UNIVERSĀLAS UN DZIĻI PERSONĪGAS GLEZNAS MARKS ROTKO Stella Pelše, LMA Mākslas vēstures institūts Amerikāņu gleznotājs Marks Rotko (Mark Rothko), īstajā vārdā Markuss Rotkovičs (Marcus Rothkowitz, 1903–1970), ir viena no nedaudzajām pasaules slavu ieguvušajām personībām, kas pēc savas izcelsmes saistītas ar Latviju (cits piemērs – Rīgā dzimušais ideju vēsturnieks, filozofs un esejists Jesaja Berlins). Šogad Latvijā tiek atzīmēta Marka Rotko simtgade un notiek virkne pasākumu. To ietvaros Valsts Mākslas muzejā tiks atklāta gleznotāja darbu izstāde (22. septembris– 30. novembris), kas veidota sadarbībā ar Vašingtonas Nacionālo galeriju, ASV Valsts departamentu un Marka Rotko ģimen. Paredzēta arī starptautiska konference "Marks Rotko. Sākuma punkts Dvinskā (Daugavpilī)" (24.–25.septembris), kurā piedalīsies lektori no Francijas, Lielbritānijas, Krievijas, Šveices, Latvijas un ASV. |
|
Marks Rotko
Šoseijnaja iela Daugavpilī. Rotkoviči dzīvoja trīsstāvu baltajā ēkā, kas redzama vidū pa kreisi
Priekšolānā sēž 10 gadus vecais Markuss Rotkovičs.
Marks Rotko. BALTS UN ORANŽS. 1955
Marks Rotko. BEZ NOSAUKUMA. 1942
Marks Rotko. AVOTS. 1946
Marks Rotko. BEZ NOSAUKUMA
|
| Daugavpilī dzimušais ebreju aptiekāra dēls, kura vecāki 1913. gadā
labākas dzīves un drošības meklējumos (te jāatceras tālaika Krievijas
impērijā praktizētie ebreju grautiņi) pārcēlās uz ASV Oregonas štata
pilsētu Portlendu, kļūst par redzamāko abstraktā ekspresionisma
ikoniskās tendences pārstāvi. Viņš apliecināja "amerikāņu sapņa"
īstenošanas iespēju – neatkarīgi no savas izcelsmes un sociālā statusa
citādības Marks Rotko sasniedza maksimāli iespējamo, kļūstot par
modernās mākslas vēstures kanona neatņemamu sastāvdaļu. Tajā pašā laikā
vētrainais dzīvesstāsts, ko apzīmogoja finansiālas grūtības,
depresijas, alkohols un, visbeidzot, pašnāvība, iezīmē Rietumu pasaulē
tradicionālas ģeniāla mākslinieka – autsaidera un cietēja – tēla
aprises. Viņa darbi, sākot ar "klasisko" periodu kopš 20. gs. 50.
gadiem, nešaubīgi atpazīstami pasaules lielāko muzeju ekspozīcijās. Tās
ir divu vai vairāku četrstūrainu krāslaukumu kompozīcijas, kurās gan
saglabājies neliels ģeometriskās abstrakcijas elements, tomēr laukumu
nestabilās, izplūstošās robežas drīzāk apliecina to pašreizējā veidola
īslaicību un iespējamās pārtapšanas potenciālu. Šai "klasiskā"
perioda kristalizācijai ir arī sava priekšvēsture, kuras izpausmes
noteikti vairāk pazīstamas tieši mākslas speciālistu vidē. 20. gadu
beigās un 30. gados Marks Rotko glezno figurālus darbus, kuros var
samanīt Pablo Pikaso un Anrī Matisa masīvo, deformēto stāvu iezīmes,
arī Džordžo de Kiriko metafiziskās glezniecības elementus. Savukārt 40.
gados dominējošās ir sirreālisma tradīcijas ietekmes, kam bija ļoti
būtiska loma amerikāņu abstraktā ekspresionisma ģenēzē, noraidot kā
Pīta Mondriana ģeometrisko stilu, tā arī 30. gados populāro reālisma
tendenču mantojumu. Marka Rotko sirreālistiskās, biomorfās
kompozīcijas, kam doti antīkās mitoloģijas inspirēti nosaukumi, var
salīdzināt ar Marsela Dišāna, Maksa Ernsta, Huana Miro, Paula Klē
formālo izteiksmi. 40. gadu beigās Marka Rotko darbos parādās daudzi
daļēji ģeometrizēti laukumi ar "mīkstām" robežām, kuru atektoniskais
haoss pamazām nostabilizējas pazīstamajās horizontāli izvērstajās,
meditatīvajās kompozīcijās. Vai tās "atklāj biedējošu Absolūta vīziju,
kas atgādina Vecās Derības taisnīguma izpratnes primitīvo spēku"?
