Vai šīs biennāles konceptā ietilpst politisks akcents – šādu virzību var nolasīt Arsenāla ekspozīcijās?
Nē. Varbūt šādi politiski momenti parādās, taču pirmām kārtām tā ir
romantiska attieksme, kas te valda, tas ir kuratoru skats uz
māksliniekiem, personisks skatpunkts. Domāju, ka šī nav biennāle, kas
gribētu būt politiska, bet biennāle, kas grib uzsvērt individualitātes
nozīmīgumu un indivīda identitāti attiecībā pret politiku.
Taču viena no tēmām, kas iet cauri visai izstādei, ir – cik grūtos
apstākļos cilvēki dzīvo. To var atrast Āfrikas daļā, Ķīnas daļā –
visur. Vai tā nav politika?
Jā, tā ir politika, bet jūs redzat arī to, kā šajos apstākļos cilvēki
reaģē, radot pat laikmetīgo mākslu, redzat, kā politiskie apstākļi
provocē mākslinieku radīt savu atbildi.
Jūsu izvēle strādāt šai biennālē ar 11 kuratoriem tika apšaubīta. Bet
rezultāts pārliecina. Vai jūs teiktu, ka tas ir šīs biennāles vēstījums
– jā, pasaule ir globāla, bet ne katrs tajā atrodas līdzīgā sapratnes
punktā?
Jā, mana ideja, mana doma bija, ka pastāv dažādi laiki, vietas, dažādi
ceļi attieksmē pret laikmetīgumu (modernity), pret pasauli, pret
globalizāciju, un es sev uzdevu jautājumu, vai varu interpretēt šo
attīstību, redzējumu dažādību vienīgi pats, jo mans – viens – skatījums
interpretē daudzus redzējumus. Varbūt man izmantot iespēju ļaut citiem
redzējumiem autonomi attīstīties viņu ietvaros, nevis caur manu
viedokli. Es domāju, ka nolūks dot totālu autonomiju kuratoriem viņu
projektos ir devis rezultātu, kas sajūtams skatē, – jūs ejat cauri
dažādiem laikiem, dažādām robežām, ejat cauri daudziem sākumiem un
daudzām beigām. Šajā izstādē jūs varat redzēt vienu sadaļu, otru sadaļu
– katra no tām ir atsevišķa skate, un jūs iznākat no izstādes ar
pilnīgu redzējumu. Ja tas būtu viens skatījums, jūs redzētu tikai
veseluma detaļu. Jā, atšķirības starp skates sadaļām pastāv, un es
ļāvu, lai tas tā notiek. Man jautā, kas ir "sarkanā līnija" izstādei,
– nav tādas līnijas. Nē. Katra tās daļa – tas patiesi ir kas patstāvīgs.
Šī biennāle ir ļoti, ļoti internacionāla. Tik un tā pastāv nacionālie paviljoni, un visi grib tādos būt. Vai tā nav pretruna?
Jā, un tas ir ļoti tipiski "Sapņiem un konfliktiem". Sapnis par
internacionālu mākslas izstādi, kas nozīmē savveida universālu valodu,
un tad nacionālo paviljonu pretruna (contradiction) – tā ir pretruna,
bet arī tā reflektē realitāti. Kā indivīdiem, cilvēkiem, valstīm mums
ir nepieciešams, lai kaut kas mūs aizsargā – robežas, ekonomika,
psiholoģiskās robežas, privātās robežas. Manuprāt, tas izsaka mūsu
pasaules būtību. Protams, mēs dzīvojam globālā pasaulē, mēs gribam būt
pasaules daļa, un tajā pašā laikā mums ir nepieciešams atgriezties
mājās. Un tas, man šķiet, ir būtiski. Tā ir pretruna. Šī biennāle ir
pretrunu pilna, tā ir pasaules pretrunu rezultāts, un šo pretrunu
uzrādīšana, manuprāt, ir biennāles veiksme.
Naudas biennālei bija maz, kuratoriem tika dots uzdevums iztikt bez
gariem video, tukšām istabām, lai nāktu daudz cilvēku. Vai šādā nozīmē
tas būtu skatītāja diktāts?
