībai. Neattaisno sevi ideja vienā telpā (kaut
arī lielā) salikt akcentus uz viduslaikiem, senatnes šarmu, high tech,
eksotiku un biznesa dominanti. Par pēdējā uzsvaru liecina ne tikai cenu
likmes apartamentos un ēdienkartē. To atspoguļo arī mēbeļu darinājums
un iekārtojums, kas atgādina vilciena vagonu.
Mēbeles bārā, restorānā un sanāksmju zālē izgatavotas Rīgas
amatniecības skolā pēc īpašnieka pasūtījuma un vēlmēm. Pasūtītājs
vēlējās smagnējus, pompozus sēdekļus ar iespēju biznesa sarunu laikā
norobežoties kā nišā, kuras funkciju pilda augstā atzveltne. Rezultātā
ir tapušas vairāk nekā dīvainas mēbeles, kur Flinstona filmiņas cienīgu
efektu rada pulētā granīta galda virsmas (apsildāmas), kas strupi
beidzas līdz ar koka kāju balstiem. Dīvānveida sēdekļi ir tik monstrīgi
proporcijās, ka disonē ar visu telpu. Lai pietuvinātos viduslaiku
noskaņai, tie rotāti ar putnu galvām, tomēr pārējais dekors ir pārāk
aktīvs – amatniecības skolas audzēkņi bijuši cītīgi grebēji. Vietās,
kur veidots seklais griezums, efekts ir labāks. Skolēni savu darbu
centušies padarīt labi, tomēr krēslu dizains atstāj vairāk nekā sērīgu
iespaidu, turklāt atzveltnes daļa nav funkcionāli pareizi atrisināta.
Krēsli ir neērti sēdēšanai, jo nav ievērotas elementāras ergonomikas
prasības.
Kad viesnīca bija iekārtota, iesāka darbus pagrabstāvā, un atklājās, ka
noejas kāpnes jāpārveido, jo tās veda ... sienā. Tagad pa tām jākāpj
burtiski sāniski, savukārt pie cēlajiem granīta kāpieniem strupais
margu noslēgums atstāj nepabeigtības iespaidu.
Restorāna sienu apgleznošanas darbi ir manāmi atsvaidzinājuši vidi un
ienesuši tajā mistikas un romantisma devu, kā visumā drūmajā, smagnēji
veidotajā telpā tik ļoti pietrūka. Māksliniece Lilija Dinere šeit ienāk
ar savu emocionalitāti, garīgumu. Iegarenai telpai nav logu, tas
jūtīgākam cilvēkam, ilgāk te uzturoties, var radīt nospiedošu iespaidu,
tāpēc izvēlēti dzīvinoši zaļie toņi līdzās sārtajiem un dzeltenajiem.
Dekoratīvi veidotais apmetums, kas ar plaisājumu un neviendabīgo virsmu
rada vecuma patinas iespaidu, ir pateicīgs fons gleznojumiem. Pateicīgs
gan tikai tagad, kad māksliniece likusi meistariem to nomainīt, jo
ķīmiskās analīzes uzrādīja, ka trūkst vajadzīgo saistvielu, lai
apmetums būtu noturīgs. Viedi skan Lilijas Dineres teiktais: "Man
šķiet, ka mūsu dzīvē daudz kas brūk tāpēc, ka viens kaut ko
nekvalitatīvu uztaisa un cits mēģina ar to nopietni strādāt."
Sienu zemes rūsganie toņi ļauj košāk uzziedēt krāsu pilnskanīgumam
Lilijas Dineres radītajos tēlos un aktīvāk iedarboties niansētajam
gleznojumam, kur izmantots akrils. Gleznojumos attīstīta viduslaiku
tēma, kas māksliniecei ir tuva un bijusi aktuāla vienmēr. Tas ir
bestiārijs, viduslaiku literatūrā iecienīta tēma, kur vienkopus mijas
reālie un izdomātie tēli, augi. Tiem cauri kā vienojoša saikne ar
simbolisku nozīmi vijas daba, eksotika un realitāte. Ideālais
pretnostatīts ikdienišķajam. Viss pakļauts līniju ritmam un formai,
uzsverot reizē kustību (dzīvnieku un cilvēku tēli) un statiku (koki,
augi).