(Fineberg, J. Art since 1940: Strategies of Being. – London: Laurence
King, 1995. – P. 107). Vai arī tie ir mēģinājumi "pieradināt"
nezināmo un pārvarēt bailes ar vizualizācijas un apceres līdzekļiem?
Gaidāmais notikums Latvijas mākslas dzīvē katrā ziņā būtu pelnījis
ieskatu priekšvēsturē. ASV vēstnieka kundze Mārša Karlsone, kas strādā
pie Marka Rotko simtgades projekta Latvijā, stāsta par ieceres rašanos
un tās īstenošanas gaitu.
– Pirms dažiem gadiem Faridai Zaletilo no Daugavpils bija sapnis: viņa
zināja, ka amerikāņu gleznotājs abstrakcionists Marks Rotko nāk no
viņas dzimtās pilsētas, bet faktiski neviens cits to nezināja. Viņa
sāka vākt arhīvu un uzziņu materiālus par Marku Rotko un viņa ģimeni,
kā arī aicināja 2003. gada septembrī atzīmēt mākslinieka simtgadi.
2002. gadā Zaletilo bija sagatavojusi ceļojošu izstādi par mākslinieku,
un viņa ar to iepazīstināja ASV vēstnieku Latvijā Braienu Karlsonu un
mani, kad apmeklējām Daugavpili. Savukārt mēs aizvedām šīs idejas uz
Rīgu, kur pamazām tapa plāns piemiņas pasākumiem un tika parakstīts
nodomu protokols starp Kultūras ministriju un ASV vēstniecību. Plāni
tiks īstenoti: būs oriģināldarbu izstāde Rīgā, pasūtījuma
iespiedgrafikas pastāvīgā ekspozīcija Daugavpilī, māksliniekam veltīta
starptautiska konference Daugavpilī, izglītības programma skolēniem,
Markam Rotko veltītas kinofilmas demonstrācija, Marka Rotko iedvesmotas
mūzikas koncerts un interneta lapa.
Izstādes sarīkošanu Rīgā noteica vairākas nejaušas sakritības: kuratore
Laili Nasra uzstāja, ka Marka Rotko plakāti nevar tikt salīdzināti ar
oriģināliem; mākslinieka dēls Kristofers apsolīja atbalstīt
oriģināldarbu aizņemšanos no Vašingtonas Nacionālās galerijas, kur
atrodas lielākā daļa Marka Rotko darbu; visbeidzot, no ASV Valsts
departamenta Izglītības un kultūras nodaļas vēstniecībai telefonisku
atbildi deva Leanna Mella (Leanne Mella), bijusī kuratore, kas strādāja
pie Marka Rotko mantojuma un pazina viņa ģimeni. Tā bija visai unikāla
trīspusēja sadarbība, kuras rezultātā notiks 21 oriģināldarba izstāde
Valsts Mākslas muzejā.
Žurnāls “Studija” vēlējās uzdot dažus jautājumus arī izstādes kuratorēm
Laili Nasrai (Laili Nasr) un Renē Maurerai (Renēe Maurer).
Kādi bija darbu atlases pamatprincipi?
Izstāde "Marks Rotko. Simtgades svinības" (Mark Rothko: A Centennial
Celebration) tiek rīkota sakarā ar Marka Rotko simto dzimšanas dienu.
Tā sniedz pārskatu par mākslinieka daiļradi, kas aizsākās ar 20. gs.
30. gadu figuratīvismu, turpinājās 40. gadu mitoloģiskajos, sirreālajos
un daudzformu (multiforms) darbos, kulmināciju sasniedzot 50. un 60.
gadu klasiskajos darbos. Izstāde iepazīstina ar dažām mākslinieka
visnozīmīgākajām gleznām, kā arī ar darbiem uz papīra, kas nekad agrāk
nav izstādīti.
Strādājot pie Marka Rotko darbu kopkataloga, mēs sīki izpētījām
mākslinieka eksperimentālo pieeju glezniecības materiāliem un tehnikām,
kas izpaužas dažādu mitru un sausu materiālu lietojumā dažādās
kombinācijās uz dažādām pamatnēm, sākot ar kvalitatīvu, māksliniekiem
domātu papīru un beidzot ar parastu vēstuļpapīru. Izstādē iekļautie
darbi sniedz nelielu ieskatu šajā pieejas daudzveidībā.
