Pat padomju laikos, pārlasot vienu otru režīma atzītu 20. gs. mākslas
vēstures grāmatu, Art Deco stila meistara Kasandras klasiskajā plakātā
"Ziemeļu ekspresis" katrs ar labpatiku varēja izlasīt maršrutu:
Londona–Parīze–Berlīne–Rīga. Intelektuālā un transporta ass darbojās
30. gados, kad Berlīnes Potsdamas stacijā iebrauca vilciens no Rīgas.
Sekojošais kara iznākums pārstāja asi darbināt: uz Berlīni brauca maz
un pa citiem ceļiem – "caur Maskavu". 60. gados Berlīnes siena
atsvešinātības sajūtu palielināja. Dziesmotā, “samta” un citas
revolūcijas astoņdesmito beigās atjaunoja pilsētu politiskās,
ekonomiskās un cita veida sadarbības plānus. Lai gan Rīgas brāļu
pilsēta Vācijā ir Brēmene, abu galvaspilsētu saikni apliecina pilsētas
dāvinātais Berlīnes sienas fragments, novietots Rīgā, Elizabetes ielā
pie bijušās kompartijas cekas, tagad Pasaules tirdzniecības centra
ēkas. Gluži jau noplucis, būtu jārestaurē...
21. gs. sākumā Potsdamas laukums ir Berlīnes atjaunošanas simbols pēc
pilsētas austrumu un rietumu daļas apvienošanas. Pilsētas
rekonstrukcijas vadlīnijās pēc 1991. gada dominēja prasības pēc blīvas
un tradicionālas apbūves. Tas bija t.s. kritiskās rekonstrukcijas
princips, ko jau 80. gados, kad Rietumberlīne gatavojās IBA
(Internationale Bauausstellung 1984) būvizstādei, kā normatīvu bija
definējis Jozefs Pauls Kleihīss (Josef Paul Kleihues). Tas
noteica, ka fasādei jābūt sadalītai trijās horizontālās daļās, t.i.,
paaugstināts pirmais jeb zemes stāvs, vairāki pilna augstuma nākamie
stāvi un augšējais stāvs vai stāvi, veidoti ar atkāpi no ielas apbūves
līnijas jeb būvlaides. Fasāžu apdare – gaiša akmens vai apmetuma,
turklāt logu atvērumi nepārsniedz 49% no fasādes kopējā laukuma.
Priekšroka jādod perforētām fasāžu plaknēm, izvairoties no
nepieciešamības lietot stiklotās. Ēku augstumam jālīdzinās tam, kāds
bijis pirms Otrā pasaules kara, respektīvi, 22 m līdz dzegai un 30 m
maksimālais kores augstums terasveida jumta stāviem.
Pēc šādiem principiem deviņdesmitajos tiek attīstīts, piemēram, Parīzes
laukums, par kuru Berlīnes senāts 1993. gadā pieņēma lēmumu atjaunot to
vecajās pirmskara proporcijās, kā arī uzbūvēt dažas ēkas ar tādu pašu
saturu kā pirms kara. Pirmā šāda jaunceltne laukumā bija 1997. gadā
uzceltā viesnīca Adlon, kura gan divkārt pārspēja 1907. gadā celtās,
bet karā sagrautās ēkas apjomu. Arhitektu birojs Patzshke,
Kloz&Partner ar postmodernisma kompilāciju metodi radīja
tradicionālu, vēsturisko stilu garā ornamentētu ēku, kam starptautiski
pazīstami dekoratori izveidoja bagātīgu interjeru. Arhitektūras kritiķi
atzīst, ka ēka nepieder pie pārsteidzošākajām Berlīnes jaunbūvēm, bet
iespējams, ka laukuma apbūves principi un klienta idejas nav ļāvušas
radīt pievilcīgāku arhitektūru. Ļoti pazīstama situācija Rīgas
Rātslaukumā, kur līdzīgi ierobežojošos apstākļos nesen tapa Kamarina
nams.