Gleznojumus katrs uztvers citādi, un tā tam jābūt. Vienradži un daiļās
sievietes – fejas, ziedu simboli un koki, kuri līdzinās eksotiskiem
augiem, – tas ir fons, kurā ieejot raisās pārdomas..
Kā zelta stīgu viesnīcas kodolā Lilija Dinere centusies ietvert
koncepciju par vienojošu arhetipu – viduslaiki un daba. Tas aizsākas
pagrabā ar gleznojumiem restorāna telpās, vitrāžām kāpņu telpā un
turpinās ar gleznām numuros. Vai iecere ar mākslas palīdzību savienot
interjeru vienotā unisonā ir panākta? Jā un nē. Neapšaubāmi, ka
veiksmīga bija arhitekta Armanda Bisenieka izvēle pieaicināt
mākslinieci, jo interjers restorāna telpās bija "bezdvēselisks", bet
kāpņu telpu tas daļēji izglāba no klaustrofobiskām sajūtām (pārāk
šauras kāpnes ar monotonu sienas plakni).
Savukārt apartamentu numuros interjers, veidots tikai ar mēbeļu
iekārtojuma, kamīnu un ekskluzīvas santehnikas palīdzību, iznācis pārāk
neitrāls. Daudzie stūri psiholoģiski uzbudina cilvēku. Arī gulta, lai
cik liela tā būtu un cik gaisīgs zīds to segtu, nevar piepildīt telpu.
Neveiksmīgi atrisināts sienu krāsojums, un šeit kā glābiņš nāk
māksla – šoreiz Lilijas Dineres gleznas ir tās, kas cenšas uzburt
telpā vidi. Viesnīcas numuros ir autortehnikā darināti darbi, kuriem kā
fons kalpo fotogrāfija, kas komentē faktūras, bet gleznojumi uztver
acumirklīgo. Tie labi sadzīvo ar moderno iekārtojumu. Otrs akcents ir
vitrāžas, kuras dzīvelīgi iekrāso telpu. Savukārt vannasistabā tās labi
izceļas uz baltās santehnikas fona, bet māksliniecisko akcentu degradē
izlietne, jo, pareizi neizplānojot tās novietni, puse no vitrāžas ir
piesegta. Par laimi, tā tas nav visās telpās.
Rolands kā viduslaiku arhetipa tīrā zīme, izspēlēts caur mākslinieciski
pasniegtu bestiārija tēmu, cenšas saturēt vienkopus arhitektūras un
mākslas sintēzi, bet nevar labot arhitekta kļūdas. Arhitekts taču ir
pilsētas nākotnes plānotājs, kam jāparedz situācija, tas ir viņa
pienākums, kas prasa atbildību. Ir jādomā par rītdienu, kas būtībā ir
šodiena.
Interjera sintētiskais šarms
Būtiskas pārmaiņas skārušas gandrīz katru Rīgas veclaicīgo pagrabiņu.
Interjeru "saturs" – kafejnīcas, bistro, bāri – gadsimtu mijā
bagātinājies ar daudzveidīgām tendencēm, kuru karuselisko kolāžas
klāstu varam izbaudīt katrs pēc savas vēlmes un patikas.
20. gs. beigas iezīmējas ar aktīvu identitātes meklēšanu un
apliecināšanu. Dabīgo materiālu vilinājums un ekoloģijas draudzīgais
tuvums interjerā ienācis ar oļu, piekrastes smilšu, koka un kaltētas
zāles stiebru izmantošanu. Dabiskuma vēlmes tiek apmierinātas gan
naturāli, gan teatrāli. Izklaides interjeru akcents tuvinās
dramaturģijas cienīgam sižetam – telpa kā dekorācija, kā sižetisks
uzvedums par Latvijas lauku veco muižu, dzīvojamo ēku un krogu vidi.
Apzināti izmantots sadzīves kultūras inventārs, kas vizualizē laikmeta
noskaņu, kurai līdzi nāk vietas aura. Ja vecāsmātes otētais skapis un
pūrlāde ir zudusi, bet kastroļi un pannas sen izmestas dzīves mēslainē,
lietas tiek veikli vecinātas.