Nē, tikai ņemot vērā iepriekšējo biennāli, kura bija ļoti iespaidīga un
kurā bija ap 200 stundas video, man tomēr tika lūgts pievērst šim
momentam uzmanību. Es nekādā gadījumā neesmu pret video, es uzsveru, ka
esmu mēģinājis pat aizstāvēt tādu mediju kā videofilma. Taču ir tā, ka
uz šādu lielu izstādi cilvēki ierodas reizēm uz vienu dienu vai –
maksimums – pusotru, un viņiem ir jāizšķiras starp video vai
dokumentālo filmu, kas ilgst 20–30 minūtes, vai labāk apskatīt
skulptūras vai glezniecību. Līdz ar to dabiskās izlases ceļā šie
mākslinieki netiek ieraudzīti. Domāju, ka filmai ir jābūt prezentētai
pašas integritātē, un es aizstāvu šo integritāti. Pretējā gadījumā
skatītājs ienāk filmas vidū vai arī redz tās sākumu vai beigas, kaut
arī parasti šīs filmas ir veidotas pēc īsta kino principiem. Tādējādi
darbu uztvert nav iespējams. Un tai pašā laikā pastāv arī izšķiršanās –
redzēt filmu vai pārējo izstādi, un tas samaitā skati. Tas ir iemesls,
kādēļ šo skati es organizēju šādi.
Biennāles vēsturei ir veltīta glezniecības retrospekcija. Kādēļ
glezniecība, un kādēļ "kopš Raušenberga"? Vai tās ir jūsu privātas
saistības, jo ilgu laiku dzīvojat ASV?
Nē, nē, nē! Biennāles 50. gadskārtai es gribēju piedāvāt pārdomas par
glezniecību. Biennāli veido ļoti dažādi mediji, un glezniecība ir tikai
viens no tiem. Glezniecība neizsaka biennāles vēsturi. Bet es izvēlējos
momentu, kas ir būtisks ne tikai biennāles vēsturei, ne tikai Eiropas
mākslas vēsturei, bet arī vēsturei. Mums katram. Tas ir 1964. gads, kad
Raušenbergs saņem glezniecības balvu. Tā bija pirmā reize, kad Amerika
ieguva šo balvu. Sākās milzīga polemika, Eiropas mākslinieki vētraini
reaģēja uz amerikāņu mākslas pieaugošo ietekmi. Tika aizstāvēta
glezniecība un aizstāvēta Eiropa. Raušenbergs pārveidoja audeklu, viņš
lietoja to ne tikai kā virsmu līdzīgi Eiropas māksliniekiem (pat
tādiem, kas to lietoja tik radikālā veidā kā Burri un Fontāna). Viņš
pārveidoja audeklu no virsmas par ekrānu (from surface into a screen).
No šī mirkļa audekls kļuva par ekrānu, caur kuru plūda pasaule. Tādēļ
var teikt, ka līdz ar Raušenbergu glezniecībā iestājās identitātes
krīze. Bet apbalvots 1964. gadā tika 1963. gada gleznojums. Un kas
notika 1963. gadā ASV? Tika nogalināts Kenedijs. Pirmo reizi vēsturisks
moments bija redzams televīzijā. Tas bija pirmais vēsturiskais moments,
ko es kā bērns redzēju TV. Un šajā brīdī radikāli mainījās skatītāja
pozīcija. Pirms tam acis bija tie logi, caur kuriem ienāca pasaule.
Šajā mirklī mūsu acis pārveidojās par linzām (lenzas), kuru priekšā
pasaule slīdēja garām. Raušenberga metaforu es izmantoju visvairāk šī
iemesla dēļ. Ne tikai vienkārši glezniecības vai vienkārši Raušenberga
kā amerikāņu mākslas simbola dēļ. Runa ir par transformācijas momentu.
"Utopijas stacija" – vai tas būtu pēdējais utopiskais skats uz pasauli?
Es pavisam noteikti domāju, ka māksla ir nebeidzama, bezgalīgs
instruments pārdomām un utopijas atvēršanai pasaulē. Māksla ir
visnozīmīgākā no nelietderīgajām lietām mums apkārt. Tā neko nemaina.