Parīzes laukuma urbānā dizaina vadlīnijām sekoja pat ASV arhitektūras
zvaigzne F.O. Gerijs, savā DG bankas ēkā koncentrējot fantāziju
uz iespaidīgo bankas iekšējā pagalma telpu. Tomēr laukuma apbūve
neiztiek bez tādiem izņēmumiem no normas kā G. Bēniša (Behnish)
stiklotā Mākslas akadēmija. Nav viegli radīt harmoniskas, bet ne
vienveidīgas ēkas vienā būvperiodā, kad pastāv vienādi ierobežojoši
būvnoteikumi un līdzīga formu izvēle. To pierāda visa Frīdriha ielas
apbūve, kur varbūt tikai Žanam Novelam ar savu pilnīgi stikloto
Lafajeta tirdzniecības namu Galeries Lafayette ir izdevies
"aiziet" no pilsētas rekonstrukcijas procesa limitējošajiem
noteikumiem.
Potsdamas laukums ir vienīgais izņēmums Berlīnes kritiskās
rekonstrukcijas visaptverošajai koncepcijai, un šeit jūs varat
ieraudzīt, kā pilsētas ainavā dominē simts metru augstie debesskrāpji.
Jau 1991. gadā pasaules ievērojamākie arhitektu biroji tika aicināti
piedalīties Potsdamas laukuma un netālu esošā Leipcigas laukuma urbānā
dizaina ideju konkursā, lai sacenstos par tiesībām noteikt laukumu
nākotni. Tā bija unikāla iespēja projektēt 48 ha lielu teritoriju kādas
valsts galvaspilsētas pašā centrā. Salīdzinājumam – visa Vecrīga ir 60
ha liela! Konkursu vinnēja Hilmer&Sattler birojs no Minhenes ar
piedāvājumu būvēt vidēja blīvuma kvartālus, ko atdala laukumiņi un
alejas tradicionālā Eiropas pilsētas stilā.
Šādas idejas arī tika īstenotas Potsdamas laukumam piegulošajā dienvidu
daļā, t.s. Daimler-Chrysler areālā, kur 1992. gadā Daimler-Chrysler
aicināja 14 arhitektu birojus detalizēt iepriekšējā konkursa uzvarētāju
plānojuma shēmu. Konkursā uzvarēja Renco Piano un Kristofs Kolbekers
(Christoph Kohlbecker) un realizēja vairākas ēkas, bet laikā no 1993.
līdz 1999. gadam tika piesaistīti dažādi arhitekti. Projektus
stilistiski apvienoja modernā un tradicionālā kombinācijas un akmens
materiālu fasāžu apdare. Šeit satikās Pompidū centra (1971–1977) autori
Renco Piano un Ričards Rodžers gandrīz pēc divdesmit gadu šķirtas
radošās darbības. Piano radīja IMAX kino ēku, Muzikālo teātri un kazino
Marlēnas Dītrihas laukumā (sic! berlīnieši prot rast laikmetu
saskarsmei piemērotus jaunus toponīmus!), Rodžers – biroju, dzīvojamās
un veikalu ēkas Linkstrasse. Biroju Mercedes-Benz projektēja spāņu
arhitekts Rafaels Moneo, ēku Berliner Volksbank – japānis Arata
Isozaki. Turpat netālu atrodas angļu– irāņu arhitektes Zahas Hadidas
Stresemannstrasse dzīvojamā ēka. Pie fonda "Terora topogrāfija" ēkas,
kura novietojas virs karā iznīcinātā gestapo, joprojām strādā Šveices
minimālists Pēters Cumtors (Peter Zumthor), un celtne jāpabeidz 2004.
gadā.