Ar latviešu "Lido" "nacionālo" kiču savu nišu ātrās ēdināšanas
restorānu raibajā piedāvājumu klāstā ir atradis Gunārs Ķirsons. Ēstuves
ir funkcionāli ērtas. Bērniem, kas pie rokas vedami, var patikt
tingeltangeļu kičīgais stils. Ēšanas laiku šeit "bagātina" interjerā
starp raibu raibajiem kokgriezumiem izvietotie sentenču uzraksti, kas
mēģina deklarēt latviskumu. Tomēr Rīgas lidostas ēkā šāds
"tautiskums" diezin vai īsti ir vietā, lai radītu pirmo iespaidu par
Latviju. Turklāt lidostā tas pastāv kopā ar Andra Kronberga
rekonstruēto augstas tehnoloģijas būvniecības un dizaina līmeņa celtni.
Krasta ielas apbūves dramatismu "paskaidro" būvmateriāla
veikala "Pa rokai" reklāma – "Katrs pats sev amatieris". Šajā
megaareālā "Lido" komplekss nebalansē tik divdomīgi, jo apkārt
dižojas tik lieli kontrasti, ka uz kopējā raibuma tas piespēlē ar savām
dzirnavām un izbāzeņiem. Vecpilsētas senatnīgajā Tirgoņu ielas ēkā šī
cakainā "torte" uz kultūrvēsturiskā fona izskatās vēl kliedzošāk.
Ja līdzekļu ir mazāk, ļoti bieži interjeros izveidojas vizuālais tēls
ar moto: "Ņemiet nu par labu." Tomēr vispirms viss atkarīgs no
arhitekta un interjerista meistarības pakāpes. Šī varēšana tad arī
parāda autora "ekskluzīvumu" esošajā situācijā. Piekrītu Jānim
Dripem: "Tieši iekštelpu dizains Latvijai un latviešu arhitektiem
arvien bijis augstas kvalitātes lauks – pat padomju tehnoloģiskās
trūcības apstākļos.” (Latvijas Architektūra, 2002, Nr.2.) Lai radītu
labu krāsas toni, tas vienkārši jāizjūt un jābūt kritiskam pret savu
darbu. Tad nebūtu radies Nacionālās operas jaunās piebūves padomju
laika "prasti pelēkais", bet gan elegants pērļu pelēkais. Savukārt
foajē griestos vēdināšanas lūka neizskatītos pēc televizora ekrāna –
"piesegta" ar vienotu griestu toni, tā tik ļoti nelēktu acīs, bet
stāvus savienojošās kāpnes kļūtu par harmonisku dizaina komponentu. Ir
jādomā par detaļām – tas taču ir operteātris.
Varbūt radošāk vajadzētu sadarboties arhitektiem, interjeristiem,
dizaineriem un māksliniekiem. Jo arhitekts ne vienmēr ir varošs visos
aspektos. Atbalstāma ir tendence, kad sadarbībā ar māksliniekiem
interjeros parādās telpiski objekti (Latvijas Bankā, Rīgas lidostā),
sienu un griestu gleznojumi, kas bieži ir vizuāli un emocionāli
pateicīgi telpas uztverei. Tomēr gleznojumi prasa būtisku
iedziļināšanos telpas konceptā, lai tie neeksistētu paši par sevi. Tas
ir dārgs un darbietilpīgs process, tāpēc jo vairāk žēl, ja tie
interjerā rada banālu iespaidu, kā, piemēram, Patio Pizza, kur, kārtējo
reizi pārtopot par klišeju, daiļojas "subkultūras" ainava. Patio
Pizza uz īsteni vecajiem pagraba mūriem ar savu kliedzošo tonalitāti
gleznojumi izskatās kā plāksteris uz vecās "miesas", un, izvēloties
nepareizu tehnoloģiju, krāsa lobās nost.
Pašlaik kafejnīcu interjeros ir daudz sasteigtu un banālu gleznojumu.
Labs izpildījums redzams bistro Belle Epoque, kura īpašnieks ir
francūzis Dāvids. Loģiski, tematika ir Monmartras frivolā gaisotne.