Mēs vēlamies parādīt skatītājiem Marka Rotko eksperimentus, atklājumus
un atradumus, gleznojot gan uz audekla, gan uz papīra un savos darbos
risinot virkni tematisku un tehnisku jautājumu.
Tādējādi mēs salikām gleznas kopā ar darbiem uz papīra, ievērojot
aptuvenu hronoloģisku secību. Izstāde sākas ar Marka Rotko agrīnajiem
figuratīvajiem darbiem uz papīra un 30. gadu gleznām. Pie izstādes
ieejas apskatāms guaša tehnikā veidots darbs, kas, iespējams, varētu
būt agrīns pašportrets. Ekspozīcijas turpinājums atklās skatītājiem
Marka Rotko interesi par sirreālismu un pievēršanos mitoloģiskām tēmām
40. gadu sākumā. Dekādes beigās viņa tēli sāk transformēties
visdažādākajās formās un visbeidzot pārvēršas klasiskās krāsu joslās,
kas ir pazīstamas vairākumam skatītāju no Marka Rotko brieduma posma
daiļrades 50. un 60. gados. Izstāde noslēdzas ar gleznotāja pēdējo
darbu – pārsteidzoši vibrējošu audeklu, kas piesātināts ar sarkanās
krāsas variācijām.
Marks Rotko kategoriski noliedzis savu piederību abstrakcionistiem un
uzsvēris, ka viņa māksla stāsta nevis par krāsu attiecībām, bet par
"vissvarīgākajām cilvēka emocijām – traģēdiju, ekstāzi, likteni"
(Waldman, D. Mark Rothko 1903–1970: A Retrospective. – New York: Harry
N.Abrams Inc., 1978. – P. 58). Vai, jūsuprāt, noteiktu formas elementu
spēja paust šīs emocijas ir neatkarīga no konkrētā laika un vietas,
t.i., pieejama ikvienam? Vai arī šis formas potenciāls tieši izriet no
konkrētā vēsturiskā konteksta saistībā ar amerikāņu abstrakto
ekspresionismu?
Nav šaubu, ka Marku Rotko un viņa laikabiedrus, abstraktā
ekspresionisma pārstāvjus, ietekmēja Otrā pasaules kara notikumi un
tādējādi formas elementi viņu darbos daļēji radās kā atbilde uz
specifisko vēsturisko kontekstu.
Vienlaikus Marks Rotko un daudzi citi abstraktie ekspresionisti tiecās
radīt universālākus līdzekļus, kas izteiktu emocionālos stāvokļus,
pārvarot laika un vietas ierobežotību. Šie mākslinieki meklēja tādu
vizuālās izteiksmes vārdnīcu, kas ietvertu tās pašas bailes un
satraukumu, ko cilvēce ir piedzīvojusi visā vēstures gaitā.
Saistībā ar interesi par universālām tēmām, atbildot uz notikumiem, kas
ietekmēja viņiem tuvāko vidi, abstraktā ekspresionisma pārstāvji centās
radīt pārlaicīgus, universālus, bet vienlaikus arī dziļi personiskus
traģēdijas, ekstāzes un likteņa ekvivalentus. Caur savu emocionālo
pieredzi viņi cerēja vēstīt cilvēka esības pamatnosacījumus. Šajos
centienos viņi ielūkojās gan Rietumu, gan citu reģionu mākslas vēsturē,
sākot ar aizvēstures posmu un beidzot ar laikmetīgo kontekstu,
izlemjot, ka abstraktā māksla ir vislabākais veids, kā izteikt
subjektīvās emocijas. Pazīstamajā deklarācijā, kas tapusi 1943. gadā,
Marks Rotko, Ādolfs Gotlībs un Bārnets Ņūmens paskaidroja: "Mēs dodam
priekšroku sarežģītas domas vienkāršai izteikšanai. Mēs vēlamies lielu
formu, jo tai piemīt nepārprotamības iespaids. Mēs gribam apliecināt
gleznas plakni. Mēs atbalstām plakanas formas, jo tās iznīcina ilūziju
un atklāj patiesību. (..) Nav tādas lietas kā laba glezniecība par
neko. Mēs uzsveram, ka saturs ir izšķirošs un tikai tas saturs ir
būtisks, kas ir traģisks un pārlaicīgs. Tādēļ mēs apliecinām garīgu
radniecību ar primitīvo un arhaisko mākslu."