Tomēr investoru prasības pēc vēl lielāka blīvuma un augstākas apbūves
nepalika bez sekām. Radīt kopplānu teritorijai uz ziemeļiem no
Potsdamas laukuma Berlīne uzaicināja vācu izcelsmes amerikāņu
arhitektūras zvaigzni Helmūtu Jānu (Helmut Jahn). Laikā no 1996. līdz
2000. gadam t.s. Sony areālā stiklā un tēraudā uzbūvētie kompleksi ir
skaidrs kontrasts apkārtnei un apliecinājums Berlīnes pārbūves
filozofijai. Īsumā to varētu raksturot ar tēzi, ka atjaunot vecās
formas un no jauna pievērsties vecajām formām nav viens un tas pats.
Pirms Otrā pasaules kara Potsdamas laukums visā Eiropā bija pazīstams
kā intensīvākais satiksmes mezgls, bet tā apbūve bija konvencionāla.
Otrā pasaules kara postījumi 1945. gadā un Berlīnes sienas būvniecība
1961. gadā, ar kuru laukums tika pārgriezts, apbūvi pilnībā iznīcināja
un vēsturisko vietu kā toponīmu pilsētas kartē degradēja. Tikai 1989.
gada 9. novembrī vakarējā Rietumberlīnes un Austrumberlīnes
nomale ar vienu politisku aktu tika atgriezta apritē, pat vairāk – tā
kļuva par pašu prestižāko Vācijas galvaspilsētā. Ņemot vērā faktu, ka
postījumu rezultātā Potsdamas laukumā bija saglabājušās tikai divu ēku
atliekas, berlīnieši un starptautisko konkursu žūrijas locekļi
neuzskatīja par nopietni apsveramiem priekšlikumus atjaunot laukumu
pirmskara situācijā. Galvenais, kas ir atjaunojams, – tas ir laukuma
tēls, un to vienmēr raksturojusi intensitāte: gan zirgu pajūgu, gan
automašīnu, gan dzelzceļa satiksme. Potsdamas laukuma problēma –
izlaist cauri transportu, vienlaikus radot gan motivētu vēlēšanos
apstāties, gan iespēju apstādināt steidzīgo pilsētnieku, – ir
atrisināta mūsdienīgiem līdzekļiem. Dzelzceļa līnijas trijos līmeņos
sakārtotas pazemē, bet divas kubiskas tērauda un stikla jaunās
dzelzceļa stacijas struktūras veido priekšplānu trijām augstceltnēm.
Lai sakārtotu mūsu izpratni par nesenās pagātnes notikumiem, laukuma
akmens iesegumu visā tā redzamajā daļā šķērso trekna svītra, kas iezīmē
Berlīnes sienas vietu. Alūzija vienkārša labiekārtojuma formā ir
piešķīrusi nedaudz tēlainu formu skumjajam sociālistiskās esamības
faktam.
Kas tad ir šīs trīs augstceltnes, kuras pārstāv visai atšķirīgus
priekšstatus par 21. gadsimta arhitektūru? Hansa Kolhofa (Hans
Kollhoff) tumšā sarkani brūnā klinkera ķieģelī celtā 88 m augstā biroju
ēka uz Potsdamas ielas un Potsdamas laukuma stūra kopā ar Helmuta Jāna
Sony Center 103 m augsto stikloto debesskrāpi otrpus ielai veido vārtus
ieejai laukumā. Nedaudz atstatu ir firmas debis birojs – Renco Piano un
Kristofa Kolbekera projektētā 60 m augstā stiklotā ēka, kam patīkamu
dzeltenu toni piešķir terakotas flīzes.
Sony Center ir pats iespaidīgākais jaunais bloks Berlīnē. Par kvartālu
to nosaukt pagrūti ievērojamā apjoma dēļ, atbilstošāks būts anglicisms
– klāsteris, ko var skaidrot kā objektu grupu ar noteiktu pazīmju kopu.