Interjerists Andis Gūtmanis, kopējot Tulūza-Lotreka "Mulenrūžu"
(1892), veiksmīgi un gleznieciski profesionāli īstenojis ideju, kad
gleznojums turpinās pārejā no sienas uz loga apjomu un harmoniski
pāriet nākamajā sienas plaknē. Gleznojums šeit izspēlē solo, kas arī
bija idejas pamatā.
Jo aktīvi izklaides interjeros ienāk dekoratīvais krāsojums pamīšus ar
stilizētiem ornamenta motīviem, devīzēm, reklāmām, kur daudz ietekmju
no 20. gs. modernās glezniecības. Kopumā tas rada raibi miksētu telpas
tēlu, kur netrūkst "brīvu" krāsu notecējumu, pilienu, pārtrauktu
līniju. To var redzēt kafejnīcā "El Čarlito", kur darbu izpildījusi
dekoratīvo krāsojumu un interjeru iekārtošanas firma Sagrafitto, tajā
darbojas profesionāļi, kas izglītību ieguvuši Mākslas akadēmijā.
Visradikālāk šāds dekoratīvisms krāsās un detaļās, kur jūtama ietekme
no Hundertvasera un Gaudi, izpaužas arhitekta Jurija Gluhovska
izveidotajās pelmeņu ēstuvēs un kafejnīcā "Smilšu
pulkstenis".
Ar arhitekta Anda Sīļa izveidoto kafejnīcu – klubu "Pulkvedim neviens
neraksta..." (1995) 90. gadu vidū izklaides interjeru mākslā aizsākās
jauna ēra. Intriga sākās jau ar ieejas necilajām un nolupušajām durvīm
bez acīs krītoša uzraksta. Savā ziņā toreiz tas bija ekstrēmo ideju
izmēģinājuma lauciņš, kur padrūmais un atturīgi nevērīgais (būtībā
izaicinošais) interjers tika veidots kā dāvana draugiem bez domas par
lielu peļņu. Speciāli vecināta metāla apdare, netīri sienu notecējumi,
dīvāniņš ar samta drapējumu, dažādu krēslu komplektācija – jo vecāks,
jo labāks. Tas viss toreiz bija jaunums, kas "ārzonās" tika dēvēts
par junk style. Iespējams, ka iespaidi gūti Londonā, kas ir
autora iecienīta apmeklējumu vieta. (Savukārt techno skarbums, Parīzes
šarms un gleznieciski smalkumi bija vērojami 1997. gadā izveidotajā
restorānā "Monmartra". 1999. gadā Gluhovskis, veicot pārveidojumus
(tagad "Velvets") šo noskaņu izjauca.) Variācijas par tēmu "atrasto
mantu klāsts" Sīlis turpināja "Balzama bārā" (1998), kur tradīciju
atjaunošanās mūsdienu skatījumā ar nelielu pagātnes "viltojuma" devu
(detaļu papildinājumi) realizējās sapņu klejojumos iluzorajā
vēsturē. Relikvijas sadzīvo vienkopus ar seno fotogrāfiju
palielinātajām digitālizdrukām, krēslu stilu imitāciju un sienu
"ietērpu" brūnā balzama tonī. Eksotiski noskaņotajā restorānā
"Maurīcijs" (2000) visa kā ir nedaudz par daudz, ieskaitot mākslīgās
efeju vītnes tualetes telpās. Aizejot pa ironisko "pastāstiņu" ceļa
līkločiem, arī īstās vērtības, kas ir interjerā, vairs netiek uztvertas
(17. gs. indiešu tempļa durvis). Veiksmīgs ir galdiņu apgleznojums (K.
Rozenberga), un kā parasti savdabīgi Andis Sīlis ir atrisinājis bāra
letes dizainu.
Pašlaik pieprasītākā interjerista un arhitekta Anda Sīļa tālākais
kafejnīcu un sabiedrisko interjeru stils ir izvērties atraktīvā
popkultūras sintētisko materiālu un psihodēlisko krāsu mikslī. Autors,
visu sametot kopā, iepriekš labi pārdomājis "dramaturģiju", kas ir
kas un kādai publikai tas domāts. Būtībā ir sasniegta manierisma
augstākā pakāpe. Sīļa stiprā puse – radīt tēlu, veidot situācijas, kur
veiksmīgi tiek apgūta telpa. Tas ir solis uz priekšu atšķirībā no
restorāna Tivoli, kur šāda problēma pastāvēja.