Marka Rotko mūža darbs četru dekāžu garumā tiecas izteikt universālā un
transcendentālā, vienlaikus izteikti individuālā un subjektīvā būtību,
tāpēc nezūd viņa darbu pievilcība plašam skatītāju lokam. Marka Rotko
darbi ir cieši balstīti abstraktā ekspresionisma kontekstā, vienlaikus
neatkārtojami un individuāli, tie ir gan mākslinieciskās un sociāli
politiskās vides produkts, gan arī pārlaicīgi un mūžīgi. Tie šodien ir
tikpat nozīmīgi kā savā tapšanas laikā.
Kas, pēc jūsu domām, ir Marka Rotko gleznu pati būtiskākā un vērtīgākā iezīme?
Šķiet, svarīgi būtu uzsvērt, ka Marka Rotko gleznu būtiskākā un
vērtīgākā iezīme ir spēja raisīt skatītājos spēcīgas emocionālās
reakcijas – dziļi privātas un universālas, vienkāršas un sarežģītas –,
izmantojot lakoniskus, tomēr ļoti iedarbīgus vizuālās izteiksmes
līdzekļus.
Marks Rotko centās radīt pavisam konkrētu vizuālo pārdzīvojumu.
Izstādēs viņš bieži savas gleznas piekāra zemu
un cieši citu pie citas – tā, lai skatītājs, redzot vairākus
darbus kopā, justos to izstarotā spēka pārņemts un
ietverts. "Es gleznoju ļoti lielas gleznas.. lai
izteiktos ļoti tuvi un cilvēciski. Uzgleznot nelielu gleznu nozīmē
novietot sevi ārpus savas pieredzes. (..) Kad jūs gleznojat lielāku
gleznu, jūs esat tajā iekšā." Viņa darbu uztveres ideālais attālums ir
18 collas (1 colla – ~2,54 cm – Red.), lai pievilktu skatītāju tuvumā.
Marks Rotko ticēja, ka viņa gleznu izskaidrojumam "jārodas no izkoptas
mijiedarbes starp gleznu un skatītāju. Mākslas novērtējums ir patiesa
garīga laulība. (..) Glezna kļūst par līdzekli skatītāja individuālo
emociju piesaistei. (..) Cilvēki, kas raud, skatoties manas gleznas,
piedzīvo to pašu reliģisko pieredzi, ko es pārdzīvoju, tās gleznojot."
Kā jūs raksturotu mākslas vēsturnieku viedokļus par Marka Rotko mākslu
saistībā ar šodienas intelektuālajām tendencēm? Vai viņu joprojām
uztver kā respektējamu klasiķi vai arī kā savā ziņā pagājuša "augstā
modernisma" laikmeta pārstāvi?
Mākslas vēsturnieku devums Marka Rotko mākslas izpētē ir aktīvs un
turpina papildināties. Kā jau minēts iepriekš, Vašingtonas Nacionālā
galerija gatavo kopkatalogu, kurā tiks reproducēti viņa darbi uz
papīra. Marks Rotko ir atzīts un cienīts kā pēckara amerikāņu mākslas
meistars. Viņš tiek arī uzskatīts par vienu no 20. gadsimta
visnozīmīgākajiem māksliniekiem.
90. gados ir notikusi abstraktā ekspresionisma kustības pārvērtēšana,
ir tapušas arī daudzas nopietnas publikācijas par Marku Rotko un viņa
darbu izstādes. Mark Rothko: The Works on Canvas (1998), pirmais sējums
no mākslinieka darbu kopkataloga, piedāvā Marka Rotko gleznu izsmeļošu
tematisku un formālu izpēti. Nacionālās galerijas organizētā
retrospekcija Mark Rothko (1998–1999) un retrospekcija Mark Rothko: A
Consummated Experience Between Picture and Onlooker (2000–2001), ko
organizēja Beielera fonds (Fondation Beyeler) Bāzelē, bija divas
secīgas ceļojošas izstādes, kuras piedāvāja skatītājiem jaunu ieskatu
mākslinieka darbā un radošajās ietekmēs.
Daudzi aktīvi mūsdienu mākslinieki, gan eiropieši, gan amerikāņi,
piemēram, Sīns Skalijs, Elsvorts Kellijs, Braiss Mardens, Gerhards
Rihters, Roberts Rīmans, Džordžs Sīgels, savās intervijās ir atzinuši
Marka Rotko mākslas lielo ietekmi uz savu jaunradi.
Marks Rotko ir teicis: "Attīstība gleznotāja darbā, pārvietojoties
laikā no viena punkta uz otru, notiks skaidrības virzienā: lai
likvidētu visus šķēršļus starp gleznotāju un ideju, starp ideju un
skatītāju."
|
| Atgriezties | |
|