Lielās stiklotās ēkas ir komponētas ap ovālo Sony Plaza ar daudzām
kafejnīcām, restorāniem, veikaliem un kinoteātriem. Augstākais
inženiermākslas sasniegums ir trosēs iekārtais ovālais stiklotais
jumts, kas "peld" virs laukuma. Dārgi izmaksāja arī iecere saglabāt
1911. gadā celtās viesnīcas Esplanade daļu un integrēt to jaunajā
klāsterī, jo 1300 t smago ēku pārvietoja 75 metrus, lai optimāli
eksponētu – kā greznu restorānu mūsdienu jaunveidotajā telpā.
Nozīmīgākās klāstera daļas projektējis Helmūts Jāns birojā Murphy/Jahn
Čikāgā.
Ir vismaz divas nozīmīgas lietas, kuras raksturo mūsdienu Berlīni un
kuru pietrūkst Rīgai. Tās ir: vīzija pilsētas pārbūvei atbilstoši
jaunajiem uzdevumiem un konsekvence jeb pakāpeniskums vīzijas
realizācijā. Vispirms konkursi. Tolaik, 90. gadu sākumā, ap atjaunotās
Vācijas galvaspilsētu burtiski spietoja pasaules un Eiropas arhitekti,
it īpaši jau jaunie – gaidot konkursus par Berlīnes jauno apbūvi.
To izsludināšana bija kā starta šāviens tūkstošiem plānotāju,
arhitektu, dizaineru. Jā, varbūt pat sētniekiem, jo pirmā kārta
par vīziju – kā berlīnieši "redz" atjaunoto galvaspilsētu – bija
pilnīgi atklāta, demokrātiska ar mērķi noskaidrot visplašāko
iedzīvotāju slāņu redzējumu. Sabiedrībai bija motivācija piedalīties,
jo tika atjaunota vienotas valsts vienota galvaspilsēta, ko trīsdesmit
gadus bija šķēlis un dalījis mūris. Un Berlīne radīja vīziju, gan
politisku, gan ekonomisku, ar plānotāju spēkiem ātri vien to pārvēršot
arhitektoniskos projektos.
Cik lielā mērā Rīgas neveiksmes ir politiskās korupcijas,
pilsētplānošanas kompetences trūkuma un arhitektūras plurālisma
pārpilnības rezultāts, par to varēs spriest Latvijas arhitektūras
vēstures pētnieki nākotnē. Viens ir skaidrs – Rīgas tradicionālais
hermētisms, 90. gadu vidū nepieļaujot domu par starptautisko konkursu
organizēšanu, tikai lieku reizi apliecinājis Rīgas Domes šauro
skatījumu uz lietām, ko citviet Eiropā jau risināja citādāk.
Rīga pēc 1991. gada bija labākā situācijā nekā Berlīne. Kara postījumi
Vecrīgā nebija mazāki kā Berlīnē, bet 80. gados jau bija radīts un
publiski akceptēts Vecrīgas reģenerācijas projekts, kas lielākā vai
mazākā mērā noteica vecpilsētas attīstību, soli pa solim tuvojoties tam
iespējamajam ideālam, kad kara rētas būtu sadziedētas. Tomēr Vecrīgā
karš turpinājās arī pēc dziesmotās revolūcijas, pat vairāk – kara seku
iedarbība kļuva vēl jūtamāka. "Frontes līnija" burtiski atkal atradās
"tēva pagalmā", jo atjaunojās 1940. gadā uzsāktā cīņa par īpašuma
tiesībām. Protams, Vecrīgas reģenerācijas projekts bija padomju
laikmeta produkts, kas īpašuma tiesības uz zemi ignorēja. Tā mērķi bija
orientēti uz vecpilsētas funkcionālu sakārtošanu, transporta sistēmas
reorganizāciju un dažu vēsturisku ēku, kā Melngalvju nams, atjaunošanu.
Tomēr tiklab konsekventa šo principu realizācija, kā korekcija būtu
ļāvusi izbēgt no šodienas "sasistās siles" situācijas Rīgā.
Vietā šķiet lielā Berlīnes arhitekta Mīsa van der Roes aforisms:
"..nevaram mēs sākt katru pirmdienu ar jaunu arhitektūru!" |