Pie mums pagaidām, izņemot kafijas restorānu "Elizabete" (1996, Z.
Gailes birojs, F. Kirke), Deco bāru (1998, J. Legzdiņš) un "Žagara
jauno restorānu" (1999, J.Legzdiņš, M.Brūze; bāra lete vien ir ko
vērts, interesanti risināta arī drēbju novietne; tagad slēgts),
augstvērtīga dizaina interjers ar izsmalcinātības pieskaņu nav
radīts. Taču jāatzīst, ka pēc tāda nav arī pieprasījuma, jo
pamatpublika ir jaunieši, japīši un jaunbagātnieki. Arī viesnīcu
izklaides interjeri vairāk pieskaņojas to standartam, nevis veido ko
būtiski jaunu. 2001. gadā atvērtajā viesnīcā Hotel Reval Latvija
restorāns neizceļas ar ekskluzīvu iekārtojumu, savukārt necili
"kautrīgais" uzraksts "Esplanāde" nerada nekādas asociācijas ar 30.
gadu Rīgas leģendāro atpūtas vietu. Augšstāva bārs Skyline veiksmīgi
ekspluatē panorāmiskos skatus no putna lidojuma.
To, ko nevarējām apskatīt 60. gados, tagad ar laika nobīdi varam
izbaudīt, skatot Sīļa popārta un opārta "ilustratīvās" šovbiznesa
improvizācijās kokteiļbārā Martini's. Šeit veikli apspēlēts vācu
arhitektu veidotās ēkas slīpums, tā radot intrigu interjera izveidei.
Te gan jābrīdina – ne katram sensuāli noskaņotam cilvēkam šīs
vestibilārā aparāta "spēles" var patikt. Šo situāciju vai nu pieņem,
vai jūtas šokēts. Izmantojot vienmēr efektīgos reklāmas trikus, krāsu
un pašlaik stilīgo formu noapaļojumu mēbelēm, ir radīts savdabīgs
interjers. Kā vienmēr atraktīvi ir apspēlēta tualetes telpa – šai
interjera "slēptajai" vietai pēdējā laikā katrs autors cenšas atvēlēt
kādu rozīnīti, līdz ar to padarot to līdzvērtīgu visam kompleksam.
Boulinga celtnes Latvijā pēdējos gados uzradušās daudz, taču Bowlero
varētu dēvēt par atpūtas centru, jo šeit ir gan kafejnīcas, gan
restorāns, gan konferenču zāle un biroju telpas. Interjera iekārtojumu
noteica ēkas daudzfunkcionālā izmantošana. Kā ievilināt apmeklētāju?
Par to domājis gan pasūtītājs, gan arhitekts. Andis Sīlis
konsekventi centies turēties pie vienotas koncepcijas, kur sintētisko
un krāsās košo materiālu "presings" uzbur mūsdienīgu, pasaulē
aprobētu, bet pie mums pirmoreiz tik augstā kvalitātē un atraktīvā
pasniegumā realizētu masu kultūras patērētāja vidi. Sīlis izmantojis
arī dāņu arhitekta Vernera Pantona 1960. gada krēslu modeli, kas
aizvien vēl tiek tiražēts. Tā pateicīgais siluets cēli kā lilijas zieds
izlocījies pie galdiņiem. Bet ir kāds labs jauninājums. Nesen gribēju
rakstīt, ka igauņu interjeristi atkal mūs apsteiguši, jo savās
kafejnīcās krēslus un gaismas ķermeņus bieži dizainē paši. Tagad to
pašu varu teikt par Sīli, jo Bowlero bāra letes, sienu paneļi, galdu
virsmas, gaismas ķermeņi un dažas sēdmēbeles ir oriģināldizains.