Tā neatrisina nevienu pasaules problēmu. Bet tieksme pēc mākslas
liecina par cilvēku vēlmi pārkāpt slieksni uz citu pasauli – pasauli,
kas parādās kā pārveidota, mainīta. Viņi vēlas šo pieredzi, viņi vēlas,
lai viņu iztēle tiktu rosināta. Un, kamēr jūs rosināsiet savu iztēli,
jūs būsiet pozitīvs sabiedrības subjekts tajā nozīmē, ka esat aktīvs.
Jūsu prāts ir aktīvs. Pat ja jums šī māksla nepatīk, ja jūs protestējat
pret to, polemizējat, jūs esat aktīvs. Un māksla "Utopijas stacijā"
reprezentē neesošo vietu mūsu pasaulē mākslai.
Šajā biennālē jūs zināmā mērā izceļat gaismā arī Itālijas laikmetīgo mākslu. Kādas ir tās galvenās problēmas?
Itālija ir ļoti dīvaina zeme. Tajā ir laba galeriju sistēma, laba
kolekcionāru sistēma, bet tai trūkst labas izstāžu zāļu sistēmas
laikmetīgai mākslai un labas izglītības sistēmas māksliniekiem, labas
mākslas skolu struktūras. Tā mums ir liela problēma. Tagad lietas
nedaudz mainās, bet lielākā daļa ievērojamu laikmetīgu mākslinieku
nepasniedz skolās, tas rada plaisu no paaudzes uz paaudzi. Ja tevi
nemāca, ja tevi pat nevērtē neviens profesionālis, kas būtu saistīts ar
reālās mākslas pasaules norisēm, tu nevari attīstīt sevī pašapziņu par
to, ko dari, par savu valodu. Tas būtu radikāli jāmaina.
Bet kas ir itāliešu mākslas stiprā puse? Kas ir tas, uz kā balstoties,
te varētu rasties jauns laikmetīgās mākslas vilnis? Kā kādreiz Oliva
veidoja Itālijas laikmetīgās mākslas tēlu.
Es neticu grupām, es neticu jauniem viļņiem. Itāļu mākslinieki var būt
labi kā internacionāli mākslinieki, dialogā ar daudziem māksliniekiem
visapkārt pasaulei. Itāliešu stiprā puse ir jūtīgums pret mediju, kas
izriet no tās vēstures, eksperimentāla attieksme pret materiālu, pret
veidu, kā materializēt savu vēstījumu.
Un pēdējais jautājums. Mūsu Kultūras ministrija šogad uzskatīja, ka
atvēlēt naudu Latvijas līdzdalībai Venēcijas biennālē nav nepieciešams.
Viens no argumentiem bija arī tas, ka latviešu mākslinieki tā arī
joprojām šeit nav iekļuvuši lielajā skatē, nav kuratoru ievēroti. Kādēļ
jūs neinteresē Baltija, kas ir tas, kas padara mākslas darbus vai to
autorus gana saistošus izvēlei lielā izstādē?
Kāpēc gan lai mani neinteresētu Baltija? Bet es pats nebiju visur,
šoreiz darbojās 11 kuratori, izstādē redzamais ir viņu izvēle. Taču
pasakiet saviem ministriem, ka investēt mākslā vienmēr ir labi, jo
māksla ir ceļš, kā aktivizēt iztēli. Aktīva iztēle padara cilvēkus
labākus, veido viņus par labākiem pilsoņiem, pat ja viņi paši ar mākslu
nenodarbojas. Sabiedrība bez mākslas ir sabiedrība, kurai nav cerību,
tā pārāk cieši ir saistīta ar tagadni. Māksla savieno kopā pagātni,
tagadni un nākotni. Un šī saite ir ļoti svarīga. Ja jūs rodat fondus
mākslai, kultūrai, jūs rodat savai valstij nākotni.
Vai biennāles nākotne ir virzienā, kuru jūs tai šogad esat izvēlējis?
Es nezinu. Esmu uztaisījis šo vienu.
|