Liekas, ka beidzot palēnām sāk iekustēties latviešu mēbeļu dizains, jo
novembrī Francijā Sentetjēnas biennālē, kur piedalījās arī Latvijas
Mākslas akadēmijas studenti un Rīgas dizaina un mākslas vidusskolas
skolēni, Ervīna Pastora (LMA) ķiršu un kļavkoka finiera krēslu dizains
ar ģeometrisko rakstu sevi pierādīja kā gatavu ieviešanai ražošanā.
Mūzikas kluba "Pulkvedim neviens neraksta..." pagraba stāvā nesen
atvērtajā bārā dominē šova elementi. Telpas veidotas kā dekorācija, un
dizains paliek otrā plānā. Jēlie un griezīgie dekoratīvo krāsojumu toņi
– parafrāze par popārtu, kas 60. gados bija avangards, bet tagad modes
virziens, – ļauj mūsdienu jaunatnei iepazīt "puķu bērnu" stilu,
kuru teju varētu nosaukt par sintētisko "bārbiju" stilu. Visu to kopā
satur Sīļa pieņemtā iztēles stratēģija, kas darbojas kā popkultūras
stimulators. Vecajos pagraba mūros tas pat rada nelielu šoku – tik
negaidīta (gribēta?) ir stila maiņa atšķirībā no augšējās zāles. Bet
laiks iet, un modē nāk viss aizmirstais vecais: šeit atgriezušies pat
kino "Rīga" 70. gados iegādātie tulpjveida krēsli uz pekas – E.
Sārinena modeļa modifikācija. Autors apzināti izvēlējies nobody's
perfect, jo jaunības laiks taču ir trakulību pilns, un tas ir viņa
sveiciens jeb pašreizējo sajūtu pārskats. Mikipele, Ostins Pauers,
lācītis Pūks ir vispārpieņemtie 20. gs. "brendi", kas darbojas
kā aizejošā gadsimta simboli. Bet visam pāri skan aicinājums: Carpe
diem (tver dienu – lat.).
Košu krāsu akcenti sastopami ne tikai kafejnīcu interjeros.
Arhitekts Andrejs Ģelzis veiksmīgi izmantojis krāsu Āgenskalna
ģimnāzijā – ne tikai eksterjerā, bet arī iekštelpās. Dzīvelīgās krāsās
ieklātie gaiteņi līdz ar gaismas strāvojumu caur plašo stiklojumu katrā
stāvā atdzīvina parasti tik monohromo telpu, un dzeltenīgie akcenti
kafejnīcā veicina omulīgu
atmosfēru.
Pārskatot daudzveidīgās interjeru apdares, var konstatēt, ka techno
virziens, kas ieņēma stabilu vietu 90. gados, vēl aizvien
"nenoiet no skatuves". Pašlaik ir aktuāli "modernos" veco rūpnīcu
interjerus pielāgot sabiedriskajām vajadzībām. Bijušās lauksaimniecības
mašīnu rūpnīcas (Daugavgrīvas ielā 31) viens no korpusiem sekmīgi
pārtapis par mēbeļu izstāžu zāli. Efektīgu dizaina lomu no mūsdienu
aspekta izspēlē vecās čuguna kolonnas un griestu kamuflāžas krāsojums.
Techno "aukstā" estētika ir apspēlēta 2000. gadā
veidotajā "Vēstniecības "Melnais kaķis"" interjerā (arh. A.
Kronbergs, birojs Arhis). Vizuālajā kafejnīcas tēlā veiksmīgi izmantots
metāls, stikls un krāsainās gaismas. Autors veidojis parafrāzi par 60.
gadu stilu, kā pamatsimbolu akcentējot "visuredzošo" zaļo kaķa aci
gan deju zāles grīdā, kas ir no speciāla stikla (triplekss) un zaļgani
izgaismota, gan pagrabstāva metāla sienā. Būtiski, ka ar deju zāles
pacēlumu un bāra liekto stikla sienu kopumā mazajā platībā autoram ir
izdevies radīt labu pārskatāmību. Veiksmīgs ir kopējais tonālais
risinājums, kas piespēlē stikla radītajam dematerializētajam iespaidam.
Savukārt trauksmainā dinamika panākta ar metāla lauzto līniju bāra letē
un piekārtajos griestos un kāpņu margu straujo liekumu.
Attīstoties eksotisko zemju gastronomijas tirgum, varam iepazīt
restorānu, kafejnīcu un – vienkāršotā variantā (bet ne cenu ziņā) –
picēriju klāstu, kur savdabīgie dekora elementi un t.s. pludmales stils
liek apcerēt dabīgos materiālus. Nesen atvērtās Pizza Malibu
(kuras kliedzošā reklāma var atbaidīt), interjerā eksperimentēts
ar džutas, bambusniedru, kokosrieksta asprātīgu pielietojumu. Interjera
motīvi aizgūti no pludmales krodziņiem, tāpēc nepretendē uz
augstvērtīgu dizainu. Toties ekoloģisko materiālu izmantojums gan
tonāli, gan faktūrā palīdzējis radīt viendabīgu vidi no pelēcīgi
zaļgano niedru paneļa līdz piekārtajiem griestiem (arī niedres)
un smilšu krāsas gammu sienām ar viļņotu svītru, kas turpina liedaga
tēmu. Griestu spuldzītes, kas imitē lampiņas pret moskītiem, asprātīgi
iemontētas kokosrieksta čaulā. Vienīgi plīša dīvāniņi “izlec” no
konteksta, kur lins vai maisaudums būtu "draudzīgāks" kopējai
noskaņai.
Komercializētu un aukstu stilu – kā jau vienas ķēdes locekļi – veido
Cofee Nation, kur atšķiras tikai gaismekļi, turklāt ne katrai telpai ar
ēkā jau esošu veco auru tas piedien, kā, piemēram, Tirgoņu ielā.
Viesnīca "Rīga" jau kuro reizi piedzīvo renesansi, šoreiz diemžēl
vulgāri lētu. Centrālajā ieejā no 50. gadu stila nav ne miņas, toties
uzkrīt lēto materiālu nekvalitatīvais lietojums, ārišķība
(mēbeles uzgaidāmajā telpā), steiga un paviršība izpildījumā. Savukārt
zāles griestu daļā esošais 50. gadu dekorējums dzīvo pats par sevi, bet
iekārtojums un dekoratīvais krāsojums nav pieskaņots ne stilā, ne
kvalitātē. Neharmoniski risinot telpas vizuālo tēlu, būtībā ir radusies
vides degradācija, arī banālo glezniņu pārdošana tikai pastiprina
kopainu.
Vaļņu ielas pusē, kādreizējās Mazās restorāna zāles vietā, ir
kazino "Tobago" ar klāt neesošo hercogu Jēkabu. Pie durvīm banāli
plīvojošā "lupatiņa", kas imitē liesmu, ir likumsakarīga vēstnese
tālākajam interjera absurdam. Leģendārais bārs "Skapis", kas 80.
gados rekonstrukcijas gaitā zaudējis savu šarmu, tagad atdzimis kā
"Lielais Ķīnas mūris", kas piedāvā ķīniešu labumus, bet interjera
ziņā ir "zemāks par zāli". Trīs tuksnesīgās zāles amizanti cenšas
atdzīvināt daži krāšņumaugi, akvārijs (aiz kura paslēpta ieeja tualetē
ar kičīgu durvju apdari), ķīniešu lākturi un citas "bezdeluškas".
Acīmredzami klibo vēdināšanas iekārtas, jo ienācēju uzreiz apņem ēdienu
aromāts. Veiksmīgi nav atrisināts galdiņu izvietojums – kuram gan
gribēsies sēdēt ieejas aizdurvē, tā sakot, šveicara vietā.
Izklaides industrijai attīstoties kafejnīcu, picēriju, bistro un bāru
skaits aug. Gandrīz visur atļauts smēķēt, dārd mūzika un tev ar
sarunbiedru jāsakliedzas. Kāpēc tā nevarētu būt vienīgi diskotēkā?
Klusuma kultūras neklātbūtne jūtama aizvien vairāk, kā savveida baudas
elements klusums ir zudis. Stilistiski ieturētu darbu ar vienotu autora
koncepciju ir maz. Vai modē tikai "šlāgeri" un acīs krītoši efekti,
kur popkultūra balansē ar kiču? |
| Atgriezties | |
|